Home » Kennisbank » Wat zijn vitamines?

Wat zijn vitamines?

Vitamines worden gezien als een speciale micro-voedingsstof die onmisbaar is voor je lichaam. Zo spelen ze niet alleen een zeer belangrijke rol bij de groei, maar deze mirco-voedingsstoffen zorgen er ook voor dat je lichaam hersteld en goed kan blijven functioneren.

Een mooi voorbeeld is dan ook de stofwisseling binnen je lichaam, waarbij de vitamines verschillende sleutelfuncties vervullen om voedsel om te zetten in energie.

Deze micro-voedingsstof kun je dan daarom ook het beste zien als een brandstof voor je lichaam omdat ze bij wijze van spreken je lichaam “draaiende” houden.

Mensen kunnen in tegenstelling tot een aantal verschillende diersoorten onvoldoende tot geen vitamines aanmaken. En worden dan ook wel vaak de onmisbare voedingsstoffen genoemd.

Gelukkig zijn vitamines veelal te vinden onze dagelijkse voeding. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat je ervoor zorgt dat je deze voedingsstoffen dan ook dagelijks binnenkrijgt.

Dit kun je het beste doen door dagelijks goed en gevarieerd eten, zodat je genoeg soorten vitamines binnenkrijgt. Het klinkt gemakkelijk, maar dat is het helaas niet. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je op bepaalde momenten extra vitamines nodig hebt.

Dit kan bijvoorbeeld bij ziektes zijn. Maar ook bij een zwangerschap of wanneer je langzaamaan ouder begint te worden. En juist bij deze momenten is het dan ook handig om supplementen tot je te nemen.

vitamines in vis

Welke soorten vitamines zijn er?

In totaal zijn er 13 verschillende soorten vitamines die ieder zijn eigen functie hebben. De volgende 13 zijn hieronder opgesomd.

  • Vitamine A
    Deze vitamine is één die door het lichaam zelf aangemaakt kan worden. Al heeft het daarvoor wel zogenaamde beta-caroteen voor nodig. Deze zorgt niet alleen voor de aanmaak van vitamine A. Maar zorgt er ook voor dat het de schade die door vrij radicalen worden aangericht beperkt worden.
  • Vitamine B1
    Een andere naam voor deze vitamine is Thiamine. En deze zorgt ervoor dat koolhydraten die je binnenkrijgt door voedsel worden verband, waardoor je veel meer energie krijgt. Mensen die vooral actief sporten hebben dan ook een grotere behoefte aan B1.
  • Vitamine B2
    Dit is een belangrijk mirco-voedingsstof voor het gezond houden van je huid maar ook je haard. Verder zorgt het ook voor een positief effect op je spijsvertering en op je zenuwstelsel. Daarnaast is het ook nog eens goed voor je ogen. Zo worden je ogen beter beschermt tegen de schadelijke invloeden van UV-licht.
  • Vitamine B3
    Deze vitamine is net zoals de B2 erg goed voor de werking van je zenuwstelsel en bevordert ook nog eens de energieproductie van je lichaam.
    vitamines in fruit
  • Vitamine B5
    Ben je gevallen en heb je een grote (schaaf) wond? Dan zorgt B5 voor het herstel van onze weefsels. Ook helpt het met de opbouw en de afbraak van vetten, eiwitten en koolhydraten.
  • Vitamine B6
    De laatste jaren staat de B6 erg in de belangstelling, omdat het samen met de B12 en foliumzuur een belangrijke rol heeft bij het beschermen van je hart en bloedvaten. Daarnaast is het ook nog eens belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen en de opbouw van je DNA.
  • Vitamine B8
    Biotine is net zoals de B2 erg belangrijk voor de ontwikkeling van je huid en haar. Tevens zorgt het ook voor een goede energieproductie binnen je lichaam.
  • Vitamine B11
    Een andere naam voor B11 is foliumzuur. Het is vooral bekend vanwege zijn werking tijdens het zwanger worden. Zo verkleint het de kans onder andere op een miskraam. Verder is B11 goed voor de opbouw van ons DNA en verkleint het de kans op verschillende hart en vaatziektes.
  • Vitamine B12
    B12 helpt je lichaam bij verschillende processen, zoals bijvoorbeeld de aanmaak van rode bloedcellen. Maar zorgt ook voor een goede werking van ons zenuwstelsel en voor de opbouw en afbraak van eiwitten.
  • Vitamine C
    Eén van de meest bekendste vitamines is de C variant. Deze zorgt niet alleen voor een verhoogde weerstand. Maar zorgt ook nog eens voor een betere opname van ijzer. En speelt ook nog eens een zeer belangrijke rol bij het gezond houden van je botten, tanden en bloedvaten.
    vitamine C
  • Vitamine D
    Vitamine D wordt ook wel de zonne-vitamine genoemd. Dit komt omdat je lichaam in staat is om deze vitamine aan te maken door middel van zonlicht. Vitamine D zorgt voor sterkere tanden en botten. Evenals zorgt ervoor dat mineralen zoals calcium en fosfor veel beter worden opgenomen.
  • Vitamine E
    Deze vitamine speelt niet alleen een zeer belangrijke rol in je rode bloedcellen evenals spieren en pezen. Het versterkt ook nog eens je immuunsysteem dat je lichaam beschermt tegen indringers van buitenaf.
  • Vitamine K
    Vitamine K is een andere vitamine die in je lichaam worden aangemaakt door de goede bacteriën die zich in je dikke darm bevinden. Verder zorgt het voor bloedstolling en de aanmaak van botweefsel.

Vetoplosbare en wateroplosbaren vitamines

In de vorige paragraaf heb je meer kunnen lezen over de 13 vitamines. Maar deze vitamines kunnen ook nog eens verdeeld worden in 2 groepen. Namelijk de vetoplosbare vitamines en de wateroplosbaren vitamines.

Vetoplosbaar

Deze vitamines zitten voornamelijk in het vet van onze voedingsmiddelen en kunnen daarom dan ook in ons eigen lichamelijk vetten worden opgeslagen. De vitamines die onder deze groep vallen zijn de vitamine A, D, E en K.

Wateroplosbaar

De andere groep bestaat uit de gehele vitamine B en de C. Deze vitamines zijn namelijk te vinden in het vocht van onze voedingsmiddelen. Waarbij je lichaam deze niet goed kan opslaan, waardoor een teveel aan deze vitamines je lichaam verlaten door middel van je urine.


Andere artikelen over Vitamines