Ga naar de inhoud
beste plantaardige eiwitpoeders

Beste Plantaardige Eiwitpoeder: Ontdek dé Beste Plantaardige Eiwitpoeders van (2024)

Door Jelle

Ben je ook op zoek naar de beste plantaardige eiwitpoeder? Deze poeders zijn een handige oplossing om je eiwitbehoefte aan te vullen. Ze zijn vooral nuttig voor sporters of als je het lastig vindt genoeg eiwitten uit je voedsel te halen.

Veel eiwitshakes bevatten dierlijke proteïne en zijn dus niet geschikt voor een veganistisch dieet. Maar geen zorgen, er zijn ook goede vegan eiwitshakes beschikbaar. In dit artikel vind je 5 goede vegan poeders. Ook ontdek je waardevolle tips over plantaardige eiwitbronnen. Lees je mee?

De 5 beste plantaardige en vegan poeders van 2024

Bij het samenstelling van deze lijst met de top plantaardige eiwitshakes is vooraf goed nagedacht hoe de lijst eruit moet komen te zien. Er is gelet op de hoeveelheid plantaardige eiwitten, de aanwezige aminozuren, het suikergehalte, de kosten en wat andere gebruikers ervan vinden.

Je hoeft dus niet meer zelf op onderzoek uit te gaan; het is aan jou om te kiezen welke plantaardige eiwitshake uit deze lijst het beste bij jou past.

MerkSupplementEiwitten p. shake *Smaken
OrangefitOrange Blend23 g2
XXL NutritionGreen Protein19 g3
BulkVegan Protein23 g9 + naturel
Optimum NutritionGold Standard 100% Plant Based Protein24 g2
Body & FitVegan Perfection Special Series22 g 5
* Hoeveelheid eiwit is gebaseerd op de aanbevolen dosering wat per supplement kan verschillen

1. Orangefit Protein Blend

Orangefit Protein Blend

Bekijk de beste prijs bij:

orangefit.nl

De Orangefit Protein Blend staat bovenaan in de lijst. Deze shake bevat een mix van gele erwten-eiwit, fabaoon eiwit en pompoen eiwit. Elke shake levert je 23 gram proteïne, minder dan 0.1 gram suiker en slechts 2.5 g vet.

Wat deze vegan proteïne poeder zo uniek maakt, is de toevoeging van BCAA’s in een optimale verhouding van 2:1:1, waardoor een extra BCAA supplement overbodig wordt. Ook bevat het kurkuma en Bioperine, een extract uit zwarte peper, wat de opname van kurkuma verbetert.

Orangefit richt zich op plantaardige ingrediënten en bevat het geen dierlijke ingrediënten, vulstoffen of kunstmatige zoetstoffen.

Wil je weten wat andere gebruikers van Orange Fit Protein Blend vinden? Bekijk maar eens de 100+ positieve ervaringen van andere gebruikers >>

De shake smaakt natuurlijk en is heerlijk romig. Een ander voordeel is dat het vrij is van gluten, soja, noten, toegevoegde suikers en pinda’s, wat ideaal is als je allergieën hebt of coeliakie. Deze vegan proteïne shake is dus een topkeuze voor velen.

Voordelen
  • Elke portie levert 23 gram proteïne uit bronnen zoals gele erwten, fababonen en zonnebloempitten.
  • Bevat 5 gram BCAA’s per portie in een optimale verhouding van 2:1:1, wat het gebruik van aparte BCAA-supplementen overbodig maakt.
  • Past goed bij verschillende dieetwensen omdat het vrij is van zuivel, lactose, gluten en soja.
  • Is veelzijdig in gebruik; je kunt het niet alleen drinken, maar ook toevoegen aan smoothies of bakrecepten om je eiwitinname te verhogen.
  • Bevat per portie maar 0.1 gram suiker en 2.5 gram vet, wat het een uitstekende keuze maakt voor wie suiker- en vetconsumptie wil beperken.
Nadelen
  • Slechts in 2 smaken verkrijgbaar
  • Door de toevoegde kurkuma is de proteine poeder niet geschikt voor als je bijv. zwanger bent.

2. XXL Nutrition – Green Protein

XXL Nutrition Green Protein Vanille 1000 gram

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com

Green Protein van XXL Nutrition staat als tweede op de lijst van veganistische eiwitpoeders  Deze shake bestaat uit een mix van erwten, rijst en hennep proteïne.

Elke portie (één schepje) van Green Protein voorziet je van 19.43 gram eiwitten, slechts 0.15 gram suiker en 1.8 gram vet. Dankzij de plantaardige eiwitbronnen biedt deze shake een compleet aminozurenprofiel, dus een extra supplement voor aminozuren is vaak niet nodig.

Ben je benieuwd naar de ervaringen van anderen? Ontdek de ruim 160 ervaringen van andere gebruikers >>

Zoals je mag verwachten bij vegan proteine, is de XXL Nutrition Green Protein GEHEEL VRIJ van ei, soja, gluten of lactose. Green Protein is verkrijgbaar in drie verschillende smaken, waaronder vanille en in twee hoeveelheden waarvan een sample verpakking.

Voordelen
  • Levert 19 gram proteïne door een blend van erwten-, rijst- en hennep proteïne.
  • Perfect voor veganisten en mensen met voedselgevoeligheden omdat het vrij is van zuivel, lactose, soja en gluten.
  • Rijk aan voedingsstoffen zoals vezels en essentiële aminozuren, ondersteunt een gezond voedingspatroon.
  • Laag in suiker met slechts 0,5 gram per portie, ideaal voor diegenen die hun suikerconsumptie willen beperken.
  • Met maar 2 gram vet per portie is het een slimme keuze voor een vetarm dieet.
Nadelen
  • Bevat slechts 19 gram plantaardige eiwit per scoop.

3. Bulk – Vegan Protein

Bulkpowers Vegan Protein

Bekijk de beste prijs bij:

bulk.com

De derde in de lijst is Vegan Protein van Bulk. Dit eiwitpoeder is een combinatie van vijf plantaardige eiwitbronnen: erwten, bruine rijst, pompoen, lijnzaad en quinoa.

Deze blend zorgt ervoor dat elke portie je voorziet van 23 g eiwitten en slechts 3.6 gram koolhydraten, waarvan maar 0.4 gram suiker.

Het is ook rijk aan vezels, wat een positieve invloed heeft op je spijsvertering. Daarbij is het ook vrij van soja, gluten en lactose, waardoor het geschikt is voor vrijwel iedereen met voedselgevoeligheden.

Meer weten wat de ervaringen zijn van andere gebruikers? Ontdek nu wat gebruikers écht denken over Vegan Protein van Bulk >>

Bulk’s Vegan Protein is beschikbaar in verschillende hoeveelheden en maar liefst 9 smaken, waaronder appelstrudel, caramel latte en vanille. Voor wie liever geen smaak heeft, is er ook een ongezoete variant beschikbaar.

Voordelen
  • Elke shake bevat 23 g eiwitten, wat bijdraagt aan spieropbouw en -behoud en een gezonde spierfunctie ondersteunt.
  • Het is een volledig plantaardig supplement en daarmee ideaal voor veganisten en iedereen die een plantaardig dieet volgt.
  • Is veelzijdig in gebruik en kan worden toegevoegd aan je shakes, smoothies, bakrecepten en andere maaltijden.
  • Beschikbaar in 9 verschillende smaken, dus er is een smaak voor iedereen.
Nadelen
  • Sommige gebruikers vinden het een te korrelige textuur hebben.

4. Optimum Nutrition Gold Standard 100% Plant-Based Protein

Optimum Nutrition Gold Standard 100% Plant-Based Proteine

Bekijk de beste prijs bij:

body-supplies.nl

Optimum Nutrition is een gerenommeerd fitnesssupplementen merk en heeft dan ook zijn eigen veganistische eiwitpoeder, namelijk 100% Plant-Based Protein. Deze vegan shake bevat een mix van erwten- en rijsteiwitten. Met elke shake krijg je 24 gram eiwitten, slechts 1.6 gram suiker en 2.2 g vet binnen, wat het een shake met weinig suiker maakt.

De Gold Standard 100% Plant Based Protein valt op door de toevoeging van 4 g BCAA’s, de vitamines C en B12 en 3 gram glutamine. Glutamine speelt een belangrijke rol bij het behoud en herstel van kraakbeen in gewrichten en weefsels.

Ben je benieuwd naar de ervaringen van andere sporters met Gold Standard 100%? Ontdek wat zij te zeggen hebben >>

De extra vitamines en vezels dragen bij aan een sterk immuunsysteem en een gezonde spijsvertering. Het is verkrijgbaar in de smaken chocolade, vanille en bevat geen kunstmatige zoet en kleurstoffen. 

Voordelen
  • Elke shake levert 24 gram plantaardige eiwitten, wat belangrijk is voor spierherstel, spieropbouw en algemene eiwitbehoeften.
  • Het bevat een gevarieerde mix van plantaardige eiwitbronnen, waaronder erwten-eiwit en bruine rijst-eiwit, waardoor het een uitgebalanceerd aminozuurprofiel heeft.
  • Verrijkt met 4 g BCAA’s (Branched-Chain Amino Acids), vitamine C, vitamine B12 en 3 gram glutamine.
  • Speciaal ontwikkeld voor mensen die een plantaardig dieet volgen en bevat geen dierlijke ingrediënten.
  • Vrij van kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen en zoetstoffen.
Nadelen
  • Minder smaakkeuze dan sommige alternatieven in deze lijst.
  • In vergelijking de andere plantaardige eiwitsupplementen in deze lijst kan Optimum wat duurder zijn.

5. Body & Fit Vegan Perfection Special Series

Body & Fit Vegan Perfection Special Series

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com

De afsluiter van deze lijst is Vegan Perfection Special Series van Body & Fit. Deze plantaardige eiwitshake is gemaakt van een combinatie van erwten- en rijsteiwit. Zo’n shake levert je 22 gram eiwitten, nauwelijks suikers met slechts 0.1 g, en maar 2 gram vet.

Deze hoge eiwitwaarde maakt de shake ideaal voor na je workout. Proteïne zijn immers essentieel voor spieropbouw en herstel. Extra handig is dat Vegan Perfection vrij is van toegevoegde suikers, kunstmatige smaakstoffen en zoetstoffen.

Je kunt kiezen uit vijf smaken, waaronder de populaire cappuccinosmaak. Ook biedt Body & Fit de keuze tussen twee hoeveelheden: genoeg voor 34 of 78 shakes.

Voordelen
  • Bevat per shake 22 gram aan eiwitten, 0.1 suiker en slechts 2 g vet.
  • Hoogwaardige plantaardige eiwittenmix van erwten en rijst voor spieropbouw en herstel na inspanning.
  • Bevat geen toegevoegde suikers, wat het een gezonde keuze maakt voor mensen die hun suikerinname willen beperken.
  • Verkrijgbaar in 5 verschillende smaken, waardoor er voor ieder wat wils is bij het kiezen van een vegan proteïne poeder.
Nadelen
  • Kan voor sommige gebruikers net wat te dik zijn.

Wat je moet weten over plantaardige eiwitshakes

Nu je de beste vegan eiwitpoeders kent, is het tijd om je wat meer te vertellen over plantaardige eiwitten. Door verder te lezen ontdek je meer over het verschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten, de meest gebruikte eiwitten en meer.

Het verschil tussen plantaardige en dierlijke eiwitpoeders

Eiwitten zijn opgebouwd uit ketens van moleculen die aminozuren worden genoemd. Er zijn 20 verschillende aminozuren die je lichaam gebruikt om eiwitten te vormen.

Van deze twintig zijn er negen die we essentiële aminozuren noemen. Deze kan je lichaam niet zelf maken; die moeten uit je voeding komen. De resterende elf zijn niet-essentieel, want je lichaam kan die zelf produceren.

Dierlijke proteïne bevatten alle essentiële aminozuren in de juiste hoeveelheden (1). Planten hebben ze ook allemaal. Wel is het zo dat de meeste een beperkte hoeveelheid hebben van tenminste 1 essentiële aminozuur.

Bijvoorbeeld bonen, linzen, erwten en veel groenten hebben meestal weinig van het aminozuur cysteïne en methionine. Plantaardige voedingsmiddelen worden dan ook gezien als onvolledige eiwitbronnen (2).

Dit is echter geen probleem als je een gevarieerd dieet hebt, waarbij je verschillende eiwitbronnen combineert. Zo krijg je toch alle essentiële aminozuren binnen (3, 4).

Zoals je in de top 5 hebt kunnen zien, wordt erwteneiwit vaak gecombineerd met rijsteiwit om dit te bereiken. Erwten leveren lysine, waar rijst laag in is, en rijst levert methionine, waar erwten laag in zijn.

Welke plantaardige eiwitpoeders zijn er allemaal?

Welke plantaardige eiwitpoeders zijn er allemaal?

Er is een enorm aanbod van plantaardige proteïne poeders met een ruime keuze voor vegans, vegetariërs en mensen die wel eens vlees of vis eten. Je kunt kiezen uit soja, bruine rijst, pompoenzaad, of erwteneiwit als basis voor je shake. 

De top 5 vegan eiwitpoeders die je eerder zag, bevatten een combinatie van deze eiwitbronnen. Elke bron heeft unieke voordelen en enkele nadelen. Hieronder zal ik de meest populaire opties kort met je doornemen.

1. Erwten

Bij erwten denk je wellicht aan de bekende groene erwten, maar voor eiwitpoeder wordt de eiwitrijke gele spliterwt gebruikt.

Een portie van 28 g erwten poeder levert ongeveer 21 g eiwit en slechts 100 calorieën. Hoewel het net als andere peulvruchten minder van het essentiële aminozuur methionine bevat, is erwten eiwit wel heel rijk aan BCAA’s. Deze zijn belangrijk voor je spieren en stimuleren de aanmaak van spiereiwit in je lichaam.

Uit onderzoek onder 161 mannen die tweemaal daags 25 gram erwten proteïne namen, bleek dat vooral de zwakkere deelnemers hun bicepsspierdikte met 20% zagen toenemen. Deze resultaten waren vergelijkbaar met de effecten van wei-eiwitten.

Andere studies tonen aan dat eiwit uit gele spliterwten kan helpen het verzadigingsgevoel te verhogen en de bloeddruk te verlagen

2. Hennep

Hennep poeder komt van de zaden van de cannabis plant. Deze variant van de plant bevat slechts sporen van THC, de stof die voor een euforisch gevoel zorgt, dus geen zorgen: Je wordt er dus niet high van! (6).

Een portie hennep proteïne van ongeveer 30 g levert je 15 gram eiwit en rond de 120 calorieën. Het is ook een uitstekende bron van vezels en mineralen zoals ijzer, zink en magnesium. Verder bevat het alfa-linoleenzuur, de plantaardige vorm van omega 3 vetten (7).

Hennep eiwit heeft wel een lager gehalte aan het essentiële aminozuur lysine, waardoor het niet als een volledig eiwit wordt gezien. Echter, als je je dieet aanvult met peulvruchten of quinoa, krijg je toch alle benodigde aminozuren binnen (8).

3. Pompoenzaden

Pompoenzaden zijn een bron van eiwitten en gezonde vetten. Wanneer deze zaden vermalen worden tot poeder, wordt het grootste deel van het vet verwijderd, wat resulteert in minder calorieën.

Zo levert 28 gram pompoenzaad eiwitpoeder je 18 g plantaardige eiwitten voor slechts 103 calorieën. Ook pompoenzaad poeder is geen compleet eiwit omdat het minder van de essentiële aminozuren threonine en lysine bevat. Echter, is het rijk aan magnesium, zink, ijzer en andere belangrijke mineralen (9).

4. Bruine rijst

Bruine rijst is een uitstekende eiwitbron. Een portie van 28 g bruine rijst eiwitpoeder bevat ongeveer 107 calorieën en 22 g eiwit. Het bevat weinig lysine, maar bruine rijst is een rijke bron van BCAA’s (10).

Interessant is dat een voorlopige studie zien dat bruine rijst poeder even goed kan zijn als whey eiwitten. 

Uit een acht weken durend onderzoek bleek dat jonge mannen die 48 g rijsteiwitpoeder consumeerden en driemaal per week krachttraining deden, een toename van 12% in bicepsomvang ervoeren. Dit was vergelijkbaar met de groei bij mannen die whey eiwit namen (11).

5. Quinoa

Quinoa, vaak vergeleken met couscous, is eigenlijk een oud graan met een nootachtige smaak en een knapperige textuur. Het is bovendien van nature glutenvrij (12). 

Een portie van 185 g gekookte quinoa bevat zo’n 8 g eiwit. Maar dat is nog niet alles; quinoa bevat ook meer magnesium, ijzer, vezels en zink dan veel andere granen (13). 

Wat zijn de voordelen van een plantaardig eiwitpoeder?

Vegan protiene shakes bieden interessante voordelen. Ze zijn vaak makkelijker verteerbaar dan dierlijke proteïne en bevatten over het algemeen minder cholesterol en verzadigde vetten.

Hierdoor kan het gebruik ervan bijdragen aan een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en obesitas (14). Bovendien kan een veganistische eiwitshake met zijn diverse smaken en samenstellingen een uitstekende aanvulling zijn op je voedingspatroon.

Als je moeite hebt om voldoende koolhydraten binnen te krijgen, kan een vegan eiwitshake uitkomst bieden. Voor mensen met lactose-intolerantie is het een goede optie. Mocht je geen veganistische eiwitshake willen, dan vind je in beste lactosevrije eiwitshake meer alternatieven.

Hoe kies je de voor jouw beste eiwitpoeder?

Hoe kies je de voor jouw beste eiwitpoeder?

Als je overweegt een plantaardig eiwitpoeder aan te schaffen, doe je er slim aan om rekening te houden met enkele belangrijke aspecten. Hier zijn enkele punten om te overwegen bij het maken van je keuze.

1. Dieetbeperkingen en voorkeuren

Als je last hebt van voedselallergieën of intolerantie, is het belangrijk om de ingrediëntenlijst op het etiket van het eiwitpoeder zorgvuldig te door te nemen. Zoek naar producten die gecertificeerd vegan of vrij van allergenen zijn.

Bij aandoeningen zoals coeliakie is het belangrijk dat het eiwitpoeder het glutenvrij tekentje heeft of dat de fabrikant expliciet aangeeft dat het product glutenvrij is. Verder is het aan te raden om supplementen die veel toegevoegde suikers, vulstoffen of conserveringsmiddelen bevatten te vermijden.

2. Voorkeuren en smaak

Plantaardige eiwitpoeders zijn in diverse smaken te koop, maar je kunt ook vaak kiezen voor een neutrale smaak. Bedenk of je een vegan eiwitpoeder wilt met of zonder smaak en hoe je van plan om deze te gebruiken.

Wil je bijvoorbeeld een plantaardig eiwitpoeder die je het liefst combineert met water of melk, dan kies je waarschijnlijk voor een poeder met een smaakje. Mocht je van plan zijn om de vegan proteïne te mengen in smoothies of door iets anders, dan is een naturel variant een betere keuze. 

3. Budget en doel

Met de vele beschikbare opties kun je ongetwijfeld een veganistische eiwitshake vinden die binnen je budget past. Let op het aantal porties dat je krijgt per verpakking en bereken de prijs per portie om te zien of het een goede deal is.

Bedenk ook wat je met het eiwitpoeder wilt bereiken. Voor gewichtsverlies kun je het beste kiezen voor een poeder met minder calorieën. Als je spiermassa wilt opbouwen, is een eiwitpoeder dat verschillende plantaardige eiwitten combineert, waarschijnlijk een betere keuze.

