Is Griekse Yoghurt Gezond?

Of is het stiekem toch een dikmaker?

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Is Griekse yoghurt gezond of juist niet, is een vraag die vaak gesteld word. In dit artikel wil ik je dan ook meer vertellen wat Griekse yoghurt is, en of je misschien niet een andere yoghurt soort kunt pakken.

Dus lees snel verder!

Wat is yoghurt

Voordat ik verder ga over dat Griekse yoghurt nu gezond is of niet, wil ik het eerst hebben over wat yoghurt nu precies is.

Bij het maken van yoghurt en Griekse yoghurt worden zogenaamde melkzuurbacteriën toegevoegd aan volle, magere of aan rauwe melk. Dit proces wordt dan ook fermenteren genoemd.

Hierbij vermenigvuldigen bacteriën zich, waardoor de melk niet alleen dikker wordt. Maar ook de kenmerkende zuurdere smaak krijgt.

Het verschil tussen Griekse yoghurt en normale yoghurt

Griekse Yoghurt

Maar het verschil tussen Griekse yoghurt en de normale yoghurt is dat bij de Griekse variant de vloeibare melkeiwit verwijderd word.

Melkeiwit is namelijk het waterige deel van melk. Wanneer je melk stremt of scheidt in vloeibare en vaste delen, wordt het melkeiwit zichtbaar. Maar ondanks Griekse yoghurt een veel dikkere en romige structuur heeft, lijkt het nog steeds op gewone yoghurt.

Wat maakt Griekse yoghurt nu gezond

Om de vraag of Griekse yoghurt gezond is te kunnen beantwoorden is het natuurlijk belangrijk dat je weet wat er allemaal inzit. Het bevat namelijk veel belangrijke voedingsstoffen die je lichaam dagelijks nodig heeft.

Denk dan bijvoorbeeld aan verschillende vitamines zoals vitamine A, B1, B2, B6 en B12. Maar ook bevat Griekse yoghurt ook verschillende mineralen, waaronder kalium, calcium, natrium en ijzer.

Bekijk de onderstaande tabel eens voor de voedingswaardes van 100 gram Griekse yoghurt, welke vergeleken is met de zelfde hoeveelheid normale yoghurt.

Griekse YoghurtNormale Yoghurt
Koolhydraten3 gram5 gram
Eiwitten9 gram3 gram
Vitamine A4% van de ADH3% van de ADH
Vitamine B1213% van de ADH15% van de ADH
Calorieen97 gram61 gram
Vetten5 gram3 gram
Natrium47 gram46 gram

Zoals je in de tabel kunt zien bevat de Griekse variant dus meer eiwitten, vetten en calorieën dan de normale yoghurt. Daarnaast bevat het ook minder koolhydraten.

4 Gezondheidsvoordelen van Griekse yoghurt

Nu je weet dat Griekse yoghurt gezond is vanwege de verschillende voedingsstoffen, wil ik hieronder nog eens een 4 belangrijke gezondheidsvoordelen noemen van het eten van Griekse yoghurt.

1. Goed voor spijsvertering

Wist je dat het verteringsorgaan wordt ontlast door Griekse yoghurt? Dit komt namelijk omdat de yoghurt goede bacteriën bevat. En laten deze bacteriën nu juist een gunstige werking hebben op je stofwisseling.

Ze stimuleren namelijk je darmflora en bevorderen daardoor je stoelgang. Daarnaast draagt het ook eens bij aan een beter immuunsysteem.

Wil je controleren of je Griekse yoghurt de goede bacteriën bevat? Controleer dan het etiket naar “bevat levende en actieve culturen”.

2. Rijk aan eiwitten

Griekse yoghurt bevat zoals je nu weet veel eiwitten. Namelijk zo’n 9 gram per 100 gram aan Griekse yoghurt.

Het eten van voldoende eiwitten is namelijk erg belangrijk voor je lichaam. Het vermindert namelijk niet alleen je hongergevoel. Maar het zijn ook gelijk de bouwstenen voor je lichaam en spieren.

En aangezien je lichaam ze zelf niet aanmaakt is het belangrijk dat je genoeg van deze essentiële bouwstoffen binnenkrijgt dankzij goede voeding.

3. Griekse yoghurt bevat minder lactose

Griekse YoghurtMelk bevat van nature lactose, alleen hebben sommige mensen het onvermogen om deze suikers te verteren. Het wordt dan ook wel lactose-intolerantie genoemd.

Het eten van teveel aan deze suikers kan dan leiden tot onaangename spijsverteringsproblemen, waaronder een opgeblazen gevoel, gas, buikkrampen en geïrriteerde slijmvliezen.

Omdat de yoghurt gefermenteerd is, is een groot deel van de suikers afgebroken en omgezet in melkzuren. Hierdoor hebben de bacteriën, schimmels en de gister aanzienlijk minder kans om zich te ontwikkelen. Daarom kan Griekse yoghurt een betere keuze zijn.

4. Griekse Yoghurt en afvallen

Wanneer je wilt afvallen kan je Griekse yoghurt gebruiken bij je dieet. Griekse yoghurt geeft namelijk door de vele eiwitten een lang verzadigd gevoel. Een schaaltje met Griekse yoghurt bij het ontbijt helpt dus om eetbuien later op de dag tegen te gaan.

Daarnaast bevat de Griekse variant door het verwijderen van de melksuikers minder koolhydraten, waardoor het perfect past in een koolhydraatarm dieet.

Het is echter wel belangrijk dat je de yoghurt naturel eet. Dus voeg er in welke vorm dan ook geen suikers bij. En kies ook niet voor een yoghurt met een smaakje. Hieraan zijn suikers aan toegevoegd waardoor je al de hierboven gezondheidsvoordelen die Griekse yoghurt heeft teniet doet.

Conclusie: Is Griekse yoghurt gezond?

griekse yoghurt gezond

Het is dus duidelijk dat Griekse yoghurt gezond is. Zo bevat de Griekse variant verschillende vitamines en mineralen. Maar bevat het ook ontzettend veel eiwitten. Deze eiwitten zorgen niet alleen voor je dat je spieren groeien en herstellen. Maar zorgen ervoor dat je een lang en verzadigd gevoel hebt, wat ideaal is bij het afvallen. Mocht je nog vragen hebben over Griekse yoghurt, stel ze dan hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.