Home » Kennisbank » Mineralen

Mineralen

Net zoals vitamines zijn mineralen speciale voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in ons eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor je gezondheid, groei en ontwikkeling van je lichaam. Maar leveren in tegenstelling tot vitamines géén energie.

Een tekort

Aangezien de mens zelf geen mineralen kan aanmaken, moeten wij er dus voor zorgen dat we er genoeg  van binnen krijgen. Een gevarieerd en gezonde voeding helpt hierbij. Maar het kan soms toch zijn dat bepaalde bevolkingsgroepen er niet genoeg binnenkrijgt.

Denk dan bijvoorbeeld aan vrouwen die bloed verliezen tijdens de menstruatie of zwangere vrouwen die borstvoeding geven. Deze 2 groepen hebben vaak een tekort aan ijzer. Een andere groep die vaak wordt vergeten zijn vegetariërs en veganisten. Aanzien deze groepen geen tot weinig dierlijke producten eten.

Spoorelementen

Eigenlijk zijn mineralen en spoorelementen hetzelfde. Maar toch is er één belangrijk verschil. Mineralen waarvan je slechts maar een aantal microgrammen van nodig hebt worden spoorelementen genoemd.

Ze zijn daarom dan ook onder te verdelen in twee groepen, namelijk:

  • Macro-elementen
    Dit zijn de mineralen waarvan de mens per mineraal ruim boven de 100mg per dag nodig heeft
  • Mirco-elementen
    Dit zijn de spoorelementen waarvan die mens per spoorelement minder dan 100mg per dag nodig hebt heeft.

Bekende spoorelementen zijn dan ook chroom, ijzer, jodium, kopen mangaan en zink.

Het verschil tussen vitamines en mineralen

Het enige opmerkelijk verschil tussen beide is dat de vitamines van oorsprong uit de natuur komen. Waardoor het dus organische stoffen zijn.

Mineralen en de spoorelementen komen daarentegen van oorsprong uit de dode natuur. Ze worden door de planten en water opgenomen om vervolgens weer opgegeten/opgedronken te worden door mensen en dier.

Welke mineralen en spoorelementen zijn essentieel?

Onderzoekers hebben nog niet van elke mineraal of spoorelement kunnen aantonen of ze belangrijk zijn voor onze lichaam. Wat we inmiddels wel weten is dat ze een zeer belangrijke rol hebben bij de overdracht van prikkels, stevigheid van je skelet, opbouw van je spieren en zenuwen en bloedvaten.

De belangrijkste mineralen voor ons lichaam zijn:

  • Calcium
  • Chloride
  • Fosfor
  • Kalium
  • Magnesium
  • Natrium

De belangrijkste spoorelementen voor ons lichaam zijn:

  • IJzer
  • Jodium
  • Fluoride
  • Zink
  • Koper
  • Chroom
  • Selenium
  • Mangaan
  • Molybdeen

Teveel aan mineralen

In het begin van het artikel hebben we het al gehad over een tekort. Maar teveel aan mineralen is mogelijk. Met als gevolg dat er functiestoornissen ontstaan en ook nog eens de opname van andere voedingsstoffen worden belemmerd.

Een teveel ontstaat meestal door het gebruik van supplementen. Deze kunnen namelijk niet door je lichaam worden afgebroken en hopen dus op in je lichaam. Zo kan het gebeuren dat bij een langere tijd teveel aan ijzer vrije radicalen vormen. Deze zorgen dat het verouderingsproces versnelt. Maar kunnen ook andere lichamelijke problemen veroorzaken, zoals hart en vaatziektes.


Andere interessante artikelen