9 Gezonde avondsnacks

Deze 9 heerlijke snacks moet je gewoon proberen!

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Het nastreven van een gezonde levensstijl gaat met pieken en dalen. Het is niet altijd even makkelijk. Vaak begint ’s avonds de trek naar snacks en dan is er vaak de neiging om voor een ongezonde snack te kiezen zoals stukjes kaas, nootjes, worst of gewoon een zak met chips. Gelukkig hoeft dit niet zo te zijn, want er zijn genoeg lekkere gezonde avondsnacks die als alternatief kunnen dienen.

In dit artikel wil ik dan ook graag 9 lekkere en gezonde snacks met jou delen.

Maar eerst…

Het is belangrijk om te weten dat een avondsnack niet perse slecht voor je hoeft te zijn. En dat je dus daarom ook niet sneller van aan hoeft te komen. Dit heeft te maken dat je stofwisseling in de avond niet trager word. En wanneer je gaat slapen is je lichaam nog steeds bezig om de voedingsstoffen te verteren.

Betekent dit dat je in de avond van alles kan eten?

Nee, je moet namelijk wel in je achterhoofd houden wat je eet. Heb je meer calorieën gegeten dan je die dag hebt verbrand? Dan kom je natuurlijk aan. Het gaat dus om de hoeveelheid dat je die dag al hebt gegeten.

Ook wat je eet is belangrijk. Neem je bijvoorbeeld een bakje chips, dan moet je wel beseffen dat hier veel meer calorieën en minder voedingswaarden in zitten, dan wanneer je een gezonde avond snack pakt.

Voor sporters

Voor sporters die is het aan te raden om eiwitten te eten. Hierdoor kunnen de spieren zich niet alleen herstellen. Maar ook zichzelf opbouwen. Verteerbare koolhydraten zorgen voor een betere bloedsuikerspiegel en voor een lagere eetlust voor de volgende dag.

Wil je graag een snack pakken, kies dan een gezonde snack, zodat je een gezonder leven krijgt en je beter gaat voelen.

Een ander voordeel is dat je de voedingsstoffen die je overdag bent misgelopen in de avond dan weer gemakkelijk door een lekkere gezonde avondsnacks kan aanvullen. Ook op deze manier maak je nog steeds je dieet compleet!

Lekkere gezonde avondsnacks

Als je een paar uur voordat je gaat slapen een avondsnack neemt bestaat de kans dat je onrustig zal slapen. Dit komt doordat

Dit komt doordat je bloedsuikerspiegel omhoog kan schieten. Dit gebeurt niet wanneer je kiest voor een lekkere gezonde avondsnack met ongeveer 100 tot 150 calorieën.

Geen zin in een snack, maar wel trek? Dan kun je eventueel kiezen voor een kopje kamillethee zonder suiker of warme melk met honing. Wel trek in een avond snack? Kies dan uit één van de volgende gezonde avondsnacks.

1. Pure chocolade

gezonde avondsnacks pure chocolade

Zin in iets zoets en snel zoals chocolade? Ja je leest het goed! Chocolade kan namelijk goed voor je zijn. Maar kies dan wel voor pure chocolade. Dit is niet alleen heel lekker, maar ook erg gezond. Daarnaast helpt pure chocolade tegen de negatieve effecten van zonlicht en zit het vol met antioxidanten. Zeker een goede en een lekkere gezonde avond snack dus!

2. Noten of een smoothie

Ook een handje ongezouten noten is een verstandige keuze als een lekkere gezonde avondsnack. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een handvol walnoten of pistachenoten. Ze zitten ze bomvol met eiwitten en gezonden vetten. En ook krijg je nog eens extra vezels, foliumzuur, omega-3 en vitamine B6 binnen.

Let er wel op dat noten veel calorieën bevatten. Eet daarom ook niet teveel noten!

Met noten en fruit kun je ook een gezonde smoothie maken. Mix daarvoor simpelweg een fruitsoort naar keuze zoals banaan (slaapverwekkend), met bijvoorbeeld magere yoghurt, noten en havermout. Tenslotte kun je kiezen voor een notenpasta zoals pindakaas. Hier mag dan geen suiker aan zijn toegevoegd.

3. Avocado of hummus

Avocado zit vol met gezonde vetten en is daarom zeker een verantwoorde keuze. Kies bijvoorbeeld voor avocado op toast als avondsnack. Niet zo’n fan van avocado? Dan kun je ook hummus op je toast smeren of rauwe groenten in hummus dippen. Ook rauwe groenten los zijn dus geschikt als gezonde avondsnack.

Wil jij ook gratis 16 eiwitrijke recepten ontvangen om te starten met afvallen?

Ja, ik wil de recepten graag ontvangen!

4. Tortilla’s

Een kleine (liefst een volkoren) tortilla (/wrap) kan ook een goede snack zijn voor in de avonden. Kies bijvoorbeeld voor kidneybonen als inhoud. Deze worden langzaam als bloedsuiker opgenomen in het bloed zodat je geen verstoorde nachtrust krijgt.

Daarnaast kun je ook de tortilla ook insmeren met Griekse yoghurt of crème fraîche en beleggen met magere 30+ kaas. Ook hier weer groenten te gebruiken als inhoud.

Wil je liever niet grijpen naar een avondsnack? Eet dan regelmatig en vezelrijk. Je hebt zo minder honger ’s avonds en meer een vol gevoel.

5. Plakjes kipfilet of rosbief

Plakjes kipfilet, kalkoen of rosbief zijn ook geschikt als gezonde avondsnack. Het vlees levert je eiwitten. Wil je meer dan een plakje vlees? Kies dan voor het wikkelen van het plakje vlees om een augurk, komkommer of wortel. Deze leveren weer vitamines.

6. Een banaan

word je van bananen dikHet klinkt raar, maar als je in de avond honger krijgt dan kan je altijd fruit nemen. Ze bevatten immers weinig calorieën, maar wel de natuurlijke suikers. Hierdoor word je drang naar zoetigheid gestild.

Wil je een banaan als een lekkere gezonde avondsnack? Dat kan! Ze bevatten namelijk ontzettend veel vezels. Hierdoor raak je sneller vol, dan van bijvoorbeeld een peer of een sinaasappel. En ze zijn nog eens gezond ook. Zo bevatten ze veel vitamines, mineralen en spoorelementen. Denk dan maar eens aan bijvoorbeeld vitamine B3, B6, A en C, en onder andere aan kalium.

7. Magere yoghurt of kwark

Magere yoghurt kun je ook los eten met vers fruit, muesli of noten. Nog populairder is magere kwark. Dit zuivelproduct is mager en zit vol eiwitten. Behalve eiwitten bevat kwark ook nog eens goede koolhydraten. Dit bevordert de spijsvertering en reguleert je energieniveau. Kortom de ideale avondsnack na fitness!

Je kunt er ook ervoor kiezen om lekker te variëren. Dit kun je doen door bijvoorbeeld muesli of fruit aan je kwark toe te voegen. Wil je meer calorieën binnenkrijgen? Kies dan voor volle kwark.

8. Popcorn

gezonde avondsnacks zoute popcornWanneer je ’s avonds zin hebt in een zak met chips, dan zou je misschien ook eens overwegen om te kiezen voor een ander knapperig alternatief. Wat denk je van popcorn? Gezouten popcorn is beter dan de zoete variant, omdat er geen suikers er aan toegevoegd zijn.

Daarnaast is uit recent onderzoek is gebleken dat zoute popcorn niet alleen gezond is omdat het uit vezels bestaat. Maar het bevat ook nog eens ontzettend veel polyfenolen. Dit zijn antioxidanten die ontstekend remmend werken. En ze zorgen ook nog eens voor vetachtige stoffen die zich niet aan de binnenkant van je bloedvaten nestelen.

Zoute popcorn is dan ook een goede avond snack voor de tv.

9. Zalmtorentjes combineren met komkommer

Iedereen weet ondertussen wel dat vis gezond is. Het zit namelijk vol met goede vetten zoals omega-3 die je helaas in weinig andere etenswaren kan terug vinden.

Door de zalmtorentjes te combineren met bijvoorbeeld komkommerschijfjes, ontstaat er een heerlijke frisse smaak en een heerlijke knapperige bite. En het fijne is nog wel dat komkommer nauwelijks calorieën bevat. Maar wel genoeg vezels en andere gezonde voedingsstoffen.

In de avond dus snacken? Ja dat kan!

De lekkere gezonde avondsnacks die hierboven zijn genoemd, zijn maar een aantal voorbeelden. Natuurlijk is het niet goed als je op een avond een hele zak met chips leeg eet. Maar vervang je dit door een gezond alternatief, dan kan je de snacks gebruiken om je dagelijkse voedingsstoffen aan te vullen.

En ben je toevallig al aan het diëten, dan kun je zonder problemen een leuke en lekkere gezonde avond snack op de tafel zetten voor bijvoorbeeld tijdens de film.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.