Ga naar de inhoud

Beste Eiwitshake / Eiwitpoeder van 2022

Op zoek naar de beste eiwitshake / eiwitpoeder van 2022? Of je nu probeert af te vallen of om spieren op te bouwen, eiwitpoeder kan een handige en makkelijke manier zijn om voldoende eiwitten binnen te krijgen. 

Wanneer je dan ook op zoek gaat naar de voor jou beste eiwitshake, dan zul je overweldigd raken. Het aanbod van eiwitshakes is namelijk zo groot dat je al snel door de bomen het bos niet meer kunt zien. 

Op deze pagina ontdek je dan ook een duidelijk overzicht van verschillende goede eiwitshakes die je kunt kopen. Na het lezen van deze pagina weet je ook welke eiwittypes er allemaal zijn, welke het beste bij je past en meer.

Welke eiwitshake is het beste?

Eiwitpoeders worden gemaakt van verschillende soorten ingrediënten waarvan sommige beter geschikt kunnen zijn voor specifieke behoeften dan andere. Zo zal iemand die lactose intolerant is kiezen voor een lactosevrije eiwitpoeder.

1. Plantaardige eiwitpoeders

Plantaardige eiwitpoeders hebben de laatste jaren een aanzienlijke opmars gemaakt. Ze hebben dan ook enkele interessante eigenschappen. Ze zijn makkelijker te verteren dan dierlijke eiwitten en hebben over het algemeen een lager cholesterolgehalte en minder verzadigd vet. 

Gebruik de knop hieronder om meer te weten te komen over de beste plantaardige eiwitpoeders. 

Orangefit Blend

Bekijk bij Bol.com

2. Eiwitshakes zonder suiker

Vaak vind je in eiwitshakes toegevoegde suikers en andere ingrediënten om de shake lekker te laten smaken. Tegenwoordig zijn er steeds meer eiwitshakes zonder suiker te koop die ook nog eens lekker smaken. 

Gebruik de knop hieronder om de selectie beste eiwitshakes zonder te suiker te bekijken.  

Whey Isolaat XP

Whey Isolaat XP
Bekijk bij Body & Fit

3. Eiwitshakes voor vrouwen

Ben je een vrouw en ben je ook nog eens op zoek naar een eiwitshake? Dan zit je hier goed. Op deze pagina ontdek je namelijk 3 verschillende eiwitshakes waarmee het mogelijk is om af te vallen.

Klik op de knop hieronder en bekijk de beste selectie eiwitshakes voor afvallen en voor vrouwen.

Nutrifoodz Complete Vanillie

Bekijk bij Nutrifoodz

4. Lactosevrije eiwitshake

Wanneer je lactose-intolerant bent, ben je niet in staat om lactose af te breken. Als je wilt afvallen of spieren wilt opbouwen kan een eiwitshake dan ook een handige manier zijn om je eiwitinname te verhogen. Maar kun je geen lactose verdragen dan kun je beter kiezen voor een lactosevrije variant.

Gebruik de knop hieronder om de beste selectie te bekijken voor wanneer je lactose intolerant bent.

XXL Nutrition Beef Protein

Bekijk bij XXL Nutrition

5. Eiwitshakes voor spieropbouw

Ben je op zoek naar een eiwitshake specifiek voor spieropbouw of voor spierherstel? Eiwitpoeder is een hoogwaardige bron van proteïne dat helpt om spiergroei of herstel te bevorderen. De meest effectieve eiwitpoeders bevatten onder andere een grote hoeveelheid eiwit per portie.

Gebruiker de knop hieronder en bekijk de shakes speciaal voor spieropbouw.

Whey Isolaat – XXL Nutrition

Bekijk bij XXL Nutrition

6. Caseïne eiwitshakes

Wil je graag een eiwitshake nemen voor het slapen gaan, dan kun je het beste kiezen voor een caseine eiwitshake. Dit type shake wordt door je lichaam langzaam opgenomen en helpt spiergroei en herstel tijdens het slapen te stimuleren.

Klik op de knop hieronder en bekijk de selectie caseïne eiwitshakes.

Micellaire caseïne – Bulk

Bekijk direct bij Bulk.com

Hoe kies je een eiwitshake?

Wanneer je een eiwitshake wilt gebruiken dien je rekening te houden met een tweetal factoren, namelijk:

  • Waar komt het eiwit vandaan – eiwitpoeders bevatten dierlijke of plantaardige eiwitbronnen. Voorbeelden van dierlijke eiwitten zijn caseïne, whey en ei. Proteïne poeders op plantaardige basis bevatten vaak erwten of rijst proteïne
  • Ingrediënten – sommige eiwitpoeders bevatten ingrediënten die je beter niet kunt pakken. Kies daarom altijd voor eiwitpoeders die zo min mogelijk ingrediënten bevatten. Controleer altijd zorgvuldig de etiketten en probeer zoveel mogelijk producten te vermijden die kunstmatige zoetstoffen en dergelijke gebruiken. 

Welke type eiwit is het beste?

Om te bepalen wat voor type eiwit voor jou het beste is, hangt helemaal af van je behoeftes, gezondheidsvoordelen en persoonlijke voorkeur. De meest bekende types zijn:

  • Plantaardig – veganisten kunnen het beste kiezen voor plantaardige eiwitbronnen zoals eiwitten uit erwten of bruine rijst. Dit type eiwit is ook geschikt voor mensen die een zuivelvrij dieet volgen of mensen die moeite hebben met het verteren van zuivel of lactose. Mocht je coeliakie hebben dan is in veel gevallen een plantaardige eiwitshake de beste optie.
  • Wei / Whey – Whey is eiwit op basis van melk dat snel en makkelijk door je lichaam wordt verteerd en opgenomen. In combinatie met krachttraining kan whey eiwit je helpen om spiermassa te vergroten, de groei van je spieren te ondersteunen en het herstel na je training te versnellen. Whey is dan ook een hele goede keuze voor sporters (1, 2). 
  • Caseïne – Caseïne is een eiwit in melk dat langzaam door je lichaam wordt verteerd en opgenomen. Hierdoor heb je langer een vol gevoel en kan dan ook helpen om je eetlust te verminderen. De langzamere vertering en opname helpt ook bij spiergroei en herstel over een langere periode te ondersteunen (3).
  • Beef proteïne – dit type eiwit is afkomstig van gehydroliseerde eiwitten van rund. Omdat het gaat om een dierlijke eiwitbron bevat het van nature geen koolhydraten en een kleine hoeveelheid vet.
  • Eiwit uit eieren – het eiwit van eieren is een super alternatief voor whey of caseïne eiwit. Vooral voor mensen die een allergie hebben voor zuivelproducten.

Hoe gebruik je eiwitpoeder?

Het is heel belangrijk dat je weet dat een eiwitshake niet moet worde ngebruikt om je dagelijkse voeding te vervangen. Onze gezonde dagelijkse voeding bevat namelijk ook nog andere waardevolle voedingsstoffen zoals vezels voor je darmen, vitamines en mineralen. 

Toch kunnen eiwitshakes een makkelijke en handige manier zijn om je eiwitinname te verhogen. De meest eenvoudige manier is door het eiwit poeder te mengen met water of melk. Uiteraard kun je het ook mengen met andere ingrediënten zoals fruit en groenten om zo een gezonde smoothie te maken. 

Wist je dat je eiwit poeder zelfs kunt mengen met yoghurt, havermout of wanneer je pannenkoeken maakt? 

Wanneer neem je een eiwitshake?

Wat voor jou de beste tijd is om een eiwitshake te drinken hangt helemaal af van je persoonlijke doelen. Zo kan je ervoor kiezen om een flinke eiwitshake te drinken of meerdere kleine shakes per dag. 

Als je wilt afvallen, dan zou je ervoor kunnen kiezen om de hele dag door meer eiwitrijk voedsel te eten. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het eten van eiwitrijk voedsel je kan helpen om je eetlust en je verlangens naar eten te verminderen. 

Wil je een eiwitshake gebruiken om je prestaties of uithoudingsvermogen te verbeteren, dan hangt het weer grotendeels af wat je fitnessdoelen zijn. In het artikel proteïne shake voor of na sporten kom je hierover meer te weten

Andere onderzoeken laten zien dat het binnenkrijgen van eiwitten voordat je gaat slapen kan helpen om tijdens het slapen je spieren te herstellen. Je zou dus (ruim) voor het slapen gaan een bakje kwark kunnen eten.

Beste eiwitshake tot slot

Als je begint met het drinken van een eiwitshake let er dan goed op hoe je lichaam reageert. Zoals bij elk supplement kan het zomaar nodig zijn om af en toe even te stoppen of een ander product te proberen. 

Veel mensen krijgen door dagelijks gezonde voeding te eten voldoende eiwitten binnen. Maar mocht je je eiwitinname willen verhogen, kan een eiwitshake of het toevoegen van eiwitpoeder aan voedingsmiddelen zoals havermout en yoghurt je helpen om aan je behoeftes te voldoen. 

Bronnen voor dit artikel:

1. Effects of whey protein and resistance exercise on body composition: a meta-analysis of randomized controlled trials – Paige E Miller, Dominik D Alexander, Vanessa Perez
2. Whey Protein Supplementation Enhances Whole Body Protein Metabolism and Performance Recovery after Resistance Exercise: A Double-Blind Crossover Study – Daniel W. D. West, Sidney Abou Sawan, Michael Mazzulla, Eric Williamson and Daniel R. Moore
3. Casein Protein Supplementation in Trained Men and Women: Morning versus Evening – Jose Antonio, Anya Ellerbroek, Corey Peacock, Tobin Silver