Jelle Damen

Ben je ook benieuwd of feta kaas gezond of ongezond is? Feta kaas is de meest bekende kaas uit Griekenland. De kaas is zacht, wit, gepekeld, voedzaam en tegelijkertijd ook nog eens een goede bron aan calcium.

De kaassoort wordt vooral gebruikt in de mediterrane keuken, van voorgerechten tot desserts.

In dit handig artikel kom je meer te weten wat feta kaas is, hoe het gemaakt wordt, de gezondheidsvoordelen en de eventuele nadelen van feta kaas.

Dus lees vooral snel verder.

Wat is feta kaas?

Zoals gezegd komt feta kaas uit Griekenland en mag het alleen de naam “feta” hebben als het uit specifieke gebieden komt.

In deze gebieden wordt de kaassoort namelijk gemaakt van de melk van schapen en geiten die buiten grazen. En juist omdat deze dieren grazen geeft dit feta zijn unieke kenmerken.

Zo is de smaak van feta wanneer er schapenmelk wordt gebruikt pittig en scherp. De smaak wordt echter milder wanneer er geitenmelk eraan toe word gevoegd.

De kaas wordt in blokken gemaakt en voelt stevig aan. Het kan wel verkruimelen bij het snijden ervan en heeft een romige smaak in je mond.

Hoe wordt feta kaas gemaakt?

Zoals gezegd wordt de echte Griekse feta kaas gemaakt van schapen of een mengsel van schapen en geitenmelk. Alleen mag de geitenmelk niet meer dan 30% van het totale mengel uit maken om feta kaas genoemd te worden (1).

De melk die gebruikt wordt om de kaas te maken is meestal gepasteuriseerd, maar het kan ook rauw zijn.

Als het proces is voltooid, wordt de wrongel gevormd door de melkeiwit af te tappen en de wrongel gedurende 24 uur in vormen te plaatsen.

Is de wrongel stevig, dan pas wordt het in blokjes gesneden, gezouten en tot 3 dagen lang in houten vaten of metalen bakken geplaatst. Pas daarna worden de blokken kaas in een gezouten oplossing geplaatst en 2 maanden lang gekoeld.

feta kaas in blokken gesneden

1. Feta kaas zit boordevol voedingsstoffen

Feta kaas lijkt een gezonde keuze, want 28 gram feta kaas bevat:

  • Calorieën: 74
  • Vet: 6 gram
  • Eiwit: 4 gram
  • Koolhydraten: 1,1 gram
  • Riboflavine: 14% van de ADH
  • Calcium: 14% van de ADH
  • Natrium: 13% van de ADH
  • Fosfor: 9% van de ADH
  • Vitamine B12: 8% van de ADH
  • Selenium: 6% van de ADH
  • Vitamine B6: 6% van de ADH
  • Zink: 5% van de ADH

Naast de deze voedingsstoffen bevat feta kaas ook veel vitamine A en K, foliumzuur, pantotheenzuur, ijzer en magnesium (2).

Ook bevat de kaassoort minder vet en calorieën dan verschillende oude kazen zoals bijvoorbeeld, cheddar of Parmezaankaas. Zo bevat 28 gram cheddar of Parmezaankaas meer dan 110 calorieën en 7 gram vet. Terwijl 28 gram feta kaas maar 74 calorieën en 6 gram vet bevat (3, 4, 5).

Als laatste bevat de kaassoort meer calcium en B-vitamines dan andere kazen zoals mozzarella, ricotta, kwark of geitenkaas (6, 7, 8 ,9).

2. Feta kaas kan de gezondheid van je botten ondersteunen

Uit onderzoek blijkt dat kaas de primaire bron van calcium te zijn. Feta kaas is dan ook een goede bron van calcium, fosfor en eiwit die de gezondheid van je botten kunnen bevorderen (10).

Zo helpt calcium en eiwit om je botdichtheid te behouden en osteoporose te voorkomen, terwijl fosfor een belangrijk bestanddeel van het bot is (11, 12).

Elke portie feta kaas die je eet, levert bijna 2 keer zoveel calcium als fosfor. Dit heeft dan ook weer een positief effect op de gezondheid van je botten (13, 14). Daarnaast bevat schapen en geitenmelk ook weer eens meer calcium en fosfor dan koemelk (15, 16).

Als je dus nog een goede manier zoekt om dagelijks meer calcium op te nemen, dan zou je kunnen overwegen om feta kaas in je dieet op te nemen.

3. Feta kaas is goed voor je darmen

Een andere reden waarom feta kaas gezond is, is door de probiotica die het bevat. Probiotica zijn levende en goede bacteriën die je gezondheid ten goede kunnen komen. Onderzoeken hebben aangetoond dat de kaassoort Lactobacillus plantarum bevat (17, 18, 19, 20).

Deze bacteriën kunnen je immuunsysteem en je darmgezondheid helpen te bevorderen. Dit doen ze door je darmkanaal te beschermen tegen ziekteverwekkende bacteriën zoals E-coli en Salmonella.  

Bovendien lijken de bacteriën ook de productie van bepaalde stofjes te verhogen die ontstekingsreacties af remmen en zo dus ook ontstekingsremmende voordelen bieden (21).

Als laatste wijzen diverse wetenschappelijke onderzoeken uit dat de bacteriën en andere giststammen in feta kaas kunnen groeien bij een lage pH-waarde. Hierdoor kunnen ze de extreme omstandigheden zoals galzuur in je darmen overleven (22, 23).

Lees tip: is griekse yoghurt gezond?

4. Feta kaas bevat nuttige vetzuren

De 4e reden waarom feta kaas gezond is, is omdat de kaassoort geconjugeerd linolzuur bevat. Van dit stofje is wetenschappelijk aangetoond dat het helpt bij het verbeteren van de vetmassa en het vergroten van de magere lichaamsmassa. Het kan ook helpen bij het voorkomen van diabetes (24, 25).

Kazen die zijn gemaakt van schapenmelk hebben een hogere CLA-gehalte dan kazen die zijn gemaakt van koemelk of geitenmelk.

Maar, hoewel het CLA-gehalte tijdens de verwerking en de opslag van feta kaas daalt, heeft een studie wel weer aangetoond dat het gebruik van bacterieculturen bij de bereiding van de kaas weer kan bijdragen bij een verhoging van de CLA-concentratie in de kaas (26).

Feta kaas is niet voor iedereen geschikt om te eten

Zoals je hebt kunnen lezen is feta kaas gezond. Maar de manier waarop de kaas wordt gemaakt en de gebruikte melksoorten kan het eten van de kaas bij sommige mensen enkele nadelen hebben.

Hoog natriumgehalte

Tijdens het bereiden van de kaas wordt zout aan de wrongel toegevoegd en wordt de kaasblok tijdens de opslag ondergedompeld in pekel van zo’n ongeveer 7% zout.

Het eindproduct is dan ook een kaassoort met een hoog natriumgehalte. Wanneer je gevoelig bent voor zout kun je het zoutgehalte van de kaas verminderen door deze eerst te spoelen met water.

De kaassoort bevat lactose

De hoeveelheid ongerijpte kazen is meestal hoger in lactose dan de gerijpte variant. Omdat feta kaas een ongerijpte kaas is, bevat de kaassoort dan ook meer lactose. Mensen die allergisch of zelfs intolerant zijn voor lactose is het advies om deze kaassoort te vermijden.

Niet geschikt voor zwangere vrouwen

Listeria monocytogenes is een soort bacterie die in het water en in de bodem leeft en dus planten en dieren kan besmetten (27).

Vrouwen die dan ook zwanger zijn wordt meestal aangeraden om geen rauwe groeten, vlees en ongepasteuriseerde zuivelproducten te eten, omdat ze besmet kunnen raken met deze bacterie.

Kazen die worden gemaakt van ongepasteuriseerd melk hebben een hoger risico om het dragen van deze bacterie dan kazen die zijn gemaakt met gepasteuriseerde melk. Daarnaast hebben ook verse kazen een hoger risico op het dragen van deze bacterie dan oude kazen.

Over het algemeen wordt deze kaassoort dan ook niet aangeraden voor zwangere vrouwen.

Hoe kun je feta kaas het beste eten?

Zoals je hebt kunnen lezen is feta kaas gezond en kan het een goede aanvulling zijn op je maaltijden vanwege de smaak en de textuur. Hieronder vind je enkele voorbeelden waarbij je feta kaas zou kunnen gebruiken bij je gerechten.

  1. Gebruik het op je brood: besprenkel de feta kaas met olijfolie en breng het verder op smaak met zout en peper
  2. Bij salades: strooi verkruimeld feta over je salade
  3. Gegrild: grill de kaas, besprenkel het met olijfolie en breng verder op smaak met zout en peper.
  4. Combineer het met fruit: maak gerechten zoals een salade van watermeloen, feta en munt
  5. Gebruikt op een pizza: strooi verkruimeld feta toe samen met ingrediënten zoals tomaat, olijven, kappertjes en peterselie
  6. Lekker bij een pasta: gebruik het samen met artisjokken, tomaten, olijven , kappertjes en peterselie
  7. Aardappelen: probeer het eens op gebakken aardappelen of gestampte aardappelen
verkruimeld feta kaas in salade

Tot slot: feta kaas is gezond

Hopelijk ben je door het lezen van dit artikel meer te weten gekomen over de kaassoort en waarom feta kaas gezond is. Feta kaas is wit, gepekeld en kent een zachte romige structuur. Vergelijken we de kaas met andere kaassoorten, dan is feta kaas laag in calorieën en vet.

Het bevat ook meer B-vitamines fosfor en calcium wat weer de gezondheid van je botten ten goede kan komen. Daarnaast bevat feta kaas goede bacteriën en vetzuren.

Houdt er wel rekening mee dat feta een relatief hoog natriumgehalte heeft. Zwangere vrouwen moeten er dan ook ervoor zorgen dat ze ongepasteuriseerd feta niet eten.

Voor de meeste mensen is feta kaas volkomen veilig om te eten. Bovendien kan het, zoals je hierboven hebt kunnen lezen gebruikt worden in verschillende recepten. Variërend van voorgerechten tot desserts.

Jelle Damen

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.