Melksoorten

Welke melksoorten zijn er en welke is het meest gezondst?

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Als jaren is het drinken van melk razend populair onder verschillende leeftijdsgroepen. Het werd in de jaren 80 niks voor niks de witter motor genoemd. Maar tegenwoordig zijn er behalve de bekende koemelk nog meer melksoorten.

Helaas is koemelk niet voor iedereen geschikt. Zo krijgt de ene persoon buikpijn. En de andere persoon krijgt last van een allergie zoals huiduitslag. In beide gevallen is dit er vervelend. Gelukkig zijn er sinds een aantal jaar diverse alternatieven beschikbaar. Zoals bijvoorbeeld lactosevrije melk.

Maar welke melksoorten zijn nu het beste? Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden moeten we eerst kijken naar de verschillende voor en nadelen van koemelk.

Is koemelk nog steeds gezond?

Zoals in de opening van dit bericht al was aangegeven, was in de jaren melk de witte motor. De laatste jaren wordt melk van een koe niet meer als super gezond beschouwd. Dit heeft vooral te maken met de komst van diverse lactose vrije melksoorten.

De voordelen

Maar toch kent koemelk een aantal belangrijke voordelen. Zo zit het boordevol met diverse vitamines en mineralen. Zo bevat het B1, B2, B6, B12 en Vitamine C. Kijken we naar de mineralen die in de melk bevinden, dan zie we vooral calcium, fosfor, jodium, koper en selenium terug komen.

Daarnaast bevat koemelk ook nog eens een hoog gehalte aan eiwitten. Wat vooral handig is voor de vele actieve sporters.

De nadelen

Ongeveer 50%  van de calorieën in de melk bestaat uit verzadigden vetten. Dit betekent dat je bij plus minus 2 volle glazen melk voor één derde aan je dagelijkse behoefte zit. En ook kun je zoals eerder beschreven allergisch zijn voor koemelk. Dit komt omdat er vaak lactose in de melk aanwezig is.

koemerlk

De nieuwe melk, op plantaardige basis

Tegenwoordig wordt de ouderwetse melk regelmatig vervangen door de plantaardige melksoorten. Deze bevatten géén lactose en zijn daardoor goede vervangers voor de koemelk. Wat dacht je van amandelmelk, sojamelk, walnootmelk, havermelk of rijstmelk? Allemaal tegenwoordig te koop bij de supermarkt bij jou om de hoek. Maar hebben deze plantaardige melksoorten nu ook hun voordelen? Jazeker! Ze bevatten namelijk:

  • geen lactose of cholesterol
  • een hoger vitamine B gehalte
  • een hoger gehalte aan onverzadigde vetten
  • diverse aminozuren, waaronder kalium en calcium
  • een laag vetgehalte
  • en het ondersteunt de spijsvertering en verhelp constipatie problemen

Welke plantaardige melksoorten zijn er voor jou?

1. Sojamelk

Sojamelk is ontzettend populair omdat het in tegenstelling koemelk geen lactose bevat, maar wel een hele goede bron is van eiwitten en calcium. Soja is gemaakt van de bonen (peulvruchten) die afkomstig zijn van de sojaplant. Oorspronkelijk komt peulvruchten uit het verre oosten en dan met name uit China. De voordelen van deze plantaardige melksoort zijn:

  • een helpende hand wanneer je diabetes hebt
  • is gemakkelijk verteerbaar
  • aardig hoog gehalte aan calcium, wat overigens ook helpt bij het genezen van wonden
  • aardig hoog gehalte aan kalium en magnesium wat beschermt tegen te hoge bloeddruk
  • verlaagt cholesterol
  • het geeft ondersteuning bij een allergie zoals lactose

2. Walnootmelk

Walnootmelk wordt vooral aangeraden wanneer je last hebt van diarree. En wordt het tegenwoordig steeds meer gedronken. Dit heeft te maken met het hoge gehalte van antioxidanten. De voordelen van deze plantaardige melksoort zijn:

  • hoog gehalte aan antioxidanten
  • kan helpen om diabetisch te voorkomen
  • hoog gehalte aan omega 3, 6 en vitamine E
  • veel aanwezige mineralen

3. Amandelmelk

almondmelk

Amandelmelk is geschikt voor volwassenen en één van de betere voedingsmiddelen om te helpen bij het afvallen. Ook helpt amandelmelk niet alleen met de groeifase, maar zorgt ook dat men meer energie krijgt. Zo bevat het grote hoeveelheden vitamine E, maar ook vitamine D, vitamine A, proteine, omega 5, calcium, ijzer, magnesium en kalium.

Wanneer je regelmatig amandelmelk drinkt, ondervind je de volgende voordelen:

  • het helpt bij bloedarmoede en diverse leverproblemen
  • ondersteunt de functie van je hersenen en spieren
  • verlaagt cholesterol
  • de aanwezige vezels kunnen constipatie verhelpen

Helaas heeft amandelmelk ook zijn nadelen, en dien je ook bewust te zijn van de volgende mogelijke bijwerken.

  • het kan een negatieve invloed hebben op je schildklier
  • bevat veel suiker

4. Havermelk

Havermelk wordt ook wel vaak havermoutmelk genoemd en wordt grotendeels gemaakt van haver en water. De substantie is romig en kent de typerende haversmaak. Hierdoor kan je het ook nog eens gebruiken bij verschillende toepassingen. Ook wordt het product vaak gebruikt om gewicht te verliezen. Dit komt vooral vanwege het verzadigend effect en doordat de hoeveel gluten laag is.

De voordelen van deze melksoort zijn:

  • geeft een verzadigd gevoel
  • verkleint de kans op diabetes en de kans op een te hoog cholesterol
  • bevat vetzuren zoals omega 3 en 6, antioxidanten, vitamine E en andere vitamines
  • hoog gehalte aan mineralen

5. Rijstmelk

Rijstmelk wordt gemaakt van verse rijstkorrels. Ze dienen eerst van te voren goed gemalen te worden,  om vervolgens gekookt en verwerkt te worden tot rijstmelk. Rijstmelk is niet alleen gemakkelijk verteerbaar, maar het ook nog eens voedzaam en cholesterolverlagend. Ook heeft het de volgende voordelen

  • laag vetgehalte
  • het versterkt je immuunsysteem
  • gemakkelijk te verteren
  • reinigende werking

Een belangrijk punt om te weten is dat rijstmelk niet geschikt is voor baby’s, vanwege de te lage voedingswaarde!

Tot slot

Je hebt zojuist kunnen lezen dat veel plantaardige melksoorten gezond voor je zijn. En dan met name amandelmelk en sojamelk worden vaak gedronken, wat vooral ideaal is voor mensen die geen lactose kunnen verdragen. Heb je verder nog tips waarmee je hierboven genoemde melksoorten mee kan combineren? Laat het mij dan weten, door een berichtje achter te laten onderaan in dit artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.