Ga naar de inhoud
Beste Eiwitshake voor Afvallen en voor Vrouwen

Beste Eiwitshake voor afvallen | Dit is de Top 4 van 2024

Door Jelle

Wat is de beste eiwitshake voor afvallen? Veel mensen die graag willen afvallen worstelen met een constante hongergevoel. Ook wanneer je maaltijden overslaat of de hoeveelheid calorieën dat je binnenkrijgt verminderd, loop je risico op spierverlies en een vertraagt metabolisme.

Dit maakt het afvallen nog moeilijker, kan zelfs het gevreesde jojo-effect veroorzaken en kom je weer snel. Eiwitshakes kunnen dan ook een uitstekende aanvulling zijn als je wilt afvallen. Ze geven je lichaam de broodnodige eiwitten zonder overbodige calorieën. Maar wat is nu een goede eiwitshake die je gebruikt drinken als je wilt afvallen?

In dit artikel ontdek je vier verschillende eiwitshakes en kom je meer te weten over eiwitshakes en afvallen in het algemeen. Lees je mee?

Wat is de beste Eiwitshake om af te vallen??

Het kiezen van de beste afvalshake kan een best moeilijk zijn. Vooral met zoveel verschillende soorten eiwitshakes waaruit je kunt kiezen. Om je hierbij te helpen vind je hieronder een lijst met shakes die speciaals zijn samengesteld voor degene die willen afvallen, zowel voor vrouwen als mannen.

De lijst is samengesteld op basis van onderzoek van onder meer de Consumentenbond. Bovendien zijn er honderden reviews en ervaringen van echte gebruikers doorgenomen. Ook is er gekeken naar het type en de hoeveelheid eiwit per shake. Op deze manier krijg je een EERLIJK en COMPLEET beeld van wat je kunt verwachten.

1. Nutrifoodz Complete

Nutrifoodz Complete® Maaltijdshake Vanille – 28 porties

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com

Nutrifoodz Complete is een ideale maaltijdvervanger voor mensen die graag willen afvallen zonder veel tijd in de keuken door te brengen. Deze uitgebalanceerde maaltijd is rijk aan 26 vitamines, diverse mineralen en phytonutriënten.

Wat Nutrifoodz Complete naar mijn mening zo bijzonder maakt, is niet alleen de AFWEZIGHEID van dierlijke producten, maar ook de keuze voor uitsluitend duurzame ingrediënten. De maaltijdvervanger bevat onder andere ultrafijne havers, plantaardige eiwitten van erwten en bruine rijst, kokosnoot, zonnebloempitten en lijnzaad.

Dankzij deze ingrediënten bevat elke maaltijd maar liefst 29 gram hoogwaardige plantaardig eiwit met alle essentiële aminozuren.

Voor de liefhebbers van variatie zijn er twee verschillende smaken. Namelijk vanille en chocolade. De zak weegt 1400 gram en is goed voor 14 tot 28 maaltijden.

Voordelen
  • Een complete maaltijdvanger speciaal voor vrouwen.
  • 100% Vegan, bevat geen soja eiwit en er is ook geen suikers aan het eiwitpoeder toegevoegd.
  • 29 gram van hoogwaardige en plantaardige eiwitten. Goed voor je spieren en dempt het hongergevoel.
  • Duurzame ingrediënten zoals haver, rijst, erwten en onder meer kokos.
  • Vol met gezonde vitamines en mineralen van A tot met Z zodat je hier altijd genoeg van binnenkrijgt.
Nadelen
  • Niet geschikt voor mensen met overgevoeligheid voor gluten of Coeliaki
  • Alleen vanille en chocolade smaak

2. Diet Shake – XXL Nutrition

XXL Nutrition Diet Shake

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com

Hoewel XXL Nutrition vooral bekend staat als een supplementenmerk voor sporters, bieden ze ook een speciale en gezonde maaltijdvervanger aan die gericht is op afvallen. Diet Shake onderscheidt zich door de 34 gram verschillende soorten eiwitten per portie. Deze zijn afkomstig uit een mix van whey, melk eiwit en soja isolaat.

Naast de eiwitten bevat de shake ook een mix van hoogwaardige koolhydraten uit boekweitvlokken en havermout. Dit zorgt voor een gebalanceerde energievoorziening. Verder is de shake verrijkt met groene thee extract, CLA en het aminozuur L-Carntine wat helpt om vetverbranding te stimuleren.

Daarnaast voorziet de shake je lichaam van belangrijke vitamines en mineralen zoals vitamine B12, jodium, vitamine D en vitamine C. Voor de liefhebbers van variatie zijn er negen heerlijke smaken beschikbaar. Voor degenen met lactose-intolerantie zijn er twee speciale vegan en lactosevrije smaken beschikbaar.

De eiwitshake is verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden. Zo is er een proefverpakking van 40 gram, maar ook grotere verpakkingen van 480 gram en 1.2 kg.

Voordelen
  • Een heerlijke en complete maaltijdvervanger voor mensen die graag willen afvallen.
  • Een shake bevat 34 gram eiwitten uit een mix van whey eiwit, melk eiwit en soja isolaat zodat je een uitgebalanceerd aminozurenprofiel binnenkrijgt.
  • Mix van boekweitvlokken en havervlokken die samen zorgen voor een lang vol gevoel.
  • De belangrijke vitamines en mineralen komen terug in de shake.
  • Verkrijgbaar in 9 smaken waarvan twee vegan en lactosevrij zijn.
Nadelen
  • Slechts 2 smaken zijn vegan (chocolade en vanille karamel)
  • Bevat soja, dus niet geschikt voor mensen met een soja allergie.

3. Dieet Pro

De nummer 3 is het bekende merk Dieet Pro. De eiwitshake bestaat uit eiwitten, vitamines en mineralen. Hierdoor bevat de shake slechts 79 kcal per shake. De shake is daarom dan ook nagenoeg koolhydraatvrij, vetvrij en suikervrij.

Elke Dieet Pro shake bevat 18 gram eiwitten. Deze zijn afkomstig uit een mix van van micellar caseïne eiwitten en whey proteïne (whey concentraat en whey isolaat). Verder is de shake verrijkt met vitamines en mineralen zoals vitamine B2, B3, B5, B6, B12 en chroom.

Deze voedingsstoffen helpen bij het vrijmaken van energie uit vet, koolhydraten en eiwitten. Chrome speelt bovendien een belangrijke rol bij het in balans houden van je bloedsuikerspiegel zodat de productie van insuline beperkt blijft. De toegevoegde groene thee-extract draagt bij aan een verhoogde vetverbranding.

Je kunt dagelijks twee Dieet Pro shakes combineren met gezonde voeding en eiwitrijke voeding. Dieet Pro is verkrijgbaar in verschillende smaken waaronder vanille, aardbei, chocola, maar ook mango, kokos, kersen, forest fruit, caramel en cappuccino.

Voordelen
  • Geen suikers aan het eiwitpoeder toegevoegd, waardoor de shake heel laag in suikers en koolhydraten is.
  • Bevat geen eiwit van soja, maar melk eiwit.
  • Slechts 79 kilocalorieën per shake waardoor de shake vrijwel koolhydraatvrij is.
  • Bevat allerlei vitamines en mineralen zoals vitamine B2, B3, B5, B6 en B12
  • Bevat ook groene thee-extracten die je helpen om vetverbranding te verhogen.
Nadelen
  • Niet geschikt voor veganisten vanwege het melk-eiwit

4. Meal Replacement – Body & Fitshop

Body & Fit Low Calorie Meal

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com

Ook Meal Replacement van Body & Fitshop is een andere maaltijdvervanger voor personen die graag enkele kilo’s willen kwijtraken. Uit onderzoek van de Consumentenbond waarbij 31 verschillende maaltijdvervangers zijn getest, kwam Low Calorie Meal (nu Meal Replacement) van Body & Fit als absolute nummer 1 maaltijdvervanger voor gewichtsverlies uit de bus (bron).

De shake bevat geen toegevoegde suikers en bevat slechts 218 calorieën per portie. Bovendien bevat 1 Meal Replacement shake 22 gram hoogwaardig eiwit per portie. Afkomstig van whey eiwit en melkeiwitten. De shake is ook rijk aan vitamines en mineralen zoals vitamine B12, jodium, vitamine D en vitamine C. Deze helpen energie vrij te maken uit vet, koolhydraten en eiwitten.

Bovendien draagt de toegevoegde vitamine C bij tot vermindering van vermoeidheid en moeheid en bevordert het de energiestofwisseling.

Je kunt Meal Replacement gebruiken bij elk dieet ter vervanging van ontbijt, lunch of avondeten. Ook zijn er verschillende smaken beschikbaar. Je hebt de keuze uit 6 verschillende smaken en uit twee verschillende hoeveelheden. Namelijk 1 kg zak wat goed is voor 18 shakes en een 2 kilo zak dat goed is voor 35 shakes.

Voordelen
  • Een complete maaltijdvervanger voor vrouwen om af te vallen.
  • Aan Meal Replacement zijn geen toegevoegde suikers eraan toegevoegd, dus lekker low carb.
  • 23 gram hoogwaardige eiwitten die goed zijn voor je spieren en dempt het hongergevoel.
  • Je mag zelf kiezen wanneer je de shake drinkt. Als ontbijt, lunch of avondeten.
  • Vol met vitamines en mineralen van A t/m Z zodat je hiervan niets te kort komt.
  • Verkrijgbaar in 6 HEERLIJKE smaken.
Nadelen
  • Niet geschikt voor veganisten.

Eiwitshake drinken en afvallen, hoe zit dat nu?

Inmiddels ben je bekend met de beste eiwitshakes voor als je wilt afvallen. Maar waarom zou je eiwitshakes drinken? En kun je hierdoor daadwerkelijk afvallen? Het is dan ook tijd geworden om je wat meer te vertellen over wat eiwitten nu precies zijn en hoe zit zit met eiwitshakes en afvallen.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten, ook wel bekend als proteïnen zijn essentiële voedingsstoffen die bestaan uit aminozuren. Deze aminozuren heeft je lichaam nodig om goed te kunnen functioneren. Eiwitten vind je in diverse voedingsbronnen, zowel dierlijk (vlees en eieren) als plantaardig zoals noten en zaden.

Van de 20 aminozuren die ons lichaam kent, zijn er 9 die we via onze voeding moeten binnenkrijgen. Dit zijn de zogenaamde essentiële aminozuren. Deze zijn vaak makkelijker te verkrijgen uit dierlijke bronnen dan uit plantaardige bronnen.

Ons lichaam heeft proteïnen nodig om tal van redenen. Ze spelen een cruciale rol in onze stofwisseling en zijn verantwoordelijk voor het aanmaken van belangrijke eiwitstructuren, enzymen en hormonen. Een tekort kan zelfs ervoor zorgen dat vitale lichaamsfuncties falen.

Om ervoor te zorgen dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, kan het drinken van een eiwitshakes een handige manier zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Welke soorten eiwitten zijn er allemaal?

Zoals je wellicht is opgevallen bij de top 4, bestaan er verschillende eiwitten. Welke type eiwit je kiest, hangt helemaal af van je persoonlijke voorkeuren. Hieronder vind je per soort eiwit een korte omschrijving.

  • Whey – ook wel wei eiwitten genoemd, is op basis van melk dat makkelijk door je lichaam verteerd en opgenomen wordt. Daarnaast zijn er ook nog eens verschillende soorten wei-eiwit. Het verschil zit hem in de manier waarop ze verwerkt zijn. Zo bevat concentraat ongeveer 70-80% eiwit, terwijl isolaat 90+% eiwit bevat.
  • Caseine eiwitten – dit is een eiwit in melk dat langzaam door je lichaam wordt verteerd, wat je kan helpen langer een vol gevoel te hebben en daardoor je eetlust kan verminderen. 
  • Ei-eiwit – ei-eiwit is een heel goed alternatief voor wei of caseine eiwit. Vooral voor mensen die allergisch zijn voor zuivelproducten. 
  • Plantaardig – voor mensen die een veganistische levensstijl volgen, kunnen het beste kiezen voor plantaardige eiwitbronnen. Denk dan aan erwten of bruine rijst-eiwitten. Dit type eiwit is overigens ook geschikt voor mensen die een zuivelvrij dieet volgen, lactose intolerant zijn of coeliakie hebben.

