Ga naar de inhoud

Seizoensopruiming Bij Bol! Wees Er Snel Bij Want: OP = OP

Bekijk de Acties
beste plantaardige eiwitpoeders

De 5 Beste Plantaardige Eiwitpoeders (2022 Koopgids)

Ook opzoek naar de beste plantaardige eiwitpoeder? Plantaardige eiwitpoeder heeft de laatste jaren een behoorlijke opmars gemaakt. Ook als je wel gewoon vlees, zuivel en vis eet, is eiwitpoeder een interessante aanvulling op je dieet.

Eiwitshakes kunnen een positief effect hebben op jouw fitness resultaten zoals gewichtsverlies en toename van spiermassa [1].

In dit artikel ontdek je naast de beste plantaardige eiwitpoeders ook nog belangrijke informatie over plantaardige proteïne poeders. Lees dus vooral snel verder.

De 5 beste plantaardige eiwitpoeders

Voor het samenstellen van de lijst met de beste plantaardige eiwitpoeders is vooraf goed nagedacht hoe de lijst eruit moest komen te zien. Zo heb ik bij het samenstellen van de lijst gekeken naar de hoeveelheid eiwitten, of al de essentiële aminozuren aanwezig zijn en heb ik gekeken naar eventuele toegevoegde suikers.

Daarnaast heb ik ook de beoordelingen van andere gebruikers meegenomen om er achter te komen wat er wel en niet werkt.

1. Body & Fit Vegan Perfection Special Series

De eerste eiwitpoeder in de lijst “beste plantaardige eiwitpoeders” is de Vegan Perfection van Body & Fit shop. Deze plantaardige eiwitpoeder bestaat namelijk uit een mix van erwten en rijsteiwit.

Dankzij deze combinatie van plantaardige proteïne bevat de shake per portie 22 gram aan eiwitten, 0.1 gram aan suikers en laag in vet. Omdat de shake zoveel eiwitten per portie bevat, is de shake dan ook geschikt om na het sporten te gebruiken. Eiwitten helpen namelijk spiergroei en spierherstel te bevorderen.

Benieuwd de Vegan Perfection ervaringen van ander zijn?

Bekijk dan maar eens de ruim 300 reviews van andere gebruikers >>

Daarnaast kent de Vegan Perfect een lekkere smaak (vanille, cappuccino of chocolade). Extra heerlijk wanneer je deze mixed met fruit.

2. Orangefit Proteïne Poeder

Bekijk dit product bij:

bol.com

De tweede is de populaire is Orangefit Protein. Orangefit Protein is gemaakt van een mix van gele spliterwten en rijst. Dankzij deze mix bevat de shake per portie 20 gram eiwit, 0 gram suiker en slechts 2 gram vet.

Omdat Orangefit gebruik maakt van plantaardige bronnen bevat het dan ook geen dierlijke ingrediënten, vulstoffen of kunstmatige zoetstoffen. De shake is dan ook NATUURLIJK VAN SMAAK en lekker romig zoals een shake hoort te zijn.

Wat zeggen andere Orangefit gebruikers?

Bekijk de ruim 25 reviews van andere gebruikers >>

Een extra pluspunt is dat Orangefit vrij is van gluten, soja, noten, suiker en pinda’s. Dus mocht je een allergie of Coeliakie hebben, dan is deze plantaardige eiwitpoeder voor jou bedoeld. 

De shake is gezoet met echt fruit en je hebt de keuze uit maar liefst vijf smaken waaronder aardbei, vanille en mango.

3. Vegan Protein – Bulk

Bekijk dit product bij:

bulk.com

Vegan Protein van Bulk is een plantaardige eiwitpoeder dat bestaat uit vijf verschillende plantaardige bronnen. Voor Vegan Protein is er namelijk gekozen voor een mix van erwten, bruine rijst, pompoen, lijnzaad en quinoameel. 

Dankzij deze unieke mix bevat het eiwitpoeder per portie maar liefst 23 gram eiwit en 3.6 gram koolhydraten waarvan 0.4 gram aan suiker. Een ander pluspunt is dat het poeder ook vezelrijk is. Dit komt namelijk weer je darmen ten goede. Bovendien is het eiwitpoeder vrij van soja, gluten en lactose.

Ook benieuwd wat andere over dit plantaardige eiwitpoeder te vertellen hebben?

Bekijk dan maar eens de RUIM 3000 ervaringen van andere gebruikers >>

Vegan Protein van Bulk is verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden en 9 verschillende smaken zoals apple strudel, caramel latte of vanille. Mocht je geen smaak willen hebben, dan zit je bij Vegan Protein ook helemaal goed, er is namelijk ook een neutrale smaak verkrijgbaar.

4. MyProtein – Vegan Protein Blend

Bekijk dit product bij:

myprotein.com

De volgende in de lijst beste plantaardige eiwitpoeders is de bekende MyProtein Vegan Blend. Dit is een mix van eiwitisolaten van erwten en tuinbonen. Bovendien bevat het ook nog eens het volledige aminozuurprofiel. Dit is is handig omdat je dan geen extra aminozuren hoeft te nemen. 

Dankzij de mix van erwten en tuinbonen bevat het plantaardige eiwitpoeder per portie 22 gram eiwitten, 0.1 gram suiker en slechts 0.6 gram vet. 

Zoals je mag verwachten bij dit soort eiwitpoeders is ook de Vegan Protein Blend GEHEEL VRIJ van kunstmatige kleur en smaakstoffen.

Wat zeggen andere Vegan Protein Blend gebruikers?

Bekijk de ruim 30 ervaringen >>

Vegan Blend is niet alleen voor vegetariërs geschikt, maar ook nog eens voor mensen met een glutenallergie of Coeliakie. De plantaardige eiwitshake van MyProtein is verkrijgbaar is 12 smaken en heeft een goed textuur.

5. Optimum Nutrition Gold Standard 100% Plant-Based Protein

De laatste in de lijst van de beste plantaardige eiwitpoeders is Gold Standard 100% Plant Based Protein van het bekende merk Optimum Nutrition.

Ook in deze plantaardige eiwitpoeder vind je een mix van onder andere erwt en rijsteiwitten. Per portie bevat het plantaardige eiwitpoeder 25 gram.

Wat zeggen andere Gold Standard 100% gebruikers?

Bekijk direct alle reviews van andere gebruikers >>

Het unieke aan Optimum Nutrition Gold Standard 100% Plant Based Protein is dat deze verrijkt is met 4 gram BCAA’s, Vitamine C, Vitamine B12 en 3 gram glutamine.

Glutamine is een stofje wat je nodig hebt bij het ontwikkelen en onderhouden van kraakbeen in je gewrichten en andere lichaamsweefsels. De toegevoegde vitamines hebben weer een positief effect op je immuunsysteem.

De shake bevat weinig suiker, geen kunstmatige zoet en kleurstoffen en is ook nog een vezelrijk wat weer je darmen ten goede komt.

Wat zijn de voordelen van plantaardige eiwitpoeders?

Plantaardige eiwitpoeder heeft enkele interessante eigenschappen. Zo zijn plantaardige eiwitten makkelijker te verteren dan dierlijke eiwitten. En heeft een plantaardige shake over het algemeen een lager cholesterol-gehalte en minder verzadigd vet.

Hieruit volgt ook dat je daardoor een lager risico hebt op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en obesitas. Door de grote variatie in smaken en samenstellingen kun jij de perfecte aanvulling kiezen op je dieet [2].

Krijg jij bijvoorbeeld weinig koolhydraten binnen, dan is een shake een goede manier om toch deze voedingsstoffen binnen te krijgen.

Welke plantaardige eiwitpoeders zijn er allemaal?

Er is een enorm aanbod aan plantaardig proteïne poeder met ruime keus voor vegans, vegetariërs en mensen die wel vlees/vis eten. Zo kun je onder andere soja, zonnebloemzaad, pompoenzaad of erwten gebruiken als basis voor een shake.

Soja is een goede keuze, omdat je hiermee de beste verdeling qua eiwitten binnen krijgt maar wordt in de U.S. genetisch gemodificeerd. Let daar bij aanschaf dus goed op [3]. Zonnebloem- en pompoenzaad bieden een zeer hoge voedingswaarde en bevatten ook antioxidanten.

Erwten worden vaak als basis gebruikt voor mensen die hun spiermassa willen laten groeien. Doordat erwten veel BCAA’s bevatten wordt hierdoor in je lichaam meer spier proteïne aangemaakt [4]. Ook andere zaden zoals pompoen, chia en bruine rijst worden veel gebruikt in plantaardige eiwitshakes.

Wat is de beste tijd om een eiwitshake te drinken?

Wanneer het beste moment is om een eiwitshake te drinken is per persoon afhankelijk. Een eiwitshake als ontbijt is een goed begin van je dag, je krijgt meteen een goede dosis vitaminen, aminozuren, eiwitten en koolhydraten binnen waardoor jouw dag goed begint.

Maar misschien krijg jij ’s ochtends geen hap door je keel, en werkt een shake voor jou veel beter als een lunch of gewoon tussen de maaltijden door.

Het drinken van een plantaardige eiwitshake voor of na het sporten zal je gym-resultaten aanzienlijk verbeteren. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het drinken van een shake met plantaardig proteïne poeder een positieve uitwerking heeft op jouw gewenste resultaat [5, 6].

Zoals je eerder al las zijn veel poeders een goede aanvulling als jij spiermassa wilt vergroten of je even moet focussen op spierherstel.

Is het nemen van teveel plantaardige eiwitpoeder gevaarlijk?

Zoals voor alles geldt, geldt ook voor plantaardige eiwitpoeder dat teveel niet goed is. Let er bij het aanschaffen van eiwitpoeder ook op dat er geen suiker is toegevoegd.

Let er ook op dat er geen andere toevoegingen in zitten die je beter achterwege kunt laten. Je moet onthouden dat een eiwitshake een aanvulling is op je dieet, en dat je jouw dagelijkse inname van vast voedsel zeker niet moet overslaan.

Voeg aan een shake bijvoorbeeld eens fruit of groente toe om zo een goede combinatie te maken. Veel fruitsoorten hebben van zichzelf veel suiker zoals banaan en sinaasappel, gebruik dit in je voordeel.

Variatie is zeer belangrijk en een eiwit shake kan een groot deel van de voedingsstoffen die je niet snel binnen krijgt opvangen.

Tot slot

Hopelijk ben je dankzij dit artikel meer te weten gekomen over de voordelen van plantaardige eiwitpoeders, welke er allemaal zijn en de top 5 beste plantaardige eiwitpoeders.

Eiwitshakes op plantaardige basis zijn dan ook een uitstekende aanvulling op je dieet. Door de variatie in smaken en samenstellingen zijn shakes uitstekend te gebruiken voor sporters van alle leeftijden en niveaus.

Twijfel je of je één van de eerder genoemde beste plantaardige eiwitpoeder mag gebruiken, neem dan eerst contact op met je arts of sportdiëtist. Heb je nog vragen over het artikel of over de eiwitpoeders, laat dan een reactie achter. Vond je dit artikel waardevol, deel het dan op social media.

Andere bronnen die voor dit artikel zijn gebruikt:

2. Nutrition concerns and health effects of vegetarian diets – Winston John Craig
3. Amino Acid Composition of an Organic Brown Rice Protein Concentrate and Isolate Compared to Soy and Whey Concentrates and Isolates – Douglas S Kalman
4. Pea proteins oral supplementation promotes muscle thickness gains during resistance training: a double-blind, randomized, Placebo-controlled clinical trial vs. Whey protein – Nicolas Babault , Christos Païzis, Gaëlle Deley, Laetitia Guérin-Deremaux, Marie-Hélène Saniez , Catherine Lefranc-Millot, François A Allaert
5. The role of protein and amino acid supplements in the athlete’s diet: does type or timing of ingestion matter? – Peter W R Lemon, John M Berardi, Eric E Noreen
6. Free amino acid pool and muscle protein balance after resistance exercise – Hannu T Pitkanen, Tarja Nykanen, Juha Knuutinen, Kaisa Lahti, Olavi Keinanen, Markku Alen, Paavo V Komi, Antti A Mero

Bekijk dit product bij:

bodyandfit.com
bol.com

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.