Hoeveel calorieën heeft een banaan?

Is een banaan nu echt zo gezond?

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Bananen zijn na graan, mais en rijst het meest gegeten product ter wereld. Het is dan ook niet vreemd als je vaak de vraag krijgt “Hoeveel calorieën heeft een banaan?” Om vervolgens de vraag te krijgen of een banaan je dik maakt. En ergens zijn deze vragen wel logisch, want bananen zijn een goede bron van voedingsstoffen, maar bevatten toch een bepaalde hoeveelheid calorieën.

Om deze 2 vragen voor nu eens en altijd te kunnen beantwoorden heb ik besloten om hier een artikel over te schrijven. Dus lees snel verder!

Bananen gezond?

Voordat ik het wil hebben over hoeveel calorieën een banaan bevat, wil ik je eerst vertellen wat er allemaal in een banaan zit. Een banaan bevat verschillende soorten mineralen, waaronder calcium en nog vele andere zoals koper, magnesium, fosfor en kalium. Het laatste is niet alleen heel belangrijk voor het regelen van je bloeddruk. Maar ook van het functioneren van je vochtbalans.

Kijken we specifiek naar de vitamines, dan bevat een banaan vitamine A, B3, B6 en C.

Vezels in een banaan

Een banaan bevat dus niet alleen verschillende mineralen en vitamines. Maar het bevat ook nog eens ontzettend veel vezels. Het grote voordeel daarvan is dat het eigenlijk het ideale tussendoortje is voor wanneer je bijvoorbeeld zin hebt in een gezonde (avond) snack. Het geeft je namelijk een verzadigd gevoel.

Door het eten van een banaan zorg je er dus voor dat je hongerbuien kunt voorkomen. Waardoor je minder geneigd bent om te kiezen voor een ongezonde vette hap.

Een banaan en je darmen

Wanneer je last hebt van je darmen, dan is het aan te raden om regelmatig een banaan te eten. Bananen bevatten zoals eerder is aangegeven veel vezels. En laten deze nu niet alleen goed zijn voor een goed cholesterolniveau. Maar ze zorgen er ook nog eens ervoor dat de opname en de afgifte van bloedsuikers worden vertraagd.

De vezels worden niet verteerd in de dunne darm. Maar komen onveranderd aan in de dikke darm. Daar worden ze vervolgens door de goede darmbacteriën gefermenteerd. Tijdens dit proces komen stoffen vrij die ervoor zorgen dat de darmbewegingen gestimuleerd worden.

In andere worden: Bananen “stoppen” dus niet, maar zorgen er juist voor een goede stoelgang.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat onrijpe (groene) bananen voor darmongemakken kunnen zorgen. Dit komt omdat de onrijpe variant heel veel onverteerbaar zetmeel bevat. Ook dit zetmeel draagt bij aan een goede stoelgang, maar tijdens het fermentatieproces in je dikke darm komen gassen vrij die soms buikpijn en winderigheid kunnen veroorzaken.

word je van bananen dik

Hoeveel calorieën heeft een banaan?

Nu we weten dat bananen gezond voor je zijn komen we nu eindelijk aan bij de vraag “hoeveel calorieën heeft een banaan?”. Om met de deur gelijk in huis te vallen, een grote banaan bevat ongeveer 89 calorieën.

Dit is meer dan bijvoorbeeld een appel (60 calorieën). En is daarom dan ook één van de meest gebruikte fruitsoorten door sporters. Want wanneer je voor het sporten of na het sporten een banaan eet, zorgt de banaan voor een flinke dosis met energie en kracht.

Het aantal calorieën van een banaan kan wel veranderen wanneer je ervoor kiest om het te koken, te bakken of te grillen. In dat geval neemt het aantal mineralen en vitamines af. Terwijl het aantal calorieën toeneemt.

Word je van bananen dik?

Nu je weet dat bananen redelijk wat calorieën bevatten is de vraag of je niet dik word van het eten van bananen. Wanneer je veel bananen eet en je verbrand de calorieën niet, dan kan het zo zijn dat je dikker gaat worden. Het draait dus allemaal om de hoeveel calorieën die je per dag binnen krijgt. Een banaan per dag is dan ook absoluut geen probleem wanneer je op je gewicht wilt letten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.