Ga naar de inhoud
Ontdek de top 5 beste caseïne eiwitshakes van dit moment.

De Beste Caseine Eiwit / Shake van 2022. Ontdek de Top 5

Ben je nu ook benieuwd wat de beste caseine shake van 2022 is? Caseïne wordt namelijk veel gebruikt als eiwitsupplement voor het slapen gaat. Dit komt doordat caseïne langzaam door je lichaam verteerd wordt. Hierdoor kan de spiereiwitsynthese in de nacht toenemen en spierafbraak tijdens je slaap voorkomen worden.

In dit artikel ontdek je de beste caseïne eiwitshakes en meer handige informatie over caseïne. Lees je mee?

Beste caseïne eiwitshakes van 2022

Om de onderstaande top 5 beste caseïne eiwitshakes samen te stellen is er gekeken naar enkele belangrijke factoren. Zo is allereerst gekeken naar het type caseïne eiwit. De onderstaande supplementen bevatten namelijk micellaire caseïne wat volgens onderzoeken langzamer verteert.

Ook is er gekeken naar de gebruikte ingrediënten, merk, prijs en ervaringen van andere caseïne supplementen gebruikers.

Kortom: het vooronderzoek is voor jou al gedaan zodat je zelf kunt bepalen wat voor jou de beste caseïne eiwitshake is. Door te kiezen voor een uit de lijst hieronder weet je zeker dat je een goed product hebt.

MerkSupplementEiwitten p. shake *Smaken
Body & FitMicellar Casein Perfection21 g9 + naturel
XXL NutritionNight Protein35,08 g8 + naturel
MyProteinSlow-Release Caseïne23 g3 + naturel
Optimum Nutrition 100% Caseine Time Release24 g4
BulkMicellaire caseïne25,7 g4 + naturel
* Hoeveelheid caseïne eiwit is gebaseerd op de aanbevolen dosering wat per supplement kan verschillen

1. Body & Fit – Micellar Casein Perfection

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

De nummer 1 in de lijst is Micellar Casein Perfection van de bekende fitness supplementen merk Body & Fit. Per shake bevat het Body & Fit supplement 21 gram eiwit, 0.4 gram vet en 1.3 gram suiker.

Naast de hoge hoeveelheid micellar caseïne eiwit, bevat micellar casein perfection eiwitshake ook nog eens de 9 essentiële aminozuren waardoor je niet per se een apart aminozuren supplement erbij hoeft te nemen.

Meer weten wat andere Micellar casein perfection gebruikers van het supplement vinden?

Klik en bekijk dan maar eens de ruim 1000(!!) ervaringen van andere gebruikers >>

Bovenal is Micellar casein perfection van Body & Fit koolhydraatarm, bevat het nauwelijks vetten en is het supplement suikerarm. De caseïne eiwitshake is verkrijgbaar in negen smaken zoals aardbei, chocolade, vanille en een smaakloze variant.

Ook is Micellar casein perfection verkrijgbaar in twee hoeveelheden. Je hebt namelijk de keuze uit een 750 gram en een 2 kilo zak.

Voordelen
  • Per 25 gram bevat Micellar Casein Perfection 20 gram eiwit dat bijdraagt tot spiergroei en spierherstel.
  • Met 1,3 gram vet per 25 gram bevat de shake van Body & Fit nauwelijks suikers en nagenoeg vetvrij.
  • Alle 9 essentiële aminozuren zijn aanwezig zodat je een compleet aminozurenprofiel binnenkrijgt.
  • Micellar Casein Perfection is vrij van zoetstoffen zoals aspartaam en cyclamaat.
  • Ruime keuze uit 9 verschillende smaken en een naturel variant.
Nadelen
  • De caseine shake van Body & Fit is ontzettend populair waardoor het soms niet op voorraad is. Je moet er dus snel bij zijn!
  • Lager in caseïne eiwit dan de overige keuzes uit de lijst.

2. XXL Nutrition – Night Protein

Bekijk dit product bij:

xxlnutrition.com
bol.com

De volgende is Night Protein van XXL Nutrition. Ook dit caseïne supplement bevat de langzame eiwitten en geen andere opvulmiddelen of eiwitsoorten zoals whey. Per 40 gram bevat Night Protein 35.08 gram eiwitten, 0,36 g vet en 0,68 g suiker.

Verder bevat de shake alle benodigde aminozuren zodat je niet per se een apart aminozuren supplement erbij hoeft te kopen.

Wist je dat Night Protein aardig populair is onder sporters?

