Mineralen

Mineralen zijn net zoals vitamines speciale voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in ons dagelijks eten en drinken. Ze zijn onmisbaar voor je gezondheid, groei en ontwikkeling van je lichaam. Het grote verschil tussen vitamines en mineralen is dan vooral waar ze vandaan komen.

Mineralen komen voort uit de dode natuur. Ze worden door de planten uit de aarde opgenomen of door de dieren uit voeding of water gehaald. Hierdoor komen ze uiteindelijk in ons eten en drinken terecht. De bekende mineralen zijn calcium, chloor, fosfor, kalium, natrium, en magnesium. Daarnaast bestaan er ook mineralen waarvan je lichaam heel weinig van nodig heeft. Dit worden dan ook spoorelementen genoemd. Hieronder vallen chroom, fluoride, ijzer, jodium, koper, mangaan, molybdeen, seleen en zink.

In dit artikel ga ik dieper in op spoorelementen en wat er gebeurd wanneer je een tekort of een overschot aan mineralen hebt.

Welke mineralen zijn er?

Eigenlijk zijn mineralen en spoorelementen hetzelfde. Maar toch is er één belangrijk verschil. Mineralen waarvan je slechts maar een aantal microgrammen van nodig hebt worden spoorelementen genoemd. Ze zijn daarom dan ook onder te verdelen in twee groepen, namelijk:

  • Macro-elementen
    Dit zijn de mineralen waarvan de mens per mineraal ruim boven de 100mg per dag nodig heeft
  • Mirco-elementen
    Dit zijn de spoorelementen waarvan die mens per spoorelement minder dan 100mg per dag nodig hebt heeft.

Bekende spoorelementen zijn dan ook chroom, ijzer, jodium, kopen mangaan en zink.

Welke mineralen en spoorelementen zijn essentieel?

Onderzoekers hebben nog niet van elke mineraal of spoorelement kunnen aantonen of ze belangrijk zijn voor onze lichaam. Wat de onderzoekers inmiddels wel weten is dat ze een zeer belangrijke rol hebben bij de overdracht van prikkels, stevigheid van je skelet, opbouw van je spieren en zenuwen en bloedvaten.

De belangrijkste mineralen voor ons lichaam zijn calcium, chloride, fosfor, kalium, magnesium en natrium. Terwijl ijzer, jodium, fluoride, zink, koper, chroom, selenium, mangaan en molybdeen de belangrijkste spoorelementen zijn.

Daarnaast zijn er een aantal mineralen die niet als noodzakelijk worden gezien, zoals arseen, kobalt, lood en nikkel. Het is zelfs dat als je teveel van deze mineralen binnenkrijgt dat zelfs giftig voor je zijn!

Een tekort

Aangezien de mens zelf geen mineralen kan aanmaken, moeten wij er dus voor zorgen dat we er genoeg  van binnen krijgen. Een gevarieerd en gezonde voeding helpt hierbij. Maar het kan soms toch zijn dat bepaalde bevolkingsgroepen er niet genoeg binnenkrijgt.

Denk dan bijvoorbeeld aan vrouwen die bloed verliezen tijdens de menstruatie of zwangere vrouwen die borstvoeding geven. Deze 2 groepen hebben vaak last van ijzergebrek. Een andere groep die vaak wordt vergeten zijn vegetariërs en veganisten. Aanzien deze groepen geen tot weinig dierlijke producten eten.

Teveel aan mineralen

Niet alleen een tekort is mogelijk, maar een teveel aan mineralen is ook goed mogelijk. Met als gevolg dat er functiestoornissen ontstaan en ook nog eens de opname van andere voedingsstoffen worden belemmerd.

Een teveel ontstaat meestal door het gebruik van supplementen. Deze kunnen namelijk niet door je lichaam worden afgebroken en hopen dus op in je lichaam. Zo kan het gebeuren dat bij een langere tijd teveel aan ijzer vrije radicalen vormen. Deze zorgen dat het verouderingsproces versnelt. Maar kunnen ook andere lichamelijke problemen veroorzaken, zoals hart en vaatziektes.