8 Bewezen manieren om in slaap te vallen

Jelle Damen

Wist je dat ruim vier op de tien mensen moeite heeft om in slaap te vallen? De dag daarop zijn ze dan vaak geïrriteerd, is hun concentratie slechter en hebben ze meer problemen met hun geheugen dan anders. Misschien herken je de problemen en ben je dan ook op zoek naar werkende oplossingen. In dit artikel ontdek je acht handige manieren om in slaap te vallen zodat je geen kostbare slaap meer verliest.

1. Maak een avondwandeling

Een van de zeven manieren om in slaap te vallen is het maken van een avondwandeling voordat je gaat slapen. De wandeling zorgt ervoor dat je lichaam ontspant en langzaamaan moe word. Daarnaast is een goede avondwandeling een goede manier om stress te verminderen en je bloeddruk te verlagen.

Richt dan ook je gedachtes tijdens het wandelen op wat je doet. Dwalen je gedachtes af kijk dan om je heen en neem op wat je ziet, ruikt en voelt in je omgeving.

2. Lees een boek

Een andere manier om in slaap te vallen is het lezen van een boek (1). Kies alleen niet voor een e-reader of iets dergelijks, maar echt voor een papieren boek. Elektronische apparaten geven teveel licht af waardoor je lichaam nog niet aan slapen denkt (2, 3).

Kies ook voor een boek dat niet te spannend is waardoor je door blijft lezen. Maar kies bijvoorbeeld voor een rustgevende roman die makkelijk weg te leggen is. Door elke avond enkele pagina’s te lezen koppelt je brein het lezen van een boek aan slapen waardoor je sneller in slaap valt.

3. Luister naar (meditatie) muziek

muziek luisteren is 1 van de manieren om in slaap te vallen

Het luisteren van muziek kan je slaap kwaliteit flink verbeteren (4, 5). Je hersenen reageren namelijk op het muziek wat ervoor zorgt dat je ademhaling en hartslag vertraagd en je spieren ontspannen.

Heb je de juiste muziek gevonden, ga dan lekker op bed liggen en adem regelmatig diep in. Probeer vervolgens je gedachtes los te laten en luister alleen nog maar naar je muziek. Uiteindelijk kom je in de sluimertoestand waardoor je nergens meer aan denkt en in slaap valt.

4. Probeer slaapsupplementen

Sommige slaapsupplementen kunnen je helpen om snel in slaap te vallen. Het is namelijk aangetoond dat supplementen zoals magnesium (6, 7), 5-HTP (8, 9), melatonine (10) en GABA (11) helpen om de aanmaak van slaapbevorderende hormonen stimuleren.

Voor meer informatie lees het artikel: slaapmiddelen zonder recept

5. Zorg voor de ideale kamertemperatuur

Je hebt er misschien al eens van gehoord, maar 1 van de manieren om in slaap te vallen is door je slaapkamer temperatuur te verlagen naar ongeveer 15 á 17 graden (12, 13). Je valt er niet alleen sneller in slaap, maar je ondervindt ook andere voordelen van een koudere slaapkamer.

Denk maar eens een verbeterde stofwisseling, je maakt meer melatonine aan en je verbrand meer calorieën omdat je lichaam meer moet werken om warm te blijven.

6. Draag sokken in bed

1 van de manieren om in slaap te vallen is het dragen van sokken

De 5e manier uit het lijstje “manieren om in slaap te vallen” is het dragen van sokken. Uit een Nederlands onderzoek (14) blijkt dat warme handen en voeten helpen om sneller in slaap te vallen.

Het dragen van sokken zorgt ervoor dat je voeten warm worden en de bloedvaten verwijden, zodat er een betere bloedcirculatie ontstaat. Je lichaamstemperatuur gaat hierdoor omlaag en je valt sneller in slaap.

Maar heb je koude voeten, dan heeft geen zin om sokken aan te doen. Warm dan eerst je voeten op.

7. Verduister je slaapkamer

Het menselijk lichaam is gevoelig voor licht en donker. (15, 16, 17) Teveel licht zorgt er namelijk voor dat je moeite hebt om in slaap te vallen. Het goed verduisteren van je slaapkamer helpt dan ook enorm wanneer goed wilt slapen. (En dat betekent dan ook geen stand-by lampjes)

Is je slaapkamer niet genoeg verduisterd, dan blijven je hersenen actief waardoor de aanmaak van melatonine in je lichaam geremd word. Het hormoon is belangrijk bij je dag en slaapritme.

Ook bij de aanwezigheid van blauwlicht van bijvoorbeeld je tv of telefoon wordt de productie van melatonine geremd. (18, 19) Neemt de blootstelling van het licht af, dan vangt je lichaam dit als een signaal op om zich voor te bereiden op de nacht.

8. Volg een (online) slaaptraining

De 7e en de laatste manier om snel in slaap te vallen is het volgen van een slaapcursus. Dankzij de Perfect slapen in 7 stappen methode ontdek je stap voor stap hoe je tot de kern van je slaapproblemen komt en hoe je dit op een effectieve manier oplost.

De methode is ontwikkelt door slaapexpert en ervaringsdeskundige William van der Klaauw. Hij geeft je met zijn methode verschillende heldere, direct toepasbare en onderbouwde slaapadviezen die het verschil maken.

En het fijne is, is dat je de slaapcursus gratis kunt uitproberen dankzij de 90 dagen niet goed geld terug garantie. Zo loop je dan ook geen risico op een miskoop. Wil je meer weten over deze training? Lees dan mijn persoonlijke Perfect Slapen in 7 stappen ervaring.

Tot slot: 8 manieren om in slaap te vallen

In dit artikel heb je meer gelezen over de 8 verschillende manieren om in slaap te vallen. Heb je nu zelf ook nog manier die goed helpt om in slaap te vallen? Of wil je je ervaringen delen met de manieren die hierboven zijn beschreven? Laat dan hieronder een berichtje achter.

One response to “8 Bewezen manieren om in slaap te vallen

  1. Door levi op september 16, 2019

    Goed stuk! Helaas onderschatten nog veel mensen hoe belangrijk slaap voor je gezondheid is. Zelf lees ik graag een boek voor het slapen gaan en ik merk dat het mij helpt om sneller in slaap te komen. Ga de andere tips ook is proberen!:)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.