Ga naar de inhoud

Outlet Deals bij Bol.com | Hoge Kortingen op Allerlei Producten

Bekijk de beste deals
Beste BCAA Supplement. Ontdek de Top 5

Het Beste BCAA Supplement van 2022.

Ook op zoek naar de voor jou beste bcaa supplement? Bcaa staat voor branched chain amino acids en omvatten de drie essentiële aminozuren leucine isoleucine en valine.

Ze worden essentieel gezien omdat je lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Leucine isoleucine en valine zijn ook de enige aminozuren die in je spieren worden afgebroken (1).

Sporters nemen vaak BCAA supplementen in om hun prestaties te verbeteren, spierpijn te verminderen en spiervermoeidheid te voorkomen.

Mocht je geïnteresseerd zijn in BCAA supplementen, dan vind je in dit artikel de top 5 beste bcaa supplementen van 2022. Bovendien krijg je ook antwoord op veel gestelde vragen omtrent bcaa.

De Beste BCAA supplementen van 2022

Er zijn tientallen beste aminozuren supplementen op de markt waardoor je je dan ook al snel afvraagt welke het beste zijn.

Hieronder ontdek je een handig overzicht van BCAA supplementen waarbij goed is gekeken naar de kwaliteit, ingrediënten, betrouwbaarheid van het merk, prijzen en reviews van andere gebruikers.

1. Body & Fit Muscle protect

Het eerste supplement is de Muscle protect van Body & Fit. Het bevat alle 3 de BCAA’s in een 2:1:1 verhouding en is aangevuld met onder andere glutamine, beta alanine, HICA, HMB en vitamine B6.

Muscle protect geeft je per dosering van 13 gram maar liefst 4.8 gram bcaa en 3 gram glutamine.

Muscle protect van Body en Fit is ontzettend populair product.

Bekijk maar eens de ruim 500 reviews van andere gebruikers >>

Muscle protect is verkrijgbaar in vijf verschillende smaken zoals Fruit punch, watermeloen en orange explosion. Geschikt voor 38 servings per verpakking.

2. Amino X

De nummer twee in de lijst beste bcaa is Amino X van BSN. Ook dit supplement bevat vertakte keten aminozuren in de optimale 2:1:1 verhouding.

Bovenop vind je in Amino x ook nog eens drie extra aminozuren namelijk alanine, taurine en arginine. Amino x bevat per dosering van 14.5 gram, 10 gram aminozuren.

Wat uniek is, is dat Amino x ook nog eens vitamine D bevat. Vitamine D speelt een rol bij het behouden van sterke spieren.

Amino X is een veel gebruikte bcaa supplement.

Lees maar eens de ruim 300 ervaringen van andere gebruikers >>

De bcaa poeder van BSN is verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden. Variërend van 435 gram tot en met 1 kilo. Je hebt de keuze uit vier smaken waaronder blue rasperry, fruit punch en green apple.

3. XXL nutrition BCAA Powder

BCAA Powder van XXL Nutrition bevat alle drie de essentiële aminozuren in een optimale 2:1:1 verhouding zodat deze goed opgenomen kan worden door je lichaam.

Ieder portie van 10 gram levert je 7.2 gram aminozuren. Bovendien is het BCAA powder bijna in zijn geheel suikervrij, calorievrij zodat je geen onnodige calorieën binnenkrijgt. Ook is het supplement geschikt voor veganisten.

Benieuwd wat andere van dit XXL Nutrition supplement vinden?

Ontdek de ruim 200 positieve reviews >>

BCAA powder van XXL nutrition is verkrijgbaar in vijf verschillende smaken waaronder watermeloen, tropical, green apple en cocos / ananas. Ook is het product verkrijgbaar zonder smaak en zoetstoffen.

4. Gold Standard BCAA van Optimum Nutrition

Optimum nutrition is een supplementenfabrikant die alom wordt vertrouwd en aanbevolen door verschillende professionals en dat is niets voor niets.

Het bcaa poeder bevat per portie 5 gram BCAA’s in een 2:1:1 verhouding. Daarnaast is het supplement ook verrijkt met 250 mg Wellmenu, 200 mg rhodiola, magnesium en vitamine C.

Vitamine C draagt bij aan het normaal functioneren van het immuunsysteem, terwijl het magnesium goed is voor de werking van de spieren.

Wil je weten wat andere van Gold standard bcaa vinden?

Op deze website lees je ruim 60 reviews van echte gebruikers >>

Gold Standard bcaa is van nature suikervrij en verkrijgbaar in maar liefst 5 smaken zoals cola, apple pear, peach en strawberry kiwi.

5. Body & Fit Amino Super Tabs

Mocht je geen poeder willen, maar tabletten, dan is de Amino Super Tabs van Body & Fit voor jou bedoeld. Het bevat maar liefst 16 aminozuren waaronder leucine isoleucine en valine, maar bijvoorbeeld ook lysine, proline en glutamine.

De tabletten van Body & Fit zijn heel eenvoudig in te nemen met een glas water, melk of vruchtensap en bevatten met tablet 850 mg aminozuren.

Onder bodybuilders en actieve sporters wordt Super Tabs veel gebruikt

Lees maar eens wat hun zeggen over de tabletten >>

Je kunt de tabletten nemen voor of na je training of gedurende dag wanneer jezelf wilt. Amino Super tabs bevat heel weinig calorieen en is goed voor zo’n 140 doseringen / 420 tabletten.

Shopgids: dit is wat je moet weten over BCAA supplementen

Je hebt nu een goed idee wat de beste bcaa supplementen zijn. Het is dan ook nu tijd geworden om wat dieper in te gaan wat bcaa’s nu precies zijn, de voordelen en nog veel meer. In deze koopgids krijg je antwoord op deze veel gestelde vragen. Lees je mee?

Wat zijn BCAA’s?

BCAA’s bestaan uit drie essentiële aminozuren, namelijk leucine isoleucine en valine.

Deze aminozuren zijn gegroepeerd omdat zij de enige drie aminozuren zijn met een keten die zich naar 1 kant vertakt. Zoals alle aminozuren zijn BCAA’s bouwstenen die je lichaam gebruikt om eiwitten aan te maken.

BCAA’s worden als essentieel beschouwd omdat in tegenstelling tot niet essentiële aminozuren je lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Daarom is het belangrijk dat je ze via gezonde voeding of desnoods via supplementen binnenkrijgt.

Waar zijn BCAA’s goed voor?

Van BCAA’s is het aangetoond dat ze spiergroei en trainingsprestaties kunnen verbeteren en spierpijn verminderen wanneer ze voor of na een training worden ingekomen (2, 3).

Ook kunnen ze betrokken zijn bij het reguleren van je bloedsuikerspiegel door de suikervoorraden in je lever en spieren te behouden. Ze stimuleren je cellen om suiker op te nemen uit je bloedbaan (4, 5, 6).

Bovendien kunnen BCAA’s helpen de vermoeidheid die je voelt tijdens het sporten te verminderen door de productie van serotonine in je hersenen te verminderen (7).

Welke soorten BCAA’s zijn er allemaal?

Er zijn veel verschillende supplementen voor bcaa’s te koop. Het komt er op neer dan de concentratie van aminozuren per supplement kan verschillen. Dit geldt ook voor hun absorptie niveau en de manier hoe je het supplement inneemt. Hieronder kom je er meer over te weten.

Er zijn eigenlijk twee soorten vertakte keten aminozuren.

  • BCAA in poedervorm
  • BCAA in capsules / tabletten

Het grote voordeel van bcaa poeder is dat het direct wordt opgenomen door je lichaam en vrijwel direct in je spiercellen terecht komt. Nadeel van bcaa poeder is wel dat het soms bitter kan smaken. Om deze reden kiezen mensen voor bcaa in capsules of tabletten.

Zo zit het poeder opgeborgen in een capsule met een zachte omhulsel. Het poeder komt pas vrij op het moment dat de capsule door je lichaam is opgenomen. Dit kost je ongeveer 15 tot 30 minuten. Je neemt capsules dan ook een half uur voor je training in.

Overweeg daarom wat voor type supplement dat het beste voor je werkt. Poeders zijn bijvoorbeeld een goede keuze als je moeite hebt met het slikken van tabletten of capsules.

Is BCAA goed voor afvallen?

BCAA’s kunnen gewichtstoename helpen voorkomen en gewichtsverlies bevorderen.

