6 Manieren om in slaap te komen

Gemiddelde leestijd: 3 minuten
FitAddicted.nl - Jelle

Ruim 4 op de 10 mensen hebben moeite om in slaap te vallen, waardoor ze vaak de dag daarop geïrriteerd zijn, minder goed kunnen concentreren en vaker problemen hebben met hun geheugen. In dit artikel ontdek je dan ook 6 handige manieren om in slaap te komen. Dus lees snel verder.

1. Maak een avondwandeling

1 Van de manieren om in slaap te komen is het maken van een goede avondwandeling. Het zorgt er namelijk niet alleen ervoor dat je lichaam kan ontspannen, maar ook dat je lichaam langzaamaan moe word. Daarnaast is het een goede afleiding om stress te verminderen.

Richt daarom dan ook je gedachtes op het gene wat je doet, namelijk een avondwandeling maken. Dwalen je gedachtes af? Kijk dan om je heen en neem alles op wat je ziet, ruikt of voelt in je omgeving.

2. Lees een boek

Een andere manier om in slaap te komen is het lezen van een boek. Wel is het belangrijk dat je géén gebruik maakt van een e-reader of iets dergelijks, maar echt een papieren boek. De elektronische apparaten geven teveel licht af, waardoor je lichaam nog niet aan slapen denkt.

Kies ook voor een boek dat niet te spannend is, waardoor je door wilt blijven lezen maar kies bijvoorbeeld voor een rustgevende roman.

En maak je van het lezen van een boek een routine, dan koppelt je brein onbewust een boek aan het slapen.

3. Luister naar (meditatie) muziek

Muziek ontspant en is stress verlagend zo blijkt uit onderzoek van Dave Elliot. Om optimaal te kunnen ontspannen moet je naar muziek luisteren die je mooi en rustig vind.

Je hersenen reageren namelijk op het geluid en dat heeft weer invloed op je hartslag, bloeddruk, ademhaling en spieren. Zo zorgt muziek ervoor dat je ademhaling en je hartslag vertraagd.

Heb je het muziek gevonden dat je wilt luisteren? Ga dan lekker in bed liggen en adem regelmatig diep in. Probeer vervolgens je gedachten los te laten en luister alleen nog maar het muziek. Uiteindelijk kom je in de sluimertoestand waardoor je nergens meer aan denkt en je slaap valt.

4. Zorg voor de ideale kamertemperatuur

Je hebt er misschien al eens van gehoord, maar 1 van de manieren om in slaap te vallen is door je slaapkamer temperatuur te verlagen naar ongeveer 15 a 17 graden. Je valt nu niet alleen sneller in slaap, maar je zult ook de voordelen ondervinden van een koudere slaapkamer. Denk maar eens aan:

  • verbeterende stofwisseling
  • je maakt meer melatonine aan
  • je verbrandt meer calorieën omdat je lichaam meer moet werken om warm te blijven

5. Verduister je kamer

Ons lichaam is ontzettend gevoelig voor licht en donker. Teveel licht zorgt ervoor dat je moeite hebt om in slaap te vallen. Zorg daarom dan ook dat je slaapkamer goed verduisterd is (en dat betekent ook géén stand-by lampjes).

Doe je dit niet, dan blijven je hersenen actief waardoor melatonine in je lichaam geremd word. Melatonine is namelijk een hormoon dat onder andere belangrijk bij je waak en slaapritme.

Ook bij aanwezigheid van blauw licht van je televisie, telefoon of tablet wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling van het licht af, dan zal je lichaam dit als een signaal opvangen en zich voor bereiden op de nacht.

6. Maak gebruik van de 4-7-8 techniek

Het laatste punt in het lijstje van manieren om in slaap te komen is de bekende 4-7-8 techniek. De 4-7-8 ademhalingstechniek is een zeer effectieve manier om te ontspannen door op de juiste manier adem te halen. En het fijne van deze techniek is dat je deze zelf heel gemakkelijk kunt uitvoeren door de onderstaande stappen te doorlopen:

  1. Zorg dat je op een aangename plek ligt waarbij je rug goed recht is
  2. Plaats vervolgens je tong boven achter je voortanden (waar je gehemelte begint)
  3. Doe je mond dicht en adem in door je neus. Terwijl je dit doet tel je in jezelf tot 4
  4. Houdt vervolgens je adem voor 7 seconden in
  5. Blaas vervolgens 8 seconden lang al het lucht uit je longen
  6. Heerhaal de bovenstaande 5 stappen 4x achter elkaar

Tot slot: 6 manieren om in slaap te komen

In dit artikel meer kunnen lezen over 6 manieren om in slaap te komen. Heb je zelf nog tips die hier niet bij staan? Laat het mij dan weten door een berichtje achter te laten op deze pagina. Dan kom ik er zo snel mogelijk op terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.