Vitamines

Vitamines bestaan er in verschillende soorten en hebben zijn allemaal geschikt voor andere doeleindes. Maar wat zijn vitamines? En welke soorten vitaminen zijn er allemaal?

Het woord vitamine is en combinatie van 2 woorden. Namelijk ‘vitae’ (leven) en ‘amine’. Het laatste woord is een scheikundige term voor een verbinding van waterstofatomen, koolstof en stikstof. Al bevatten niet alle vitamines stikstof. Vitaminen worden daarom dan ook gezien als een speciale micro-voedingsstof die onmisbaar is voor je lichaam. Zo spelen ze ene belangrijke rol bij de groei, herstel en het goed functioneren van je lichaam. Maar ze leveren géén energie.

Wel is het zo dat je lichaam in tegenstelling tot verschillende diersoorten zelf weinig tot geen vitaminen kan aanmaken. Zo moeten mensen er bijvoorbeeld zelf ervoor zorgen dat ze genoeg vitamine C binnenkrijgen. Terwijl bijvoorbeeld een hond na behoefte zelf genoeg vitamine C kan produceren.

Dit geldt ook voor vitamine D. Je lichaam krijgt namelijk de meeste vitamine D binnen door blootstelling aan zonlicht en niet door voeding omdat daar niet de benodigde hoeveelheden in zit. En wanneer je lichaam niet genoeg hiervan binnen krijgt kan er een vitamine D tekort ontstaan. Wat ook weer voor verschillende lichamelijke problemen zorgt.

Dit artikel legt uit welke soorten vitamines er allemaal zijn en waar ze allemaal goed voor zijn.

Belangrijke feiten over vitamines

vitamines in zalm

Hieronder lees je een aantal belangrijke punten over vitaminen. Wil je meer informatie over deze punten lees dan het artikel verder.

  • Er zijn 13 verschillende soorten vitamines met verschillende rollen en hoeveelheden
  • Onderverdeeld in water oplosbaar en in vet oplosbaar
  • Vet oplosbare vitamines zijn voor je lichaam gemakkelijk om op te slaan
  • Vitamines bevatten koolstof en zijn daardoor “organisch”
  • Gevarieerd eten en genoeg buiten komen zorgt ervoor dat je voldoende vitamines binnenkrijgt. Maar toch kan je arts wanneer het nodig is supplementen aanraden

In vetoplosbare en in water oplosbare vitaminen

Vitaminen kunnen worden ingedeeld in 2 verschillende groepen. Namelijk de in vet oplosbare en in water oplosbare vitamines.

1. In vetoplosbare vitamines

Deze micro-voedingsstoffen worden niet alleen opgeslagen in de vetweefsels van je lichaam, maar ook in je lever. Daarnaast zijn ze ook een stuk gemakkelijk op te slaan dan in de water oplosbare vitamines.

Ze kunnen namelijk dagenlang tot zelfs maandenlang in het je lichaam achterblijven. En worden met behulp van vetten of lipiden via je darmkanaal geabsorbeerd.  De vitaminen die onder de vet oplosbare vitamines vallen zijn de vitamines A, D, E en K.

2. In water oplosbare vitamines

Vitamine C en alle B-varianten zijn water oplosbare vitamines. Ze blijven niet lang in je lichaam omdat je lichaam ze niet kan opslaan. Ze vertalen je lichaam dan ook door middel van je urine.

Het is daarom dan ook belangrijk dat je ervoor zorgt dat je de wateroplosbare vitamines vaker binnenkrijgt dan de vetoplosbare vitamines.

Welke soorten vitamines zijn er

vitamines in fruit

Zoals je al eerder hebt kunnen lezen zijn er 13 soorten vitamines, die ieder zijn eigen functie hebben.

Vitamine A

Deze vitamine is één die door het lichaam zelf aangemaakt kan worden. Al heeft het daarvoor wel zogenaamde beta-caroteen voor nodig. Deze zorgt niet alleen voor de aanmaak van vitamine A. Maar zorgt er ook voor dat het de schade die door vrij radicalen worden aangericht beperkt worden.

Vitamine B1

Een andere naam voor deze vitamine is Thiamine. En deze zorgt ervoor dat koolhydraten die je binnenkrijgt door voedsel worden verbrand, waardoor je veel meer energie krijgt. Mensen die vooral actief sporten hebben dan ook een grotere behoefte aan B1.

Vitamine B2

Dit is een belangrijk mirco-voedingsstof voor het gezond houden van je huid maar ook je haard. Verder zorgt het ook voor een positief effect op je spijsvertering en op je zenuwstelsel. Daarnaast is het ook nog eens goed voor je ogen. Zo worden je ogen beter beschermt tegen de schadelijke invloeden van UV-licht.

Vitamine B3

Deze vitamine is net zoals de B2 erg goed voor de werking van je zenuwstelsel en bevordert ook nog eens de energieproductie van je lichaam.

Vitamine B5

Ben je gevallen en heb je een grote (schaaf) wond? Dan zorgt B5 voor het herstel van je weefsels. Ook helpt het met de opbouw en de afbraak van vetten, eiwitten en koolhydraten.

Vitamine B6

De laatste jaren staat de B6 erg in de belangstelling, omdat het samen met de B12 en foliumzuur een belangrijke rol heeft bij het beschermen van je hart en bloedvaten. Daarnaast is het ook nog eens belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen en de opbouw van je DNA.

Vitamine B8

Biotine is net zoals de B2 erg belangrijk voor de ontwikkeling van je huid en haar. Tevens zorgt het ook voor een goede energieproductie binnen je lichaam.

Vitamine B11

Een andere naam voor B11 is foliumzuur. Het is vooral bekend vanwege zijn werking tijdens de zwangerschap. Zo verkleint het de kans onder andere op een miskraam. Verder is B11 goed voor de opbouw van je DNA en verkleint het de kans op verschillende hart en vaatziektes.

Vitamine B12

B12 helpt je lichaam bij verschillende processen, zoals bijvoorbeeld de aanmaak van rode bloedcellen. Maar zorgt ook voor een goede werking van ons zenuwstelsel en voor de opbouw en afbraak van eiwitten.

Vitamine C

vitamine C

Eén van de meest bekendste vitamine is de C variant. Deze zorgt niet alleen voor een verhoogde weerstand. Maar zorgt ook nog eens voor een betere opname van ijzer en speelt ook nog eens een zeer belangrijke rol bij het gezond houden van je botten, tanden en bloedvaten.

Benieuwd waar vitamine C in zit? Lees dan mijn artikel: waar zit vitamine C in.

Vitamine D

Vitamine D wordt ook wel de zonne-vitamine genoemd. Dit komt omdat je lichaam in staat is om deze vitamine aan te maken door middel van zonlicht. Vitamine D zorgt voor sterkere tanden en botten. Evenals zorgt ervoor dat mineralen zoals calcium en fosfor veel beter worden opgenomen.

Vitamine E

Deze vitamine speelt niet alleen een zeer belangrijke rol in je rode bloedcellen evenals spieren en pezen. Het versterkt ook nog eens je immuunsysteem dat je lichaam beschermt tegen indringers van buitenaf.

Vitamine K

Vitamine K is een andere vitamine die in je lichaam worden aangemaakt door de goede bacteriën die zich in je dikke darm bevinden. Verder zorgt het voor bloedstolling en de aanmaak van botweefsel.

De belangrijkste basis

Om voldoende van de 13 verschillende soorten vitamines binnen te krijgen is een gevarieerde en gezonde voeding de belangrijkste basis. Als je eet volgens de bekende schijf van vijf krijgt je lichaam alle benodigde vitamines en mineralen binnen die je per dag nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Benieuwd naar de schijf van vijf? Bekijk dan de onderstaande video voor meer informatie.