Je diepe slaap bevorderen door 3 kleine aanpassingen

Jelle Damen

De diepe slaap fase is 1 van de meest belangrijkste fases van de menselijke slaapcyclus. En wanneer je dit niet genoeg krijgt loop je risico op allerlei verschillende gezondheidsproblemen. Je diepe slaap bevorderen is daarom dan ook erg belangrijk.

In dit artikel ontdek je alle informatie over een diepe slaap, de voordelen ervan en hoe je de diepe slaap kunt bevorderen.

Wat is diepe slaap?

De slaapcyclus van een mens kent 4 fases. Val je net in slaap dan kom je eerst in de sluimerfase. Vervolgens volgt de lichte slaapfase. In deze 2 fases slaap je licht, dit zijn dan ook de beste momenten van je cyclus om wakker te worden.

Daarna volgen de diepe slaap en de REM-Fase. Dit zijn de fases waarin je dieper slaapt en droomt. Ontwaak je tijdens 1 van deze fases dan voel je je vaak gedesoriënteerd en nog niet helemaal wakker. De hele slaapcyclus duurt ongeveer 1.5 uur. Je gaat dus in een nacht meerdere keren door deze fases heen.

De meeste mensen spenderen gemiddeld 15 tot 20% van hun nachtrust in een diepe slaap. Hoe lang een diepe slaap duurt is vooral afhankelijk van je leeftijd. Hoe ouder je wordt, hoe minder tijd je doorbrengt in een diepe slaap.

In een diepe slaap werkt je brein heel traag. Hierdoor ontspannen je spieren en vertraagt de ademhaling. Je kunt diepe slaap zien als een fase van groei en genezing. Je lichaam krijgt namelijk de tijd om verschillende dingen op te lossen. De belangrijkste veranderingen in je lichaam in een diepe slaap zijn:

  • Je bloeddruk zakt
  • Lichaamsweefsel herstelt en er is een nieuwe groei op cellulair niveau
  • Er stroomt meer bloed naar je spieren
  • Menselijk groeihormoon wordt vrijgegeven

Deze processen hebben allemaal effect op je gezondheid. Het is daarom dan ook belangrijk om je slaap te bevorderen, want wanneer je niet diep slaapt kunnen de hierboven genoemde processen ernstig verstoord raken.

Waarom is een diepe slaap belangrijk?

Tijdens de diepe slaap zijn er dus een aantal belangrijke processen die zich afspelen in je lichaam. Het bevorderen van de diepe slaap zal bij veel mensen een positief effect hebben op de algehele gezondheid.

Zo is het vrijkomen van het menselijk groeihormoon het belangrijkste onderdeel van een diepe slaapfase. Dit hormoon zorgt bijvoorbeeld bij kinderen voor groei. Maar ook voor volwassenen is dit hormoon belangrijk. Bij volwassen zorgt het groeihormoon namelijk voor herstel en onderhoud van het lichaam waardoor je je lichaam de kans geeft om gezonder en fitter te worden.

Hoe lang een diepe slaap nodig is, verschilt per persoon. Sommige mensen zweren bij minimaal 8 uur per nacht, terwijl andere aan minder ook genoeg hebben. Dan heb je ook mensen die wel meer maar niet diep slapen.

Naast leeftijd en persoonlijke voorkeuren is de hoeveelheid diepe slaap ook afhankelijk van je geslacht. Vrouwen besteden over het algemeen meer tijd in diepe slaap dan mannen. Dit komt door hormonen, menstruatie en eventuele zwangerschappen. Al deze zaken hebben veel invloed op de verhoudingen in je slaapcyclus.

Bij mannen valt er vaak meer winst te behalen op het gebied van diepe slaap bevorderen. Slaap bevorderen kan namelijk op veel verschillende manieren. En dat is maar goed ook, want een grotere hoeveelheid diepe slaap heeft veel voordelen.

De gezondheidsvoordelen van een diepe slaap

slaap bevorderen

Niet diep slapen heeft veel gevolgen voor je gezondheid. Met de juiste hoeveelheid diepe slaap als onderdeel van je circadiaan ritme geniet je de volgende voordelen:

1. Je hersenen blijven gezond

Tijdens de diepe slaapfase worden hersencellen gerepareerd en worden nieuwe hersencellen aangemaakt. Slaap bevorderen maakt je daarnaast vitaler en kan zelfs psychische klachten verminderen. Diepe slaap heeft het meeste effect op klachten gerelateerd aan stress en depressie.

Slaap je al goed? Dan ervaar je minder snel stress en heb je minder kans op een depressie.

2. Je hart rust uit tijdens de diepe slaapfase

Je hartritme gaat omlaag en ook je bloeddruk zakt. Dit is noodzakelijk voor het behouden van een gezonde bloeddruk gedurende de dag. Slaap je slecht? Dan maak je meer adrenaline en cortisol aan. Deze stoffen verhogen de kans op hartfalen. Te weinig diepe slaap kan dus vrij catastrofale gevolgen hebben voor je gezondheid.

3. Effect op je gewicht

Onderzoek heeft aangetoond dat goede slaapgewoontes ook effect hebben op je gewicht. Wie niet genoeg diepe slaap krijgt heeft meer behoefte aan vet en ongezond voedsel. Dit wordt veroorzaakt door hormonen ghreline en leptine. Ghreline zorgt ervoor dat je een honger gevoel krijgt. Leptine geeft juist aan wanneer je vol zit. Wanneer je niet genoeg diepe slaap krijgt is de kans dus groot dat deze hormonen uit balans raken.

Het laatste voordeel van een diepe slaap bevorderen is heel logisch. Namelijk dat je meer energie hebt. Daarnaast worden mensen vrolijker en werkt hun geheugen beter. Alledaagse klusjes zullen je gemakkelijker afgaan en je raak minder snel vermoeid door inspanning.

Tot slot: diepe slaap bevorderen

diepe slaap bevorderen

Zoals je hebt gelezen zitten er dus veel voordelen aan een diepe slaap. Gelukkig kun je je diepe slaap bevorderen door kleine aanpassingen te doen. Leer je daarom de volgende gewoonten aan en je zult nooit meer niet diep slapen.

De 1e stap is het bepalen hoe lang je diepe slaap nodig hebt. Heb jij elke nacht 8 uur slaap nodig, maar wil je wel om 6 uur opstaan? Zorg dan dat je niet dat je om 11 uur richting je bed gaat.

Doe ook eens een grondige analyse van je slaapkamer. Zorg ervoor dat deze zo donker en geluiddicht mogelijk is. Dit helpt je ongestoord de nacht doorkomen. Voor moeiteloos in slapen is een koele slaapkamertemperatuur gewenst. Denk hierbij aan een temperatuur van tussen de 15 en 17 graden.

Naast je slaapkamer is het ook belangrijk om kritisch te kijken naar je schermgebruik. Licht van blauwe schermen van tablets en smartphones maken inslapen voor veel mensen lastig. Laat die telefoon dus in de woonkamer liggen en lees in bed een boek.

E-readers hebben vaak een speciale nachtmodus. Die kun je nog wel gebruiken voor het slapen gaan. Let ook op je cafeïnegebruik in de avond. Drink na het avondeten geen koffie of andere cafeïne houdende dranken meer. Drink je ’s avonds graag thee? Kies dan voor kruidenthee.

Ben jij 1 van de mensen die op hun rug of buik in slaap vallen? Dan is deze laatste tip speciaal voor jou. Leer je zelf aan om op je zij te slapen. Door op je zij te slapen verbeter je de slaapkwaliteit en haal je meer uit de voordelen van een diepe slaap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.