Home » Blog » IJzergebrek?

IJzergebrek?

Lees nu wat de symtomen zijn van een ijzergebrek en wat je er tegen kunt doen

Gemiddelde leestijd: 6 minuten
karel

Voel jij je al een langere tijd moe of ben je futloos? En heb je ook nog eens last van een blekere huid dan normaal? Dan kan het zo zijn dat je bijvoorbeeld een flinke verkoudheid hebt opgelopen. Maar wist je dat er ook een reële kans is dat je een ijzergebrek hebt. En dat daardoor je lichaam minder goed kan functioneren?

In dit artikel wil ik je dan ook graag vertellen wat een ijzertekort is, wat de symptomen er van zijn en wat je er zelf er tegen kunt doen om een ijzergebrek te voorkomen.

Dus lees snel verder!

Wat is ijzergebrek?

IJzergebrek is een tekort aan het mineraal ijzer in je lichaam. En is helaas ook één van de meest voorkomende tekorten in de wereld. Een ijzertekort kan diverse oorzaken hebben, zoals te weinig ijzerhoudend voedsel of onvermogen om genoeg ijzer op te nemen.

Het hebben van een ijzertekort kan bovendien voor vervelende lichamelijke problemen zorgen. Zo wordt er minder zuurstof door je gehele lichaam getransporteerd. Maar ook functioneert je afweersysteem stukken minder, waardoor schadelijke stoffen minder goed worden afgebroken.

Symptomen ijzertekort

Wanneer je denkt een tekort te hebben ijzer in je lichaam is het altijd verstandig om eerst contact op te nemen met je huisarts. Logisch natuurlijk, maar toch kun je gelukkig al veel symptomen van ijzertekort zelf te herkennen. Veel van de volgende symptomen kunnen een duidelijk signaal zijn dat er een tekort aan ijzer is in je lichaam.

  • Bleke huid
    De stof hemoglobine is verantwoordelijk voor de rode kleur van je bloed en daarmee is het ook direct verantwoordelijk voor de kleur van je huid. Een bleke huid wordt dan ook vaak gezien dat er iets mis is. Ook de veranderingen van kleur van je lippen, binnenkant van je oogleden en tandvlees kunnen duiden op een ijzergebrek.
  • Haaruitval
    Wanneer je een ijzertekort hebt, zal er minder zuurstof door je lichaam getransporteerd worden, waarbij de vitale lichaamsorganen de meeste zuurstof krijgen. Je haar daarentegen is geen belangrijk onderdeel met als gevolg dat je haren meer gaan uitvallen dan normaal.
  • Onregelmatige hartslag
    Doordat er minder zuurstof door je lichaam wordt getransporteerd zal je hart sneller moeten gaan kloppen om de aanwezige zuurstof af te leveren. Met als resultaat dat je hart moet “overwerken”. Bij extreem langdurig overwerken kan dat dan uiteindelijk leiden tot vervelende klachten zoals hartruis en een onregelmatige hartslag.
  • Futloos
    1 Van de ijzertekort symptomen die het meest voorkomt en herkenbaar is, is het gevoel van uitputting. Maar blijkt tegelijkertijd toch lastig. Moeheid kan natuurlijk ook komen doordat je een druk leven hebt. Of omdat je slecht slaapt. Maar wanneer de moeheid samengaat met irritatie, je echt zwak voelt en je moeilijk kunt concentreren, dan is de kans erg groot dat je een ijzergebrek hebt.
  • Schildklier problemen
    Ook bij een ijzergebrek zal je schildklier worden vertraagd en verloopt je spijtvertering minder snel dan voorheen. Wanneer je plots begint aan te komen, geen energie hebt en je lichaamstemperatuur is lager dan normaal, dan is het aan te raden om zo snel mogelijk contact op te nemen met je huisarts!

ijzertekort

IJzertekort aanvullen

Gelukkig is het mogelijk om je ijzertekort zelf aan te vullen, waardoor je zeker bent dat je geen tekorten meer hebt. Dit kan je gemakkelijk doen door goed op je dagelijkse voeding te letten.

In dit hoofdstuk wil ik je meer vertellen in welke voedingsmiddelen voldoende ijzer zit, wil ik het hebben over supplementen en wat er moet gebeuren als je ijzergebrek alarmerend hoog is.

Voedingsmiddelen met ijzer

Bekende voedingsmiddelen met ijzer zijn vooral verschillende groentes en vlees. Waarbij het ijzer in het vlees sneller door je lichaam wordt opgenomen. Het is dan ook belangrijk voor mensen met een ijzertekort, maar ook vegetariërs dat ze hun peil goed in de gaten houden. Andere voedingsmiddelen die het mineraal bevatten zijn:

IJzerhoudend voedsel
Noten Peulvruchten Pure chocolade
Spinazie Oesters Tonijn (uit blik)
Rozijnen Eigeel Tomaten
Wortelen Witte Bonen Haring
Linzen Tomatensap Bloemkool
Kikkererwten Biefstuk Abrikozen (gedroogd)

Supplementen

Wanneer gezond en gevarieerd eten nog niet genoeg is om een lichte vorm van ijzertekort aan te vullen. Of je hebt bijvoorbeeld een chronische ziekte dan je ervoor kiezen om gebruik te maken van supplementen. Deze supplementen kunnen een uitkomst bieden om zo het ijzertekort aan te vullen, waardoor je je snel beter zult voelen.

Deze supplementen zijn verkrijgbaar bij de apotheek en bij verschillende winkels zoals de Holland & Barrett. (Overleg natuurlijk wel eerst met je arts)

Injecties en infuus

Maar wanneer het ijzergebrek ernstig is, kan de dokter overgaan tot het toedienen van ijzer door middel van injecties of via het infuus. Wanneer er gekozen word voor injecties, dan kan dat soms belastend zijn voor je maag.

ijzerrijk voedsel

Vitamine C en IJzer

Om ervoor te zorgen dat je lichaam het ijzer goed opneemt is het belangrijk dat je voldoende Vitamine C binnenkrijgt. Krijg je dit niet of onvoldoende binnen dan zal je lichaam maar heel weinig ijzer tot zich nemen en wordt de rest gezien als afval.

Probeer daarom dan ook iedere dag een sinaasappel te eten. Natuurlijk zijn peren, druiven en kiwi’s ook goed en bevatten voldoende Vitamine C.

Risicogroepen met een verhoogd ijzergebrek

Er zijn 5 verschillende risicogroepen die meer kans op een ijzergebrek kunnen hebben. En dienen daarom dan ook extra alert te zijn. Dit zijn de groepen:

  • Kinderen en jongeren
    Kinderen en jongeren hebben meer ijzer nodig dan volwassenen, niet alleen omdat ze in de groei zijn. Maar ook omdat mineraal helpt bij het ontwikkelen van hun denkvermogen en motorische ontwikkelingen. Het is dan ook erg belangrijk dat de ouders alert zijn op een eventuele ijzertekort symptomen.
  • Vrouwen die zwanger zijn
    Vrouwen hebben tijdens de zwangerschap extra ijzer nodig. Het al aanwezige ijzer gaat niet alleen automatisch naar de groeiende baby. Maar ook naar de placenta. Tevens hebben de toekomstige moeders meer bloed nodig en dus ook meer hemoglobine.
  • Vrouwen die borstvoeding geven
    Moeders die borstvoeding geven verliezen meer ijzer doordat de ijzer in moedermelk aanwezig is
  • Vegetariërs en veganisten
    Zoals eerder al is aangegeven halen we veel ijzer uit vlees en planten. Maar deze groep heeft omdat ze geen vlees eten een verhoogde kans op een ijzergebrek.
  • Vrouwen tijdens hun menstruatiecyclus
    Bloedarmoede door ijzergebrek is één van de meest voorkomende oorzaken. Bij dit maandelijks bloedverlies moet er nieuw bloed worden aangemaakt. Waarvoor voldoende ijzer beschikbaar dient te zijn.
  • Onvermogen om ijzer tot zich te nemen
    Mensen die niet alleen bepaalde aandoeningen hebben, maar ook operaties aan hun darmen of maag hebben ondergaan hebben de kans dat hun lichaam te weinig ijzer tot zich nemen. Omdat de manier waarop onze lichamen het mineraal tot zich neemt verstoort is. Ook wanneer men ijzerrijk voedsel tot zich neemt.

Tot Slot: IJzergebrek voorkomen

In dit artikel heb je kunnen lezen wat een ijzergebrek precies is, wat de symptomen van zo’n tekort kunnen zijn en welke groepen er gevoelig voor zijn. Denk je een 1 of meerdere van de eerder genoemde ijzertekort symptomen te hebben? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je dokter.

Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Door zelf te zorgen voor een gevarieerd en gezond voedingspatroon geef je een ijzertekort géén kans!

afslank receptenbijbel

Vind je het lastig om een gezond voedingspatroon aan te nemen waardoor je een ijzergebrek voorkomt? Dan raad ik het Afslank Receptenbijbel van harte aan. Ook uitermate geschikt voor vegetariërs en veganisten. Klik op de knop hieronder voor meer informatie!

Ja! Ik wil meer informatie!

Misschien vind je dit ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *