9 Gezonde avond snacks

Deze 9 heerlijke snacks moet je gewoon proberen!

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Het nastreven van een gezonde levensstijl gaat met pieken en dalen. Zeker in de avond wanneer je trek krijgt in lekkere snacks. Je kiest dan gemakkelijk voor een ongezonde snack zoals stukjes kaas, nootjes, worst of een zak met chips. Gelukkig zijn er genoeg lekkere gezonde avond snacks die als alternatief dienen.

In dit artikel ontdek je daarom dan ook 9 gezonde avond snacks.

Maar eerst…

Een avond snack is niet per se slecht voor je. Je stofwisseling werkt namelijk in de avond niet trager. Zelfs wanneer je slaapt verwerkt je lichaam nog steeds de voedingsstoffen.

Betekent dit dan dat je in de avond van alles kan eten? Nee.

Het is belangrijk dat je weet wat je eet. Eet je namelijk op een dag meer calorieën dan je verbrand, dan kom je natuurlijk aan. Neem je bijvoorbeeld een bakje chips, dan krijg je meer calorieën binnen, dan wanneer je gezonde avond snacks pakt.

Gezonde avond snacks voor sporters

Voor sporters is het aan te raden dat ze voldoende snacks eten waar eiwitten in zitten. Hierdoor herstellen de spieren zich niet alleen sneller. Maar je spieren krijgen langzaamaan ook meer volume.

Daarnaast zorgen verteerbare koolhydraten voor een betere bloedsuikerspiegel en lagere eetlust voor de volgende dag.

Een ander voordeel is dat je de voedingsstoffen die je overdag bent misgelopen in de avond weer gemakkelijk kan aanvullen door gezonde avond snacks.

Zo maak je nog steeds je dieet compleet.

Lekkere gezonde avond snacks

Als je een paar uur voordat je gaat slapen een ongezonde avondsnack neemt bestaat de kans dat je onrustig slaapt. Dit komt doordat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet.

Dit gebeurd niet wanneer je kiest voor een lekkere gezonde avond snack van ongeveer 100 tot 150 calorieën.

Heb je geen zin in een snack, maar wel trek? Kies dan voor een kopje kamillethee zonder suiker of voor warme melk met honing. Wil je wel een snack? Kies dan uit 1 van de volgende gezonde avond snacks.

1. Pure chocolade

Pure chocolade valt onder gezonde avond snacks

Zin in iets zoets en snel zoals chocolade? Ja je leest het goed! Chocolade is goed voor je wanneer je kiest voor pure chocolade. Dit is niet alleen heel lekker, maar ook erg gezond. Daarnaast helpt pure chocolade tegen de negatieve effecten van zonlicht en zit het vol met antioxidanten. Zeker een goede en een lekkere gezonde avond snack dus!

2. Noten of een smoothie

Ook een handje ongezouten noten is een verstandige keuze als een lekkere gezonde avondsnack. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een handvol walnoten of pistachenoten. Ze zitten ze bomvol met eiwitten en je krijgt ook nog eens extra vezels, foliumzuur, omega-3 en vitamine B6 binnen.

Let er wel op dat noten veel calorieën bevatten. Eet daarom ook niet teveel noten!

Met noten en fruit kun je ook een gezonde smoothie maken. Mix daarvoor simpelweg een fruitsoort naar keuze zoals banaan (slaapverwekkend), met bijvoorbeeld magere yoghurt, noten en havermout. Tenslotte kun je kiezen voor een notenpasta zoals pindakaas. Hier mag dan geen suiker aan zijn toegevoegd.

3. Avocado of hummus

Avocado zit vol met gezonde vetten en is daarom zeker een verantwoorde keuze. Kies bijvoorbeeld voor avocado op toast als avondsnack. Niet zo’n fan van avocado? Dan kun je ook hummus op je toast smeren of rauwe groenten in hummus dippen. Ook rauwe groenten los zijn dus geschikt als gezonde avondsnack.

Wil jij ook gratis 16 eiwitrijke recepten ontvangen om te starten met afvallen?

Ja, ik wil de recepten graag ontvangen!

4. Tortilla’s

Een kleine (liefst een volkoren) tortilla (/wrap) is ook een goede snack voor in de avonden. Kies bijvoorbeeld voor kidneybonen als inhoud. Deze worden langzaam als bloedsuiker opgenomen in het bloed zodat je geen verstoorde nachtrust krijgt.

Daarnaast kun je ook de tortilla ook insmeren met Griekse yoghurt of crème fraîche en beleggen met magere 30+ kaas. Ook hier weer groenten te gebruiken als inhoud.

Wil je liever niet grijpen naar een avond snack? Eet dan regelmatig en vezelrijk. Je hebt zo minder honger ’s avonds en meer een vol gevoel.

5. Plakjes kipfilet of rosbief

Plakjes kipfilet, kalkoen of rosbief zijn ook geschikt als gezonde avond snack. Het vlees levert je eiwitten. Wil je meer dan een plakje vlees? Kies dan voor het wikkelen van het plakje vlees om een augurk, komkommer of wortel. Deze leveren weer vitamines.

6. Een banaan

Bananen zijn geschikt als een gezonde avond snackHet klinkt raar, maar als je in de avond honger krijgt dan kan je altijd fruit nemen. Ze bevatten immers weinig calorieën, maar wel de natuurlijke suikers. Hierdoor word je drang naar zoetigheid gestild.

Wil je een banaan als een lekkere gezonde avondsnack? Dat kan! Ze bevatten namelijk ontzettend veel vezels. Hierdoor raak je sneller vol, dan van bijvoorbeeld een peer of een sinaasappel. En ze zijn nog eens gezond ook. Zo bevatten ze veel vitamines, mineralen en spoorelementen. Denk dan maar eens aan bijvoorbeeld vitamine B3, B6, A en C, en onder andere aan kalium.

7. Yoghurt of kwark

Yoghurt kun je ook los eten met vers fruit, muesli of noten. Nog populairder is magere kwark. Dit zuivelproduct is mager en zit vol eiwitten. Behalve eiwitten bevat kwark ook nog eens goede koolhydraten. Dit bevordert de spijsvertering en reguleert je energieniveau. Kortom de ideale gezonde avond snack voor na de fitness!

Je kunt er ook ervoor kiezen om lekker te variëren. Dit doe je door bijvoorbeeld muesli of fruit aan je kwark toe te voegen. Wil je meer calorieën binnenkrijgen? Kies dan voor volle kwark.

8. Popcorn

gezonde avond snacks zoute popcornWanneer je ’s avonds zin hebt in een zak met chips, dan zou je misschien ook eens overwegen om te kiezen voor een ander knapperig alternatief. Wat denk je van popcorn? Gezouten popcorn is beter dan de zoete variant, omdat er geen suikers er aan toegevoegd zijn.

Daarnaast is uit recent onderzoek is gebleken dat zoute popcorn niet alleen gezond is omdat het uit vezels bestaat. Maar het bevat ook nog eens ontzettend veel polyfenolen. Dit zijn antioxidanten die ontstekend remmend werken. En ze zorgen ook nog eens voor vetachtige stoffen die zich niet aan de binnenkant van je bloedvaten nestelen.

Zoute popcorn valt daarom dan ook onder de categorie gezonde hartige avond snacks.

9. Zalmtorentjes combineren met komkommer

Iedereen weet ondertussen wel dat vis gezond is. Het zit namelijk vol met goede vetten zoals omega-3 die je helaas in weinig andere etenswaren kan terug vinden.

Door de zalmtorentjes te combineren met bijvoorbeeld komkommerschijfjes, ontstaat er een heerlijke frisse smaak en een heerlijke knapperige bite. En het fijne is nog wel dat komkommer nauwelijks calorieën bevat. Maar wel genoeg vezels en andere gezonde voedingsstoffen.

In de avond dus snacken? Ja dat kan!

De lekkere gezonde avond snacks die hierboven zijn genoemd, zijn maar een aantal voorbeelden. Natuurlijk is het niet goed als je op een avond een hele zak met chips leeg eet. Maar vervang je dit door een gezond alternatief, dan kan je de snacks gebruiken om je dagelijkse voedingsstoffen aan te vullen.

En ben je toevallig al aan het diëten, dan kun je zonder problemen leuke en lekkere gezonde avond snacks op de tafel zetten voor bijvoorbeeld tijdens de film.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.