Home » Blog » Afvallen door stress

Afvallen door stress

En 5 tips om gewichtverlies door stress te voorkomen

Gemiddelde leestijd: 3 minuten
Jelle

Afvallen door stress is niet geheel vreemd en het kan iedereen gebeuren. Misschien heb je het zelf al eens ondervonden? Een belangrijk examen, nieuwe baan enzovoort. En wanneer je gespannen bent lijkt het net alsof je maag in een knoop zit, waardoor je nog met moeite wil en kan eten.

Daarom wil ik je door middel van dit artikel je graag uitleggen waarom je afvalt wanneer je last van stress hebt. En geef ik je 5 handige tips hoe je afvallen door stress voorkomt.

Dus lees snel verder.

4 punten waarom je bij stress kan afvallen

Maar hoe het nu precies dat je kan afvallen door stress? De volgende 4 punten zijn belangrijk waarom mensen met veel stress gewicht verliezen:

1. Adrenaline giert door je lichaam

Zoals je in mijn artikel over stress symptomen hebt kunnen lezen is stress een natuurlijke en in de meeste gevallen een gezonde reactie. Je lichaam maakt zich namelijk klaar om op bepaalde situaties te reageren.

Doordat je lichaam klaar is om op iets te reageren ben je meer alerter, heb je meer energie en ben je meer gefocust dan normaal. Op dat moment produceert je lichaam het stofje adrenaline, waardoor je bloeddruk stijgt, je hartslag omhoog gaat en waardoor je hart zuurstofrijk bloed naar je organen en spieren pompt.

Maar de slechte vorm van stress ontstaat wanneer je lichaam continu in deze modes blijft staan. Met als resultaat dat je lichaam meer energie verbrand en daardoor in een korte tijd gewicht kan verliezen.

2. Je eet minder of zelfs helemaal niet meer

Wanneer je geen zin meer hebt om te eten kan dat een oorzaak zijn waardoor je door stress kan gaan afvallen. Want wanneer je gespannen bent is je vlucht en vechtmechanisme nog steeds actief. En worden aan de lopende band stresshormonen door je lichaam aangemaakt, waardoor hormonale schommelingen ontstaan.

Wat er dan gebeurd is dat je bloedsuikerspiegel stijgt en je spijsvertering door de stress langzamer gaat werken. Op dat moment is je maag dan ook gespannen en heb je geen zin om nog wat eten. En als de stress dan ook nog eens lang aanhoudt dan val je af.

3. Misselijkheid

Wanneer je voor een langere tijd gestrest bent kan het zomaar zijn dat je je eigen misselijk voelt. Dit komt omdat de stresshormonen die je lichaam aanmaakt het braakcentrum in je hersenen activeren.

De spanningen zorgen ervoor dat je darmen gestimuleerd worden om je eten sneller door het orgaan te laten gaan. Daarnaast wordt er ook nog eens onvoldoende water onttrokken. Hierdoor wordt je ontlasting dunner en moet je vaker naar de wc. Met als resultaat dat je afvalt door stress en dat de kans bestaat op uitdrogingsverschijnselen.

4. Afvallen door stress door onrustig gevoel

Tot slot kan je ook afvallen door stress omdat je misschien onrustig bent. Zo kan je niet stil zitten en lig je de hele nacht maar te woelen in je bed. De combinatie van onrust en niet genoeg rust kan ertoe bijdragen dat je kilo’s verliest.

Hoe kan je afvallen door stress voorkomen

Afvallen door stress is natuurlijk ongezond, maar gelukkig bestaan er verschillende mogelijkheden om stress te verminderen. Bekijk de volgende tips maar eens;

1. Doe aan beweging

Wanneer je in beweging bent maak je het gelukshormoon endorfine aan. Endorfine bestrijdt de verschillende stress symptomen waardoor je je eigen positiever gaat voelen en lekkerder in je vel gaat zitten.

2. Ontspanning

Veel mensen vergeten het, maar wanneer je gestrest bent is het belangrijk dat je ontspanningsmomenten inlast. Wanneer je dat doet breng je namelijk je geest en lichaam tot rust. Je kunt dit doen door een boek te lezen, een heerlijk lang bad te nemen of door te mediteren. Het is belangrijk dat je goed luistert naar de signalen van je lichaam.

3. Gebruik niet teveel cafeïne, nicotine of alcohol

Deze stoffen bevorderen namelijk de aanmaak van stresshormonen waardoor je veel meer spanning ervaart dan normaal. Drink daarom dan ook wanneer je gestrest ben vooral géén alcohol, minder je cafeïne inname en laat vooral de sigaret liggen.

4. Eet gezond

Wanneer je gezond eet ga je jezelf niet alleen fitter voelen. Maar je bent ook beter bestand tegen stress. Zorg dan ook dat je voldoende goede vetten, goede koolhydraten, eiwitten en vezelrijke voedingsmiddelen binnen krijgt om gezond blijven.

5. Zorg voor voldoende slaap

Door voldoende te slapen ben je de volgende dag goed uitgerust, waardoor je je eigen niet alleen fitter voelt. Maar je bent ook een stuk sterker, je ziet er stralender uit en je beter bestand tegen stress.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.