Afvallen door stress

En 5 tips om gewichtverlies door stress te voorkomen

Gemiddelde leestijd: 3 minuten
FitAddicted.nl - Jelle

Afvallen door stress is niet geheel vreemd want iedereen kan hier vroeg of laat last van krijgen. Een belangrijk examen, een nieuwe baan, een familielid die ernstig ziek is enzovoort. Op deze momenten voel je jezelf gespannen en is het net alsof je maag in de knoop zit waardoor je nog met moeite wil en kan eten.

In dit artikel ontdek je waarom je door stress afvalt en geef ik je 5 handige tips hoe je afvallen door stress en verdriet kunt voorkomen.

4 Redenen waarom je bij stress kunt afvallen

Wanneer er sprake is van langdurige stress zou het zo maar kunnen dat je erdoor afvalt. De volgende 4 punten beschrijven waarom dit komt.

1. De adrenaline giert door je lichaam

Zoals je in het artikel stress symptomen hebt kunnen lezen is stress een natuurlijke en in de meeste gevallen een gezonde reactie van je lichaam. Je lichaam maakt zich namelijk klaar om op bepaalde situaties te reageren.

Hierdoor ben je alerter, ervaar je meer energie en ben je meer gefocust dan normaal.

Dit komt doordat je lichaam het stofje adrenaline aanmaakt waardoor je bloeddruk stijgt, je sneller adem haalt, je spijsvertering vertraagt terwijl je stofwisseling versneld en je hartslag omhoog gaat zodat je hart meer zuurstofrijk bloed naar je organen en spieren kan pompen.

De slechte vorm van stress ontstaat pas wanneer de stressvolle situatie langer aanhoudt. In dat geval blijft je lichaam in de bovenstaande beschreven modes staan. Hierdoor verbrandt je lichaam meer energie dan normaal waardoor je in een korte tijd kunt afvallen door stress.  

2. Je eet minder of zelfs helemaal niet meer

Heb je geen zin meer om te eten en loop je gestrest en gespannen rond? Dan kan dat ook een reden zijn waarom je gewicht verliest. Je vlucht en vechtmechanisme is dan nog steeds actief waardoor er aan de lopende band stresshormonen worden aangemaakt.

Hierdoor ontstaan hormonale schommelingen.

Deze schommelingen zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt en je spijsvertering door de stress en spanningen langzamer gaat werken. Met als resultaat dat je maag dan ook gespannen is en je geen zin meer hebt in eten. Houdt de stress dan ook nog eens langere tijd aan dan val je af.

3. Je voelt je misselijk

Wanneer je voor een langere tijd gestrest bent kan het zomaar zijn dat je je misselijk voelt. Dit komt doordat de stresshormonen het braakcentrum van je hersenen activeren.

De spanningen zorgen er ook voor dat je darmen gestimuleerd worden om het eten sneller door het orgaan te laten gaan en er te weinig water aan wordt onttrokken.

Hierdoor wordt je ontlasting dunner en moet je vaker naar de wc met als resultaat dat je niet alleen afvalt door stress, maar ook de kans loopt op uitdrogingsverschijnselen.

4. Afvallen door stress door een onrustig gevoel

Het 4e punt is dat je ook kunt afvallen door stress omdat je misschien zelf onrustig bent. Je kunt bijvoorbeeld niet stil zitten en lig je de hele nacht te draaien in bed. De combinatie van onrust en niet genoeg rust kan ertoe bijdragen dat je snel kilo’s verliest.

Hoe kun je afvallen door stress voorkomen?

Nu je weet dat afvallen door stress ongezond voor je is en daardoor je lichaam uit balans raakt is het belangrijk dat je dit zo snel mogelijk aanpakt. De volgende 5 tips helpen hier goed bij.

1. Doe aan beweging

Wanneer je in beweging bent maak je het gelukshormoon endorfine aan. Dit stofje bestrijdt verschillende stress symptomen waardoor je jezelf positiever gaat voelen en lekkerder in je vel gaat zitten.

2. Vergeet niet te ontspannen

Veel mensen vergeten het, maar wanneer je gestrest bent is het belangrijk dat je ontspanningsmomenten inlast. Wanneer je dat doet breng je namelijk je geest en lichaam tot rust. Je kunt dit doen door een boek te lezen, een heerlijk lang bad te nemen of door te mediteren. Het is belangrijk dat je goed luistert naar de signalen van je lichaam.

3. Gebruik niet teveel cafeïne, nicotine of alcohol

Deze stoffen bevorderen namelijk de aanmaak van stresshormonen waardoor je veel meer spanning ervaart dan normaal. Drink daarom dan ook wanneer je gestrest ben vooral géén alcohol, zorg voor minder cafeïne inname en laat vooral de sigaret liggen.

4. Begin met gezond eten

Wanneer je gezond eet ga je jezelf niet alleen fitter voelen. Maar ben je ook beter bestand tegen stress. Zorg dan ook dat je voldoende goede vetten, goede koolhydraten, eiwitten en vezelrijke voedingsmiddelen binnen krijgt om gezond blijven.

5. Zorg voor voldoende slaap

Door voldoende te slapen ben je de volgende dag goed uitgerust, waardoor je je eigen niet alleen fitter voelt. Maar je bent ook een stuk sterker, je ziet er stralender uit en je beter bestand tegen stress.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.