7 Bewezen manieren om in slaap te vallen

FitAddicted.nl - Jelle

Wist je dat ruim 4 op de 10 mensen moeite hebben om in slaap te vallen, waardoor ze vaak de dag daarop geïrriteerd zijn, minder goed kunnen concentreren en vaker problemen hebben met hun geheugen. In dit artikel ontdek je dan ook 6 handige manieren om in slaap te vallen, dus lees snel verder.

1. Maak een avondwandeling

1 van de manieren om in slaap te vallen is voordat je gaat slapen een goede avondwandeling te maken. De wandeling zorgt er niet alleen voor dat je lichaam kan ontspannen, maar ook dat je lichaam langzaamaan moe word. Daarnaast is een wandeling een goede manier om stress te verminderen en je bloeddruk te verlagen.

Richt daarom dan ook je gedachtes tijdens het wandelen op het gene wat je doet, namelijk een avondwandeling maken. Dwalen je gedachtes af, kijk dan om je heen en neem alles op wat je ziet, ruikt en voelt in je omgeving.

2. Lees een boek

Een andere manier om in slaap te vallen is het lezen van een boek. Kies alleen niet voor een e-reader of iets dergelijks, maar echt een papieren boek. De elektronische apparaten geven teveel licht af, waardoor je lichaam nog niet een slapen denkt.

Kies daarnaast ook voor een boek dat niet té spannend is waardoor je door blijft lezen. Maar kies voor een rustgevende roman die je gemakkelijk kunt wegleggen. En wanneer je van het lezen een routine maakt, dan koppelt je brein onbewust een boek aan slapen.

3. Luister naar (meditatie) muziek

muziek luisteren is 1 van de manieren om in slaap te vallen

Muziek ontspant en is stress verlagend blijkt uit onderzoek van Dave Elliot. Om optimaal te kunnen ontspannen luister je naar muziek die je mooi en rustig vind. Je hersenen reageren namelijk op het geluid en dat heeft weer invloed op je hartslag, bloeddruk, ademhaling en spieren. Zo zorgt muziek er bijvoorbeeld voor dat je ademhaling en je hartslag vertraagd.

Heb je de juiste muziek gevonden, ga dan lekker op bed liggen en adem regelmatig diep in. Probeer vervolgens je gedachtes los te laten en luister alleen nog maar naar je muziek. Uiteindelijk kom je in de sluimertoestand waardoor je nergens meer aan denkt en in slaap valt.

4. Zorg voor de ideale kamertemperatuur

Je hebt er misschien al eens van gehoord, maar 1 van de manieren om in slaap te vallen is door je slaapkamer temperatuur te verlagen naar ongeveer 15 á 17 graden. Je valt nu niet alleen sneller in slaap, maar je zult ook andere voordelen ondervinden van een koudere slaapkamer.

Denk maar eens een verbeterde stofwisseling, je maakt meer melatonine aan en je verbrand meer calorieën omdat je lichaam meer moet werken om je warm te blijven.

5. Draag sokken in bed

1 van de manieren om in slaap te vallen is het dragen van sokken

De 5e manier uit het rijtje manieren om in slaap te vallen is het dragen van sokken. Uit een Nederlands onderzoek blijkt dat warme handen en voeten helpen om sneller in slaap te vallen. De sokken helpen je voeten namelijk opwarmen en het verwijden van je bloedvaten waardoor er meer bloedcirculatie ontstaat.

Hierdoor gaat de lichaamswarmte via het bloed makkelijker naar de huid, waardoor de lichaamstemperatuur omlaag gaat. Met als resultaat dat je sneller in slaap valt.

Maar heb je koude voeten, dan heeft geen zin om sokken aan te doen. Warm dan eerst je voeten op.

6. Verduister je slaapkamer

Wist je dat on lichaam gevoelig is voor licht en donker? Teveel licht zorgt er namelijk voor dat je moeite hebt om in slaap te vallen. Zorg daarom dan ook dat je slaapkamer goed verduisterd is (en dat betekent dan ook geen stand-by lampjes)

Is je slaapkamer niet genoeg verduisterd, dan blijven je hersenen actief waardoor melatonine in je lichaam geremd word. Melatonine is een hormoon dat onder andere belangrijk is bij je waak en slaapritme.

Ook bij aanwezigheid van blauw licht van je tv, telefoon of tablet wordt de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling van het licht af, dan zal je lichaam dit als een signaal opvangen en zicht voorbereiden op de nacht.

7. Volg een (online) slaaptraining

Naast de bovenstaande manieren is er nog een andere manier om snel in slaap te vallen, namelijk het volgen van een slaapcursus. Dit doe je dankzij de bekende Perfect slapen in 7 stappen methode. In deze slaapcursus ontdek je hoe je stap voor stap tot de kern van je slaapproblemen komt en hoe je dit op een effectieve manier oplost.

Wanneer je het handboek download krijg je direct toegang tot de digitale variant en de volgende werkdag krijg je de hardcoverversie thuis gestuurd via de brievenpost.

En het fijne is, is dat je de slaapcursus gratis kunt uitproberen dankzij de 90 dagen niet goed geld terug garantie. Zo loop je dan ook geen risico op een miskoop.

Tot slot: 7 manieren om in slaap te vallen

In dit artikel heb je meer gelezen over de 7 verschillende manieren om in slaap te vallen. Heb je nu zelf ook nog manier die goed helpt om in slaap te vallen? Of wil jij je ervaringen delen met de manieren die hierboven zijn beschreven? Laat dan hieronder een berichtje achter.


Bronnen:
https://www.nature.com/articles/43366
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17070562
http://tma.socsci.uva.nl/18_1/coenen.pdf
https://academic.oup.com/jmt/article-abstract/48/3/264/1002764

One response to “7 Bewezen manieren om in slaap te vallen

  1. Door levi op september 16, 2019

    Goed stuk! Helaas onderschatten nog veel mensen hoe belangrijk slaap voor je gezondheid is. Zelf lees ik graag een boek voor het slapen gaan en ik merk dat het mij helpt om sneller in slaap te komen. Ga de andere tips ook is proberen!:)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere bezoekers bekeken ook

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.