Afvallen met eiwitshakes

Eiwitten spelen een cruciale rol bij het reguleren van ons hongergevoel. Dit komt voornamelijk door de afgifte van verzadigingshormonen zoals GLP-1 en PYY (1). Onderzoeken tonen aan dat een verhoogde eiwitinname gedurende de dag kan leiden tot een verzadigd gevoel (2).

Zo bleek uit een studie dat een eiwitrijk ontbijt oudere vrouwen hielp om gedurende de dag tot wel 135 calorieën minder te consumeren (3). Bovendien lijkt een inname van meer dan 35 gram eiwit per keer bijzonder effectief te zijn voor het verminderen van honger en het verhogen van het verzadigingsgevoel (4).

Ondersteuning van een gezond metabolisme en behoud van spiermassa

Een combinatie van een eiwitrijk dieet en krachttraining is een krachtig combinatie voor spieropbouw. Spieren zijn essentieel voor een gezond metabolisme en energieproductie (5). Als je een caloriebeperkt dieet volgt, loop je risico op spiervlies.

Dit kan je metabolisme vertragen, wat gewichtstoename kan bevorderen zodra je stopt met diëten (6). Gelukkig kan een combinatie van voldoende eiwitten en krachttraining dit tegengaan (7, 8).

Uit een studie bleek dat ouderen met obesitas die wekelijks 20 gram extra eiwit consumeerden, 1,3 kg meer spiermassa opbouwden (9). Bovendien verbrandt je lichaam door het thermische effect van eiwitten meer calorieën bij het verteren van eiwitten dan bij vetten of koolhydraten (10).

Leestip: Op zoek naar de ideale proteïneshake voor spieropbouw en herstel? Er zijn talloze opties op de markt, maar welke is nu echt de beste? In het artikel beste proteïne poeder voor spieropbouw ontdek je een lijst van top eiwitshakes, gecombineerd met waardevolle informatie om je te helpen een goede keuze te maken.

Gewichtsverlies en buikvet

Eiwitrijke diëten worden vaak geassocieerd met effectief gewichts- en vetverlies. In een bepaalde studie volgden vrouwen met overgewicht een krachttrainingsprogramma en een caloriebeperkt dieet dat ofwel rijk was aan koolhydraten of eiwitten. De eiwitrijke groep verloor 1,7 keer meer lichaamsvet (11).

In een andere studie verloren vrouwen op een eiwitrijk dieet 1,4 kg extra lichaamsvet, verminderden hun tailleomtrek met 2,2 cm en behielden meer spiermassa dan degenen op een standaard eiwitdieet (12).

Hoeveel eiwitshakes moet ik nemen per dag?

Er is geen vastgestelde regel die bepaalt hoe vaak je een eiwitshake mag drinken. Iedereen heeft andere behoefte als het op voeding aankomt. Dagelijks één of twee shakes drinken is over het algemeen geen probleem.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een shake bedoeld is als aanvulling op je dagelijkse gezonde voeding. Lees daarom altijd voor de zekerheid de adviezen van de fabrikant en etiket erop na.

Leestip:Ben je een vrouw die actief sport en wil je meer weten over eiwitshakes speciaal voor vrouwen? Ontdek alles wat je moet weten in het uitgebreide artikel Beste Eiwitshake voor Vrouwen: Top 3 van 2024. Hierin leer je over de voordelen van eiwitshakes, de verschillende soorten en tips voor het kiezen van de juiste shake.

Zijn eiwitshakes gevaarlijk?

Eiwitshakes worden over het algemeen als veilig beschouwd en de meeste mensen ervaren geen ongewenste bijwerkingen. Wel kan het voorkomen dat je niet goed tegen melk kunt. In zulke gevallen kunnen er bijwerkingen zijn zoals een opgeblazen gevoel, winderigheid en kan er misselijkheid optreden.

Als je merkt dat je gevoelig bent voor melk, overweeg dan om je shake te bereiden met water of een alternatieve plantaardige melk. Pak anders een plantaardig eiwitrijke maaltijdshake.

Ook is het belangrijk om te houden dat je niet oneindig eiwitshakes kunt drinken. Een shake bevat niet heel veel calorieën, maar als je meerdere shakes per dag drinkt, is de kans aanwezig dat je langzaam een calorieoverschot opbouwt wat weer voor een ongewenste gewichtstoename kan zorgen

Beste Eiwitshakes en afvallen tot slot

Dankzij dit artikel ben je hopelijk meer te weten gekomen over de beste shakes voor afvallen. Wel wil ik nogmaals aangeven dat het gebruik van een eiwitshake gezonde en gevarieerde voeding niet kunnen vervangen. Een shake moet je dus zien als een aanvulling op je dagelijkse dieet. 

Mocht je twijfelen over het gebruik van een eiwitshake, dan raad ik je aan om eerst contact op te nemen met je huisarts of diëtiste. Deze kan je van deskundig advies voorzien. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Laat dan gerust een reactie achter onderaan het artikel.

Referenties:

1. Clinical Evidence and Mechanisms of High-Protein Diet-Induced Weight Loss – Jaecheol Moon1 and Gwanpyo Koh
2. Dietary protein and appetite sensations in individuals with overweight and obesity: a systematic review – Kênia M B de Carvalho, Nathalia Pizato, Patrícia B Botelho, Eliane S Dutra, Vivian S S Gonçalves
3. A randomized, controlled, crossover trial to assess the acute appetitive and metabolic effects of sausage and egg-based convenience breakfast meals in overweight premenopausal women – Tia M Rains, Heather J Leidy, Kristen D Sanoshy, Andrea L Lawless , Kevin C Maki
4. Effect of short- and long-term protein consumption on appetite and appetite-regulating gastrointestinal hormones, a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials – Ali Kohanmoo, Shiva Faghih, Masoumeh Akhlaghi
5.  A high protein diet (3.4 g/kg/d) combined with a heavy resistance training program improves body composition in healthy trained men and women – a follow-up investigation – Jose Antonio, Anya Ellerbroek, Tobin Silver, Steve Orris, Max Scheiner, Adriana Gonzalez, and Corey A Peacock
6.reserving Healthy Muscle during Weight Loss – Edda Cava, Nai Chien Yeat, and Bettina Mittendorfer
7. Weight Loss Strategies and the Risk of Skeletal Muscle Mass Loss – David McCarthy and Aloys Berg
8. International society of sports nutrition position stand: diets and body composition – Alan A Aragon, Brad J Schoenfeld, Robert Wildman, Susan Kleiner , Trisha VanDusseldorp, Lem Taylor, Conrad P Earnest, Paul J Arciero, Colin Wilborn, Douglas S Kalman , Jeffrey R Stout  , Darryn S Willoughby , Bill Campbell , Shawn M Arent, Laurent Bannock, Abbie E Smith-Ryan , Jose Antonio
9. Exploration of the protein requirement during weight loss in obese older adults – Peter J M Weijs, Robert R Wolfe
10. The Thermic Effect of Food: A Review – Manuel Calcagno , Hana Kahleova , Jihad Alwarith , Nora N Burgess , Rosendo A Flores , Melissa L Busta, Neal D Barnard
11. Effects of Adherence to a Higher Protein Diet on Weight Loss, Markers of Health, and Functional Capacity in Older Women Participating in a Resistance-Based Exercise Program – Melyn Galbreath,1 Bill Campbell, Paul La Bounty, Jennifer Bunn, Jacqueline Dove, Travis Harvey, Geoffrey Hudson, Jean L. Gutierrez, Kyle Levers, Elfego Galvan, Andrew Jagim,  Lori Greenwood, Matthew B. Cooke, Mike Greenwood, Chris Rasmussen, and Richard B. Kreider
12. The effect of 12 weeks of euenergetic high-protein diet in regulating appetite and body composition of women with normal-weight obesity: a randomised controlled trial – Neda Haghighat , Damoon Ashtary-Larky, Reza Bagheri , Marzieh Mahmoodi , Majdadin Rajaei, Meysam Alipour, Wesam Kooti, Vahideh Aghamohammdi , Alexei Wong

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com
nutrifoodz.nl

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com
xxlnutrition.com

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com
bodyandfit.com

Over de auteur

Jelle

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *