Ga naar de inhoud
Ontdek de Top 3 beste pre-workout zonder cafeine

Beste Pre Workout Zonder Cafeine: dit is de Top 3 van 2024

Door Jelle

Op zoek naar de beste pre workout zonder cafeine? Cafeïne is een stofje dat je vaak terugvindt in verschillende populaire pre-workout supplementen. Het werkt namelijk als stimulerend middel waardoor je kracht en sportprestaties verbeterd kunnen worden.

Echter, zijn sommige mensen gevoelig voor cafeïne of vinden het gevoel dat ze ervaren na inname van een hoge hoeveelheid cafeïne niet fijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig dan ook cafeïnevrije pre-workout supplementen te koop om zo toch een goede boost en training te krijgen. 

In dit artikel kom je meer te weten over de top 3 beste pre-workout supplementen zonder cafeïne en kom je meer te weten over welke voedingsstoffen hiervoor gebruikt worden. Laten we beginnen!

MerkSupplementToevoegingen
XXL NutritionBlack Label (Cafeïnevrij) beta-alanine, taurine, citrulline, arginine, vitamine B12, bitamine C, vitamine D3, magnesium, zink en sodium
5% Nutrition Rich PianaFull AS F#CKcitrulline, taurine, vitamine B3 en vitamine C,
BulkComplete pre-workout cafeïnevrijcitrulline, creatine monohydraat, beta-alanine, BCAA’s, vitamine B6 en elektrolyten

Beste pre-workout supplementen zonder cafeïne

Om de lijst met de beste pre workout supplementen zonder cafeïne samen te stellen is er goed gekeken naar enkele maar belangrijke factoren. 

Zo is er gekeken naar de ingrediënten die door wetenschappelijk onderzoek bewezen prestatievoordelen hebben. Ook is er gekeken naar de betrouwbaarheid van het supplementenmerk, zijn er tientallen reviews van andere gebruikers doorgenomen en is er gekeken naar de prijs van het supplement.

Kortom: al het vooronderzoek is voor je gedaan zodat jezelf niet meer alle opties hoeft door te zoeken. Als je een van de pre workouts zonder cafeïne uit de lijst hieronder kiest, weet je zeker dat je tevreden zult zijn. 

1. Black Label (Cafeïnevrij) – XXL Nutrition

XXL Nutrition Black Label – Pre Workout – Raspberry – 390 gram Sinaasappel 390 gram

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com
xxlnutrition.com

De eerste in de lijst is Black Label van het bekende supplementenmerk XXL Nutrition. Dit pre-workout supplement zonder cafeïne bevat een unieke mix van ingrediënten om je te helpen om het maximale uit je training te halen. Per portie van 13 gram (1 scoop) bevat het 2.5 g Beta-Alanine, 1.5 g Taurine, 2 g L-Citrulline en 1 gram Arginine.

Daarnaast is Black Label van XXL Nutrition verrijkt met diverse soorten VITAMINES en MINERALEN. Denk dan aan Vitamine B12, Vitamine C, Vitamine D3, Magnesium, Zink en Sodium. 

Een ander voordeel van dit pre-workout supplement is dat vrijwel vrij is van suikers, vetten en nauwelijks calorieën bevat. Hierdoor past het cafeïnevrije pre-workout supplement perfect binnen een caloriebeperkt dieet. 

Black Label is verkrijgbaar in 1 smaak (Orange Fruit) en wordt geleverd in een handige verpakking (voor 1 maand) die je eventueel kunt meenemen naar de sportschool. 

