Ga naar de inhoud
Beste Eiwitreep, De Top 5 Proteïne Repen

De Beste eiwitreep van 2023 | De Top 5 Beste Proteïne Repen voor een eiwitrijke boost

Ben je ook benieuwd wat nu de beste eiwitreep van 2023 is? Eiwitrepen zijn tegenwoordig een handig tussendoortje om op een eenvoudige en lekkere manier meer eiwitten binnen te krijgen.

Helaas zijn niet alle eiwitrepen gelijk en kunnen ze veel suikers bevatten. Het vinden van een goede eiwitreep die bij je behoeftes en voorkeuren past kan dan ook moeilijk zijn. Het is dan ook belangrijk dat je voor de beste eiwitrepen kiest die niet alleen lekker zijn, maar ook de juiste voedingswaarde hebben.

Om je bij je zoektocht te helpen ontdek je in dit artikel de top 5 beste eiwitrepen van 2023, samen met nog enkele handige informatie.

Beste proteïne repen van 2023

Bij het samenstellen van de eiwitrepen op deze lijst is er goed gekeken naar een aantal belangrijke factoren. Zo is er gekeken naar de voedingswaarde per reep, de gebruikte ingrediënten, smaken, beschikbaarheid, prijs en zijn ook de ervaringen van andere eiwitrepen gebruikers meegenomen.

1. XXL Nutrition – N’Joy Protein Bar

Bekijk dit product bij:

xxlnutrition.com
bol.com

De eerste in de lijst van beste proteïne repen is de N’Joy Protein Bar van XXL Nutrition. Dit is een smeuïge eiwitreep met een crunchy topping. De protein bar bevat 20 gram proteïne, 208 kcal en 1,87 gram suiker waardoor de reep nagenoeg helemaal suikervrij is.

Benieuwd wat andere van N’Joy vinden?

Ontdek dan eens de ruim 190 ervaringen van andere gebruikers door hier te klikken >>

De eiwitten zijn een combinatie van melk eiwitten en soja-isolaat eiwitten, wat een GOEDE MIX is van concentraat en isolaat eiwitten. De reep van XXL Nutrition is dan ook ideaal om mee te nemen als een eiwitrijk tussendoortje.

N’Joy Protein Bar is in zeven verschillende smaken verkrijgbaar waaronder chocolade, cookies & cream en witte chocola-blueberry. De repen zijn los te koop en per doos van 15 stuks.

Voordelen
  • De mix van melkeiwit en soja isolaat zorgt voor een hoog gehalte van eiwitten per reep, namelijk 20 gram eiwitten per reep.
  • Met 1,87 gram suiker per reep zijn de repen nagenoeg helemaal suikervrij.
  • Met bijna 2 gram vezels per reep is de reep ook goed voor je darmen.
  • De repen zijn los te koop zodat je ze kunt proberen, maar ook te koop in een doos van 15 stuks.
  • Verkrijgbaar in 7 smaken zodat je genoeg keuze hebt.
Nadelen
  • Bevat gluten en dus niet geschikt voor mensen met gluten intolerantie of coeliakie.
  • Alleen 1 smaak is geschikt voor vegans.

2. Bulk – MACRO MUNCH

Bekijk dit product bij:

bulk.com

Ben je op zoek naar een heerlijke zacht gebakken, eiwitrijke reep dat ook nog eens laag in suiker is, dan zit je met de Macro Munch van Bulk helemaal goed.

Elke reep bevat namelijk 20 gram eiwitten die een mix zijn van melkeiwit en soja-isolaat. Verder is Macro Munch met 3.1 gram laag in suiker en bevat het per protein bar 6.7 gram vezels.

Macro Munch is verkrijgbaar in DERTIEN verschillende smaken waaronder chocolade hazelnoot, koekjes en room, chocolade-sinaasappel en verjaardagstaart. Ook bij Bulk heb je de keuze om een reep of een doos met twaalf stuks te kopen.

Voordelen
  • Dankzij de eiwittenmix van melk en soja isolaat de reep van Bulk 20 gram eiwitten.
  • Met 225 calorieën per reep kun je deze ook gebruiken als een kleine maaltijdvervanger.
  • De protein bars bevatten veel vezels die bijdragen aan een goede darmwerking en opname van voedingsstoffen.
  • Je hebt de keuze uit maar liefst 13 verschillende smaken zodat je een ruime keuze hebt.
  • Keuze om per stuk of per doos te kopen. Ideaal voor als je een reep wilt proberen.
Nadelen
  • De repen bevatten gluten, dus niet geschikt voor mensen met een gluten intolerantie of coeliakie.
  • Niet geschikt voor veganisten

3. Body & Fit – Clean Protein Bar

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

De volgende in de lijst is Clean Protein Bar van de bekende fitness supplementenmerk Body & Fit. De eiwitten zijn een mix van whey en melk eiwitten en samen zorgen ze ervoor dat een reep 20 gram eiwit bevat.

