Ga naar de inhoud
eiwitshake zonder suiker

Beste eiwitshake zonder suiker: dit is de Top 4 van 2023

Door Jelle

Op zoek naar de beste eiwitshake zonder suiker? Eiwitshakes zijn populaire supplementen voor mensen die graag willen afvallen, spieren willen opbouwen of hun sportprestaties willen verbeteren. Maar met zoveel opties op de markt, kan het vinden van een goede eiwitshake zonder suiker een echte uitdaging zijn.

De verschillende eiwitshakes en de wens om suikers te vermijden, maken deze keuze ingewikkeld en tijdrovend. Daarnaast moet je ook nog eens rekening houden met punten zoals het merk, de prijs en de smaak. Dit maakt de keuze nog moeilijker.

Om je op weg te helpen, vind je in dit artikel de 4 beste eiwitshakes zonder suiker. Daarnaast ontdek je belangrijke informatie over wat eiwitshakes zijn en waar je op moet letten bij het kiezen van de perfecte eiwitshake voor jouw behoeften.

Beste eiwitshake zonder suiker

Veel eiwitshakes die je kunt kopen bevatten vaak ingrediënten die niet altijd goed voor je gezondheid zijn. Bij het samenstellen van de top 4 eiwitshakes zonder suiker is er gekeken naar diverse punten zoals de hoeveelheid eiwit, merk, prijs, ingrediënten, ervaringen van andere gebruikers, smaken en ONAFHANKELIJKE lab testresultaten.

Voor deze top 4 is er specifiek gekozen voor whey isolaat. Whey isolaat staat bekend om zijn hogere eiwitgehalte en bevat vrijwel geen suikers, koolhydraten, lactose en vet. Daarnaast bevordert het ook gewichtsverlies en spiergroei, ervaar je minder honger en stimuleert het spierherstel (1, 2, 3, 4).

Hopelijk helpt deze lijst je dan ook om een goede keuze te maken die past bij je fitnessdoelen en voedingsbehoeften.

MerkSupplementEiwit per portie *Smaken
Power SupplementsPure Whey Protein Isolate27 g10
XXL NutritionWhey Isolate27 g9
BulkWhey Perfection Pure24 g15
Body SuppliesIso Whey Pro28 g8
* Hoeveelheid eiwit is gebaseerd op de aanbevolen dosering wat per supplement kan verschillen

1. Pure Whey Protein Isolate – Power Supplements

Kijk voor de beste prijs bij:

powersupplements.nl
bol.com

Pure Whey Protein Isolate van het Nederlandse supplementenmerk Power supplements is één van de populairste eiwitshakes zonder suiker. Met een hoog eiwitpercentage (90+%) biedt Pure Whey Protein Isolaat maar liefst 27 gram eiwit per portie van 30 gram. Daarnaast heeft het ook nog eens een laag vet- en lactosegehalte.

Labtest: Bekijk het onafhankelijke labrapport

Daarnaast bevat Pure Whey Protein Isolate ook alle essentiële aminozuren/BCAA’s. Dit betekent dat je niet per se een apart supplement voor aminozuren erbij hoeft te nemen wanneer je kiest voor Pure Whey Protein Isolate. De populaire eiwitshake is verkrijgbaar in 10 verschillende smaken of een neutrale (smaakloze) versie mocht je dit graag willen.

Bovendien is het verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden. Je kunt kiezen uit verpakkingen van 1000 gram (goed voor 33 shakes), 2000 gram (67 shakes), of een indrukwekkende zak van 15kg, goed voor maar liefst 500 shakes. Mocht je het product willen uitproberen, dan kan dat ook. Power Supplements biedt namelijk ook een sample van 30 gram.

Benieuwd naar reviews van dit product? Klik hier en duik in de ruim 430 ervaringen van andere gebruikers >>

Voordelen
  • Bereid met koude cross-flow microfiltratie, waardoor de natuurlijke structuur van de eiwitten zoveel mogelijk wordt behouden.
  • Hierdoor krijg je 27 gram per portie aan hoogwaardige eiwitten binnen.
  • Bevat per portie de essentiële aminozuren en BCAA waardoor je geen extra supplementen hoeft te nemen.
  • Met 1,2 gram koolhydraten (waarvan 0,5 gram suiker) en 0,5 gram vet per portie is de shake ontzettend laag in suikers en vet.
  • Verkrijgbaar in 10 verschillende smaken en een neutrale smaak.
Nadelen
  • Niet geschikt voor veganisten.

2. Whey Isolaat – XXL Nutrition

Kijk voor de beste prijs bij:

bol.com
xxlnutrition.com

De nummer 2 in de lijst van de beste eiwitshake zonder suiker en koolhydraten is de Whey Isolaat van XXL Nutrition. Met een eiwitpercentage van maar liefst 89% en een koude cross-flow microfiltratieproces wordt het heel goed opgenomen door je lichaam.

