Kun je moeilijk in slaap komen?

8 Simpele Technieken om in slaap te vallen

Jelle Damen

Kun je ook moeilijk in slaap komen? Een goede nachtrust is net zo belangrijk als regelmatig bewegen en een gezonde levensstijl. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een slechte slaap een negatief effect heeft op bijvoorbeeld je hormonen, trainingsprestaties, hersenfuncties en zelfs voor een gewichtstoename zorgen [1, 2, 3].

Een goede slaap daarentegen kan je helpen om minder te eten, juist meer te bewegen en gezonder te leven. In dit artikel ontdek je dan ook 8 technieken om in slaap te vallen.

Moeilijk in slaap komen tips

moeilijk in slaap komen tips

Het moeilijk in slaap komen kent verschillende oorzaken. Het is dan ook verstandig om deze zo snel mogelijk te achterhalen. Zolang de basis de niet in orde is, zal je niet in slaap kunnen komen en kunnen er op den duur serieuze gezondheidsklachten ontstaan.

Hieronder vind je dan ook acht technieken om in slaap te vallen die je direct kunt toepassen voor wanneer je moeilijk in slaap kunt komen.

Tip 1: zorg voor een verkoelde slaapkamer

Misschien heb je er al eens over gehoord, maar een goede manier om in slaap te vallen is door je slaapkamertemperatuur te verlagen naar 15 a 17 graden Celsius [4, 5]. Je valt hierdoor niet alleen sneller in slaap, maar je ondervind nog vele andere voordelen van een koudere slaapkamer.

Zo ontstaat er een betere stofwisseling, maak je meer melatonine aan en verbrand je stiekem meer calorieën omdat je lichaam harder moet werken om warm te blijven.

Tip 2: voorkom licht in de avond

1 Van de technieken om in slaap te vallen is het uitzetten van de lampen in avond. Wanneer er teveel licht in je kamer schijnt. Of wanneer bepaalde apparaten teveel licht afgeven, zoals een wekker of één van de vele stand-by lampjes blijven je hersenen actief. Waardoor de melatonine aanmaak in je lichaam geremd wordt. Met als gevolg dat je te lang wakker blijft en moeilijk in slaap kan komen [6, 7, 8].

Zorg daarom dan ook dat het op je slaapkamer zo goed als geheel donker is. En kijk twee uur voordat je gaat slapen geen tv meer en zet alle felle lampen uit.

Lees ook: verstoord slaapritme herstellen

Tip 3: ruim je slaapkamer op

Wanneer je slaapkamer er rommelig uitziet, kan het voor onrust zorgen. Deze onrust neem je vervolgens weer mee naar je bed toe. Je gedachten dwalen namelijk af en je begint te piekeren in bed. Met als resultaat dat je moeilijk in slaap kan komen.

Daarom is dan ook aan te raden om je slaapkamer netjes te houden. En op tijd op te ruimen mocht het nodig zijn. Hierdoor maak je niet alleen je gedachte leeg als je naar bed toe gaat. Maar je zult hierdoor ook beter door gaan slapen [9]. Probeer het maar eens uit.

Tip 4: houdt rekening met je dieet en met beweging

technieken om in slaap te vallen

Het is misschien een open deur, maar hoe vaak drinken we niet nog een kopje koffie na het eten? Of een borreltje voor het slapen gaan? Het is natuurlijk hartstikke lekker, maar wanneer je moeilijk in slaap kunt komen, dan is het verstandig om eens te kijken wat er gebeurt als je deze versnaperingen laat staan.

Alcohol en cafeïne houden je wakker [10, 11, 12], terwijl je van (kruiden)thee zoals van kamille vaak kalm wordt.

Ook overdag voldoende bewegen kan ervoor zorgen dat je in de avond beter in slaap valt. Maar houdt er wel rekening mee dat actief bewegen laat op de avond net voordat je gaat slapen averechts werkt. Dit komt door het stimulerende effect van lichaamsbeweging dat de alertheid en adrenaline verhoogd.  

Tip 5: sluit de dag bewust af …

Kun je maar moeilijk in slaap komen doordat je ligt te piekeren in het donker? Word je ’s nachts wakker en begin je gelijk te malen? Probeer voordat je gaat slapen in een paar regels de dag samen te vatten. Wat heb je vandaag gedaan? Wat spookt er nog door je hoofd?

Schrijf het op in een dagboek. Dat kan gewoon puntsgewijs, als je niet zo’n schrijver bent. Dit van-je-af-schrijven helpt om de dingen op een rijtje te zetten, ook de dingen waarvan je niet eens wist dat je je er druk om maakte.

Mediteren is een andere mogelijkheid. Hierdoor keert de rust weer terug naar je lichaam. Een goede meditatie begint bij een goede ademhaling. Haal rustig en diep adem via je buik. Vervolgens blijf je je focussen op je ademhaling [13, 14].

Zo krijg je niet alleen meer zuurstof naar binnen. Maar je verlaagt ook nog eens je bloeddruk.

Lees ook: slaapmiddelen kopen zonder recept

Tip 6: … en maak alvast een beginnetje voor morgen

Laat het niet bij alleen het doornemen van de dag van vandaag, maar denk ook alvast aan de dag van morgen. Wat staat er in je agenda? Maak een to-do-lijstje, zodat je weet waar je aan toe bent. Het helpt om te weten dat je goed voorbereid kunt beginnen aan de dag die komen gaat.

Extra mindfulnesstip: prop je dag niet vol met meer taken dan je in een normale werkdag van acht uur kunt afronden.

Dat zorgt alleen maar voor meer onrust, waardoor je vanavond weer extra moeite zult hebben om in slaap te vallen. De meeste mensen plannen twee keer meer in op een dag dan ze aankunnen. Sta daar maar eens bij stil.

Tip 7: lees een boek

Wanneer je moeilijk in slaap kunt komen is een boek lezen één van de technieken om in slaap te vallen. Wel is belangrijk dat je niet kiest voor een e-reader of iets dergelijks, maar echt voor een papieren boek. Kies ook voor een boek dat niet te spannend is, maar kies bijvoorbeeld voor een rustgevende roman die je makkelijk kunt wegleggen.

Tip 8: maak gebruik van een (online) slaapcursus

De laatste tip voor wanneer je moeilijk in slaap kunt komen is het volgen van de een online slaaptraining. Dankzij het handboek ontdek je hoe je stap voor stap tot de kern van je slaapproblemen komt en hoe je deze oplost.

De slaapmethode is ontwikkelt door slaapexpert William van der Klaauw. Dankzij deze methode ontdek je hoe je binnen enkele dagen je slaapkwaliteit aanzienlijk verbeterd.

En het fijne aan de slaapcursus is dat je deze gratis kunt uitproberen dankzij de 90 dagen niet goed geld terug garantie. Je loopt dan ook geen risico op een miskoop. Meer weten over deze training? Lees dan mijn persoonlijke Perfect Slapen in 7 stappen ervaringen.

Tot slot: moeilijk in slaap komen

In dit artikel heb je meer gelezen over acht verschillende tips voor wanneer je moeilijk in slaap kan komen. De tips zijn vrijwel direct toepasbaar en zijn wetenschappelijk bewezen. Ik ben dan ook benieuwd met welke technieken om in slaap te vallen jij als eerste mee aan de slag gaat. Je kunt het mij en de andere lezers laten weten door onderaan het artikel een berichtje achter te laten.

moeilijk in slaap komen
FitAddicted.nl - Jelle Damen

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.