eten voor het slapen

Eten voor het slapen. Is dat wel zo slim?

Is eten met voor het slapen verstandig? Veel mensen denken namelijk dat dit slecht voor ze is. Dit komt omdat men denkt dat het leidt tot ongewenste gewichtstoename. Andere beweren weer dat een tussendoortje voor het slapen je dieet kan ondersteunen en dat je erdoor kunt afvallen.

Maar wat is nu waar? Het antwoord op deze vraag verschilt namelijk per persoon. In dit artikel ontdek je dan ook wanneer je wel of beter niets kunt eten voordat je gaat slapen. Dus lees snel verder.

Wel of toch niet?

Zoals gezegd denken veel mensen dat eten voor het nuttigen zorgt voor een gewichtstoename omdat je stofwisseling vertraagt als je in slaap valt. Toch zeggen veel deskundigen dat dit prima is en dat je zelfs je slaap en je gewicht hierdoor kunt verbeteren. 

Het bewijs of je wel of niet kunt eten voor het slapen gaan blijkt namelijk beide punten te ondersteunen. Zo blijkt de stofwisseling ‘s nachts nauwelijks te veranderen, want ook in de nacht heeft je lichaam energie nodig terwijl je slaapt (bron, bron). 

Verschillende onderzoeken hebben eten voor het slapengaan in verband gebracht met gewichtstoename. Dus hoe zit het nu precies?

Eten voor het slapen leidt tot ongezonde gewoontes

Onderzoeken laten dus zien dat eten vlak voor het slapengaan zorgt voor een grotere kans om aan te komen (bron, bron). De reden hiervoor is vrij simpel. Personen die eten voor het slapen gaan, hebben meer kans om aan te komen omdat het tussendoortje een extra maaltijd is, waardoor je juist meer calorieën binnenkrijgt. 

Andere krijgen in de avond honger omdat ze overdag niet genoeg binnenkrijgen. De volgende ochtend zitten ze nog te vol om voldoende te eten en de volgende avond hebben ze dan ook weer honger. Deze manier van eten kan dus leiden tot overeten en dus een ongewenste gewichtstoename 

Het is dus belangrijk om overdag voldoende voeding binnen te krijgen zodat je in de avond geen honger meer hebt. 

ongezonde avond snacks

Eet ‘s avonds niet als je een reflux hebt

Wanneer je onder meer symptomen hebt zoals brandend maagzuur, slikproblemen of een brok in je keel is het niet verstandig om ‘s avonds voor het slapen nog wat te eten. Dit kan namelijk deze symptomen verergeren, omdat een volle maag het veel makkelijker maakt om maagzuur terug naar je keel te sturen. 

Heb je dus een reflux, eet dan minimaal 3 uur voordat je naar bed gaat niks meer. Daarnaast is het ook niet slim om iets te drinken wat cafeïne, alcohol, thee, chocolade of hete kruiden bevat. Ook deze voedingsmiddelen kunnen de eerder genoemde symptomen verergeren. 

Snacken in de avond kan enkele voordelen hebben

Zoals je hebt kunnen lezen is eten voor het slapengaan voor sommige niet aan te raden. Toch kan het voor andere weer nuttig zijn. 

Kan helpen bij gewichtsverlies

Ben je een persoon die ‘s nachts trek krijgt om nog wat te snacken, dan kan het nuttigen van een tussendoortje na het avondeten het verlangen van een snack in de nacht verminderen. 

Uit een wetenschappelijke studie van vier weken onder verschillende volwassenen die ‘s nachts snacken, blijkt dat een kom ontbijtgranen 90 minuten na het avondeten ervoor zorgde dat ze gemiddeld 397 calorieën per dag minder aten. Ze verloren uiteindelijk dan ook ongeveer één kilo om gewicht door deze verandering. 

Dit onderzoek suggereert dan ook dat het nemen van kleine tussendoortjes na het avondeten helpt om personen die in de nacht snacken minder te laten eten. Na verloop van tijd kan dit leiden tot gewichtsverlies en een gezonder lichaam. 

Kan helpen bij een betere nachtrust

Het hebben van voldoende slaap is ontzettend belangrijk. Het hebben van een slaapgebrek is in verband gebracht met overeten en zelfs ongewenste gewichtstoename. Heb je dus een gevoel dat je nog wat wilt peuzelen, dan is het slim om te kiezen voor een kleine en gezonde snack. 

noten zijn een gezonde snack die je kunt eten voor het slapen gaan

Wat kun je eten voor het slapengaan?

Voor de meeste is het dus prima om voor het slapengaan een kleine tussendoortje te eten. Maar er zijn wel een aantal belangrijke zaken waarmee je rekening moet houden.

Eet geen toetjes of junkfood

Slapen met een lege maag is niet aan te raden. Maar het is geen goed idee om ijs, taart, friet of dergelijke te eten wanneer je een goede nachtrust wilt hebben. Deze voedingsmiddelen zijn namelijk rijk aan ongezonde vetten en toegevoegde suikers die ervoor zorgen dat je blijft schransen, waardoor je de dagelijkse caloriebehoefte overschrijd. 

Als je toch voor het slapengaan nog wat wilt nuttigen, probeer dan bessen, bananen of een paar blokjes pure chocolade. Heb je een voorkeur aan een zoute snack, kies dan voor een handvol noten of voor popcorn voordat je naar bed gaat.

Koolhydraten, eiwitten en vet

Complexe koolhydraten zoals bijvoorbeeld volle granen, fruit en groenten zorgen voor een constante energiebron terwijl je in slaap valt. Door dit te combineren met eiwitten en kleine hoeveelheden vet kun je de hele nacht een verzadigd gevoel hebben en je bloedsuikerspiegel stabiel houden. 

Tot slot: eten voor het slapen

Het antwoord op de vraag wel of niet eten voor het slapengaan hangt echt van jou en je gewoontes af. Het is alleen geen goed idee om er een gewoonte van te maken om een uur voordat je gaat slapen te snacken. Hetzelfde geldt ook voor de nachtsnackers. Het is echter prima voor de meeste mensen om voor het slapen voor een gezonde avondsnack te kiezen.

Vond je dit een waardevol artikel en wil je andere dit artikel ook laten lezen? Deel dan dit artikel op je social media kanalen.


  • Effects of Experimental Sleep Restriction on Weight Gain, Caloric Intake, and Meal Timing in Healthy Adults | Andrea M Spaeth, David F Dinges, Namni Goel
  • Timing of food intake predicts weight loss effectiveness | M Garaulet, P Gómez-Abellán, J J Alburquerque-Béjar, Y-C Lee, J M Ordovás, F A J L Scheer
  • Epidemiology of gastroesophageal reflux disease | Joel H Rubenstein, Joan W Chen
  • Association between dinner-to-bed time and gastro-esophageal reflux disease | Yasuhiro Fujiwara, Ai Machida, Yoko Watanabe, Masatsugu Shiba, Kazunari Tominaga, Toshio Watanabe, Nobuhide Oshitani, Kazuhide Higuchi, Tetsuo Arakawa
  • Lifestyle Intervention in Gastroesophageal Reflux Disease | Eivind Ness-Jensen, Kristian Hveem, Hashem El-Serag, Jesper Lagergren
  • Influence of night-time protein and carbohydrate intake on appetite and cardiometabolic risk in sedentary overweight and obese women | Amber W Kinsey, Wyatt R Eddy, Takudzwa A Madzima, Lynn B Panton, Paul J Arciero, Jeong-Su Kim, Michael J Ormsbee
  • Evening ready-to-eat cereal consumption contributes to weight management | Sandia M Waller, Jillon S Vander Wal, David M Klurfeld, Michael I McBurney, Susan Cho, Smita Bijlani, Nikhil V Dhurandhar
  • Are bedtime nutritional strategies effective in preventing nocturnal hypoglycaemia in patients with type 1 diabetes? | K Desjardins, A-S Brazeau, Strychar, R Rabasa-Lhoret

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Andere bezoekers bekeken ook

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *