Ga naar de inhoud
Beste Eiwitshake voor Spieropbouw

Beste Eiwitshake voor Spieropbouw of voor Herstel

Door Jelle

Ben je op zoek naar de beste eiwitshake voor spieropbouw of herstel? Zoals je waarschijnlijk al weet, zijn eiwitshakes een hoogwaardige bron van proteïne. Maar het kiezen van de juiste eiwitshake kan tegenwoordig een echt probleem zijn. Met zoveel verschillende merken om uit te kiezen, vind je het wellicht lastig om te bepalen welke optie de beste is.

Dit probleem kan dan ook frustrerend zijn. De verkeerde keuze kan leiden tot een verspilling van tijd en geld. Daarnaast moet je ook nog eens rekening houden met punten zoals ingrediënten, het merk, prijs en smaak. Dit maakt de keuze nog moeilijker.

Om je te helpen ontdek je in dit artikel een lijst met de beste eiwitshakes voor spiergroei. Bovendien krijg je handige en belangrijke informatie om zelf een weloverwogen keuze te maken. Lees je mee?

Power tip: wil je meer te weten komen over eiwitpoeder en shakes? In het overzicht beste eiwitshake ontdek je de verschillende soorten poeders en veel meer handige informatie.

Wat is de beste shake voor spieropbouw?

Bij het zoeken naar de voor jou beste proteïne shake voor spiergroei, is er gekeken naar verschillende criteria. Zo is er rekening gehouden met de hoeveelheid eiwit per portie, de kwaliteit van het eiwitpoeder, de smaak, de prijs, de ervaringen van andere gebruikers en waar mogelijk, de onafhankelijke lab testresultaten.

Bovendien is er specifiek gekozen voor whey eiwit concentraat. Dit is een populaire en effectieve vorm van eiwit die veel wordt gebruikt in eiwitsupplementen. Het bevordert gewichtsverlies, spiergroei en stimuleert het spierherstel.

Mocht je ervoor kiezen om één van de onderstaande drie opties te kopen, dan weet je zeker dat het een goede aankoop zal zijn.

MerkSupplementEiwit per portie * Smaken
XXL NutritionPerfect Whey Protein31 gram14 + neutraal
PowersupplementsWhey Temptation27 gram7 + neutraal
Optimum NutritionGold Standaard 100%24 gram14
* Hoeveelheid eiwit is gebaseerd op de aanbevolen dosering wat per supplement kan verschillen

1. Perfect Whey Protein – XXL Nutrition

Kijk voor de beste prijs bij:

xxlnutrition.com
bol.com

Perfect Whey Protein van XXL Nutrition staat op nummer 1 in de lijst. De eiwitshake bevat de meest zuivere vorm van whey proteïne concentraat, gemaakt door middel van innovatieve koude cross-flow microfiltratie. Hierdoor blijft alleen de zuiverste vorm van whey concentraat over.

Labtest: Bekijk het onafhankelijke labrapport

Perfect Whey Protein wordt goed door je lichaam opgenomen en heeft dankzij dit proces een hoog eiwitgehalte. Per portie van 40 gram bevat het maar liefst 31 gram aan eiwitten. Daarnaast is dit supplement rijk aan essentiële aminozuren en BCAA’s.

Het eiwitpoeder van XXL Nutrition is verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden, variërend van 750 gram tot zakken van 2 of 4 kilo. Perfect Whey Protein is verkrijgbaar in 14 verschillende smaken zoals aardbei, aardbei banaan, en kokos. Wil je liever geen smaken, dan heb je ook nog de mogelijkheid om de NEUTRALE VARIANT te kiezen.

Ontdek wat de ruim 1100 andere reviews vertellen over de Perfect Whey Protein van XXL Nutrition >>
Voordelen
  • Met 31 gram eiwit per 40 gram scoop heeft het eiwitpoeder van XXL Nutrition een hoog eiwitgehalte
  • Laag in suiker en koolhydraten. Bevat per 40 gram slechts 2 gram suiker
  • Rijk aan aminozuren en BCAA’s zodat je geen apart amino supplement hoeft aan te schaffen.
  • Verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden en smaken waaronder een neutrale smaak
  • Geschikt voor gevorderde en serieuze mannen en vrouwen die het maximale eruit willen halen
Nadelen
  • Helaas niet geschikt voor veganisten

2. Whey Temptation – Powersupplements

Kijk voor de beste prijs bij:

powersupplements.nl
bol.com

Whey Temptation van het Nederlandse Power Supplements is ook een zeer populaire keuze. Dit whey-eiwitconcentraat kenmerkt zich door een hoog eiwitpercentage en zeer lage gehaltes aan vet en suiker.

Per scoop van 30 gram bevat het poeder maar liefst 24 gram eiwit, 1.2 gram koolhydraten (waarvan 0 gram suiker), en 2.2 gram vet. Whey Temptation bevat geen suiker en heeft per portie nauwelijks vet.

Labtest: Bekijk het onafhankelijke labrapport

Een ander PLUSPUNT is dat Whey Temptation snel door je lichaam wordt opgenomen. Het bevat ook alle essentiële aminozuren en BCAA’s die je lichaam zelf niet kan aanmaken.

Deze populaire eiwitpoeder van Powersupplements is verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden, variërend van 1000 gram tot en met 4.5 kilo. Je kunt kiezen uit 7 smaken, waaronder vanille, banana-split, fresh orange, framboos, chocolate cookies, en hazelnoot heaven. Mocht je geen smaak willen, dan kun je ook de Naturel (smaakloze) versie kiezen.

Bekijk de ruim 80 reviews van andere gebruikers >>
Voordelen
  • Het eiwitpoeder per portie 24 gram aan hoogwaardige eiwitten.
  • Bevat alle aminozuren en BCAA’s zodat je geen extra supplementen hoeft te nemen.
  • Ontzettend laag in suiker. Per portie van 30 gram bevat het 1.5 g koolhydraten waarvan suikers 0 gram.
  • Verkrijgbaar in een neutrale smaak en 7 andere smaken zodat er altijd een keuze is.
  • Wordt snel door je lichaam opgenomen.
Nadelen
  • Niet geschikt voor veganisten.

3. Gold Standard 100% Whey Protein – Optimum Nutrition

Kijk voor de beste prijs bij:

bol.com
bodylab.nl

Gold Standard’s eiwitpoeder staat op nummer 3. Het is een uitstekende keuze voor mensen die hun dagelijkse inname van koolhydraten willen beperken.

Dit eiwitpoeder biedt dezelfde hoge kwaliteit als de andere eiwitpoeders op deze lijst, maar onderscheidt zich door slechts 0,9 gram koolhydraten per portie te bevatten. Qua eiwitten bevat Gold Standard 100% Whey Protein 23 gram whey eiwit per portie.

Labtest: Bekijk het onafhankelijke labrapport

Een ander pluspunt van Gold Standard 100% Whey Protein is de aanwezigheid van 5 gram BCAA’s en 3.5 gram glutamine per portie. Glutamine is een stof die belangrijk is voor het ontwikkelen en onderhouden van kraakbeen in je gewrichten en andere lichaamsweefsels.

Het eiwitpoeder lost gemakkelijk op in water of melk en is verkrijgbaar in verschillende smaken en hoeveelheden. Je kunt kiezen uit smaken zoals strawberry, vanilla ice cream, en er is ook een smaakloze variant beschikbaar als je dat prefereert.

Bekijk wat ruim 200+ mensen over de Gold Standaard 100% Whey Protein hebben te zeggen >>
Voordelen
  • Past perfect in een koolhydraatarm dieet vanwege de lage koolhydraten per portie
  • Per portie bevat het eiwitpoeder 23 gram whey eiwit
  • Verrijkt met 5 gram BCAA’s zodat je geen aparte supplementen hoeft aan te schaffen.
  • Bevat ook nog eens 3.5 gram glutamine dat helpt bij het ontwikkelen en onderhouden van je kraakbeen.
  • Lost makkelijk op in water of melk zodat er geen klonters achter blijven
  • Verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden en smaken waaronder de smakeloze variant.
Nadelen
  • Is wat duurder dan de eerder genoemde varianten.
  • Niet geschikt voor veganisten

Koopgids: Alles Wat Je Moet Weten Over Eiwitshakes en Spieropbouw

Je hebt nu een idee wat de voor jou beste eiwitshake voor spiergroei is. Het is dan ook tijd geworden om je meer te vertellen over eiwitshakes in combinatie met spieropbouw en herstel. 

Hoe helpt eiwitpoeder bijvoorbeeld om spiermassa te bevorderen? Voor welke type eiwitpoeder kun je het beste kiezen? Dit zijn allemaal veelgestelde vragen waarop je in deze koopgids antwoord op krijgt. 

Hoe helpt eiwitpoeder bij spieropbouw?

Eiwitpoeders zijn een uitstekende manier om spiergroei en herstel te stimuleren. Ze vormen een geconcentreerde bron van eiwitten, essentieel voor de ontwikkeling en het onderhoud van spierweefsel.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het consumeren van eiwitpoeder in combinatie met krachttraining het proces van spieropbouw kan versnellen. Dit effect is vooral merkbaar wanneer eiwitpoeder na de training wordt ingenomen (1, 2). Wil je meer weten over dit onderwerp? In het artikel ‘proteine shake voor of na sporten‘ vind je meer informatie.

Eiwitpoeders zijn ook een handig hulpmiddel als je moeite hebt om je dagelijkse eiwitbehoefte te halen. Er zijn verschillende soorten eiwitpoeders beschikbaar. In het volgende hoofdstuk zal ik je er meer over vertellen.

Welke type eiwitpoeder is het beste voor spieropbouw?

Bij het kiezen van een eiwitpoeder voor spieropbouw zijn er enkele belangrijke factoren waarmee rekening moet worden gehouden. Het moet licht verteerbaar zijn en alle 9 essentiële aminozuren (EAA’s) bevatten, inclusief voldoende leucine.

Leucine is een BCAA (vertakte keten aminozuur) dat belangrijk is voor spiergroei. Volgens de International Society of Sports Nutrition is 1 tot 3 gram leucine voldoende om de spiermassa te bevorderen (3).

  • Whey Eiwit: Whey eiwit is een populaire keuze omdat het makkelijk verteerbaar is en alle 9 essentiële aminozuren bevat. Whey kan gevonden worden in gehydrolyseerde, isolaat en concentraat vormen, die allemaal effectief zijn voor spiergroei en herstel (4).
  • Plantaardige Eiwitpoeders: Plantaardige eiwitpoeders kunnen ook effectief zijn, maar het is belangrijk om te kiezen voor een poeder dat is gemaakt van een mix van verschillende plantaardige eiwitbronnen. Zo ben je er zeker van dat je alle EAA’s binnenkrijgt die nodig zijn voor spiergroei (5).
  • Caseïne Eiwit: Eiwitpoeders gemaakt van caseïne eiwit worden langzamer verteerd door je lichaam. Dit kan handig zijn voor spiertoename, vooral als je het voor het slapengaan inneemt, aangezien het de spiereiwitsynthese tijdens je slaap kan stimuleren.

Welke eiwitpoeder is het beste voor spiergroei voor beginners?

Als je als beginner een eiwitpoeder wilt gaan proberen dan kun je eigenlijk alle soorten eiwitpoeder proberen. Maar, je doet er wel slim aan om eerst het etiket goed door te nemen om te controleren op allergenen of ongewenste ingrediënten. Ook is het altijd aan te raden om voor een getest product te kiezen ongeacht wat je fitnessniveau is. 

Een makkelijke manier om te beginnen met een eiwitshake is er door 1 te nuttigen direct na je training om spieropbouw en herstel van je spieren te helpen te stimuleren.

Hoe kies je de beste eiwitshake voor spiergroei?

Zoals je weet en kunt zien zijn er ontzettend veel eiwitshakes te koop. Je ziet dan al snel door de bomen het bos niet meer. Het is dan ook logisch om voor een goede shake te kiezen als je je spieren wilt opbouwen of herstellen. Hier zijn enkele belangrijke punten die je kunnen helpen de juiste keuze te maken:

  • Tijdstip shake – shakes van whey eiwitten kun je het beste aan het einde van je training gebruiken. Eiwitshakes die caseïne bevatten kun je weer beter gebruiken voordat je gaat slapen. 
  • Bepaal je budget – eiwitpoeders variëren sterk in prijs. Bepaal daarom dan ook van tevoren wat je eraan wilt uitgeven. 
  • Smaken – heb je bepaalde smaakvoorkeuren? Kijk dan of de eiwitshake die je wilt kopen in jouw favoriete smaak verkrijgbaar is.
  • Dieetbeperkingen – lees altijd het etiket van het product om er zeker van te zijn dat het geen stoffen bevat waarvoor je allergisch of gevoelig bent.
  • Hoeveelheid eiwit – als algemene richtlijn moet je kiezen voor een eiwitshake met ten minste 20 gram eiwit per portie om de spiergroei te bevorderen.

Wat zijn de beste voedingsmiddelen om te eten voor spiergroei?

Naast proteïnepoeder zijn er ook nog enkele andere belangrijke voedingsstoffen die je nodig hebt voor spiergroei. Zo is bijvoorbeeld creatine een stofje dat voorkomt in vlees en vis en wordt vaak ingenomen in supplementvorm. Het helpt onder andere je spieren te voorzien van energie, waardoor je betere prestaties in de sportschool kunt leveren.

Branched-Chain Amino Acids, of BCAA’s, zijn een andere essentiële voedingsstof voor spiergroei. BCAA’s zijn een type aminozuur dat wordt aangetroffen in eiwitrijk voedsel zoals vlees, eieren en zuivel. Ze kunnen helpen om spiergroei te stimuleren en zelfs spierafbraak te voorkomen.

Het binnen krijgen van voldoende eiwitten, creatine en BCAA’s is dus belangrijk voor spiergroei. Maar wat nog belangrijker is, is het volgen van een goed en uitgebalanceerd dieet. Dit betekent dat je ook aandacht moet besteden aan andere voedingsstoffen zoals gezonde koolhydraten, vezels, vitamines enzovoort. Een goed uitgebalanceerd dieet zorgt ervoor dat je lichaam in optimale conditie is om te groeien en te herstellen.

Beste eiwitshake voor spieropbouw tot slot

Het kiezen van de juiste eiwitshake kan een belangrijke rol spelen voor sporters en anderen die moeite hebben om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitpoeders bieden een hoogwaardige bron van eiwitten die essentieel zijn om spiergroei en herstel te bevorderen.

Als je op zoek bent naar de ideale eiwitshake voor spiergroei, is het belangrijk om niet alleen naar kwaliteit of merk te kijken, maar ook te kijken naar je persoonlijke voorkeuren, smaak en je budget. Voor de beste opties kun je één van de producten uit de top 4 beste eiwitshake voor spieropbouw kiezen.

Referenties:

1. Effects of Protein Supplementation on Performance and Recovery in Resistance and Endurance Training – Harry P. Cintineo, Michelle A. Arent, Jose Antonio, and Shawn M. Arent
2. The effect of daily protein supplementation, with or without resistance training for 1 year, on muscle size, strength, and function in healthy older adults: A randomized controlled trial – Kenneth H Mertz, Søren Reitelseder, Rasmus Bechshoeft, Jacob Bulow, Grith Højfeldt, Mikkel Jensen, Simon R Schacht, Mads Vendelbo Lind, Morten A Rasmussen, Ulla R Mikkelsen, Inge Tetens, Søren B Engelsen, Dennis S Nielsen, Astrid P Jespersen, Lars Holm

3. International Society of Sports Nutrition Position Stand: protein and exercise – Ralf Jäger, Chad M. Kerksick, Bill I. Campbell, Paul J. Cribb, Shawn D. Wells, Tim M. Skwiat, Martin Purpura, Tim N. Ziegenfuss, Arny A. Ferrando, Shawn M. Arent, Abbie E. Smith-Ryan, Jeffrey R. Stout, Paul J. Arciero, Michael J. Ormsbee, Lem W. Taylor, Colin D. Wilborn, Doug S. Kalman, Richard B. Kreider, Darryn S. Willoughby, Jay R. Hoffman, Jamie L. Krzykowski & Jose Antonio
4. Intake of whey isolate supplement and muscle mass gains in young healthy adults when combined with resistance training: a blinded randomized clinical trial (pilot study) – Nuno M Duarte, Agostinho L Cruz, Diogo C Silva, Graça M Cruz
5. The Role of the Anabolic Properties of Plant- versus Animal-Based Protein Sources in Supporting Muscle Mass Maintenance: A Critical Review – Insaf Berrazaga,Valérie Micard, Marine Gueugneau, and Stéphane Walrand
6. Branched-chain amino acids activate key enzymes in protein synthesis after physical exercise – Eva Blomstrand, Jörgen Eliasson, Håkan K R Karlsson, Rickard Köhnke

Kijk voor de beste prijs bij:

bol.com
bodylab.nl
body-supplies.nl

Over de auteur

Jelle

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *