Oefeningen met een gewichtsvest

Jelle Damen

Op het internet vind je tegenwoordig ontzettend veel work-outs waarbij je geen apparatuur nodig hebt maar waarbij je je lichaamsgewicht gebruikt. Wel zijn deze oefeningen vaak beperkt in hoeveel kracht ze kunnen opbouwen. Het dragen van een gewichtsvest verhoogd dan ook de moeilijkheid van deze oefeningen door het toevoegen van extra gewicht boven op je eigen lichaamsgewicht. In dit artikel ontdek je 5 oefeningen met een gewichtsvest die je lichaam extra uitdagen.

Meer weten? Lees en kijk dan vooral snel verder.

Oefeningen met een gewichtsvest

Dankzij je eigen lichaamsgewicht kun je tegenwoordig heel je lichaam trainen. Het dragen van een gewichtsvest verhoogd de moeilijkheid van de lichaamsgewichtsoefeningen aanzienlijk, omdat je extra gewicht toevoegt boven op je eigen lichaamsgewicht.

Naast de bekende pull-ups, push-ups en dips zijn er nog meer dan genoeg oefeningen die je met een gewichtsvest kunt uitvoeren. Om je een beetje op weg te helpen vind je hieronder een 5 tal gewichtsvest oefeningen.

De oefeningen nemen niet al te veel tijd in beslag en vragen aanzienlijk wat van je lichaam. Weet je niet hoe je een bepaalde oefening moet uitvoeren? Bekijk dan eerst de onderstaande filmpjes en zorg eerst dat je de oefeningen zonder een gewichtsvest onder de knie hebt. Pas daarna gebruik je een gewichtsvest.

1. Bulgaarse Split Squats – 10x per been

De Bulgaarse split squats is een oefening waarmee je je quadriceps, hamstrings, en je heupspieren tegelijkertijd traint. Daarnaast train je met deze oefening ook je balans en je coördinatie van je bewegingen, zodat je houding beter word.

Het is dan ook een zeer effectieve oefening met een gewichtsvest.

2. Plank Push-up – 6x per arm

Misschien heb je deze oefening wel eens gedaan zonder een gewichtsvest. De plank push-up is een zeer goede en effectieve oefening om de spieren van je bovenlichaam te verbeteren en te versterken. Je traint namelijk vooral de spieren rondom je rug, buik en bekken.

Het grote voordeel van deze oefening is toch wel dat je net zoals bij de Bulgaarse Split Squats je lichaamshouding verbetert doordat je ook spieren meepakt die je romp stabiliseren. Je staat op den duur rechter en je hebt dan ook direct een betere basis voor de andere oefeningen.

3. Box Jumps – 4x

De 3e oefening in de lijst van “oefeningen met een gewichtsvest” is de box jump oefening. De oefening is vooral geschikt om je verticale sprongkracht te versterken en om je explosiviteit te vergroten wat weer je algemene fitheid ten goede komt.

Wel is heel belangrijk dat als je bij deze oefening een gewichtsvest draag je niet als een gek erop en eraf moet springen. Kies voor opspringen en afstappen om blessures of erger te voorkomen.

4. Mountain Climber – 20x

Ook de mountain climber is een oefening die goed is voor het trainen van meerdere spiergroepen. Je traint met deze oefening namelijk je core spieren, benen rug en je armspieren. In combinatie met een gewichtsvest is deze oefening nog eens extra pittig en verbeter je je uithoudingsvermogen en je balans.

5. Pistol Squats – 4x per been

De laatste oefening in de lijst van oefeningen met een gewichtsvest is de bekende pistol squat. De pistol squat is niets anders dan squaten op één been, maar is tegelijkertijd éen van de meest complexe oefeningen die er is. Het vergt geduld, coördinatie, balans, kracht en flexibiliteit.

Voordat je deze oefening met een gewichtsvest doet moeten je benen redelijk goed getraind zijn en moet je deze oefening helemaal onder controle hebben.

Tot slot: oefeningen met een gewichtsvest

Het dragen van een gewichtsvest is normaal gesproken veilig, maar zoals bij alle oefeningen met een gewichtsvest is het wel aan te raden om met licht gewicht te beginnen en het gewicht langzaamaan op te bouwen.

Nog geen ervaring met de bovengenoemde oefeningen, ga dan eerst aan de slag met de basis en richt je dan vooral op de uitvoering. Pas als de oefeningen goed lukken gebruik je een gewichtsvest.

Heb je nog meer oefeningen met een gewichtsvest en wil je deze graag delen? Laat dan onderaan aan het artikel een reactie achter. Dan kom ik er zo snel mogelijk op terug.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.