Hoe val je snel in slaap?

6 Tips die je helpen om snel in slaap te vallen

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Hoe val je snel in slaap in een vraag die waarschijnlijk heel veel mensen hebben gesteld. En dat is eens niet zo heel gek. Want wist je dat ruim 4 op de 10 Nederlanders moeite heeft om in slaap te vallen? En laat dit er nu ervoor zorgen dat mensen gemakkelijker geïrriteerd kunnen raken, zich minder goed kunnen concentreren en vaker problemen hebben met hun geheugen.

Maar hoe val je dan snel in slaap? Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik onderzoek gedaan naar 6 verschillende oplossingen. Zo kan je ervoor kiezen om een avondwandeling te maken zodat je lichaam langzaamaan moe word. Daarnaast kun je voordat je gaat slapen een roman lezen of naar meditatiemuziek luisteren om je optimaal te ontspannen. Maar ook het voldoende verduisteren van je slaapkamer, de juiste slaapkamertemperatuur en de bekende 4-7-8 methode zorgen ervoor dat je snel in slaap valt.

In de rest van het artikel geef ik je meer informatie over de oplossingen die ik hierboven heb genoemd. Dus lees snel verder.

1. Maak een avondwandeling

Wist je dat een goede avondwandeling kan helpen om snel in slaap te vallen? Een avondwandeling kan namelijk wonderen doen voor je nachtrust. Het zorgt er niet alleen voor dat je lichaam kan ontspannen. Maar ook dat je lichaam langzaamaan moe wordt.

Daarnaast is het een goede afleiding om eventuele stress symptomen te verminderen. Richt daarom dan ook al je aandacht op het gene wat je wilt gaan doen. Namelijk een wandeling maken.

En wanneer je gedachten afdwalen, kijk dan om je heen en neem alles wat je ziet, ruikt of voelt in je omgeving op.

2. Hoe val je snel in slaap? Lees een boek

Wil je snel in slaap vallen dan kan je ervoor kiezen om voordat je gaat slapen een goed boek te lezen. Maak dan géén gebruik van een e-reader of iets dergelijks, maar echt een papieren boek.  Aangezien de elektronische apparaten teveel licht geven denkt je lichaam nog niet aan slapen.

Kies daarnaast ook geen boek die té spannend is waardoor je door wilt blijven lezen. Je kan beter voor een rustgevende roman kiezen.

En wanneer je hier een routine van maakt gaat je brein onbewust een boek koppelen aan slapen gaan.

3. Luister naar slaap meditatie muziek

Muziek ontspant en is stress verlagend zo blijkt uit onderzoek van Dave Elliot. Om optimaal te kunnen ontspannen moet je naar muziek luisteren die je mooi en rustig vind.

Je hersenen reageren namelijk op het geluid en dat heeft dan weer invloed op je hartslag, bloeddruk, ademhaling en spieren. Zo zorgt bijvoorbeeld het muziek ervoor dat je ademhaling en hartslag vertraagd.

Heb je het muziek gevonden die je wilt luisteren? Ga dan vervolgens lekker in bed liggen en adem regelmatig en diep. Probeer vervolgens je gedachten los te laten en luister alleen nog maar naar het muziek.

Uiteindelijk kom je in de sluimertoestand waardoor je nergens meer aan denk, waardoor je in slaap valt.

4. Zorg voor de ideale slaapkamertemperatuur

Wanneer je moeite hebt met in slaap vallen, dan kan je eens proberen om de temperatuur in je slaapkamer te verlagen. De ideale slaapkamertemperatuur is dan ook ongeveer 15 a 17 graden. (verschilt per persoon)

Je zal nu niet alleen sneller in slaap vallen maar ook voordelen onder vinden van een koudere slaapkamer. Denk maar eens aan:

  • Je stofwisseling werkt beter
  • Je lichaam maakt meer melatonine aan
  • Je verbrandt meer calorieën omdat je lichaam meer moet werken om warm te blijven

5. Hoe val je snel in slaap: Door je slaapkamer te verduisteren

Ons lichaam is ontzettend gevoelig voor licht en donker. En laat licht er nu ervoor zorgen dat je moeite hebt om in slaap te vallen. Daarom moet je ervoor zorgen dat je slaapkamer goed verduisterd is.

Doe je dit niet, dan blijven je hersenen actief, waardoor melatonine in je lichaam geremd word. Melatonine is namelijk een hormoon dat onder andere belangrijk is bij je slaap en waakritme.

Ook bij aanwezigheid van blauw licht zoals van je televisie, telefoon of tablet wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling van het licht af, dan zal je lichaam dit als een signaal opvangen en zich voor bereiden op de nacht.

Zorg daarom dan ook voor dat je slaapkamer zo donker mogelijk is. Dat betekent ook géén stand-by lampjes!

6. De 4-7-8 techniek

Wanneer je moeite hebt om snel in slaap te vallen, dan kan je gebruik maken van ademhalingsoefeningen. Door op je ademhaling te concentreren ontspant niet alleen je lichaam. Maar het zorgt er ook voor dat je op iets specifieks kan richten in plaats je gedachtes te laten afdwalen. Een goede ademhalingsoefening is dan ook de 4-7-8 techniek.

Deze techniek is een zeer effectieve manier om te ontspannen door op de juiste manier adem te halen. En het fijne is dat je deze techniek zelf heel gemakkelijk kan uitvoeren door de onderstaande stappen te doorlopen:

  • Zorg dat je op een aangename plek ligt waarbij je rug goed recht is
  • Plaats vervolgens je tong boven achter je voortanden (waar je gehemelte begint)
  • Doe je mond dicht en adem in door je neus. Terwijl je dit doet tel je in je zelf tot 4
  • Vervolgens houd je je adem voor 7 seconden in
  • Bij deze stap blaas je voor 8 seconden lang al je lucht uit je longen
  • Herhaal de bovenstaande stappen 4x achter elkaar

Tot slot: Hoe val je snel in slaap

In dit artikel heb ik je 6 verschillende tips gegevens die je hopelijk helpen om je vraag “hoe val je snel in slaap” te beantwoorden. Heb je zelf nog tips die hier niet bij staan? Laat het mij dan weten door een berichtje achter te laten op deze pagina. Dan kom ik er zo snel mogelijk op terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.