Home » Blog » Hoe val je snel in slaap?

Hoe val je snel in slaap?

5 Tips die jou helpen om snel in slaap te vallen en heerlijk te dromen

Gemiddelde leestijd: 3 minuten
Jelle

Hoe val je snel in slaap in een vraag die waarschijnlijk heel veel mensen hebben gesteld. En dat is eens niet zo heel gek. Want wist je dat ruim 6 op de 10 Nederlanders slaapproblemen heeft en dat dit grote gevolgen kan hebben?

Zo kunnen mensen met slaapproblemen gemakkelijker geïrriteerd raken, kunnen ze zich minder goed concentreren en hebben vaker problemen met hun geheugen.

Daarom wil ik je een 5tal tips geven waarmee je leert hoe je snel in slaap valt. Dus lees snel verder!

1. Maak een avondwandeling

Wist je dat een goede avondwandeling kan helpen om snel in slaap te vallen? Een avondwandeling kan namelijk wonderen doen voor je nachtrust. Het zorgt er niet alleen voor dat je lichaam kan ontspannen. Maar ook dat je lichaam langzaam aan moe wordt.

Daarnaast is het een goede afleiding om eventuele stress symptomen te verminderen. Richt daarom dan ook al je aandacht op het gene wat je wilt gaan doen. Namelijk een wandeling maken.

En wanneer je gedachten afdwalen, kijk dan om je heen en neem alles wat je ziet, ruikt of voelt in je omgeving op.

2. Lees een boek

Wil je snel in slaap vallen dan kan je ervoor kiezen om voordat je gaat slapen een goed boek te lezen. Maak dan géén gebruik van een e-reader of iets dergelijks, maar echt een papieren boek.  Aangezien de elektronische apparaten teveel licht geven denk je lichaam nog niet aan slapen.

Kies daarnaast ook geen boek die té spannend is waardoor je door wilt blijven lezen. Je kan beter voor een rustgevende roman kiezen.

En wanneer je hier een routine van maakt gaat je brein onbewust een boek koppelen aan slapen gaan.

3. Luister naar slaap meditatie muziek

Muziek ontspant en is stress verlagend zo blijkt uit onderzoek van Dave Elliot. Om optimaal te kunnen ontspannen moet je naar muziek luisteren die je mooi en rustig vind.

Je hersenen reageren namelijk op het geluid en dat heeft dan weer invloed op je hartslag, bloeddruk, ademhaling en spieren. Zo zorgt bijvoorbeeld het muziek ervoor dat je ademhaling en hartslag vertraagd.

Heb je het muziek gevonden die je wilt luisteren? Ga dan vervolgens lekker in bed liggen en adem regelmatig en diep. Probeer vervolgens je gedachten los te laten en luister alleen nog maar naar het muziek.

Uiteindelijk kom je in de sluimertoestand waardoor je nergens meer aan denk, waardoor je in slaap valt.

4. Zorg voor de ideale slaapkamertemperatuur

Wanneer je moeite hebt met in slaap vallen, dan kan je eens proberen om de temperatuur in je slaapkamer te verlagen. De ideale slaapkamertemperatuur is dan ook ongeveer 15 a 17 graden. (verschilt per persoon)

Je zal nu niet alleen sneller in slaap vallen maar ook voordelen onder vinden van een koudere slaapkamer. Denk maar eens aan:

  • Je stofwisseling werkt beter
  • Je lichaam maakt meer melatonine aan
  • Je verbrandt meer calorieën omdat je lichaam meer moet werken om warm te blijven

5. Verduister je slaapkamer

Ons lichaam is ontzettend gevoelig voor licht en donker. En laat licht er nu ervoor zorgen dat je moeite hebt om in slaap te vallen. Daarom moet je ervoor zorgen dat je slaapkamer goed verduisterd is.

Doe je dit niet, dan blijven je hersenen actief, waardoor melatonine in je lichaam geremd word. Melatonine is namelijk een hormoon dat onder andere belangrijk is bij je slaap en waakritme.

Ook bij aanwezigheid van blauw licht zoals van je televisie, telefoon of tablet wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling van het licht af, dan zal je lichaam dit als een signaal opvangen en zich voor bereiden op de nacht.

Zorg daarom dan ook voor dat je slaapkamer zo donker mogelijk is. Dat betekent ook géén stand-by lampjes!

Tot slot: Hoe val je snel in slaap

In dit artikel heb je 5 verschillende tips kunnen lezen hoe je snel in slaap valt. Heb je zelf nog tips die hier niet erbij staan? Laat het mij dan weten door een berichtje achter te laten op deze pagina. Dan probeer ik er zo snel mogelijk op terug te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.