Bekijk maar eens de ruim 500 positieve ervaringen van andere gebruikers >>

Night Protein van XXL Nutrition is verkrijgbaar in 8 verschillende smaken waaronder aardbei, aardbei banaan, chocolade en vanille. Ook heb je de keuze uit een smakeloze variant. Samengevat: hoog in eiwitten, bevat vrijwel geen lactose, vetvrij en vrij van aspartaam.

Voordelen
  • Per 100 gram bevat Night Protein maar liefst 88 g langzame eiwitten die bijdragen tot spierherstel en groei.
  • Je hebt een ruime keuze uit 8 verschillende smaken waaronder aardbei, chocolade, vanille en een naturel variant.
  • Night Protein bevat nauwelijks lactose en is vrijwel vetvrij wat vooral handig voor vetvrije massa.
  • Alle benodigde aminozuren en BCAA’s zijn aanwezig om zo een compleet aminozurenprofiel binnen te krijgen.
  • De caseine shake van bevat geen zoetstoffen zoals aspartaam.
Nadelen
  • Dankzij de hoge hoeveelheid eiwit kan de shake voor sommige net wat te dik zijn.

3. MyProtein – Slow-Release Caseïne eiwitshake

De nummer twee in deze lijst is het caseïne eiwitsupplement Slow Release Caseine van MyProtein. Per shake bevat Slow Release Caseïne 23 gram langzame eiwitten, 0.5 gram vet en 1.2 gram suiker.

Bovendien bevat het alle negen noodzakelijke aminozuren die je lichaam nodig heeft. Wat extra fijn is, is dat dit supplement geschikt is voor vegetariërs en voor mensen die geen tarwe kunnen verdragen en dus glutenvrij moeten eten.

Ben je ook benieuwd naar de reviews en ervaringen van andere MyProtein gebruikers?

Ontdek dan direct de ruim 50 reviews van andere slow release gebruikers door hier te klikken >>

De caseïne eiwitshake van MyProtein is verkrijgbaar in 3 verschillende smaken zoals chocolade of vanille. Mocht je liever een smaakloze caseïne eiwitshake willen hebben, dan zit je ook bij MyProtein helemaal goed.

Voordelen
  • Slow Release bevat niet alleen 23 eiwitten per portie, maar bevat ook nog eens alle 9 noodzakelijke aminozuren.
  • Geschikt voor vegetariërs en voor mensen met Coeliakie hebben omdat het geen tarwe of sporen van tarwe bevat.
  • Verkrijgbaar in drie verschillende smaken en een neutrale smaak.
  • Ruime keuze uit verschillende hoeveelheden, namelijk 1 kg, 2.5 kg en een 5 kg zak.
Nadelen
  • Minder keuze uit verschillende smaken vergeleken met de andere shakes in de lijst

4. Optimum Nutrition – 100% Caseine Time Release

Optimum Nutrition staat bekend als een goed supplementenmerk. Gezien de hoeveelheid gebruikerservaringen mag het dan ook geen verrassing zijn dat het een van de meest aanbevolen caseïne supplementen is.

Per shake bevat dit caseinepoeder 24 gram micellar casein eiwitten en 5 gram BCAA’s. Naast de hoge hoeveelheid eiwit en 5 gram BCAA’s bevat is het supplement ook nog eens verrijkt met magnesium, zink en Aminogen.

Benieuwd naar de gebruikerservaringen van dit caseïne eiwit supplement?

Bekijk dan maar eens de ruim 200 ervaringen van andere >>

Aminogen helpt om het verteringsproces te verbeteren waardoor je de opname van eiwit en aminozuren flink verbeterd wordt en dus spiergroei gestimuleerd wordt. Bovenal bevat 100% Caseine van Optimum nutrition weinig suiker en vet.

Het caseïne supplement is verkrijgbaar in verschillende smaken en hoeveelheden. Zo heb je de keuze uit de smaken vanille, chocolade en aardbei. De hoeveelheden waar je keuze uit hebt zijn 924 gram en 1820 gram.

Voordelen
  • Met 24 gram eiwit per portie bevat de shake van Optinum Nutrition veel caseïne eiwit, weinig suiker en vet.
  • Verrijkt met extra BCAA waardoor je niet per se  een apart BCAA supplement hoeft te kpen.
  • Verrijkt met aminogen dat helpt om de opname van de eiwitten en aminozuren flink te verbeteren.
  • Verkrijgbaar in verschillende smaken en hoeveelheden zodat er genoeg keuzes zijn.
Nadelen
  • Vergeleken met de andere shakes in deze lijst is 100% Caseine Time Release iets wat duurder.

5. Bulk – Micellaire caseïne

Bekijk dit product bij:

bulk.com

Het laatste supplement in de lijst beste caseïne eiwitshakes is het supplement van Bulk, namelijk Micellaire Caseïne. Per shake bevat Micellar caseïne 0.9 gram koolhydraten, 26 gram eiwit, 0.45 g vet en 0,9 g suiker.

Behalve dat het een hoge hoeveelheid micellar caseïne eiwitten bevat, heeft het supplement ook nog eens een uitgebreid aminozurenprofiel waarin ook nog eens de benodigde BCAA’s in terugkomen.

Micellar caseïne shake van Bulk is verkrijgbaar in verschillende smaken. Je hebt de keuze uit bijvoorbeeld aardbei, chocola en vanille. Mocht je op zoek zijn naar een caseïne zonder smaak, dan kun je ook bij Bulk kiezen uit een naturel smaak.

Een ander pluspunt is dat je bij Bulk een wat ruimere keuze hebt uit de verschillende hoeveelheden. Je hebt namelijk de keuze uit 500 gram, 1 kilo, 2.5 kilo en een 5 kilo zak.

Voordelen
  • Per dosering bevat het bijna 30 gram eiwit wat helpt bij spierherstel en het stimuleren van spiergroei.
  • Uitgebreid aminozurenprofiel waarin ook nog eens de belangrijke BCAA’s in terugkomen.
  • Verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden waaronder een 500 gram om het supplement eens uit te proberen.
  • Keuze uit de smaken aardbei, chocola, vanille en een naturel smaak.
Nadelen
  • Weinig keuze uit smaken vergeleken met de andere caseine shakes uit deze lijst.

Koopgids: dit is wat je moet weten over caseïne

Door het lezen van de top 5 van hierboven weet je nu wat de beste caseïne eiwitshakes van 2022 zijn. Het is dan ook tijd geworden om je wat meer te vertellen over caseïne zelf. Want wat is het nu eigenlijk en wat is het verschil tussen whey en caseïne eiwitten?

Wat is caseïne eiwit en het grootste verschil met whey?

Net zoals whey/wei-eiwitten is caseïne afkomstig van melk. Melk bevat twee soorten eiwitten, namelijk caseïne eiwit en whey eiwitten. Caseïne eiwit vormt 80% van het melkeiwit en de overige twintig procent is whey. Maar wat is het nu het verschil tussen whey en caseïne eiwitten?

Het grote verschil tussen whey en caseïne eiwitten is dat caseïne eiwit langzamer verteerd wordt dan wei-eiwit.

Caseïne eiwit is net zoals alle andere dierlijke eiwitten een complete eiwitbron. Dit wilt zeggen dat het alle essentiële aminozuren bevat die je nodig hebt voor herstel en groei (1).

Bovendien bevat het ook diverse unieke eiwitten en andere bioactieve verbindingen. Sommige onderzoeken laten zien dat deze bioactieve verbindingen enkele gezondheidsvoordelen kunnen hebben (2, 3). Daarnaast kan caseïne eiwit ook nog eens micronutriënten bevatten zoals calcium. Echter, dit verschilt dit per merk.

Van caseïne eiwit bestaan er twee soorten vormen, namelijk micellaire caseïne en caseïne hydrolisaat. De eerste vorm is de meest populaire vorm. Deze wordt namelijk langzaam door je lichaam verteerd. De hydrolisaat vorm is voorverteerd en wordt daarom door je lichaam sneller opgenomen.

Waarom duurt caseïne veel langer om te verteren?

Caseïne eiwitten staan bekend als een zogenaamde time-release eiwit. Dit komt door de langzame absorptie in je darmen. Anders gezegd, het voedt voor een langere periode achterelkaar je cellen. Daarnaast helpt het ook om spierafbraak te verminderen (4, 5, 6).

Bij een studie waarbij de deelnemers een caseïne eiwitshake of een whey eiwitshake kregen bleek dat het aminozuurgehalte in het bloed bij een whey eiwitshake voor een snellere en hogere piek zorgde vanwege de snelle absorptie.

Bij caseïne groep werd er een kleinere piek gemeten, maar bleven de caseïnespiegels na een tijdje constanter.

Een andere studie laat zien dat de leucinespiegels 25% hoger waren bij de deelnemers die whey eiwitten innamen, wat wijst op een snellere vertering. Echter, bij de caseinegroep bleek dat de totale hoeveelheid eiwit dat door je lichaam wordt verbrand als brandstof pas over een periode van zeven uur verminderde.

Dit betekent een verbeterende netto eiwitbalans, wat weer belangrijk is voor spiergroei en spierbehoud.

Ook caseïne stimuleert spiergroei

Zoals eerder gezegd bevatten dierlijke eiwitten alle benodigde aminozuren die je lichaam zelf niet kan aanmaken. Daarnaast bevatten ze een grote hoeveelheid leucine wat weer de spiereiwitsynthese opgang brengt (7, 8, 9).

In een wetenschappelijk onderzoek werden proefpersonen in drie verschillende groepen gedeeld, namelijk een caseïne groep, whey groep en een groep zonder eiwitten.

Door dit onderzoek ontdekte de onderzoekers dat de caseinegroep dubbel zoveel spiergroei en driedubbel vetverlies leed dan de groep die geen eiwitten kregen. Bovendien ervaarde de caseïne groep ook meer vetverlies dan de whey groep.

Caseïne kan dus ook de spiermassa op lange termijn verbeteren door eiwitafbraak te verminderen. Eiwitafbraak is een proces wat dagelijks plaatsvindt wanneer je lichaam een tekort aan energie en aminozuren heeft (11).

Dit is dan ook de reden dat men caseïne eiwitten net voor het slapen gaan inneemt om de eiwitafbraak die tijdens het slapen kan optreden te voorkomen.

In een andere wetenschappelijke studie werd gekeken wat een caseïne shake bij mannen doet voor het slapen gaan. Uit dit onderzoekt, blijkt dat de mannen die aan krachttraining doen en een caseïne eiwitshake drinken voor het slapen gaan, hun spieren groter werden dan de groep die alleen trainde. Ook bleek bij deze groep dat de hoeveelheid kracht flink toenam (12).

Meer voordelen van caseïne eiwitten

Caseïne kent nog een aantal andere voordelen voor je gezondheid, al moet hier nog veel meer onderzoek na gedaan worden. Je ontdekt de andere voordelen hieronder:

  • Antibacteriële en immuunvoordelen – enkele studies suggereren dat het mogelijk antibacteriële en immuunvoordelen kan bieden. Mogelijk kan het ook helpen om een hoge bloeddruk te verminderen (13).
  • Triglyceridenniveaus – Triglyceriden zijn een soort vet dat in je bloed zit. Een studie bij 10 personen met overgewicht vond dat het niveau triglyceriden na een maaltijd met 22% verlaagde (14).
  • Minder vrije radicalen – sommige van de peptiden in caseïne eiwitten kunnen een antioxiderede effecten hebben en de opbouw van schadelijke vrije radicalen bestrijden (15, 16).
  • Vetverlies – uit een trainingsstudie die 12 weken duurde, blijkt dat het gemiddelde vetvlies bij mensen die caseïne supplementen inname drie keer zo groot was dan bij mensen die geen caseïne supplement innamen (10).

Kent het gebruik van caseïne bijwerkingen?

Diverse studies en reviews hebben aangetoond dat het nemen van caseïne eiwitten geen negatieve effecten heeft bij gezonde mensen. Alleen wanneer je een nier- of leverziekte hebt, is het gebruik van een caseïne supplement af te raden (17, 18).

Ook kunnen sommige allergisch zijn voor caseïne eiwit of intolerant zijn voor lactose. Lactose komt in caseïne in kleine hoeveelheden voor. Het is ook mogelijk dat je een opgeblazen gevoel kunt krijgen door het innemen van caseïne.

Maar over het algemeen gezien is caseïne eiwit net zoals whey eiwitten veilig om in te nemen.

Veelgestelde vragen over caseïne

Wat is beter whey of caseïne?

Whey is een eiwit die snel door het lichaam wordt opgenomen, waardoor het een goede keuze is voor direct na de training. Caseïne is een eiwit dat langzaam door het lichaam wordt opgenomen. Dit is een voordeel, omdat spierafbraak voorkomen kan worden tijdens de slaap. Daarnaast heeft caseïne een positieve invloed op de spiereiwitsynthese in de nacht.

Wat doet caseïne met je lichaam?

Caseïne is een eiwit dat langzaam door het lichaam wordt opgenomen. Dit is een voordeel, omdat zo spierafbraak voorkomen kan worden tijdens de slaap. Daarnaast heeft caseïne een positieve invloed op de spiereiwitsynthese in de nacht. Daarnaast kan caseïne helpen bij het afvallen, doordat het de eetlust remt.

Word je van caseïne zwaarder?

Het nemen van een caseïne eiwitshake kan leiden tot een gewichtstoename, maar alleen als je door het nemen van een shake meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrand. Echter, is het onwaarschijnlijk dat het innemen van caseïne op zichzelf een gewichtstoename veroorzaakt.

Wat als je teveel caseïne binnenkrijgt?

Elk eiwit wat je teveel binnenkrijgt, zal worden opgeslagen als vet of wordt door je lichaam uitgescheiden. Maar dit is afhankelijk van je totale energiebehoefte en je dagelijkse inname. Bovendien is een caseïne eiwitshake niet bedoeld als een supplement voor gewichtsverlies of om een maaltijd te vervangen. Het supplement is alleen bedoeld ter aanvulling op je dagelijkse gezonde voeding.

Tot slot

Na het lezen van het artikel beste caseïne eiwitshakes ben je niet alleen meer te weten over de top 5 beste caseïne shakes, maar wat caseïne nu precies is. Het is een eiwit dat langzaam door je lichaam wordt verteerd en helpt om spierherstel tijdens het slapen te stimuleren en spiergroei te bevorderen.

Vond je het artikel beste caseïne eiwitshakes een interessant artikel? Deel het artikel dan op je social media kanalen zoals Facebook of Twitter. Hierdoor kunnen andere het ook lezen. Mocht je vragen hebben, laat dan een reactie onderaan het artikel achter.

Referenties:

1.Bovine milk in human nutrition – a review – Anna Haug, Arne T Høstmark and Odd M Harstad
2.Milk derived bioactive peptides and their impact on human health – A review – D.P. Mohanty, S. Mohapatra, S. Misra and P.S. Sahu
3.Bioactive proteins and peptides from food sources. Applications of bioprocesses used in isolation and recovery – David D Kitts, Katie Weiler
4.Postprandial kinetics of dietary amino acids are the main determinant of their metabolism after soy or milk protein ingestion in humans – Cécile Bos, Cornelia C Metges, Claire Gaudichon, Klaus J Petzke, Maria E Pueyo, Céline Morens, Julia Everwand, Robert Benamouzig, Daniel Tomé
5.The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention – M Dangin, Y Boirie, C Garcia-Rodenas, P Gachon, J Fauquant, P Callier, O Ballèvre, B Beaufrère
6.Protein ingestion before sleep improves postexercise overnight recovery – Peter T Res, Bart Groen, Bart Pennings, Milou Beelen, Gareth A Wallis, Annemie P Gijsen, Joan M G Senden, Luc J C VAN Loon
7.The role of milk- and soy-based protein in support of muscle protein synthesis and muscle protein accretion in young and elderly persons – Stuart M Phillips, Jason E Tang, Daniel R Moore
8.Changes in human muscle protein synthesis after resistance exercise – A Chesley, J D MacDougall, M A Tarnopolsky, S A Atkinson, K Smith
9.The science of muscle hypertrophy: making dietary protein count – Stuart M Phillips
10.Effect of a hypocaloric diet, increased protein intake and resistance training on lean mass gains and fat mass loss in overweight police officers – R H Demling , L DeSanti
11.Influence of protein intake and training status on nitrogen balance and lean body mass – M A Tarnopolsky, J D MacDougall, S A Atkinson
12. Protein Ingestion before Sleep Increases Muscle Mass and Strength Gains during Prolonged Resistance-Type Exercise Training in Healthy Young Men – Tim Snijders, Peter T Res, Joey SJ Smeets, Stephan van Vliet, Janneau van Kranenburg, Kamiel Maase, Arie K Kies, Lex B Verdijk, Luc JC van Loon
13.Biogenic peptides and their potential use – Naoyuki Yamamoto, Masahiro Ejiri, Seiichi Mizuno
14.Casein Compared with Whey Proteins Affects the Organization of Dietary Fat during Digestion and Attenuates the Postprandial Triglyceride Response to a Mixed High-Fat Meal in Healthy, Overweight Men – François Mariotti, Marion Valette, Christelle Lopez, Hélène Fouillet, Marie-Hélène Famelart, Véronique Mathé, Gheorghe Airinei, Robert Benamouzig , Claire Gaudichon, Daniel Tomé, Dimitrios Tsikas, Jean François Huneau
15.Caseins and casein hydrolysates. 2. Antioxidative properties and relevance to lipoxygenase inhibition – S G Rival, C G Boeriu, H J Wichers
16.Studies on the antioxidant activity of milk caseins – G Cervato, R Cazzola, B Cestaro
17.The impact of protein intake on renal function decline in women with normal renal function or mild renal insufficiency – Eric L Knight, Meir J Stampfer, Susan E Hankinson, Donna Spiegelman, Gary C Curhan
18. Dietary protein intake and renal function – William F Martin, Lawrence E Armstrong and Nancy R Rodriguez

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

Bekijk dit product bij:

xxlnutrition.com
bol.com

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *