griekse feta kaas gezond of toch ongezond?

4 redenen waarom feta kaas gezond is

Jelle Damen
Leestijd: 6 minuten

Ben je ook benieuwd of feta kaas gezond of ongezond is? Feta kaas is de meest bekende kaas uit Griekenland. De kaas is zacht, wit, gepekeld, voedzaam en tegelijkertijd ook nog eens een goede bron aan calcium. Het wordt dan ook vooral gebruikt in de mediterrane keuken van voorgerechten tot desserts.

In dit handig artikel kom je meer te weten wat feta kaas is, hoe het gemaakt wordt, de gezondheidsvoordelen en de eventuele nadelen van feta kaas.

Dus lees vooral snel verder.

Wat is feta kaas?

Feta kaas komt uit Griekenland en mag het alleen de naam “feta” hebben als het uit specifieke gebieden komt. In deze gebieden wordt de feta gemaakt van schapen of geitenmelk. En juist omdat deze dieren buiten grazen geeft dit de witte kaas zijn unieke kenmerken.

Zo is de smaak van feta wanneer er schapenmelk wordt gebruikt pittig en scherp. De smaak wordt echter milder wanneer er melk van geiten eraan toe gevoegd word.

De kaas wordt in blokken gemaakt en voelt stevig aan. Het kan wel verkruimelen bij het snijden ervan en heeft een romige smaak in je mond.

Hoe wordt feta kaas gemaakt?

Feta wordt dus gemaakt van schapen of een mengsel van schapen en geitenmelk. Alleen mag de geitenmelk niet meer dan 30% van het totale mengsel uit maken om feta kaas genoemd te worden.

De melk die gebruikt wordt om de kaas te maken is meestal gepasteuriseerd, maar het kan ook rauw zijn. Als het proces is voltooid, wordt de wrongel gevormd door de melkeiwit af te tappen en de wrongel gedurende 24 uur in vormen te plaatsen.

Is de wrongel stevig, dan pas wordt het in blokjes gesneden, gezouten en tot 3 dagen lang in houten vaten of metalen bakken geplaatst. Pas daarna worden de blokken kaas in een zoutoplossing geplaatst en twee maanden lang gekoeld.

feta kaas wordt gemaakt van schapen melk of een combinatie met geitenmelk

1. Feta kaas zit boordevol voedingsstoffen

Feta kaas lijkt een gezonde keuze, want 28 gram feta bevat:

  • Calorieën: 74
  • Vet: 6 gram
  • Eiwit: 4 gram
  • Koolhydraten: 1,1 gram
  • Riboflavine: 14% van de ADH
  • Calcium: 14% van de ADH
  • Natrium: 13% van de ADH
  • Fosfor: 9% van de ADH
  • Vitamine B12: 8% van de ADH
  • Selenium: 6% van de ADH
  • Vitamine B6: 6% van de ADH
  • Zink: 5% van de ADH

Naast de deze voedingsstoffen bevat feta kaas ook veel vitamine A en K, foliumzuur, pantotheenzuur, ijzer en magnesium.

Ook bevat het minder vet en calorieën dan cheddar of Parmezaankaas. Zo telt 28 gram cheddar of Parmezaankaas meer dan 110 calorieën en 7 gram vet. Terwijl 28 gram feta kaas maar 74 calorieën en 6 gram vet telt.

Als laatste bevat de witte kaas meer calcium, vitamine B6 en vitamine B12 dan mozzarella, ricotta, kwark of geitenkaas.

feta kaas in blokken gesneden

2. Feta kaas kan je botten ondersteunen

Uit onderzoek blijkt dat de kaas een goede bron van calcium en fosfor is die de gezondheid van je botten kunnen bevorderen (bron). Zo helpt het mineraal calcium en het eiwit om je botdichtheid te behouden en osteoporose te voorkomen, terwijl fosfor een belangrijk bestanddeel van het bot is.

Elke portie die je eet, levert bijna twee keer zoveel calcium als fosfor. Dit heeft dan ook weer een positief effect op je skelet. Daarnaast bevat schapen of geitenmelk ook weer eens meer calcium en fosfor dan koemelk (bron).

Als je dus nog een goede manier zoekt om dagelijks meer mineralen op te nemen, dan zou je kunnen overwegen om de witte kaas in je dieet op te nemen.

3. De Griekse kaas is goed voor je darmen

Een andere reden waarom feta kaas gezond is, is door de probiotica die het bevat. Probiotica zijn levende en goede bacteriën die je gezondheid ten goede kunnen komen. Onderzoeken hebben aangetoond dat de kaas Lactobacillus plantarum bevat.

Deze bacteriën kunnen je immuunsysteem en je darmgezondheid helpen te bevorderen. Dit doen ze door je darmkanaal te beschermen tegen ziekteverwekkende bacteriën waaronder E-coli en Salmonella.  

Bovendien lijken de bacteriën ook de productie van bepaalde stofjes te verhogen die ontstekingsreacties af remmen en zo dus ook ontstekingsremmende voordelen bieden.

Als laatste wijzen diverse wetenschappelijke onderzoeken uit dat de bacteriën en andere giststammen kunnen groeien bij een lage pH-waarde. Hierdoor kunnen ze de extreme omstandigheden zoals galzuur in je darmen overleven.

Lees tip: is griekse yoghurt gezond?

4. Feta kaas bevat nuttige vetzuren

De 4e reden waarom feta kaas gezond is, is omdat de witte kaas soort geconjugeerd linolzuur bevat. Van dit stofje is wetenschappelijk aangetoond dat het helpt bij het verbeteren van de vetmassa en het vergroten van de magere lichaamsmassa. Het kan ook helpen bij het voorkomen van diabetes.

Kazen van schapenmelk hebben een hogere CLA-gehalte dan kazen van koemelk of geitenmelk. Maar, hoewel het CLA-gehalte tijdens de verwerking en de opslag van de Griekse kaas daalt, heeft een studie wel weer aangetoond dat het gebruik van bacterieculturen bij de bereiding weer kan bijdragen bij een verhoging van de CLA-concentratie in de kaas.

Feta kaas is niet voor iedereen geschikt om te eten

Zoals je hebt kunnen lezen is feta kaas gezond. Maar de manier waarop de kaas wordt gemaakt en de gebruikte melksoorten kan het eten van de witte kaas bij sommige mensen enkele nadelen hebben.

Hoog natriumgehalte

Tijdens het bereiden wordt zout aan de wrongel toegevoegd en wordt de kaasblok tijdens de opslag ondergedompeld in pekel van zo’n ongeveer 7% zout.

Het eindproduct is dan ook een product met een hoog natriumgehalte. Wanneer je gevoelig bent voor zout kun je het zoutgehalte van de kaas verminderen door deze eerst te spoelen met water.

De kaassoort bevat lactose

De hoeveelheid ongerijpte kazen is meestal hoger in lactose dan de gerijpte variant. Omdat de kaas uit Griekenland een ongerijpte kaas is, bevat het dan ook meer lactose. Mensen die allergisch of zelfs intolerant zijn voor lactose is het advies om deze kaassoort te vermijden.

Niet geschikt voor zwangere vrouwen

Listeria monocytogenes is een soort bacterie die in het water en in de bodem leeft en dus planten en dieren kan besmetten.

Vrouwen die dan ook zwanger zijn wordt meestal aangeraden om geen rauwe groeten, vlees en ongepasteuriseerde zuivelproducten te eten, omdat ze besmet kunnen raken met deze bacterie.

Kazen die worden gemaakt van ongepasteuriseerd melk hebben een hoger risico om het dragen van deze bacterie dan kazen van gepasteuriseerde melk. Daarnaast hebben ook de verse varianten een hoger risico op het dragen van deze bacterie dan de oude kazen.

Over het algemeen is het eten van feta wanneer je zwanger bent dan ook niet aan te raden.

Hoe kun je feta kaas het beste eten?

Het eten van feta kan een goede aanvulling zijn op je maaltijden vanwege de smaak en de textuur. Wil je nu ook feta eten, dan vind je hieronder enkele voorbeelden waarbij je feta kaas zou kunnen gebruiken bij je gerechten.

  1. Gebruik het op je brood – besprenkel de feta kaas met olijfolie en breng het verder op smaak met zout en peper
  2. Bij salades – strooi verkruimeld feta over je salade
  3. Gegrild – grill de kaas, besprenkel het met olijfolie en breng verder op smaak met zout en peper.
  4. Combineer het met fruit – maak gerechten zoals een salade van watermeloen, feta en munt
  5. Gebruik op een pizza – strooi verkruimeld feta toe samen met ingrediënten zoals tomaat, olijven, kappertjes en peterselie
  6. Lekker bij een pasta – gebruik het samen met artisjokken, tomaten, olijven , kappertjes en peterselie
  7. Aardappelen – probeer het eens op gebakken aardappelen of gestampte aardappelen
verkruimeld feta kaas in salade

Conclusie: feta kaas is gezond

Hopelijk ben je door het lezen van dit artikel meer te weten gekomen over de kaassoort en waarom de feta kaas gezond is. Feta kaas is gepekeld en kent een zachte romige structuur. Het bevat ook meer B-vitamines fosfor en calcium wat weer de gezondheid van je botten ten goede kan komen. Daarnaast bevat feta kaas goede bacteriën en vetzuren.

Houdt er wel rekening mee dat feta een relatief hoog natriumgehalte heeft. Zwangere vrouwen moeten er dan ook ervoor zorgen dat ze ongepasteuriseerd feta niet eten. Voor de meeste mensen is feta kaas volkomen veilig om te eten. Bovendien kan het zoals je hierboven hebt kunnen lezen gebruikt worden in verschillende recepten. Variërend van voorgerechten tot desserts.

Jelle Damen

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Andere bezoekers bekeken ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *