Ga naar de inhoud

Seizoensopruiming Bij Bol! Wees Er Snel Bij Want: OP = OP

Bekijk de Acties
beste aminozuren kopen

Beste Aminozuren Supplement | De Top 5 van 2022

Ook op zoek naar het beste aminozuren supplement? Gek is dat niet want deze supplementen worden vaak gebruikt door fanatieke sporters om onder andere spierpijn te verminderen en spiergroei te stimuleren.

In dit artikel kom je naast de lijst met beste aminozuren meer te weten over wat aminozuren precies zien, wat de voordelen ervan zijn, voor wie ze bestemd zijn en wanneer je deze supplementen het beste inneemt.

Beste Aminozuren Supplement, de top 5 van 2022

Bij het samenstellen van de lijst “beste aminozuren supplement” is lang nagedacht over hoe de lijst eruit moest komen te zien. Zo is er gekeken of de producten alle essentiële aminozuren bevatten, hoe goed ze door het menselijk lichaam worden opgenomen, of er verboden stoffen inzitten, de optimale verhoudingen en het merk.

Ook is er gekeken naar de ervaringen en reviews van andere gebruikers zodat het kopen van een supplement een stuk eenvoudiger wordt.

Het eerste aminozuur supplement is Xtend van het merk Scivation. Dit supplement is vrij van suikers en koolhydraten en verkrijgbaar in 11 verschillende smaken. Het supplement bevat per serving 7 gram BCAA’s (branched chain amino acids), samen met 6 gram Leucine, Glutamine, Citrulline, Elektrolyten en vitamine B6. Bekijk deze website voor meer informatie of voor de ruim 100 reviews van andere gebruikers >>

Dit aminozuur supplement is vooral geschikt voor de actieve sporter en je neemt de supplement het beste in voor, tijdens of na je training.

De nummer 2 uit de lijst beste aminozuren is de BSN Amino X. Dit supplement is een oude bekende, maar toch een hele goede. Zo bevat het alleen de opneembare BCAA’s in de juiste verhoudingen en hoeveelheden. Hierdoor is het supplement dan ook veelzijdig en tegelijkertijd van hoge kwaliteit. Voor meer informatie over dit product en de ruim 300 reviews van andere gebruikers, bezoek deze pagina >>

Bovendien is het aminozuren supplement vrij van toegevoegde suikers en draagt het bij aan het vergroten van je uithoudingsvermogen. Het supplement kan gebruikt worden voor de training, tijdens de training, na de training of bij het ontbijt.

Muscle Protect van Body & Fit is 1 van de populaire supplementen die sporters en bodybuilders gebruiken. Het bevat alle nodige aminozuren, Leucine, Glutamine, Citrulline, Beta alanine, HICA, HMB, electrlyten en vitamine B6. Het supplement wordt snel door je lichaam opgenomen, draagt bij aan een groter uithoudingsvermogen en helpt je spieren sneller te herstellen. Voor meer informatie over dit populaire product en reviews bekijk deze pagina >>

Muscle Protect is is ideaal om tijdens en vlak na je training te drinken is ook perfect te gebruiken voor wanneer je op dieet bent.

Bekijk dit product bij:

bulk.com

Nummer 4 in de lijst “beste aminozuren supplement” is Instant BCAA van het bekende merk Bulk. Dit supplement maakt gebruik van een combinatie van leucine, isoleucine en valine en dat in een verhouding van 2:1:1. Je gebruikt dit aminozuren supplement het beste voor, tijdens of na je workout. Bekijk hier de ruim 1000 beoordelingen van andere gebruikers >>

Instant BCAA van Bulk is eenvoudig te mengen en verkrijgbaar in verschillende smaken waaronder cola, mixed berry, lemon en lime.

De amino super tabs van Body & Fit wordt vooral gebruikt om extra aminozuren aan je voedingspatroon toe te voegen. Een groot voordeel van dit supplement is dat het gemakkelijk mee en in te nemen is. Hierdoor kan je op elk moment je persoonlijk behoefte aanvullen. Het aminozuren supplement bevat alle benodigde essentiële aminozuren, bevat zeer weinig calorieën en is uitermate geschikt voor bodybuilders en sporters.

Hierdoor valt ook de Amino Super Tabs onder de categorie “Beste Aminozuren supplement”. Klik en ontdek de ruim 200 ervaringen van andere Amino Sup Tabs gebruikers >>

Koopgids: alles wat je moet weten over aminozuren

beste aminozuren supplementen

Voordat je supplementen koopt is het verstandig dat je voldoende over deze populaire supplementen weet. Om je op weg te helpen vind je hieronder diverse antwoorden op de meest gestelde vragen.

Wat zijn aminozuren?

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Ze bestaan onder andere uit stikstof, koolstof, waterstof en zuurstof. Ze spelen een kritische rol bij veel lichamelijke processen. Zo beïnvloeden ze de functies van je organen, pezen en aderen. Ze zijn ook belangrijk bij wondgenezing, botten, huid, haren, herstel, opbouw van je spieren en het behoud van spiermassa (bron).

Essentiële aminozuren

Je lichaam heeft 20 verschillende soorten aminozuren nodig om niet alleen te groeien, maar dus ook goed te kunnen functioneren. Hoewel deze 20 aminozuren belangrijk zijn voor je gezondheid zijn de volgende acht essentieel: lysine, methionine , phenylalanine, threonine, tryptophan, leucine, isoleucine en valine (bron).

Deze essentiële aminozuren worden niet door je lichaam aangemaakt. We halen ze namelijk uit onze voeding zoals eieren, kaas, vlees, vis, granen, bonen, noten of zuivel. Maar wanneer je bepaalde voedingsstoffen te weinig ervan binnenkrijgt kan er een tekort ontstaan aan eiwitten. 

Hierdoor is de kans aanwezig dat je te weinig aminozuren binnenkrijgt. In dat geval kan het verstandig zijn om een aminozuur supplement te nemen.

Niet-essentiële / semi-essentiële aminozuren

De niet-essentiële aminozuren worden door het menselijk lichaam zelfs aangemaakt. Onder niet-essentieel vallen alanine, asparaginezuur, asparagine, cysteïne, glutamine, glycine, proline, tyrosine en serine.

Er zijn ook enkele semi-essentiële aminozuren zoals arginine en histidine. Deze semi-essentiële aminozuren zijn onder normale omstandigheden niet essentieel, maar kunnen dat wel in bepaalde situaties zijn.

Zo is arginine een semi-essentieel aminozuur dat kinderen nodig hebben om te kunnen groeien. Voor gezonde volwassenen is arginine niet-essentieel.

Je lichaam kan dus zelf arginine aanmaken door gezond en gevarieerd te eten, maar soms kan een persoon door stress of een snelle groei meer arginine nodig hebben.

De termen niet-essentieel, essentieel of semi-essentiele aminozuren zeggen dan ook alleen iets over de opname uit voeding of het door het lichaam zelf geproduceerd kan worden.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van aminozuren ?

De essentiële aminozuren zijn zoals je hebt gelezen te vinden in verschillende voedingsmiddelen. Maar toch kent het nemen van supplementen verschillende gezondheidsvoordelen. Denk dan aan:

  • Het verbeteren van je stemming en slaap
  • Het vergroten van je spiermassa 
  • Het verbetert je sportprestaties
  • Het zorgt voor spierherstel na inspanning
  • Behoud van spiermassa

Daarnaast hebben verschillende onderzoeken bij mensen en dieren aangetoond dat essentiële aminozuren effectief kunnen zijn bij het stimuleren van vetverlies. Wel moet er meer onderzoek gedaan worden in hoeverre aminozuren gewichtsverlies kunnen bevorderen (bron, bron).

Voor wie zijn aminozuren bedoeld?

De essentiële aminozuren bieden dus verschillende gezondheidsvoordelen. Hieronder vind je een overzicht van verschillende groepen die baat kunnen hebben bij het gebruik van een aminozuur supplement:

  • Mensen die graag meer spiermassa willen hebben
  • Bodybuilders die aan wedstrijden meedoen
  • Mensen die lichaamsgewicht of lichaamsvet willen verliezen
  • Actieve atleten die intense trainingen volgen

Wel is belangrijk dat je weet dat je spieren pas beginnen te groeien als je aan enkele voorwaarden voldoet. De soort oefening, de uitvoering, de aanwezige hormonen en het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen zijn dan ook belangrijk.

Wanneer aminozuren innemen?

Aminozuren neem in je voor, tijdens of na je training. Je lichaam is op dat moment extra gevoelig voor voedingsstoffen en de bloeddoorstroming naar je spieren is dan ook hoger dan normaal. Hierdoor komen de aminozuren sneller op de juiste bestemming aan.

Daarnaast hebben krachtsporters ook baat bij inname van extra aminozuren voordat ze gaan slapen. Zo ondersteunt het stofje Leucine namelijk je hormoonhuishouding.

wanneer kun je aminozuren het beste innemen?

Zijn aminozuren supplementen gevaarlijk?

Een overdosis aan essentiële aminozuren is moeilijk. Ons lichaam kent namelijk een gespecialiseerd systeem dat voor afbraak van aminozuren zorgt. De overtollige aminozuren worden dan ook direct door je lichaam afgevoerd.

Wil je aminozuren kopen dan is het aan te raden om de dagelijkse dosering wat op de verpakking staat niet in te overschrijden. Voel je na inname ongemakkelijk, neem dan direct op met je huisarts. Vergeet ook niet om voldoende water te drinken bij het nuttigen van deze supplementen.

Het beste aminozuren supplement tot slot

Hopelijk ben je dankzij dit artikel meer te weten gekomen over de top 5 beste aminozuren, de gezondheidsvoordelen, voor wie ze geschikt zijn en wanneer je ze het beste kunt innemen. 

Twijfel je of je deze supplementen mag gebruiken? Neem dan eerst contact op met je huisarts of sportdiëtist. 

Heb je nog vragen over dit artikel of over de lijst met de beste aminozuren, laat dan onderaan het artikel een reactie achter. Vond je het een waardevol artikel aarzel dan niet om het artikel te delen om je social media kanalen.

Andere bronnen die voor dit artikel zijn gebruikt

1. Effect of different tryptophan sources on amino acids availability to the brain and mood in healthy volunteers – C Rob Markus, Christine Firk, Cindy Gerhardt, Joris Kloek, Gertjan F Smolders
2. Amino acids: metabolism, functions, and nutrition – Guoyao Wu
3. Influence of Tryptophan and Serotonin on Mood and Cognition with a Possible Role of the Gut-Brain Axis – Trisha A Jenkins, Jason C D Nguyen, Kate E Polglaze, Paul P Bertrand
4. Mood effects of the amino acids tryptophan and tyrosine: ‘Food for Thought’ III – G Parker, H Brotchie
5. The effects of acute branched-chain amino acid supplementation on recovery from a single bout of hypertrophy exercise in resistance-trained athletes – Mark Waldron, Kieran Whelan, Owen Jeffries, Dean Burt, Louis Howe, Stephen David Patterson 
6. Branched-chain amino acid supplementation and exercise-induced muscle damage in exercise recovery: A meta-analysis of randomized clinical trials – Mohammad Hossein Rahimi, Sakineh Shab-Bidar, Mehdi Mollahosseini, Kurosh Djafarian
7. EAA supplementation to increase nitrogen intake improves muscle function during bed rest in the elderly – Arny A Ferrando, Doug Paddon-Jones, Nicholas P Hays, Patrick Kortebein, Ola Ronsen, Rick H Williams, Ashley McComb, T Brock Symons, Robert R Wolfe, William Evans
8. In a single-blind, matched group design: branched-chain amino acid supplementation and resistance training maintains lean body mass during a caloric restricted diet – Wesley David Dudgeon, Elizabeth Page Kelley, Timothy Paul Scheett 

9. Consuming a supplement containing branched-chain amino acids during a resistance-training program increases lean mass, muscle strength and fat loss – Jim Stoppani, Timothy Scheett, James Pena, Chuck Rudolph, and Derek Charlebois

Bekijk dit product bij:

bol.com
bodyandfit.com

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.