Uit studies blijkt dat degene die elke dag ongeveer 15 gram bcaa’s tot zich nam tot 30% minder kans hebben op overgewicht dan de gene die gemiddeld per dag 12 gram binnen kregen (8, 9).

Wel is het belangrijk om te weten dat degene die minder BCAA’s binnen kregen ook ongeveer 20 gram totaal eiwit per dag minder binnen kregen. Dit kan de resultaten hebben beïnvloed.

Zo blijkt dat wedstrijdworstelaars die een caloriebeperkt en een eiwitrijk dieet volgenden aangevuld met BCAA’s 1.6 kg verloren dan de gene die een soja eiwitsupplement kregen gedurende een 19 daagse studie.

De groep die BCAA’s kregen verloor ook 0.6% lichaamsgewicht dan degene met het soja-eiwitsupplement (10).

Uit een ander onderzoek blijkt dat gewichtsheffers die 14 gram bcaa’s per dag kregen 1% meer lichaamsvet verloren dan de gene die 28 gram wei-eiwit per dag kregen. Ook wonnen ze 2 kg aan spiergewicht (11).

Wanneer je probeert af te vallen kunnen bcaa’s je lichaam helpen om ongewenst vest effectiever kwijt te raken. Wel is er meer onderzoek nodig om te bepalen of bcaa supplementen extra voordelen bieden vergelijken met een eiwitrijk dieet.

Werken bcaa’s echt?

Verschillende studies laten zien dat BCAA’s werken, al is het onderzoek erna over het algemeen gemengd.

Huidig onderzoek suggereert dat BCAA’s het meest effectief zijn wanneer ze meer dan een week consequent worden ingenomen. De lengte van de periode en de specifieke doseringsaanbevelingen verschillen echter.

BCAA’s komen van nature in eiwitbronnen voor. Als het goed is krijg je dan al genoeg binnen wanneer je dagelijks gezond eet.

Voor meer informatie wanneer je bcaa’s moet innemen ontdek je in het artikel wanneer bcaa’s innemen.

Ken het nemen van BCAA supplementen bijwerkingen?

Over het algemeen gezien zijn BCAA supplementen veilig om te gebruiken en er zijn geen bijwerkingen bekent.

Wel is het voor sommige mensen beter om geen BCAA supplementen te nemen. Denk dan aan vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Ook mensen waarbij hun lichaam BCAA’s niet goed kunnen afbreken wordt afgeraden om dit soort type supplementen te nemen (bijv. Maple syrup urine disease).

Wil je een supplement gebruiken, vraag dan altijd je dokter of diëtiste voor advies. Zeker wanneer je bepaalde medicatie gebruikt.

In welke voedingsmiddelen zitten BCAA’s?

Zoals gezegd zijn BCAA’s essentiële aminozuren die ons lichaam zelf niet kan aanmaken en we dus uit gezonde voeding moeten halen. BCAA’s worden gelukkig in veel voedingsmiddelen aangetroffen. Hieronder vind je verschillende voedingsmiddelen die rijk zijn aan BCAA’s.

  • vlees, gevogelte en vis
  • bonen en linzen
  • zuivelproducten zoals kaas en melk
  • tofu en tempeh
  • eieren
  • quinoa
  • noten en zaden

Waar moet je opletten wanneer je een bcaa supplement wilt gaan kopen?

Bij het kopen van een goede bcaa supplement doe je slim aan om rekening te houden met enkele belangrijke factoren. Neem daarom dan ook de smaak, ingrediënten en allergenen mee in je overweging.

Smaak

Veel supplementen zijn te koop met een lekkere smaak. Normaal gesproken vind je op de op de website van de fabrikant of aan de achterkant van het product van het supplement welke type smaak ze hebben.

Tabletten bevatten overigens in de meeste gevallen geen smaak. Logisch, want je neemt ze in 1 keer in met water of iets anders.

Ingrediënten

Wanneer je op zoek naar een bcaa supplement kies dan altijd voor een product dat bekend staat om zijn hoge kwaliteit. Het advies is dan ook om altijd goed te kijken naar de hoeveelheid van elke van de 3 essentiële aminozuren te bekijken.

Zo moet de hoeveelheid leucine hoog zijn omdat dit stofje belangrijk is voor de synthese van eiwitten, wat weer helpt bij het vergroten van je spieren. Studies laten zien dat de perfecte combinatie van bcaa als volgt is: 2:1:1.

Allergenen

Voor mensen die een allergie hebben is het belangrijk om voor de aanschaf van een bcaa supplement eerst te kijken naar de ingrediënten van het product.

Houdt er rekening mee dat sommige supplementen toegevoegde suikers, gluten, soja en eventuele kunstmatige zoetstoffen kunnen bevatten.

Neem dus goed de ingrediëntenlijst door als je deze wilt vermijden.

Tot slot

Nu je aan het einde van het artikel bent gekomen heb je als het goed is een beter idee gekregen wat nu het beste bcaa supplement is, wat de voordelen zijn en waar je goed op moet letten wanneer je een bcaa supplement wilt gaan kopen.

Let wel, supplementen zoals bcaa zullen je geen maximale spiergroei opleveren als de rest zoals voeding en trainingsprogramma’s niet goed zijn. Dit zijn punten waar je goed op moet letten.

Vond je dit artikel over het beste bcaa supplement ook interessant en waardevol? Deel het artikel dan op je social media zodat andere het ook kunnen lezen.

Bronnen die voor dit artikel zijn gebruikt:

1. Nutraceutical effects of branched-chain amino acids on skeletal muscle – Yoshiharu Shimomura, Yuko Yamamoto, Gustavo Bajotto, Juichi Sato, Taro Murakami, Noriko Shimomura, Hisamine Kobayashi, Kazunori Mawatari
2. Nutritional and Supplementation Strategies to Prevent and Attenuate Exercise-Induced Muscle Damage: a Brief Review – Patrick S. Harty, Megan L. Cottet, James K. Malloy & Chad M. Kerksick
3. Branched-chain amino acids activate key enzymes in protein synthesis after physical exercise – Eva Blomstrand, Jörgen Eliasson, Håkan K R Karlsson, Rickard Köhnke
4. Diabetes and branched-chain amino acids: What is the link? – Zachary Bloomgarden
5. Hypoglycemic effect of isoleucine involves increased muscle glucose uptake and whole body glucose oxidation and decreased hepatic gluconeogenesis – Masako Doi, Ippei Yamaoka, Mitsuo Nakayama, Kunio Sugahara, Fumiaki Yoshizawa
6. Effects of diets supplemented with branched-chain amino acids on the performance and fatigue mechanisms of rats submitted to prolonged physical exercise – Gina Falavigna, Jonas Alves de Araújo Jr, Marcelo Macedo Rogero, Ivanir Santana de Oliveira Pires, Rogério Graça Pedrosa, Eivor Martins Jr, Inar Alves de Castro, Julio Tirapegui
7. Effects of Oral Branched‐Chain Amino Acids (BCAAs) Intake on Muscular and Central Fatigue During an Incremental Exercise – Mohammad Fayiz AbuMoh’d, Laila Matalqah, and Zainalabidden Al-Abdulla
8. Higher branched-chain amino acid intake is associated with a lower prevalence of being overweight or obese in middle-aged East Asian and Western adults – Li-Qiang Qin, Pengcheng Xun, Deborah Bujnowski, Martha L Daviglus, Linda Van Horn, Jeremiah Stamler, Ka He, INTERMAP Cooperative Research Group
9. The Ratio of Dietary Branched-Chain Amino Acids is Associated with a Lower Prevalence of Obesity in Young Northern Chinese Adults: An Internet-Based Cross-Sectional Study – Yan-Chuan Li,Ying Li, Li-Yan Liu, Yang Chen, Tian-Qi Zi, Shan-Shan Du, Yong-Shuai Jiang, Ren-Nan Feng, and Chang-Hao Sun
10. Combined effects of caloric restriction and branched-chain amino acid supplementation on body composition and exercise performance in elite wrestlers – A Mourier, A X Bigard, E de Kerviler, B Roger, H Legrand, C Y Guezennec
11. Consuming a supplement containing branched-chain amino acids during a resistance-training program increases lean mass, muscle strength and fat loss – Jim Stoppani,Timothy Scheett, James Pena, Chuck Rudolph, and Derek Charlebois

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.