Buikpijn door stress

6 Tips om buikpijn te verminderen

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Wist je dat maag en buikpijn door stress een reactie van je lichaam is wanneer er sprake is van geestelijke of fysieke spanningen? Je overlevingsmechanisme wat zit ingebakken in je lichaam treedt dan namelijk in werking.

Met als resultaat dat je lichaam verschillende soorten stresshormonen aanmaakt en daardoor je darmen van slag kunnen raken. Zo kan je niet alleen last krijgen van bijvoorbeeld diarree of verstopping. Maar ook van winderigheid en het gebrek aan eetlust.

In dit artikel geef ik je en 6 tal tips hoe je het beste met hevige buikpijn door stress kan omgaan.

Waardoor ontstaat buikpijn door stress

Buikpijn kan door verschillende oorzaken ontstaan. Denk maar eens aan verkeerde voeding of galstenen. Maar wanneer buikpijn door stress ontstaat dan gaat het vaak om emotionele en geestelijke stress symptomen.

Maar het is echter wel belangrijk dat je beseft dat het om zowel leuke of minder leuke dingen kan gaan. Zo kan je bijvoorbeeld smoorverliefd zijn op iemand. Dan voel je de spreekwoordelijke vlinders in je buik en krijg je geen hap meer door je keel. In veel gevallen is dat ook geen probleem, want je bent verliefd.

Maar minder prettige dingen zoals heimwee of het opzien tegen een zware examen kunnen ervoor zorgen dat je in een stressvolle situatie terecht komt.

Wanneer dat gebeurd zal je lichaam gaan reageren. Zo stijgt je bloeddruk en hartslag, je ademhaling versnelt, spieren spannen zich aan en je spijtvertering gaat langzamer te werk. Met als resultaat dat je dit voelt in je buik.

Maar hoe komt dat?

Hormonen

Dit komt doordat de stofjes adrenaline en noradrenaline vrijkomen in je lichaam die ervoor zorgen dat je paraat staat. Daarna produceert je lichaam ook nog eens het hormoon cortisol wat er weer voor zorgt dat je bloedsuikerspiegel stijgt en je stofwisseling harder werkt.

Al deze stofjes zorgen ervoor dat je snel en voldoende reageert op (eventuele) stresssituaties. Maar nu is het wel zo dat het systeem in je lichaam zo gebouwd is dat het vaker afgaat dan jezelf wilt. Daarnaast is het ook zo dat tegenwoordig niet alleen fysiek gevaar stress oplevert. Maar ook mentale druk lijdt tot lichamelijke stress symptomen.

De vraag wanneer stress zich openbaart verschil helaas per persoon. De 1 kan het meer en sneller hebben dan de andere. Wat je wel kan doen zijn de volgende 6 stappen ondernemen om buikpijn door stress tegen te gaan.

1. Ontspanningsoefeningen

Wanneer je maag en buikpijn door stress hebt is het belangrijk dat je wat tijd vrijmaakt en je eigen wat rust gunt. Dit kan je doen door een aantal ontspanningsoefeningen tegen stress uit te voeren.

Hierdoor zorg je niet alleen ervoor dat je hoofd leeggemaakt word. Maar nog belangrijker is dat je lichaam weer tot rust komt, waardoor de hevige buikpijn door stress vermindert word.

2. Kies voor beweging

Dat bewegen goed voor je is weten we ondertussen allemaal wel. En wanneer je dat meerdere keren per week doet, zorgt het voor afleiding waardoor je je verstand op 0 zet.

Daarnaast zorgt het bewegen ervoor dat het aantal stresshormonen in je lichaam afneemt doordat je lichaam het stofje endorfine aanmaakt. Met als resultaat dat de buikpijn door stress afneemt.

3. Afleiding

Wist je dat afleiding je helpt om te relaxen? Zorg daarom dat je met enige regelmaat leuke dingen doet. Dat kan een avondje bioscoop zijn. Maar je kan ook naar je favoriete muziek luisteren of zelfs een heerlijk lange bad nemen. Zolang het maar dingen zijn die jij leuk vind om te doen.

4. Praat erover

Wanneer je last van stress hebt kan praten met een goede vriend, vriendin, ouders enzovoort helpen. Praat bijvoorbeeld over het gene waardoor jij gespannen bent. Of wat voor zaken een hoge druk op je leggen.

Door je zorgen te uiten zorgt het vaak al voor een opluchting. Wat anders ook goed kan helpen is contact opnemen met een vertrouwenspersoon.

5. Schrijf in een dagboek

Een dagboek bijhouden is een goed idee wanneer je last hebt van buikkrampen. Zo kan het je helpen om te achterhalen waardoor het komt. Schrijf daarom dan ook op wanneer je wat deed, waarom je dat deed, waren er andere mensen bij enzovoort.

Daarnaast helpt het schrijven in een dagboek er ook voor dat je de spanningen van je eigen kan afschrijven. En daarom is het dan ook een goede manier om van je maag en buikpijn door stress af te komen.

6. Huisarts

Normaal gesproken verdwijnt de buikpijn door stress vanzelf. Maar wanneer de klachten voor een lange tijd blijven aanhouden raad ik je aan om contact op te nemen met je huisarts. Zeker wanneer de buikpijn gepaard gaat met andere symptomen zoals bloed en slijm bij de ontlasting of wanneer je naast buikpijn ook koorts hebt.

Tot slot

In dit artikel heb je een 6 tal tips gelezen die je kan gebruiken om de klachten van buikpijn door stress te verminderen. Welke tips werken voor jou goed? En heb je zelf ook nog tips? Laat het dan weten door een berichtje achter te laten via het onderstaande formulier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorie├źn en lees over verschillende interessante artikelen.