Beste plantaardige proteine poeder tot slot

Hopelijk ben je dankzij dit artikel meer te weten gekomen over de beste plantaardige eiwitpoeders, hun voordelen en de verschillende soorten plantaardige eiwit poeders. Een plantaardige eiwitshake kan een prima aanvulling zijn op je dieet, of je nu volledig veganistisch eet of gewoon plantaardige opties wilt proberen.

Bij twijfel over het gebruik van een specifiek vegan eiwitpoeder, is het verstandig om eerst overleg te plegen met je huisarts of een diëtist. Heb je nog vragen, stel ze gerust in de reacties. Vond je het een waardevol artikel, deel het dan op je social media kanalen zodat andere het ook kunnen lezen. 

Referenties

1. Protein – Which is Best? – Jay R. Hoffman, and Michael J. Falvo
2. Plant Proteins: Assessing Their Nutritional Quality and Effects on Health and Physical Function – Steven R. Hertzler, Jacqueline C. Lieblein-Boff, Mary Weiler, and Courtney Allgeier
3. Improving protein content and quality by over-expressing artificially synthetic fusion proteins with high lysine and threonine constituent in rice plants – Shu-Ye Jiang , Ali Ma, Lifen Xie, Srinivasan Ramachandran
4.Protein and vegetarian diets – Kate A Marsh, Elizabeth A Munn , Surinder K Baines
5. Pea proteins oral supplementation promotes muscle thickness gains during resistance training: a double-blind, randomized, Placebo-controlled clinical trial vs. Whey protein – Nicolas Babault, Christos Païzis, Gaëlle Deley, Laetitia Guérin-Deremaux , Marie-Hélène Saniez, Catherine Lefranc-Millot, François A Allaert
6. The Composition of Hemp Seed Oil and Its Potential as an Important Source of Nutrition – Cary Leizer BA, David Ribnicky PhD, Alexander Poulev PhD, Slavik Dushenkov PhD & Ilya Raskin PhD
7. Physicochemical and functional properties of hemp (Cannabis sativa L.) protein isolate – Chuan-He Tang, Zi Ten, Xian-Sheng Wang, Xiao-Quan Yang
8. Evaluating the quality of protein from hemp seed (Cannabis sativa L.) products through the use of the protein digestibility-corrected amino acid score method – James D House, Jason Neufeld, Gero Leson
9. Pumpkin (Cucurbita maxima) seed proteins: sequential extraction processing and fraction characterization – Leila Rezig, Farhat Chibani, Moncef Chouaibi, Michèle Dalgalarrondo, Kamel Hessini, Jacques Guéguen, Salem Hamdi
10. Amino Acid Composition of an Organic Brown Rice Protein Concentrate and Isolate Compared to Soy and Whey Concentrates and Isolates – Douglas S Kalman
11. The effects of 8 weeks of whey or rice protein supplementation on body composition and exercise performance – Jordan M Joy, Ryan P Lowery, Jacob M Wilson, Martin Purpura, Eduardo O De Souza, Stephanie Mc Wilson, Douglas S Kalman, Joshua E Dudeck, Ralf Jäger
12. Composition, Protein Profile and Rheological Properties of Pseudocereal-Based Protein-Rich Ingredients – Loreto Alonso-Miravalles and James A. O’Mahony
13. Quinoa: Nutritional, functional, and antinutritional aspects – Antonio Manoel Maradini Filho, Mônica Ribeiro Pirozi, João Tomaz Da Silva Borges , Helena Maria Pinheiro Sant’Ana, José Benício Paes Chaves , Jane Sélia Dos Reis Coimbra
14. Nutrition concerns and health effects of vegetarian diets – Winston John Craig
Alan L Fernandes, Luiz A R Costa, Rosa M R Pereira, Guilherme G Artioli, Stuart M Phillips , Hamilton Roschel

Bekijk de beste prijs bij:

orangefit.nl
bol.com

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com
xxlnutrition.com

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com
bodyandfit.com

Over de auteur

Jelle

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *