Ga naar de inhoud
beste aminozuren kopen

Beste Aminozuren Supplement | De Top 5 van 2022

Ook op zoek naar het beste aminozuren supplement van 2022? Gek is dat niet want deze supplementen worden vaak gebruikt door fanatieke sporters om onder andere spierpijn te verminderen en spiergroei te stimuleren.

In dit artikel kom je naast de lijst met beste aminozuren meer te weten over wat aminozuren precies zien, wat de voordelen ervan zijn, voor wie ze bestemd zijn en wanneer je deze supplementen het beste inneemt.

Beste aminozuren van 2022

MerkSupplementVanaf prijsSmaken
XXL NutritionEssential Amino Stack€ 24,955
BSNAmino X€ 22,994
Body & FitMuscle Protect€ 25,195
BulkInstant BCAA€ 28,5912
Body & FitAmino Super Tabs€ 14,69n.v.t.

Top 5 beste aminozuren

Bij het samenstellen van de lijst “top 5 beste aminozuren” is lang nagedacht hoe deze lijst eruit moest komen te zien. 

Zo is er gekeken of de producten alle essentiële aminozuren bevatten, hoe goed ze door het menselijk lichaam worden opgenomen, of er verboden stoffen inzitten, de optimale verhoudingen en het merk. 

Ook is er gekeken naar de ervaringen en reviews van andere gebruikers zodat het kopen van een aminozuren supplement voor jou een stuk eenvoudiger wordt. 

1. XXL Nutrition – Essential Amino Stack

Bekijk dit product bij:

xxlnutrition.com
bol.com

Het eerste aminozuren supplement is Essential Amino Stack van het bekende merk XXL Nutrition. Dit supplement bevat acht essentiële aminozuren in de juiste verhoudingen zodat het snel en goed door je lichaam wordt opgenomen. 

Wat vrij uniek is aan dit aminozuren supplement is dat het Citrulline Malaat bevat. Dit is een aminozuurverbinding dat helpt om het begin van vermoeidheid tijdens een zware training te vertragen waardoor je lang kunt trainen. Daarom is dit de nummer een in de lijst beste aminozuren.

Benieuwd naar ervaringen van andere Amino Stack gebruikers?

Bekijk maar eens de ruim 200 reviews en ervaringen >>

Verders is Essential Amino Stack verkrijgbaar in vijf verschillende smaken zoals tropical, aardbei of kokos en bevat het geen onnodige vulstoffen of suikers. 

Mocht je nu op zoek zijn naar een aminozuren supplement zonder smaak, dan zit je ook bij dit supplement goed. Essential Amino Stack is namelijk ook verkrijgbaar zonder smaak. 

2. BSN – Amino X 

Waarschijnlijk ben je in je zoektocht naar de voor jou beste aminozuren supplement vast wel Amino X van het merk BSN tegengekomen. Want dit supplement bevat enkel de BCAA’s in de meest optimale 2:1:! verhouding. 

Daarnaast vind je in dit aminozuren supplement ook nog eens alanine, taurine en arginine. Per dosering van 14.5 gram bevat Amino X maar liefst 10 gram aminozuren. 

Meer weten over Amino X en de ervaringen met dit supplement?

Klik hier en bekijk maar eens de ruim 300 reviews >>

Wat daarnaast uniek is, is dat Amino X ook nog eens vitamine D bevat. Vitamine D speelt namelijk een belangrijke rol bij het behouden van sterke spieren. 

Amino X is verkrijgbaar in twee soorten hoeveelheden (435 gram en 1 kilo) en in vier verschillende smaken waaronder watermelon!

3. Body & Fit – Muscle Protect

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

Muscle Protect is een van populairste supplementen die sporters en bodybuilders gebruiken. Het bevat alle benodigde BCAA’s in een 2:1:1 verhouding. 

Maar het bevat ook nog eens de aminozuren leucine, glutamine, citrulline, beta alanine, HICA, HMB, elektrolyten en daarbovenop verrijkt vitamine B6.

Muscle Protect is op dit moment ontzettend populair.

Bekijk maar eens de ruim 500 ervaringen van echte gebruikers >>

Muscle Protect wordt snel door je lichaam opgenomen en draagt bij aan een groter uithoudingsvermogen. Bovendien helpt het ook nog eens je spieren sneller te herstellen. 

Het aminozuren supplement is verkrijgbaar in een vaste hoeveelheid (500 gram) en in vijf verschillende smaken waaronder tropical watermelon. 

4. Bulk – Instant BCAA

Bekijk dit product bij:

bulk.com

De nummer vier in de lijst “beste aminozuren supplement” is Instant BCAA van het bekende merk Bulk. Dit supplement van Bulk maakt gebruik van de vertakte keten aminozuren leucine, isoleucine en valine en dat in de verhouding van 2:1:1

Instant BCAA is makkelijk te combineren met andere supplementen. Bovendien is het supplement van Bulk eenvoudig te mengen zonder dat er klontjes achterblijven. 

Bulk’s Instant BCAA is verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden zoals 100 gram, 500 gram en 1 kilo zakken. Daarnaast heb je ook de keuze uit 12 verschillende smaken waaronder tropical, citroen limoen en meer. 

Mocht je nu op zoek zijn naar een aminozuren supplement zonder smaakt, dan zit je ook met dit supplement helemaal goed. Er is namelijk ook een smaakloze variant verkrijgbaar.

5. Body & Fit – Amino Super Tabs

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

Ben je op zoek naar aminozuren in tablet vorm, dan is Amino Super Tabs voor jou bedoeld. Het grote voordeel van dit aminozuren supplement is dat je het heel eenvoudig kunt meenemen.

Benieuwd wat andere amino super tabs gebruikers van dit product vinden?

Klik en ontdek de ruim 80 ervaringen van andere gebruikers >>

Hierdoor kun je op elk moment naar wens je behoefte aanvullen. Het aminozuren supplement bevat alle noodzakelijke aminozuren die je lichaam nodig heeft. Bovendien bevat het weinig calorieën waardoor het dan ook geschikt is voor bodybuilders en sporters. 

Je neemt twee tot drie tabletten bij een maaltijd met water of een andere drank zoals melk of vruchtensap. De pot bevat 420 tabletten wat goed is voor zo’n 140 doseringen.

Koopgids: alles wat je moet weten over aminozuren

beste aminozuren supplementen

Voordat je een uit de lijst top 5 beste aminozuren koopt is het slim dat je voldoende over aminozuren supplementen weet. Om je op weg te helpen vind je hieronder diverser antwoorden op de meest gestelde vragen.

Wat zijn aminozuren?

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Ze bestaan onder andere uit stikstof, koolstof, waterstof en zuurstof. Ze spelen een kritische rol bij veel lichamelijke processen. 

Zo beïnvloeden ze de functies van je organen, pezen en aderen. Ze zijn ook belangrijk bij wondgenezing, botten, huid, haren, herstel, opbouw van je spieren en het behoud van spiermassa (1, 2, 3).

Essentiële aminozuren

Je lichaam heeft 20 verschillende soorten aminozuren nodig om niet alleen te groeien, maar dus ook goed te kunnen functioneren (4). Hoewel deze 20 aminozuren belangrijk zijn voor je gezondheid zijn de volgende negen essentieel:

  • histidine
  • isoleucine
  • leucine
  • lysine
  • methionine
  • fenylalanine
  • threonine
  • tryptofaan
  • valine

Deze essentiële aminozuren worden niet door je lichaam aangemaakt. We halen ze namelijk uit onze voeding zoals eieren, kaas, vlees, vis, granen, bonen, noten of zuivel. Maar wanneer je bepaalde voedingsstoffen te weinig ervan binnenkrijgt kan er een tekort ontstaan aan eiwitten. 

Hierdoor is de kans aanwezig dat je te weinig aminozuren binnenkrijgt. In dat geval kan het verstandig zijn om een aminozuur supplement te nemen.

In het artikel wat zijn essentiële aminozuren ontdek je veel meer informatie over dit onderwerp.

Niet-essentiële / semi-essentiële aminozuren

De niet-essentiële aminozuren worden door het menselijk lichaam zelfs aangemaakt. Onder niet-essentieel vallen alanine, asparaginezuur, asparagine, cysteïne, glutamine, glycine, proline, tyrosine en serine.

Er zijn ook enkele semi-essentiële aminozuren zoals arginine en histidine. Deze aminozuren zijn onder normale omstandigheden niet essentieel, maar kunnen dat wel in bepaalde situaties zijn (5, 6).

Zo is arginine een semi-essentieel aminozuur dat kinderen nodig hebben om te kunnen groeien. Voor gezonde volwassenen is arginine niet-essentieel.

Je lichaam kan dus zelf arginine aanmaken door gezond en gevarieerd te eten, maar soms kan een persoon door stress of een snelle groei meer arginine nodig hebben.

De termen niet-essentieel, essentieel of semi-essentiële aminozuren zeggen dan ook alleen iets over de opname uit voeding of het door het lichaam zelf geproduceerd kan worden.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van aminozuren?

De essentiële aminozuren zijn zoals je hebt gelezen te vinden in verschillende voedingsmiddelen (7, 8, 9, 10). Maar toch kent het nemen van aminozuren supplementen verschillende gezondheidsvoordelen. Denk dan aan:

  • Het verbeteren van je stemming en slaap
  • Het vergroten van je spiermassa 
  • Het verbetert je sportprestaties
  • Het zorgt voor spierherstel na inspanning
  • Behoud van spiermassa

Daarnaast hebben verschillende onderzoeken bij mensen en dieren aangetoond dat essentiële aminozuren effectief kunnen zijn bij het stimuleren van vetverlies. Wel moet er meer onderzoek gedaan worden in hoeverre aminozuren gewichtsverlies kunnen bevorderen.

Voor wie zijn aminozuren bedoeld?

De essentiële aminozuren bieden dus verschillende gezondheidsvoordelen. Hieronder vind je een overzicht van verschillende groepen die baat kunnen hebben bij het gebruik van een aminozuur supplement:

  • Mensen die graag meer spiermassa willen hebben
  • Bodybuilders die aan wedstrijden meedoen
  • Mensen die lichaamsgewicht of lichaamsvet willen verliezen
  • Actieve atleten die intense trainingen volgen

Wel is belangrijk dat je weet dat je spieren pas beginnen te groeien als je aan enkele voorwaarden voldoet. De soort oefening, de uitvoering, de aanwezige hormonen en het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen zijn dan ook belangrijk.

Wanneer aminozuren innemen?

Aminozuren neem in je voor, tijdens of na je training. Je lichaam is op dat moment extra gevoelig voor voedingsstoffen en de bloeddoorstroming naar je spieren is dan ook hoger dan normaal. Hierdoor komen de aminozuren sneller op de juiste bestemming aan (11, 12).

Daarnaast hebben krachtsporters ook baat bij inname van extra aminozuren voordat ze gaan slapen. Zo ondersteunt het stofje Leucine namelijk je hormoonhuishouding.

wanneer kun je aminozuren het beste innemen?

Zijn aminozuren supplementen gevaarlijk?

Een overdosis aan essentiële aminozuren is moeilijk. Ons lichaam kent namelijk een gespecialiseerd systeem dat voor afbraak van aminozuren zorgt. De overtollige aminozuren worden dan ook direct door je lichaam afgevoerd.

Wil je aminozuren kopen dan is het aan te raden om de dagelijkse dosering wat op de verpakking staat niet in te overschrijden. Voel je na inname ongemakkelijk, neem dan direct op met je huisarts. Vergeet ook niet om voldoende water te drinken bij het nuttigen van deze supplementen.

Het beste aminozuren supplement tot slot

Hopelijk ben je dankzij dit artikel meer te weten gekomen over de top 5 beste aminozuren, de gezondheidsvoordelen, voor wie ze geschikt zijn en wanneer je ze het beste kunt innemen. 

Twijfel je of je deze supplementen mag gebruiken? Neem dan eerst contact op met je huisarts of sportdiëtist. 

Heb je nog vragen over dit artikel of over de lijst met de beste aminozuren, laat dan onderaan het artikel een reactie achter. Vond je het een waardevol artikel aarzel dan niet om het artikel te delen om je social media kanalen.

Bronnen die voor dit artikel zijn gebruikt

1. Amino acids: metabolism, functions, and nutrition – Guoyao Wu
2. Branched-chain amino acids in health and disease: metabolism, alterations in blood plasma, and as supplements – Milan Holeče
3. Impact of supplementation with amino acids or their metabolites on muscle wasting in patients with critical illness or other muscle wasting illness: a systematic review
4. Biochemistry, Essential Amino Acids – Michael J. Lopez, Shamim S. Mohiuddin
5. Acquired Amino Acid Deficiencies: A Focus on Arginine and Glutamine – Claudia R Morris, Jill Hamilton-Reeves, Robert G Martindale, Menaka Sarav , Juan B Ochoa Gautier
6. Glycine, a Dispensable Amino Acid, Is Conditionally Indispensable in Late Stages of Human Pregnancy – Betina F Rasmussen , Madeleine A Ennis, Roger A Dyer, Kenneth Lim, Rajavel Elango
7. The effects of acute branched-chain amino acid supplementation on recovery from a single bout of hypertrophy exercise in resistance-trained athletes – Mark Waldron, Kieran Whelan, Owen Jeffries, Dean Burt, Louis Howe, Stephen David Patterson
8. Branched-chain amino acid supplementation and exercise-induced muscle damage in exercise recovery: A meta-analysis of randomized clinical trials – Mohammad Hossein Rahimi, Sakineh Shab-Bidar, Mehdi Mollahosseini , Kurosh Djafarian
9. Does Branched-Chain Amino Acids (BCAAs) Supplementation Attenuate Muscle Damage Markers and Soreness after Resistance Exercise in Trained Males? A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials – Chutimon Khemtong, Chia-Hua Kuo,  Chih-Yen Chen, Salvador J. Jaime and Giancarlo Condello
10. Effects of a commercially available branched-chain amino acid-alanine-carbohydrate-based sports supplement on perceived exertion and performance in high intensity endurance cycling tests – Marco Gervasi, Davide Sisti, Stefano Amatori, Sabrina Donati Zeppa, Giosuè Annibalini, Giovanni Piccoli, Luciana Vallorani, Piero Benelli, Marco B. L. Rocchi, Elena Barbieri, Anna R. Calavalle, Deborah Agostini, Carmela Fimognari, Vilberto Stocchi and Piero Sestili
11. Is Branched-Chain Amino Acids Supplementation an Efficient Nutritional Strategy to Alleviate Skeletal Muscle Damage? A Systematic Review – Alexandre Fouré, David Bendahan
12. Determination of the tolerable upper intake level of leucine in acute dietary studies in young men – Rajavel Elango, Karen Chapman, Mahroukh Rafii, Ronald O Ball, Paul B Pencharz

Bekijk dit product bij:

xxlnutrition.com
bol.com

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *