Gezonde BBQ

11 Tips voor een heerlijke en gezonde BBQ

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

De avonden zijn weer langer en het is weer warm genoeg voor een gezellige zomeravond in de tuin met natuurlijk een barbecue met alles erop er aan. Maar is een BBQ wel zo gezond? Want het kan zomaar zijn dat je vlees snel verbrand waardoor er schadelijke vetten ontstaan. Daarom wil ik je door middel van dit artikel 11 tips geven voor een gezonde BBQ.

Dus lees snel verder!

Tip 1: Voorverwarmen

Wanneer je gezond wilt gaan barbecueën is het aan te raden dat je de grill eerst 15 tot 25 minuten voor te verwarmen. Hierdoor zorg je niet alleen dat de juiste temperatuur word bereikt. Maar je dood ook nog eens alle aanwezige bacteriën.

Daarnaast schroeit een goed verwarmende grill ook direct het vlees dicht, houdt het de binnenkant vochtig en zorgt het er ook voor dat het vlees niet aan je grill blijft vastplakken.

Tip 2: Borstel je BBQ schoon

Wist je dat het gemakkelijker is om vuil te verwijderen wanneer je barbecuegrill heet is? Verwijder daarom na het voorverwarmen van je grill met behulp van een staalborstel (of iets anders) het verkoolde vuil van de vorige keer. En is je barbecue afgelopen maak dan je grillrooster opnieuw schoon.

Tip 3: Gebruik olie

gezonde bbq

Zelfs wanneer je grillplaat goed schoon gemaakt is kan mager voedsel heel gemakkelijk vast plakken wanneer je het direct op de gril legt. Gelukkig kan je het plakken verminderen door je grillrooster in te vetten met een plantaardige olie.

Je kunt dit heel eenvoudig doen door middel van een ingevette keukenpapier. Je houdt deze vast met een tang en wrijf vervolgens het keukenpapier over het grillrooster waardoor het met een laagje bedekt word.

(Extra tip: gebruik géén kookspray op een hete gril!)

Tip 4: Check of het vlees gaar is

Je wilt natuurlijk weten of je kip, vis of ander soorten vlees goed gaar is. Dit kan je doen door de interne temperatuur op te meten met bijvoorbeeld een thermometer.

Wil je de temperatuur van je grill inschatten en heb je geen thermometer in de buurt, dan is er nog een andere mogelijkheid. Plaats je open hand ongeveer 15cm boven de grillplaat. Als je na 2 seconden je hand moet verwijderen is de temperatuur goed. Duurt het ongeveer 5 seconden voordat je je hand wegtrekt? Dan is de temperatuur gemiddeld. En duurt het ongeveer 10 seconden, dan is de temperatuur te laag.

Tip 5: Maak gebruik van kleuren bij een gezonde BBQ

gezonde bbq groente

Maak gebruik van kleurrijk fruit en groentes. Je snijdt ze in stukjes, waardoor ze snel en gelijkmatig gaar zullen worden. Ook hier geldt dat het belangrijk is dat je je gril eerst even goed invet met een olie om te zorgen dat het fruit of groente niet blijft vastplakken.

Ideaal voor een gezonde BBQ zijn: asperges, paprika’s, aubergines, champignons, uien en courgettes.

Tip 6: Verbrand voedsel

Een beetje knapperigheid is geen probleem en is vaak nog lekker ook. Maar bij een gezonde BBQ hoort natuurlijk geen verbrand vlees. Want wist je dat verbrand vlees meer kankerverwekkende verbindingen bevat? Laat daarom de kolen nooit super heet worden. En nog belangrijker, leg het vet vlees niet direct op het gril. Daarnaast kunnen de zwart geblakerde delen van vlees ook kankerverwekkende stoffen bevatten.

Wat je wel kunt doen is dat je alle verkoolde of verbrande delen van het voedsel eerst verwijderd voordat je het opeet.

Tip 7: Vlammen controleren

Je hebt vast wel eens steekvlammen meegemaakt tijdens je BBQ. Ze ontstaan namelijk wanneer er vet van het vlees op de hittebron druipt en in brand vliegt. Dit zorgt ervoor dat carcinogene PAK’s kunnen vormen en ophopen in het vlees.

Ook is het zo dat vlees wat geraakt wordt door de vlammen verbrand smaakt en het voedsel te snel bruin maakt. Je denkt dat dan het vlees gaar genoeg is, maar in in de meeste gevallen is dat dus niet.

Om de kans op steekvlammen te verlagen kan je het beste magere stukken vlees gebruiken. Of anders het overtollige vet van het vlees verwijderen.

Tip 8: Additief vrije houtskool

Wanneer je gebruik wilt maken van houtskool, dan raad ik aan om gebruik te maken van additief vrije houtskool. Dit is omdat de traditionele briketten houtresten, zaagsel en steenkoolstof, natriumcitaat, borax en paraffine kunnen bevatten.

Daarnaast raad ik ook af om aanmaakvloeistoffen te gebruiken. Deze kunnen vluchtige organische stoffen (VOS) afgeven die een onaangename residu op het voedsel achterlaten. Daarnaast vormt het een ernstig gevaar als het verkeerd word gebruikt.

Tip 9: Bacteriën en hamburgers

Je hebt vast wel eens gehoord van de E.colie bacterie. Om te zorgen dat je deze bacterie dood, is het aan te raden om gemalen rundvlees tot 160 graden te verwarmen. Heb je vlees gekocht in een winkel vergeet dan niet vaak je hamburgers om te draaien.

Want wist je dat een onderzoek heeft aangetoond dat je een hamburger elke 30 seconde om moet draaien bacteriën te doden? Een ander onderzoek laat zien dat wanneer je 2 hamburgers allebei 160 graden laat bereiken dat de gene die het vaakst was omgedraaid maar een vijfde van de E.coli bacterie bevatte ten opzichte van de andere burger.

Tip 10: Meer smaak dankzij marinade

gezonde bbq marinade

Het marineren van gevogelte, vlees en vis geeft niet alleen een heerlijke smaak aan het eten. Maar het zorgt er ook voor dat je minder zout hoeft gebruiken. Gebruik daarom dan ook ongeveer 120 ml marinade voor elke pond vlees dat je meer smaak wilt geven.

Zo kan je ervoor kiezen om een eenvoudige marinade te maken met bijvoorbeeld piment, kaneel, komijn, mosterd of knoflookpoeder.

Tip 11:  Gezonde bijgerechten

Veel mensen kiezen bij een BBQ voor in de winkel gekochte bijgerechten zoals een aardappelsalade enzovoort. Helaas bevatten deze bijgerechten vaak slechte vetten, natrium, toegevoegde en soms ook verborgen suikers.

Ik raad je daarom dan ook aan om zelf gezonde bijgerechten te maken. Zoals een kleurrijke bonensalade of een heerlijke fruitsalade. Wat je ook nog kunt overwegen is om gebruik te maken van kruiden zoals peterselie of basilicum. Ze bevatten namelijk alle 2 antioxidanten.

Tot slot: Een gezonde BBQ

Een 100% gegarandeerde gezonde BBQ is haast onmogelijk. Maar wanneer je de bovenstaande tips opvolgt ben je in ieder geval goed op weg om je barbecue voor je zelf en eventuele gasten zo gezond mogelijk te maken.

Heb je zelf nog tips voor een gezonde BBQ? Laat het mij dan weten in de comments. Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.