Voordelen
  • Black Label is cafeïnevrij. Daardoor is het geschikt voor sporters die gevoelig zijn voor cafeïne of het stimulerende stofje willen vermijden.
  • Bevat beta-alanine dat kan helpen bij het verminderen van de opbouw van melkzuur in de spieren en daardoor spiervermoeidheid kan bestrijden.
  • Verrijkt met een mix van vitamines en mineralen, waaronder vitamine C, vitamine B12 en magnesium. Deze helpen je bij het bevorderen van de energiestofwisseling, dragen bij tot een vermindering van vermoeidheid en ondersteunen de normale spierwerking.
  • Bevat ingrediënten die bijdragen aan de spierpomp en spiergroei, zoals 2000 mg citrulline per portie.
Nadelen
  • Bevat geen creatine, mocht op zoek zijn naar een cafeïnevrije pre-workout met creatine dan kun je beter kiezen voor de laatste optie uit de lijst.
  • Verkrijgbaar in slechts 1 smaak.

2. Full AS F#CK – 5% Nutrition Rich Piana

Full As F*ck – 5% Nutrition Rich Piana

Bekijk de beste prijs bij:

bodyandfit.com
bgsnutrition.nl

Full As F#ck is een andere populaire cafeïnevrije pre-workout van de bekende Amerikaanse bodybuilder Rich Piana. Dit supplement is zo ontworpen om je te helpen om het meeste uit je training te halen. 

Het cafeïnevrije pre-workout supplement bevat namelijk een unieke mix van verschillende ingrediënten die samengesteld om de spierpomp te maximaliseren zonder het stimulerende ingrediënt cafeïne. Per scoop van 14 gram bevat het namelijk onder meer 5 gram L-Citrulline, 2 gram Taurine en 500 gram Arginine.

Meer weten over Full As F#uck en de ervaringen van andere gebruikers?

Ontdek de ruim 40 reviews van andere gebruikers >>

Verder is de pre-workout verrijkt met plantenextracten, vitamine C en vitamine B3 die bijdragen aan het energieleverend metabolisme. 

Full As F#ck is verkrijgbaar in verschillende smaken zoals wild berry en fruit punch. De inhoud van de emmer is goed voor zo’n 25 porties. 

Voordelen
  • Full AS F#CK bevat geen cafeïne, wat het geschikt maakt voor mensen die gevoelig zijn voor stimulerende middelen of die hun inname van cafeïne willen beperken.
  • Bevat maar liefst 5000 mg L-citrulline, een aminozuur dat de bloedstroom verhoogt en de spiergroei ondersteunt. Dit supplement heeft dan ook de meeste hoeveelheid citrulline vergeleken met de overige twee uit de lijst.
  • De cafeïnevrije pre-workout is verrijkt met vitamine C en magnesium. Deze helpen je bij het bevorderen van de energiestofwisseling en bij het ondersteunen van de normale spierwerking.
  • De toegevoegde aminozuren citrulline en arginine zijn belangrijk voor de productie van stikstofmonoxide en kunnen om de bloedstroom naar je spieren te verbeteren.
Nadelen
  • Bevat geen creatine, dus mocht je op zoek zijn naar een cafeïnevrije pre workout met creatine, dan is deze niet voor jou bedoeld.
  • Niet geschikt voor mensen met lactose-intolerantie, veganisten, coeliakie of een notenallergie.

3. Complete pre-workout cafeïnevrij – Bulk

Complete pre-workout cafeïnevrij

Bekijk de beste prijs bij:

bulk.com

Mocht je op zoek zijn naar de beste pre-workout zonder cafeïne, maar met creatine kijk dan eens Complete Pre-Workout Cafeïnevrij van het supplementenmerk Bulk. Complete Pre-Workout cafeïnevrij bevat verschillende ingrediënten. Per portie van 19 gram bevat het 3 g citrulline, 3 g beta-alanine, 3 g CREATINE monohydraat, 5g BCAA’s en zelfs 13 gram eiwit. 

Bovendien is het pre-workout supplement verrijkt met 25 mg vitamine B6 en 500 mg elektrolyten om efficiënter te trainen. Complete Pre-Workout Cafeïnevrij helpt je dan ook bij het verbeteren van je presentaties in de sportschool. Het supplement verhoogt namelijk je kracht, energie en uithoudingsvermogen.

En omdat complete pre-workout van Bulk geen cafeïne bevat is het een hele goede oplossing voor mensen die ‘s avonds trainen. Je loopt dan ook geen risico op slapeloosheid, hartkloppingen of andere bijwerkingen die horen bij cafeïne.

Het supplement van Bulk is verkrijgbaar in twee smaken (watermeloen en citroen lemon) en verkrijgbaar in twee verschillende hoeveelheden, namelijk een zak van 500 gram en 1 kilo. De eerste is ideaal als je het cafeïnevrije pre-workout eens wilt proberen.

Voordelen
  • De pre-workout van bulk bevat geen cafeïne, wat het een geschikte keuze maakt voor mensen die gevoelig zijn voor cafeïne of die hun inname willen beperken.
  • Bevat een uitgebreide mix van hoogwaardige ingrediënten, waaronder citrulline, beta-alanine en creatine monohydraat.
  • Helpt de energie en uithoudingsvermogen te verbeteren tijdens de training, wat kan resulteren in betere prestaties en resultaten.
  • Het is gemakkelijk te mengen en heeft een aangename smaak, waardoor het een plezier is om te drinken.
  • Geschikt voor vegetariërs en ook nog eens glutenvrij, zuivelvrij en lactosevrij.
Nadelen
  • Je hebt maar de keuze uit twee smaken, namelijk citroen lemon en watermeloen.

Waarom zou je kiezen voor een cafeïnevrij pre-workout supplement?

Net zoals bij de normale pre-workout supplementen is de cafeïnevrije variant gemaakt om je prestaties tijdens je training te verbeteren en om spiergroei te stimuleren, zonder de stimulerende effecten van cafeïne (1). 

Cafeïne is namelijk een stimulerend middel dat je onder andere je hartslag kan verhogen en je zenuwstelsel kan prikkelen. Veel mensen hebben bij het trainen baat bij dit soort supplementen omdat ze hiermee het maximale uit hun training halen (2, 3, 4). 

Maar er zijn ook mensen die gevoelig zijn voor cafeïne of om gezondheidsredenen het stimulerende stofje willen vermijden. Cafeïne kan bijvoorbeeld leiden tot slaapproblemen, nervositeit, hoofdpijn, hartkloppingen enzovoort (5, 6, 7). 

Ook zijn er pre-workouts te koop die speciaal zijn gericht op vrouwen. In het artikel beste pre-workout voor vrouwen kom je er alles over te weten.

Daarom zijn cafeïnevrije pre workout supplementen een goed alternatief voor mensen die cafeïne willen vermijden. Cafeïnevrije supplementen bevatten dan ook andere ingrediënten die de bloedstroom helpen te verbeteren, de zuurstofopname verhogen en spiervermoeidheid verminderen.

Enkele ingrediënten die je het meest ziet terugkomen een cafeïnevrije pre-workout supplement zijn:

1. Citrulline

Dit is een aminozuur dat van nature door je lichaam wordt aangemaakt. Door gebruik te maken van supplementen waarin citrulline in zit, kan het echter de niveaus in je lichaam verhogen. Deze verhoogde niveaus kunnen weer gunstig zijn voor je sportprestaties. 

Zo is een van de effecten van citrulline dat de bloedtoevoer naar je spieren wordt verhoogd. Dit resulteert dan ook dat je spieren voorzien worden van extra zuurstof en voedingsstoffen die zorgen voor een grotere spierpomp (8). 

Uit een studie blijkt dat fietsers ongeveer 12% langer konden door fietsen voordat ze uitgeput raakte wanneer het aminozuur innamen (9). Uit een ander onderzoek blijkt dat de effecten van citrulline bij deelnemers ongeveer 53% meer herhalingen kunnen uitvoeren na inname van citrulline. Bovendien verminderde de inname ook aanzienlijk de spierpijn in de dagen na de training (10).

2. Beta-Alanine

Ook dit aminozuur zie je vaak terugkomen in een pre-workout supplement en kan helpen om spiervermoeidheid te bestrijden. Wanneer je tijdens een zware training zuur begint op te bouwen in je lichaam helpt het aminozuur het zuur te bestrijden (11, 12). 

Doordat het vaak toegevoegd wordt aan pre-workout supplementen kan het helpen om je training prestaties te verbeteren. 

3. Creatine

Creatine is een stofje dat van nature door je lichaam wordt geproduceerd. Het stofje wordt voornamelijk opgeslagen in je spieren waar het een belangrijke rol speelt bij de productie van energie en spierkracht (13, 14). 

De meeste wetenschappers beschouwen creatine dan ook als het belangrijkste supplement voor het stimuleren van spiergroei / (vetvrije) spiermassa bij explosieve krachtsinspanningen.

Andere studies laten weer zien dat de krachttoename na het afronden van een krachttrainingsprogramma gemiddeld 5 tot 10 procent hoger is doordat de deelnemers creatine in namen. 

4. Taurine

Ook Taurine is een aminozuur dat je vaak ziet terugkomen in pre-workouts. Het kan namelijk helpen om spiercontractie te verbeteren, spiervermoeidheid te verlagen en sportprestaties te verbeteren. 

Een overzicht van maar liefst 19 studies die de effecten van taurine op sportprestaties onderzochten lieten verschillende voordelen zien zoals een verhoogde zuurstofopname, minder spierschade, verbeterde hersteltijden en een verbeterde kracht en vermogen. 

Zoals je kunt lezen kunnen cafeïnevrije pre-workout supplementen dan ook ideaal zijn voor mensen die gevoelig zijn voor cafeïne of om gezondheidsredenen dit stimulerende stofje willen vermijden. 

Door te kiezen voor een pre-workout zonder cafeïne kunnen sporters toch profiteren van de voordelen van een pre-workout supplement, zonder dat ze last krijgen van de bijwerkingen van cafeïne. 

Zijn cafeïnevrije pre-workouts wel veilig?

Pre workout supplementen zonder cafeïne zijn over het algemeen veilig. Ze zijn namelijk vrij van stimulerende middelen zoals cafeïne.

Wel is het advies om ze niet te gebruiken als je jonger bent dan 17 jaar, zwanger bent of borstvoeding geeft. Ook is het belangrijk dat je altijd de gebruiksaanwijzing goed doorneemt om zo de aanbevolen hoeveelheid niet te overschrijden. 

Mocht je twijfelen of je een pre-workout mag gebruiken of mocht je gezondheidsproblemen hebben, raadpleeg dan te allen tijde je arts voordat je een pre-workout supplement probeert. Mocht je meer te weten willen komen over de bijwerkingen van een pre workout, lees dan eens bijwerkingen pre-workout.

Conclusie

Er zijn verschillende redenen waarom iemand cafeïne wilt vermijden bij het gebruik van een pre-workout supplement. Gelukkig zijn er tegenwoordig verschillende cafeïnevrije opties beschikbaar die je kunnen helpen om je training prestaties te verbeteren.

Wel is het belangrijk dat je altijd goed de gebruikte ingrediënten op het etiket goed doorleest en eventueel advies vraagt aan je (huis) arts of een andere deskundige voordat je gaat beginnen met een pre-workout supplement. 

Vond je dit artikel over de beste pre-workouts zonder cafeïne ook interessant? Deel het artikel op je meest gebruikte social media kanalen. Mocht je nog vragen hebben, laat dan een reactie onderaan het artikel achter.

Veelgestelde vragen over pre-workouts zonder cafeïne

Is pre-workout zonder caffeine beter?

Wanneer je bijvoorbeeld in de avond traint is een pre-workout zonder cafeïne aan te raden. Normale pre-workouts bevatten een hoge dosis cafeïne dat ook nog eens lang in je lichaam blijft zitten. Dit zorgt ervoor dat de tijd die je nodig hebt om in slaap te vallen aanzienlijk verlengd wordt. Bovendien vermindert het ook nog eens de totale slaaptijd.

Wat doet een pre-workout zonder cafeïne met je?

De stoffen zoals creatine, beta-alanine die je vaak terugvindt in een pre-workout zorgen voor meer spierpomp, kracht en uithoudingsvermogen. Citrulline helpt om je bloedvaten te verwijden waardoor je als het ware een spierpomp ervaart. Beta-alanine is een cafeïnevrije pre-workout zorgt ervoor dat je kracht en uithoudingsvermogen wordt verbeterd. De creatine zorgt voor de extra power.

Wanneer neem je een pre-workout?

De meeste pre-workouts neem je zo rond de 30 à 60 minuten voordat je gaat trainen met water in. De precieze tijd varieert per merk en product, dus lees altijd de aanwijzingen op het etiket en van de fabrikant. Heb je nog nooit een pre-workout geprobeerd, dan is het slim idee om eerst met een kleine hoeveelheid te beginnen.

Referenties

1. Multi-ingredient pre-workout supplements, safety implications, and performance outcomes: a brief review – Patrick S Harty, Hannah A Zabriskie, Jacob L Erickson, Paul E Molling, Chad M Kerksick, Andrew R Jagim
2. Caffeine (1, 3, 7-trimethylxanthine) in Foods: A Comprehensive Review on Consumption, Functionality, Safety, and Regulatory Matters – Melanie A. Heckman, Jorge Weil, Elvira Gonzalez De Mejia
3. Effects of caffeine ingestion on metabolism and exercise performance – D L Costill, G P Dalsky, W J Fink
4. Caffeine and sports activity: a review – A Nehlig, G Debry
5. Caffeinated energy drinks–a growing problem – Chad J Reissig, Eric C Strain, Roland R Griffiths
6. Caffeine as a risk factor for chronic daily headache A population-based study – Ann I. Scher, Walter F. Stewart, Richard B. Lipton
7. Acute and long-term cardiovascular effects of coffee: implications for coronary heart disease – Niels P Riksen, Gerard A Rongen, Paul Smits
8. Influence of L-citrulline and watermelon supplementation on vascular function and exercise performance – Arturo Figueroa, Alexei Wong, Salvador J Jaime, Joaquin U Gonzales
9. l-Citrulline supplementation improves O2 uptake kinetics and high-intensity exercise performance in humans – Stephen J Bailey, Jamie R Blackwell, Terrence Lord, Anni Vanhatalo, Paul G Winyard, Andrew M Jones
10. Citrulline malate enhances athletic anaerobic performance and relieves muscle soreness – Joaquín Pérez-Guisado, Philip M Jakeman
11. beta-Alanine supplementation augments muscle carnosine content and attenuates fatigue during repeated isokinetic contraction bouts in trained sprinters – Wim Derave, Mahir S Ozdemir, Roger C Harris, Andries Pottier, Harmen Reyngoudt, Katrien Koppo, John A Wise, Eric Achten
12. International society of sports nutrition position stand: Beta-Alanine –Eric T. Trexler, Abbie E. Smith-Ryan, Jeffrey R. Stout, Jay R. Hoffman, Colin D. Wilborn, Craig Sale, Richard B. Kreider, Ralf Jäger, Conrad P. Earnest, Laurent Bannock, Bill Campbell, Douglas Kalman, Tim N. Ziegenfuss, and Jose Antonio
13. International Society of Sports Nutrition position stand: safety and efficacy of creatine supplementation in exercise, sport, and medicine – Richard B Kreider, Douglas S Kalman, Jose Antonio, Tim N Ziegenfuss, Robert Wildman, Rick Collins, Darren G Candow, Susan M Kleiner, Anthony L Almada, Hector L Lopez
14. Creatine Supplementation and Lower Limb Strength Performance: A  – systematic Review and Meta-Analyses – Charlotte Lanhers, Bruno Pereira, Geraldine Naughton, Marion Trousselard, François-Xavier Lesage, Frédéric Dutheil

Bekijk de beste prijs bij:

bol.com
xxlnutrition.com

Bekijk de beste prijs bij:

bodyandfit.com
bgsnutrition.nl

Over de auteur

Jelle

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *