Draaien in bed

5 tips voor een betere nachtrust

Jelle Damen

Een onrustige nachtrust kan enorm frustrerend zijn. De rest van de wereld ligt lekker te slapen, maar jij kan de slaap niet vatten en ligt alleen maar te woelen en te draaien in bed. Het kan zelfs zover komen dat je stress ervaart van het niet kunnen slapen, waardoor het gepieker hierover de hoofdreden wordt waarom je een slechte nachtrust hebt. Waar komt het eigenlijk door dat we soms niet kunnen slapen? Wat zijn de gevolgen ervan en wat kun je er aan doen? In dit artikel lees je daar meer over.

Waarom draai je in bed?

woelen in bed

Woelen of draaien in bed is op zichzelf niet slecht. Door af en toe te keren tijdens je slaap probeer je in feite gewoon een comfortabele slaaphouding te vinden. Continue in dezelfde houding liggen is zeker niet beter; je krijgt stijve spieren en er komt meer druk op je lichaam, met als gevolg dat je een minder goede bloedsomloop hebt. Mensen die last hebben van doorligwonden worden om deze reden juist doelbewust in hun bed omgedraaid.

Woelen in bed mag dan goed zijn, teveel draaien in je slaap is natuurlijk erg vervelend. De oorzaak van een slechte slaap ligt echter niet bij het woelen, maar is een gevolg ervan. Wat kunnen dan wel de oorzaken van slapeloosheid?

1. Actieve spijsvertering

Na een vermoeiende dag wil je graag je lichaam rust gunnen. Maar terwijl je probeert in slaap te vallen, gaan je gedachten alle kanten op. Je hebt het warm en je hart gaat tekeer. De oorzaak van slapeloosheid heeft in veel gevallen te maken met een actieve spijsvertering. Jij wilt graag uitrusten maar je lichaam is nog hard aan het werk.

2. Cafeïne en suiker

Cafeïne zorgt ervoor dat je lichaam adrenaline aanmaakt. Je krijgt hierdoor een snellere hartslag en een toenemende hersenactiviteit. Het is daarom beter om ‘s avonds geen koffie, thee of energydrank te drinken.

Ook suiker kan je teveel energie geven waardoor het moeilijk is om tot rust te komen. Probeer ’s avonds het innemen van suiker zoveel mogelijk te vermijden en alleen zogenaamde ‘langzame’ suikers tot je te nemen. Dit zit bijvoorbeeld in fruit.

3. Biologische klok

Op warme zomerse dagen kan het voorkomen dat je flink ligt te woelen in bed. Om af te koelen moet je lichaam hard werken, waardoor je veel onrust ervaart. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je niet moe genoeg bent, of dat je kamer niet genoeg verduisterd is en je te veel wordt blootgesteld aan daglicht.

4. Mediagebruik

Ook de blootstelling aan het licht van beeldschermen van je laptop, smartphone of tv kan je slaap vermoeilijken. Breng daarom je geest tot rust door voor het slapen geen filmpjes of tv meer te kijken en je smartphone weg te leggen. Net als bij daglicht denkt je lichaam bij het licht van elektronica dat het nog overdag is. Je lijf maakt dan weinig of geen melatonine aan. Dit is het slaaphormoon dat je nodig hebt om in slaap te vallen.

Als je ’s avonds met je smartphone bezig bent of achter de computer zit, is bovendien de kans groot dat je later naar bed gaat. Mediagebruik prikkelt tevens de hersenactiviteit, waardoor je minder tot rust komt. Mensen die veel informatie tot zich nemen via hun smartphone of laptop zijn daarnaast geneigd om in de spiraal van infobesitas, een verslaving aan informatie, terecht te komen. Ook in dit opzicht hebben je hersenen het ‘te druk’ vanwege de vele prikkels, waardoor het langer duurt om in slaap te vallen.

5. Drukke gedachten

Hersenactiviteit bepaalt voor een groot deel je behoefte aan slaap, omdat je gedachten invloed hebben op je lichamelijke functies. Dat merk je bijvoorbeeld als je piekert of stress ervaart. Je lichaam heeft dan een snellere hartslag en produceert adrenaline, waardoor het moeilijk is om in slaap te komen.

Je hersenen kunnen ook druk bezig zijn om alle indrukken van overdag en enerverende bijzonderheden te verwerken. Je gedachten slaan op hol en zorgen ervoor dat je ligt te woelen in bed.

Hoe val je ontspannen in slaap?

woelen in bed

Nu je weet waarom je slecht en moeilijk slaapt is het belangrijk dat je weet wat je hiertegen kunt doen. Hieronder vind je enkele handige tips.

1. Eet niet voordat je naar bed gaat

Een andere Ga niet vlak voor bedtijd eten. Door het verteringsproces moet je lichaam hard werken, wat ten koste kan gaan van je slaap. Ook kun je last krijgen van brandend maagzuur. Als je een keer ’s avonds honger hebt, eet dan iets dat rijk is aan vezels. Vezelrijk voedsel is makkelijk te verteren en geeft je toch een verzadigd gevoel.

2. Slaap in een koude kamer

Slapen in een koele slaapkamer is bevorderlijk voor je nachtrust. Als je ook nog eens veel gaat woelen en draaien in je bed wordt je lichaam alleen maar warmer. Je slaapkamer moet echter ook niet te koud zijn, dan wordt je lijf juist weer aan het werk gezet om warm genoeg te blijven.

Zorg daarom dan ook voor een slaapkamertemperatuur van zo’n ongeveer 17 a 19 graden

3. Zorg voor voldoende beweging

1 Van de manieren om in slaap te vallen is te zorgen dat je overdag voldoende beweegt, zodat je in de avond makkelijker in slaap valt, eenvoudigweg omdat je lichaam moe is. Ook hier geldt dat je niet vlak voordat je gaat slapen actief moet gaan sporten. Als je dan gaat slapen, zit je lichaam nog te vol met adrenaline, waardoor je niet tot rust kan komen en ligt te draaien in bed.

4. Zorg voor ontspanning

Neem voordat je gaat slapen de tijd om te ontspannen. Ontspannende dingen die je voor het slapen kunt doen, zijn:

  • Lezen
  • Tekenen of schilderen
  • Muziek luisteren
  • Een muziekinstrument bespelen
  • Douchen

5. Zorg voor slaaproutine

Als je routine aanbrengt in de tijden wanneer je naar bed gaat en weer opstaat, zal je biologische klok het moment herkennen waarop het tijd is om te gaan slapen. Probeer dit ook in het weekend en op vrije dagen vol te houden, zodat je de slaaproutine niet kwijtraakt en je slaapritme hersteld.

6. Maak gebruik van een slaapcursus

In de (online) slaapcursus Perfect Slapen in 7 Stappen van slaapexpert en ervaringsdeskundige William van der Klaauw ontdek hoe je tot de kern van je slaapproblemen komt en hoe je deze dankzij het 7 stappenplan oplost.

De methode is zo ontwikkelt dat je verschillende heldere, direct toepasbare en onderbouwde slaapadviezen krijgt hoe je snel in slaap valt en langer blijft door slapen. En het fijne aan deze methode is dat je een 90 dagen niet goed geld terug garantie hebt.

Conclusie teveel draaien in bed

Concluderend zijn er dus best een aantal dingen die je kunt doen om de kwaliteit van je nachtrust te verbeteren. Als je last hebt van veel draaien in bed, neem dan je gewoontes eens onder de loep. Een praktische aanpassing in je dagelijkse routine, zoals meer bewegen of minder facebooken voordat je naar bed gaat, kan aanzienlijk helpen om onrustig woelen in bed te voorkomen.

FitAddicted.nl - Jelle Damen

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.