Wil je ook weten wat andere Body & Fit Clean Protein Bars gebruikers ervan vinden?

Bekijk dan maar eens de ruim 3000 reviews van andere >>

Bovendien bevat de reep van Body & Fit 183 calorieën, 7,9 gram vetten, 3.1 gram suiker en maar liefst 38 gram (prebiotische) vezels. Clean Protein bars zijn gezoet met stevia extract waardoor aan de repen dan ook geen suikers zijn toegevoegd.

Clean protein bar is in maar liefst 9 verschillende smaken verkrijgbaar. Ook heb je de keuze om uit een mixdoos te kiezen. Dit betekent dat je een doos krijgt met daarin allerlei verschillende smaken.

Voordelen
  • Dankzij de eiwittenmix van whey en melkeiwit bevat de Body & Fit eiwitrepen 20 gram eiwitten.
  • Met 183 calorieën per reep zijn deze protein bars geschikt voor mensen die een koolhydraatarm dieet volgen.
  • De protein bars bevatten veel vezels wat weer kan bijdragen bij een goede darmwerking.
  • Natuurlijk gezoet met stevia waardoor het geen toegevoegde suikers bevat.
Nadelen
  • De repen bevatten gluten, dus niet geschikt voor mensen met een gluten intolerantie of coeliakie.
  • Niet geschikt voor veganisten

4. Barebells – Protein Bars

Bekijk dit product bij:

bol.com
bodylab.nl

De laatste in de lijst beste eiwitrepen zijn de Barebells eiwitrepen. Dit is een populaire eiwitreep uit Zweden dat sinds kort ook in Nederland en België te koop is.

Meer weten over deze populaire repen en wat de ervaringen zijn?

Bekijk dan maar eens de ruim 1500 ervaringen van andere gebruikers >>

Per reep van 55 gram bevat het 20 gram melkeiwit, minder dan 2 gram suiker en minder dan 200 calorieën. Hierdoor past de Barebells eiwitrepen mooi in een gezond eetpatroon.

De repen zijn verkrijgbaar in 7 verschillende smaken, waaronder caramel cashew, salty peanut, en crunchy fudge. Elke variant Barebells eiwitrepen heeft een lekkere crunch en zijn ook nog eens smeuïg. Ze zijn te koop in een pack van 12 stuks.

Voordelen
  • Met 20 gram eiwit per reep bevatten ze veel eiwitten wat weer bijdraagt bij spiergroei en herstel.
  • Met minder dan 2 gram suiker zijn de repen dan ook bijna geheel suikervrij.
  • Je hebt de keuze uit 7 verschillende smeuïge smaken zodat je genoeg keuze hebt.
Nadelen
  • Doordat er gebruik is gemaakt van melk zijn de repen niet geschikt voor veganisten.
  • Niet los te koop, alleen te koop in een box van 12 stuks

5. MyProtein – 6 Layer Protein Bar

Bekijk dit product bij:

myprotein.com

De laatste in de lijst beste eiwitrepen van 2023 is 6 Layer Protein Bar van MyProtein. Wat uniek is aan deze proteïne repen is dat ze uit 6 verschillende smaak- en textuur lagen bestaan.

Per reep bevat het 21 gram aan hoogwaardige eiwitten (mix van melkeiwit en whey-eiwitconcentraat), 2.8 gram suiker en 9.6 gram vezels.

Wil je ook weten wat andere van 6 Layer Protein bar vinden?

Bekijk dan maar eens de ruim 16 reviews van andere gebruikers >>

De protein bar van MyProtein is verkrijgbaar in diverse smaken zoals Chocolate Sundae, Birthday Cake, Lemon Meringue, and Cookies & Cream. Je kunt ze bestellen in een verpakking van zes stuks of in een verpakking van 12 stuks.

Voordelen
  • Met 21 gram eiwitten per reep bevat het de meeste hoeveelheid eiwitten uit deze lijst.
  • Bevat met 9.6 gram vezel per reep veel vezels wat weer je darmen ten goede komt.
  • Met 2.8 gram suiker per reep is de eiwitreep van MyProtein redelijk laag in suikers
  • Verkrijgbaar in 6 verschillende smaken zodat je een ruime keuze hebt.
Nadelen
  • Bevatten gluten en melk waardoor de repen niet geschikt zijn voor mensen met gluten, lactose intolerantie of veganisten.
  • Geen mogelijkheid om 1 reep te bestellen, je hebt alleen de keuze uit 6 of 12 repen.

Koopgids: dit is wat je moet weten over proteïne repen

Je weet inmiddels wat de beste proteïne repen zijn van dit moment. Het is dan ook tijd geworden om je wat meer te vertellen over de voordelen, nadelen en waar je goed op moet letten als je een eiwitreep wilt kopen.

Waar zijn proteïne repen goed voor?

Eiwitrepen, ook wel proteïne repen genoemd, worden vaak gebruikt om de inname van eiwitten te verhogen. Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof die betrokken is bij verschillende lichamelijke processen zoals immuunfunctie, groei en weefselherstel (1).

Eiwitten zijn ook belangrijk voor spieropbouw, vooral voor sporters en mensen die veel fysiek actief zijn (2, 3).

Eiwitrijke repen zijn een geweldige manier om snel en eenvoudig extra eiwitten binnen te krijgen. Vooral als je moeite hebt om genoeg eiwitrijke voeding binnen te krijgen, wat vooral het geval kan zijn als je veganist of vegetariër bent.

Het eiwitrijk tussendoortje is dan ook een handige en draagbare snack-optie die je bijna overal mee naartoe kunt nemen. Of je nu reist, wandelt of gewoon te weinig tijd hebt.

Wat zijn de nadelen van eiwit repen?

Je hebt de keuze uit talloze proteïne repen. Dit kan het dan ook moeilijk maken om te bepalen wat voor jou de beste proteïne reep is.

Om de smaak te versterken gebruiken veel proteïne repen toegevoegde zoetstoffen. Ze kunnen variëren van meer natuurlijke zoetstoffen zoals dadels, stevia tot ongezonde zoetstoffen zoals fructose, maissiroop, rietsuiker of honing.

De meeste proteïne repen bevatten vetten die afkomstig zijn van hele noten en zaden. Sommige gebruiken weer bewerkte plantaardige oliën zoals palm, canola, pinda of sojaolie.

Eiwitrepen bevatten natuurlijk veel eiwit, maar het kan zomaar zijn dat je al genoeg van deze voedingsstof binnenkrijgt. Overmatig eiwit binnen lijkt de gezondheid van de gemiddelde persoon dan ook niet ten goede te komen.

Hoewel hier meer onderzoek na gedaan moet worden naar de gezondheidseffecten van eiwitrijke diëten is het waarschijnlijk dat voor de meeste mensen de aanbevolen 0,8 gram eiwit per kg lichaam per dag voldoende is, al zal dat voor sommige groepen mensen kunnen verschillen (4, 5).

Meer eiwitrijk voedingsmiddelen

Mocht je op zoek zijn naar andere manieren om meer eiwitten binnen te krijgen, dan zou je ook ervoor kunnen kiezen om de volgende voedingsmiddelen mee te nemen in je dieet:

  • Rauwe noten en zaden
  • Kaas
  • Hardgekookte eieren
  • Noten of zadenboter
  • Yoghurt zonder smaakje
  • Melk of eiwitrijke niet zuivelproducten (plantaardig bijvoorbeeld)
  • Kwark
  • Bonen en linzen
  • Mager vlees en vis

Wanneer je gezond eet, is het makkelijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Neem bijvoorbeeld na elke maaltijd en snack een aantal gezonde eiwitrijke voedingsmiddelen om je een vol gevoel te geven en een gezonde levensstijl te ondersteunen.

Waar moet je op letten als je een proteïne reep wilt gaan kopen?

Voordat je een eiwitreep wilt gaan kopen is het belangrijk dat je eerst rekening houdt met enkele belangrijke factoren zoals ingrediënten. Het is namelijk belangrijk dat je het altijd het etiket zorgvuldig doorneemt en als het kan kiest voor een eiwitreep zonder kunstmatige ingrediënten, vulstoffen en conserveringsmiddelen.

Ook de gebruikte eiwitbronnen zijn belangrijk. Kies altijd voor een eiwit reep gemaakt van hoogwaardige eiwitten zoals wei, soja-isolaat of eiwit dat afkomstig is van noten, zaden of ei-eiwit.

Mocht je een specifiek dieet volgen zoals vega, glutenvrij, ketogeen of een koolhydraatarm dieet, dan is het belangrijk om een eiwitreep te zoeken die rekening houdt met je dieetbeperkingen.

Zoals je weet zijn eiwitrepen in verschillende smaken verkrijgbaar, dus zorg ervoor dat je rekening houdt met je smaak en persoonlijke voorkeuren. Een ander punt waar je rekening mee moet houden is je budget. Eiwitrepen kunnen namelijk variëren in prijs, dus denk goed na wat je er aan uit wilt geven.

Ook voedingswaardes zijn belangrijk

Naast de ingrediënten, eiwitten, dieetbeperkingen en smaken zijn ook de voedingswaardes belangrijk en dien je deze dus ook na te kijken. Let vooral op de hoeveelheid eiwitten, calorieën, toegevoegde suikers en vezels per proteïne reep.

  • Calorieën – voor een eiwitrijke snack kun je het beste kiezen voor 200 calorieën of minder per portie, al kunnen individuele caloriebehoeften variëren afhankelijk wat je doelstellingen zijn. Voor een kleine maaltijdvervanger zoek je een reep met 225 calorieën of meer.
  • Eiwitten – de meeste eiwitrepen bevatten zo’n 10 tot 20 gram eiwitten per reep. Wel is het zo dat sommige mensen een veel hogere eiwitbehoefte kunnen hebben. Deze groep kunnen dan beter kiezen voor een proteïne reep met een hogere hoeveelheid eiwitten.
  • Toegevoegde suikers – zoek als het mogelijk is naar repen die met minder dan 15 gram toevoegde suiker per reep. Om de hoeveelheid suiker binnen de perken te houden, is het slim om te kiezen voor proteïne repen die gezoet zijn met natuurlijke ingrediënten. Denk dan aan fruit, pure chocolade of stevia om enkele voorbeelden te noemen.
  • Vezels – zoek ook naar proteïne repen met tenminste 1.5 gram per reep. Vezels ondersteunen niet alleen een goede darmgezondheid, maar het kan ook helpen om je een vol gevoel te geven (6).

Veelgestelde vragen over eiwitrepen

Mocht je na het lezen nog vragen hebben over eiwitrepen, dan vind je hieronder nog antwoorden op enkele veelgestelde vragen.

Zijn eiwitrepen je geld waard?

Een eiwitrijk tussendoortje is een handige en eenvoudige manier om meer eiwitten aan je dagelijks dieet toe te voegen. Ze zijn dan ook voor de meeste mensen een handige snack die je eenvoudig kunt meenemen.

Kun je elke dag een eiwitreep eten?

Het is geen probleem om met mate te genieten van eiwitrepen als onderdeel van een evenwichtig dieet. Een eiwitreep inruilen voor andere snacks die je dagelijks eet is prima en kan dus ook een goede manier zijn om je eiwitten te verhogen.

Wel doe je er slim aan om eiwitrepen niet regelmatig te gebruiken ter vervanging van gezond tussendoortje zoals een appel en groenten. Voor de beste resultaten kies je voor een eiwitreep met weinig toegevoegde suikers en zonder kunstmatige ingrediënten en conserveringsmiddelen.

Beste eiwitrepen tot slot

Eiwitrepen kunnen een super aanvulling zijn op een gezond, goed afgerond dieet en kunnen een eenvoudige manier zijn om je eiwitinname te verhogen. Maar zoals gezegd in de introductie van dit artikel, zijn niet alle eiwitrepen gelijk. Veel van deze repen bevatten veel calorieën, toegevoegde suikers en kunstmatige ingrediënten.

Controleer dan ook altijd het etiket en overweeg je budget, dieetbehoeften en persoonlijke voorkeuren om de voor jou beste eiwitreep te vinden.

Mocht je na het lezen van dit artikel over de beste proteïne repen nog vragen hebben, laat dan onderaan het artikel een reactie achter. Vond je dit een waardevol artikel, deel het artikel dan op je social media kanalen zodat andere het ook kunnen lezen.

Referenties

1. Dietary protein intake and human health – Guoyao Wu
2. Dietary Protein and Muscle Mass: Translating Science to Application and Health Benefit – John W. Carbone and Stefan M. Pasiakos
3. Carbohydrates and fat for training and recovery – Louise M Burke, Bente Kiens, John L Ivy
4. A High Protein Diet Has No Harmful Effects: A One-Year Crossover Study in Resistance-Trained Males – Jose Antonio, Anya Ellerbroek, Tobin Silver, Leonel Vargas, Armando Tamayo, Richard Buehn, and Corey A. Peacock
5. The effects of a high protein diet on indices of health and body composition – a crossover trial in resistance-trained men – Jose Antonio, Anya Ellerbroek, Tobin Silver, Leonel Vargas, and Corey Peacock
6. High Fiber Diet – Aelia Akbar; Aparna P. Shreenath

Bekijk dit product bij:

xxlnutrition.com
bol.com

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

Bekijk dit product bij:

bol.com
bodylab.nl

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *