Niet lekker in je vel zitten

9 Handige tips om je vrijwel direct beter te voelen!

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Heb je het idee dat je niet lekker in je vel zit? Je bent niet de enige, want iedereen heeft namelijk wel eens een dag of langer dat het niet meer gaat. Alles zit tegen, je vind niks meer leuk om te doen en je gezicht staat op onweer.

Des te belangrijker om er wat aan te doen en het aan te pakken. De volgende 8 tips helpen je weer om gelukkiger en vol met zelf vertrouwen weer door het leven te gaan.

Benieuwd? Lees dan snel verder!

Hoe komt het dat je niet lekker in je vel zit?

Wanneer je niet lekker in je vel zit kan dit door verschillende redenen komen. Denk maar eens aan de drukte op je werk, last van stress symptomen, negatieve gedachtes enzovoort. Nu kan 1 dag niet echt veel kwaad, maar wat als dit voor een langere periode aanhoud?

Dan ontstaat er een periode dat je niet lekker in je vel zit. Alles zit tegen, je voelt je aardig ongelukkig, futloos en triest. En je weet dat je er iets aan moet doen.

Wat de oorzaken ook mogen zijn, in de meeste gevallen kan je zelf actie ondernemen wat ervoor zorgt dat je weer beter voelt. Dit doe je vooral door te werken aan je mindset.

Lekker in je vel zitten tips

Blijf dus niet hangen in die vervelende bui. Maar raap je eigen bij elkaar, onderneem iets positiefs en verander je mindset. De volgende 8 tips helpen je om weer in die positieve en blije stemming te komen.

1. Laat het los en accepteer het

Niet lekker in je vel zitten accept het probleem en laat het los

Wanneer je niet lekker in je vel zit is het belangrijk dat je erachter komt waardoor dit komt. Weet je de oorzaken waarom je niet lekker in je vel zit? Besef dan dat hiervoor vaak oplossingen voor zijn.

Probeer daarom dan ook de dingen die ervoor zorgen dat je niet lekker in je velt zit los te laten. Het loslaten van emoties, gevoel, gedachtes enzovoort is niet gemakkelijk. Daar is zelfs veel moed voor nodig.

Maar loslaten is noodzakelijk om weer je balans en geluk te vinden.

En wanneer je iets accepteert, dan biedt je geen verzet meer, maar je beseft eindelijk dat het zo is zoals het is en dat je daarmee vrede hebt.

2. Praat erover

Het kan zijn dat je het lastig vind om je problemen te praten. Maar toch is het belangrijk dat je dit op tijd doet. Hoe langer je namelijk wacht, hoe moeilijker het wordt.

Praat daarom niet alleen met iemand die je vertrouwd. Maar ook waar bij je jezelf veilig bij voelt en kies een persoon of personen uit die voor je verhaal openstaan.

Je zult verstelt staan van de steun die je krijgt. Dus waag de stap te nemen!

3. Begin met bewegen!

Natuurlijk kan je gedachtes verzetten door bijvoorbeeld muziek of een film te kijken. Maar wanneer je de emoties niet meer de baas bent, ontzettend veel gedachtes door je hoofd heen spoken en dat je nek-schouder en rug spieren gespannen aanvoelen, dan is het best lastig om weer lekker in je vel te komen.

Door te bewegen krijgen je spieren de kans om zich ontspannen, maak je endorfine aan waardoor je jezelf weer fijner en vrolijker voelt, krijg je meer energie en je vergroot je zelfvertrouwen.

Je kunt ervoor kiezen om te wandelen, hardlopen of zelfs fitness. Maar doe in ieder geval het gene waar jij je goed bij voelt. En je zult merken dat je er sterker uit komt.

TIP: Lekker in je vel zitten dankzij de populaire E-Cursus “Nooit Meer Zorgen over Stress” waardoor je positiever, zelfverzekerder en stressvrij door het leven gaat. Geïnteresseerd? Klik dan voor meer informatie: Nooit meer zorgen over stress >>

4. Start met gezond eten

Wanneer je regelmatig beweegt dan heeft dat natuurlijk ook zijn weerslag op je voedingspatroon. Want zoals je weet kost lichamelijk inspanning energie en dat vraag natuurlijk om gezond en gevarieerd voedsel.

Hierdoor krijg je genoeg vitamines en mineralen binnen en draagt daarom dan ook bij aan een gezonde levensstijl. En dient daarom dan ook niet onderschat te worden.

Wil je weten welke voeding gezond is wanneer je niet lekker in je vel zit? Hieronder vind je een lijstje met voedingsmiddelen die je kunnen helpen:

  • Spinazie + avocado
  • Pure chocolade
  • Groene thee
  • Zalm en aardbeien
  • Rode paprika

5. Doe eens een middagdutje

Ben je moe en heb je de mogelijkheid om even ergens te liggen? Doe dat dan! Hierdoor geef je je  lichaam de kans geeft om te rusten en daardoor kan herstellen.

En het fijne is, een middagdutje hoeft niet lang te duren. 20 Minuten slapen zorgt voor nieuwe inzichten, rust in je hoofd en veel meer inspiratie.

Maar wat is het nu ideale tijdstip? Volgens het onderzoek van The University of Manchester is de ideale tijdstip voor een middagdutje rond 1 á 2 uur.

6. Ga leuke dingen doen

Lekker in je vel zitten door te lachen met vriendinnen

Ga iets doen wat jij echt leuk vind om te doen. Je hoeft niet ver weg, het hoeft geen vakantie te zijn. Een dagje shoppen of een goede film kijken is al voldoende. Want als je teveel in huis rond blijft hangen blijf je piekeren.

Door naar buiten te gaan zul je van zelf merken dat je je druk maakt om zaken die in de meeste gevallen er niets tot doen.

Kies daarom dan ook iets leuks te doen met een goede vriend of vriendin. Je kan dan samen met elkaar over allerlei zaken hebben tijdens het nuttige van een heerlijk drankje en / of een hapje

7. Opruimen?

Het is ook niet mijn meest favoriete klus om te doen, maar toch is het aardig effectief om je gedachtes te verzetten. Je bent namelijk even lekker bezig.

Daarnaast is orde brengen soms precies het gene wat je nodig hebt. Eraan beginnen is lastig, dat geef ik toe, maar wanneer je eenmaal lekker bezig bent merk je vanzelf hoe geweldig het is om alle rotzooi op te ruimen.

Bedenk maar eens hoe netjes je kamer of kamers er weer uit zien naar een goeie opruim beurt!

8. Plan niet teveel in

Door niet teveel in te plannen voel je je eigen al snel beter. Het is wel belangrijk dat je de lat niet te hoog legt en dat je jezelf beloont met het gene wat je bereikt hebt.

Je kunt dit het beste bereiken door een takenlijst te maken. Hierop schrijf je een aantal taken die je wilt uitvoeren op en probeer volgens het aantal taken met de helft te verminderen. Het is beter dat je bijvoorbeeld 3 kleinere taken helemaal afwerkt dan een grote takenlijst maar half afwerkt.

Het afronden van de taken geeft je namelijk niet alleen voldoening. Maar je zelfvertrouwen krijgt ook nog eens flinke boost. Met als resultaat dat je een stuk lekkerder in je vel zit. Maar onthoudt stel niet te hogen eisen aan je zelf als je niet lekker in je vel zit.

9. Verwen je zelf

lekker in je vel zitten door een massage

Wanneer je niet lekker in je vel zit moet eigenlijk eens overwegen om jezelf eens wat extra aandacht te geven. Neem bijvoorbeeld een uitgebreid bad of blijf wat langer onder de douche staan

Daarnaast kan je jezelf ook verwennen met een heerlijke massage, een pizza een film of zelfs een avondje weg met vrienden of vriendinnen.

Tot slot

Wanneer je niet lekker in je vel zit kan je deze tips uitvoeren. Je zult dan van zelf merken hoe snel je al beter zult voelen. Heb jij nog andere tips? Laat het dan door middel van een reactie hieronder weten en inspireer andere lezers om weer lekker in hun vel te zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.