10 Gezonde Snacks Voor Onderweg

De volgende 10 snacks zijn ideaal voor ondeweg!

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Wanneer je vaak onderweg bent kan het zomaar zijn dat je tijdens de lange reizen een ontzettende trek kan krijgen. Vaak stop je dan ook bij een tankstation of een kiosk voor een snelle snack. Maar toch zijn deze dikwijls ongezond en zitten ze met een beetje pech ook nog eens boordevol met verborgen suikers. Om deze redenen wil ik dan ook graag jou een handige lijst geven met de 10 gezonde snacks voor onderweg.

Dus lees snel verder!

Waarom zou je gezonde snacks mee willen nemen?

Zoals ik al in de inleiding heb aangegeven is het het erg gemakkelijk om wanneer je regelmatig onderweg bent bent een auto of trein een ongezonde snack te nuttigen. Ze zijn snel klaar en ook nog eens snel op. Maar toch zijn deze snacks vaak duur en nog eens ongezond ook!

Een goed tussendoortje is dan ook aan te raden om zo je honger te stillen. En te zorgen dat je geen ongezonde snacks meer binnenkrijgt. Hieronder vind je een lijst met veel verschillende soorten gezonde snacks voor onderweg.

De 10 lekkerste gezonde snacks voor onderweg

1. Fruit

fruit is een gezonde snack voor onderwegLaten we beginnen met een erg voor de hand liggende keuze, namelijk fruit. Vers fruit bevat niet alleen een heleboel nuttige voedingsstoffen, waaronder voedingsvezels, vitamines en mineralen . Maar het bevat ook nog eens natuurlijke suikers.

Eet je ook nog eens regelmatig fruit? Dan zal de behoefte naar de slechte suikers verdwijnen! En is daarom dan ook erg gezonde snack voor onderweg.

Zorg dan ook dat je genoeg fruit thuis hebt liggen. Hierdoor ben je sneller geneigd om een gezonde snack mee te nemen.

2. Snackgroenten

Ze zijn tegenwoordig overal in elke supermarkt wel te vinden. Snackgroenten zijn vaak klein en erg gemakkelijk om mee te nemen. En ook zijn ze vaak caloriearm en bevatten ook nog onder andere vezels, vitamines, mineralen en vocht.

Zorg je voor een klein voorraadje in huis, dan zal je van zelf merken dat je de verleiding van een ongezonde snack voor onderweg kan weerstaan.

3. Advocadoreepjes

Avocado is al een superfood op zich zelf. Het zit namelijk vol met kalium, vitamine c, calcium en nog een aantal andere belangrijkste stoffen. Ook is uit een onderzoek naar voren gekomen dat als je een halve avocado toevoegt aan je middag eten. Dat je langer het gevoel hebt dat je vol zit en daardoor minder snel grijpt naar een ongezonde snack.

4. Ongezouten en ongebrande noten

Een andere maar vooral een gezonde keuze zijn ongezouten en ongebrande noten. Ze bevatten weliswaar veel calorieën. Maar toch is het een fantastische gezonde snack voor onderweg. Zo bevatten de noten essentiële eiwitten, vitamines, mineralen en vezels.

Kan je geen keuze maken in welke noten je wilt eten? Kies dan voor de notemix!

5. Stukjes met verse koko’s en mango’s

In kokos vind je vooral verschillende vitamine en mineralen terug. Het vruchtvlees daarin tegen bevat volop vezels die vooral belangrijk voor een goede stoelgang. Een andere gezonde snack zijn stukjes mango. Beide zijn zijn dus gezonde keuzes die je ook nog eens gemakkelijk voor onderweg kunt meenemen.

6. Mueslirepen

Een snel vullende snack is een mueslireep. Ze zijn gelukkig dan ook allemaal te vinden in een supermarkt. Maar let op: een aantal mueslirepen bevatten veel verborgen suikers. Het dan ook belangrijk dat je eerst goed het etiket door leest voordat je een mueslireep koopt.

Neem daarom dan ook een mueslireep die hele granen, noten, pitten of zaden bevat. Deze bevatten namelijk voedingsvezels, vitamines en complexe koolhydraten.

Een andere mogelijkheid is – en je weet dan zeker dat ze gezond zijn – zelf een mueslireep te maken. Het klinkt misschien moeilijk, maar dat is het zeker niet. Zo kun je er zelf een aantal maken met granen, zaden, fruit of zelfs met kokos.

7. Salades

Het eten van een (kleine) salade is een ontzettend handige manier om de gehele dag door extra vitamines binnen te krijgen. Een ontzettend lekkere salades zijn bijvoorbeeld dan ook rauwkostsalade of een verse maaltijdsalade. Beide zijn verkrijgbaar in de supermarkt, waarbij de maaltijdsalade ook nog eens vaak kant en klaar zijn. Ideaal dus!

Ook een eigen salade maken is een slimme keuze. Alleen dan heb je zelf de keuze om je salade zo te maken zoals jij hem graag wilt hebben. Kies wel voor houdbare ingrediënten! (wist je dat rode uien gezond zijn?) Aangezien het moeilijk is om je zelf gemaakte salade koel te bewaren.

8. Wraps

Wanneer je wat meer tijd hebt en je hebt geen zin een gesmeerde boterham, dan zou je ervoor kunnen kiezen om zelf heerlijke wraps te maken. Maak dan in de avond of de ochtend daarna een wrap naar eigen smaak. Pak deze vervolgens dan in met folie, zodat het langer vers blijft. Onderweg zal je dan ook ongetwijfeld plezier hier aan beleven.

9. Pure chocolade

Je lees het goed! Pure chocolade is namelijk ook een gezonde snack. Maar dan dient de chocolade wel meer dan 85% cacao te bevatten. Hierdoor bevat het minder suiker en dus gezonder.

10. Heerlijke smoothies

smoothies gezonde snacks voor onderweg

Ben je lang onderweg en wil je iets drinkbaars in plaats van iets hartigs? Dan zijn smoothies een ideale uitkomst! Ze zijn namelijk niet alleen heerlijk, maar vooral erg gezond.

Een smoothie vult erg goed en drinkt ook nog eens gemakkelijk weg. Je kunt ze kopen in de supermarkt, maar ook natuurlijk zelf maken. Waarbij de laatste de voorkeur heeft. Zo kan je zelf bepalen welke ingrediënten die je wilt gaan gebruiken en is daarom dan ook 1 van de gezondste snacks voor onderweg.

Is het buiten koud en ben je nog opzoek naar een heerlijke variatie? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om je smoothie lekker romig te maken met een banaan.

Andere gezonde snacks?

Zit er er hierboven niks bij wat je je lekker vind? Dan zijn er gelukkig genoeg ander opties om te zorgen voor gezonde snacks voor onderweg. Maar wil je toch een gezonde snack meenemen, dan raad ik aan om vooral goed te kijken naar de schijf van 5. Hier vind je namelijk snacks die ook gezond zijn.

Ook in de supermarkt vind je andere gezonde snacks. Let dan vooral goed op het vinkje van Stichting Ik Kies Bewust. Dit teken geeft namelijk aan welke producten een gezondere, maar vooral een bewuste keuze zijn.

Maar let op! Ga nooit zomaar van uit dat iets gezond is. Controleer daarom altijd de ingrediënten van je snack en voorkom dat je verborgen suikers binnen krijgt.

Heb je toevallig ook trek in een heerlijke snack in de avond? Lees dan onze 9 heerlijke gezonde avond snacks bericht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.