Niet in slaap kunnen komen?

De volgende tips kunnen jou helpen om weer heerlijk te slapen!

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

We hebben er allemaal wel eens last van dat we niet in slaap kunnen komen. Ook al kan het verschillende redenen hebben. En zijn ze vaak onschuldig. Het is echter wel belangrijk om hier wat aan te doen.

In dit artikel lees je verschillende tips, waardoor je beter kunt slapen en daardoor de volgende dag met meer energie wakker word.

Dus lees snel verder.

Niet in slaap kunnen komen

Wanneer je voor een lange tijd moeite heb om in slaap te kunnen komen is het verstandig om de oorzaak waarom dit gebeurd te achterhalen. Helaas is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het kan namelijk goed zijn dat je bijvoorbeeld last heb van verschillende stress symptomen. Maar hoe vreemd het ook klinkt, het kan ook aan je slaapkamer zelf liggen.

Wat de oorzaak ook is, probeer het altijd zo snel mogelijk op te lossen. Zolang de basis niet in orde is, zal je niet in slaap kunnen komen en zullen er op den duur serieuze gezondheidsklachten ontstaan.

In het volgend hoofdstuk gaan we samen kijken naar een aantal oplossingen.

Je slaapkamer

De volgende 3 redenen lijken misschien onschuldig maar kunnen een grote impact hebben om je slapen. Herken je één van de volgende punten bij je eigen? Probeer dan deze zo snel mogelijk op te lossen.

1. Rommel in je slaapkamer

Wanneer je slaapkamer er rommelig uitziet, kan het voor onrust zorgen. Deze onrust neem je vervolgens weer mee naar je bed toe. Je gedachten dwalen namelijk af en je begint te piekeren in bed. Met als resultaat dat je onmogelijk in slaap kan komen.

Daarom is dan ook aan te raden om je slaapkamer netjes te houden. En op tijd op te ruimen mocht het nodig zijn. Hierdoor maak je niet alleen je gedachte leeg als je naar bed toe gaat. Maar je zult hierdoor ook beter door gaan slapen. Probeer het maar eens uit.

2. Lichtinval

Wanneer er teveel licht in je kamer schijnt. Of wanneer bepaalde apparaten teveel licht afgeven, zoals een wekker of één van de vele stand-by lampjes blijven je hersenen actief. Waardoor je melatonine in je lichaam geremd wordt. Met als gevolg dat je te lang wakker blijft.

Zorg daarom dan ook dat het op je slaapkamer zo goed als geheel donker is. En ja dat betekent ook dat er géén stand-by lampjes mogen blijven branden.

3. Te warm of te koud

niet in slaap kunnen komen

Wanneer de omgevingstemperatuur in je slaapkamer te koud of te warm is kan dit nadelig zijn voor je nachtrust.

Gelukkig merk je zelf al snel wanneer het te koud of te warm is. Pas daarom dan ook altijd je temperatuur in je slaapkamer aan. De ideale temperatuur voor in de slaapkamer is maximaal 15 a 17 graden.

Niet in slaap kunnen komen door zorgen en stress

Iedereen maakt zich wel eens zorgen of voelt zijn eigen om wat voor reden gestrest. Het is wel belangrijk om hier goed mee om te gaan. Zo kan je bijvoorbeeld de zorgen die je hebt zo kort en concreet op schrijven.

Door het opschrijven van je zorgen hoef je ze niet meer te onthouden en zet je ze daardoor gemakkelijker uit je hoofd.

Mediteren is een andere mogelijkheid. Hierdoor keert de rust weer terug naar je lichaam. Een goede meditatie begint bij een goede ademhaling. Haal rustig en diep adem via je buik. Vervolgens blijf je je focussen op je ademhaling.

Zo krijg je niet alleen meer zuurstof naar binnen. Maar je verlaagt ook nog eens je bloeddruk.

Tot slot

Het niet in slaap kunnen komen is en blijft ontzettend vervelend. Zeker wanneer je de volgende dag iets belangrijks moest doen. De tips die ik je vandaag in dit artikel heb gegeven zijn dan ook erg de moeite waard.

Maar je moet dan wel eerst de basis aanpakken, omdat je alleen op deze manier erachter kunt komen of daar ook de oorzaak ligt. Mochten deze tips nu niet helpen, dan heb je zwaarder geschut nodig.

In dat geval raad ik je van harte het handboek Perfect Slapen in 7 Stappen van William van de Klaauw aan. Met behulp van dit handboek ga je namelijk aan de slag om je slaapproblemen aan te pakken. Uiteindelijk zal je sneller in slaap vallen, doorslapen in de nacht en uitgerust wakker worden waardoor je veel meer energie hebt dan voorheen.

Wil jij nu ook eens heerlijk slapen en uitgerust wakker worden? Maak dan gebruik van het Perfect Slapen in 7 Stappen Handboek. Klik op de knop voor meer informatie!

Ga Direct Naar De Website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.