Labtest: Bekijk het onafhankelijke labrapport

Per portie van 30 gram (1 scoop) bevat het eiwitpoeder van XXL Nutrition 26,82 gram eiwitten en slechts 0,75 gram suiker. Dankzij het hoge eiwitpercentage en het lage lactosegehalte lost de proteïne shake uitstekend op. Daarnaast bevat Whey Isolaat van XXL Nutrition ook nog eens alle belangrijke aminozuren en BCAA’s.

Whey Isolaat van XXL heeft een romige smaak en is te koop in 9 verschillende smaken en hoeveelheden. Zo heb je de keuze uit een 450 gram emmer, 1kg en een 2.5 kg emmer. Mocht je het eiwitpoeder zonder suiker willen proberen, dan kan dat ook. Je kunt namelijk ook een proefverpakking bestellen.

Vraag je je af of dit de juiste eiwitshake voor jou is? Lees dan maar eens de ruim 1000 ervaringen van andere gebruikers >>

Voordelen
  • Hoog eiwitgehalte met meer dan 26 gram per scoop / 30 gram.
  • Met 0,75 gram suiker per scoop / 30 gram is de eiwitshake extreem laag in suiker.
  • Verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden en smaken. Evenals een neutrale smaak.
  • Bevat per portie de essentiële aminozuren en BCAA. Je hoeft dan ook niet per se extra supplementen te nemen.
  • Geschikt voor vrouwen en mannen.
Nadelen
  • Helaas niet geschikt voor veganisten
  • Minder smaken dan de andere alternatieven op deze pagina.

3. Pure Whey Isolate – Bulk

Kijk voor de beste prijs bij:

bulk.com

Pure Whey Isolate van Bulk is geen onbekende als het gaat om eiwitshakes zonder suiker. Het maakt gebruik van hoogwaardige weiproteïne-isolaat dat afkomstig is van grasgevoerde Europese melkkoeien. Bulk Whey Isolaat biedt dan ook maar liefst 24 gram proteïne per portie van 30 gram.

Bovendien is het eiwitpoeder suiker en vetarm en is zo gemaakt dat het eenvoudig mengt, klontvrij is en een romige smaak heeft. De proteïne shake is verkrijgbaar in meer dan 20 heerlijke smaken. Uiteraard zonder smaakstoffen. Mocht je op zoek zijn naar een smaakloze shake, dan zit ook bij Pure Whey Isolate van Bulk helemaal goed.

Bovendien is Pure Whey Isolate ook verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden zoals 500 gram, 1 kilo, 2.5 kilo of 5 kilo zakken.

Deze eiwitshake heeft al veel sporters geholpen hun doelen te bereiken. Bekijk maar eens de ruim 5000(!) reviews van andere gebruikers >>

Voordelen
  • Proteïne gehalte van meer dan 24 gram per portie van 30 gram.
  • Extreem laag in suiker en vet doordat het extra gefilterd is.
  • Verkrijgbaar in 20 verschillende en heerlijke smaken. Ook verkrijgbaar zonder smaak.
  • Verkrijgbaar in verschillende hoeveelheden.
  • Geen smaakstoffen toegevoegd.
  • Geschikt voor mannen en vrouwen.
Nadelen
  • Niet geschikt voor veganisten

4. Iso Whey Pro – Body Supplies

Kijk voor de beste prijs bij:

body-supplies.nl
bol.com

Iso Whey Pro van Body Supplies is geschikt voor sporters en mensen die een eiwitrijk of een koolhydraatarm dieet volgen. Het product bevat maar liefst 93% eiwitten, 1.2 gram koolhydraten en is tegelijkertijd vrijwel suiker en vetvrij. Bovendien bevat ook de Iso Whey Pro alle noodzakelijke aminozuren die je lichaam zelf niet aanmaakt.

Per portie bevat Iso Whey Pro 28 gram eiwitten en 0,7 gram aan suikers. De shake lost goed op, laat geen klonters achter en is verkrijgbaar in VERSCHILLENDE HOEVEELHEDEN, namelijk 750 gram of 2 kilo.

Nieuwsgierig geworden naar de ervaringen van andere? Klik hier en bekijk maar eens de ruim 300 ervaringen van andere Iso Whey Pro gebruikers >>

Voordelen
  • Bevat per portie 28 gram pure en hoogwaardige eiwitten
  • Met 0,7 gram suiker per portie is de shake nagenoeg suiker en vetvrij.
  • Verkrijgbaar in twee verschillende hoeveelheden, 8 verschillende smaken en een naturel smaak.
  • Bevat alle essentiële aminozuren die je lichaam zelf niet kan aanmaken. Een aparte aminozuren supplementen is hierdoor niet per se nodig.
Nadelen
  • Niet geschikt voor veganisten.

Koopgids: dit is wat je moet weten over eiwitshakes

Voordat je een eiwitshake zonder suiker koopt, is het van belang dat je alle belangrijke aspecten van dit product goed kent. Om je hiermee te helpen, ontdek je hieronder diverse antwoorden op de meest belangrijke vragen.

Wat is een eiwitshake?

Eiwitshakes worden gemaakt van eiwitpoeder. Je kunt deze mengen met water, melk of andere melksoorten zoals plantaardige melk. Eiwitshakes worden gezien als een aanvulling op voeding.

Eiwitsupplementen zijn onder te verdelen in verschillende groepen. Zo heb je bijvoorbeeld whey-eiwit en caseïne eiwit. Wei is een bijproduct van melk dat vrijkomt bij het produceren van kaas (5) en dus dierlijke eiwitten zijn. 

Het voordeel van wei is dat deze sneller door je lichaam wordt opgenomen, waardoor het verstandiger is om deze variant direct na het sporten in te nemen.

Ook caseïne is afkomstig van melk, maar wordt, in tegenstelling tot het wei, minder snel opgenomen door je lichaam. Caseïne kun je dan ook beter voor het slapengaan innemen waardoor je lichaam de gehele nacht een toevoer heeft van eiwitten. 

Tegenwoordig is het ook mogelijk om te kiezen voor een lactosevrije eiwitshake. Deze worden gemaakt van soja, zonnebloemzaad, pompoenzaad of erwten en zijn daardoor uitermate geschikt voor veganisten of mensen die niet tegen lactose kunnen.

Ben je nu lactose intolerant, dan is het artikel over de beste lactosevrije eiwitshake speciaal voor jou. In dit artikel kom je meer te weten wat goede eiwitshakes zijn als je lactose intolerant bent en nog veel meer handige informatie.

Is een eiwitshake gezond?

Het nemen van een eiwitshake als aanvulling op gezonde voeding kan helpen bij mensen die intensief trainen en spiermassa willen opbouwen. Het is dan ook een makkelijke manier om extra eiwitten binnen te krijgen.

Over het algemeen gezien is het drinken van een shake dan ook gezond en zijn er geen vervelende bijwerkingen bekend. Wel kan het voorkomen dat je niet goed tegen melk kunt. In dat geval kunnen er bijwerkingen optreden zoals winderigheid, een opgeblazen gevoel en misselijkheid. Als je niet goed tegen melkproducten kies dan voor een plantaardige eiwitshake.

Is een eiwitshake goed voor afvallen?

Eiwitshakes zijn goed te gebruiken voor wanneer je wilt afvallen. Eiwitten geven namelijk een langer gevoel van verzadiging dan koolhydraten of vetten. Door meer eiwitten binnen te krijgen door een eiwitshake te drinken, zal je minder snel honger krijgen (6).

Wetenschappelijke studies hebben zelfs laten zien dat een eiwitrijk dieet zowel bij vrouwen als mannen leidde tot een verlies van vetmassa (7, 8). In het artikel eiwitshake voor afvallen vertel ik je hierover meer en ontdek je de top 3 eiwitshakes speciaal voor afvallen.

Wanneer eiwitshake nemen?

Het algemene advies is om 30 tot maximaal 60 minuten voor je training een eiwitshake te nemen wanneer je weinig eiwitten hebt. Heb je voor de training al genoeg eiwitten binnengekregen dan is het slimmer om binnen 60 minuten na je training een eiwitshake te nemen.

Tijdens je training een shake drinken heeft niet veel zin. Het aanvullen van koolhydraten en genoeg drinken is op dat moment veel belangrijker. Is afvallen je doel, dan kan het maken van een shake met groen fruit en eiwitpoeder je eetlust gedurende de dag verminderen.

Hoe vaak mag je een eiwitshake drinken?

Er is geen regel die aangeeft hoe vaak je een eiwitshake mag drinken. Maar voordat je een shake drinkt, is het wel verstandig om te weten hoeveel shakes je per dag mag hebben.

De hoeveelheid hangt onder meer af van je doelen, de frequentie en intensiteit van je trainingen. Om daarachter te komen, is het slim om de totale eiwitbehoefte per dag uit te rekenen.

Gezonde mensen hebben ongeveer 0.8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht nodig. Mensen die aan hardlopen, fietsen, tennis of voetbal doen, hebben meestal genoeg aan 1.3 gram per kg lichaamsgewicht.

Mensen die aan powerliften, bodybuilding of als professionele atleten trainen, hebben tot ongeveer 1.8 gram per kg lichaamsgewicht nodig. Dankzij de volgende formule kun je heel eenvoudig de hoeveelheid eiwitten per dag bepalen (uit voeding evenals shakes).

Stel, je weegt 64 kilo en je traint ongeveer 4 dagen per week, dan kun je het gewicht vermenigvuldigen met 1.3. De formule wordt dan zo:

64 kg x 1.3 gram / kg = 82,3 gram eiwitten per dag. 

Maar let op: een supplement is géén vervanging van gezond voedsel. Lees daarom dan ook voor gebruik de informatie op de verpakking.

Waar moet je op letten bij je aankoop?

Bij het kopen van een goede eiwitshake zonder suiker is het verstandig om rekening te houden met enkele belangrijke punten. Om een eiwitshake te vinden die het beste bij je past en ook nog eens suikervrij is, is het belangrijk dat je de volgende punten meeneemt in je overweging:

  • Smaak – Eiwitshakes zijn verkrijgbaar in diverse smaken. Vaak worden er aan eiwitshakes een smaakje, kleurstoffen en natuurlijke zoetstoffen toegevoegd. Het is dan ook aan te raden om te kiezen voor een shake waaraan geen kunstmatige smaakaroma’s, kleurstoffen of zoetstoffen zijn toegevoegd.
  • Allergieën – Wei, evenals caseïne, is een zuivelproduct. Mensen die allergisch zijn voor melk of zelfs lactose-intolerant zijn, moeten deze eiwitten mijden. Kies dan voor een plantaardig alternatief.

Tot slot

Zoals je hebt gelezen, gebruiken mensen eiwitshakes zonder suiker voor uiteenlopende doeleinden. Dit kan variëren van spiergroei en het verbeteren van sportprestaties tot succesvol afvallen.

De eerder genoemde top 4 supplementen bieden een geconcentreerde bron van eiwitten in een veelzijdig en makkelijk te gebruiken poeder.

Heb je nog vragen over dit artikel, of ken je nog enkele andere shakes zonder suiker die nog niet op de lijst staan? Laat het me dan weten door onderaan het artikel een reactie achter te laten.

Referenties:

1.The effects of protein supplements on muscle mass, strength, and aerobic and anaerobic power in healthy adults: a systematic review – Stefan M Pasiakos, Tom M McLellan, Harris R Lieberman
2. Whey Protein Supplementation Enhances Whole Body Protein Metabolism and Performance Recovery after Resistance Exercise: A Double-Blind Crossover Study – Daniel W. D. West, Sidney Abou Sawan, Michael Mazzulla, Eric Williamson, and Daniel R. Moore
3. Protein supplementation augments the adaptive response of skeletal muscle to resistance-type exercise training: a meta-analysis – Naomi M Cermak, Peter T Res, Lisette C P G M de Groot, Wim H M Saris, Luc J C van Loon
1.The effects of protein supplements on muscle mass, strength, and aerobic and anaerobic power in healthy adults: a systematic review – Stefan M Pasiakos, Tom M McLellan, Harris R Lieberman
2. Whey Protein Supplementation Enhances Whole Body Protein Metabolism and Performance Recovery after Resistance Exercise: A Double-Blind Crossover Study – Daniel W. D. West, Sidney Abou Sawan, Michael Mazzulla, Eric Williamson, and Daniel R. Moore
3. Protein supplementation augments the adaptive response of skeletal muscle to resistance-type exercise training: a meta-analysis – Naomi M Cermak, Peter T Res, Lisette C P G M de Groot, Wim H M Saris, Luc J C van Loon
4. A systematic review, meta-analysis and meta-regression of the effect of protein supplementation on resistance training-induced gains in muscle mass and strength in healthy adults – Robert W Morton, Kevin T Murphy, Sean R McKellar, Brad J Schoenfeld, Menno Henselmans, Eric Helms, Alan A Aragon, Michaela C Devries, Laura Banfield, James W Krieger, and Stuart M Phillips
5. Plant Proteins: Assessing Their Nutritional Quality and Effects on Health and Physical Function – Steven R. Hertzler, Jacqueline C. Lieblein-Boff, Mary Weiler, and Courtney Allgeier
6.Whey proteins in the regulation of food intake and satiety – Bohdan L Luhovyy, Tina Akhavan, G Harvey Anderson
7.Whey Protein Supplementation Compared to Collagen Increases Blood Nesfatin Concentrations and Decreases Android Fat in Overweight Women: A Randomized Double-Blind Study – Bruna M. Giglio, Raquel M. Schincaglia, Alexandre S. da Silva, Ieda C. S. Fazani, Paula A. Monteiro, João F. Mota, Juliana P. Cunha, Claude Pichard and Gustavo D. Pimentel
8. Quality protein intake is inversely related with abdominal fat – Jeremy P Loenneke, Jacob M Wilson, Anssi H Manninen, Mandy E Wray, Jeremy T Barnes, Thomas J Pujol

beste eiwitshake zonder suiker

Over de auteur

Jelle

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *