Home » Blog » Omgaan met stress

Omgaan met stress

6 Tips die je kunnen helpen om te leren omgaan met stress

Gemiddelde leestijd: 4 minuten
Jelle

Omgaan met stress is een probleem waar veel mensen moeite mee hebben. Denk maar eens aan een deadline op je werk of problemen binnen je gezin etc. Maar wanneer de spanning blijft aanhouden dan put stress je niet alleen uit.

Wie namelijk gestrest is raakt gedemotiveerd, presteert minder goed, neemt minder goede beslissingen en krijgt te maken met een flink aantal vervelende stress symptomen, waaronder een hoge bloeddruk.

Stress onder controle krijgen is dan ook gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom wil ik je een aantal tips geven hoe je het beste kan omgaan met stress.

Dus lees snel verder

Tip 1: Bekijk het eens van de zonnige kant

Wanneer je beter wilt omgaan met stress is de eerste tip je leven eens van de andere kant bekijken. Dit geeft namelijk niet alleen een positief gevoel, het helpt je namelijk ook om weer vooruit te gaan.

Sta daarom dan ook elke dag weer vrolijk en opgewekt op en wees blij met het gene wat je hebt. Denk bijvoorbeeld maar eens aan je gezondheid, vrienden, familie enzovoort.

Daarnaast is het belangrijk dat je niet direct denkt aan allerlei zaken die je nog moet doen. Doe het rustig aan en geloof in jezelf en zeg hardop dat je het kan.

Tip 2: Doe aan beweging

omgaan met stress door middel van beweging, sport en yoga

Wist je dat beweging bijdraagt aan de mate waarin je kunt omgaan met stress? Beweeg daarom het liefst dagelijks een half uur. Je kunt bijvoorbeeld gaan fietsen, hardlopen of zelfs je huis schoonmaken! Doordat je jezelf inspant verdwijnen de stresshormonen uit je lichaam en maakt je hersenen het stofje endorfine aan.

Ook gezond eten en veel water drinken maakt je vele malen fitter en beter bestand tegen stress. Eet daarom dan ook voedingsmiddelen die veel vitamines, mineralen en antioxidanten bevatten, zoals groente en fruit.

Daarnaast kan je kort voordat je gaat slapen verschillende ontspanningsoefeningen doen, zoals yoga of meditatie. Hierdoor zal je snel in slaap vallen en zal de slaapkwaliteit daardoor toenemen. Probeer dan ook gemiddeld per nacht 8 uur te slapen zodat je de volgende dag weer goed bent uitgerust.

Tip 3: Acceptatie

De tweede tip die ik je geef om te leren omgaan met stress is acceptatie. Accepteer dingen zoals ze zijn. En probeer vooral niet om deze te veranderen. Want als je dat toch probeert levert het niet alleen bergen frustraties op, maar ook stress.

Denk daarom niet “wat als” en “ja maar”. Dat lost niks op. Laat het probleem los en ga verder en focus jezelf op de toekomst. Het is belangrijk dat je denkt in oplossingen en dat je beslissingen neemt op basis van wat je nu weet. Door je problemen te accepteren zul je rustiger en je eigen stukken ontspannender voelen.

Een ander mogelijkheid om om te gaan met stress is erover praten met iemand die je vertrouwt. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om je gedachtes, bepaalde gebeurtenissen op papier op te schrijven. Beide manieren helpen om je huidige situatie te begrijpen en verwerken.

Tip 4: Waarom ben je gestrest

Om te leren omgaan met stress is het belangrijk dat je achterhaalt, waarom je juist zo gestrest bent. Komt het door een bepaalde situatie of persoon? Of komt het door een bepaalde klus of door (financiële) onzekerheden?

Wanneer je op deze vraag een goed en duidelijk antwoord op weet, dan is het pas tijd om er wat aan te gaan doen.

Zo kan je bijvoorbeeld jezelf geestelijk erop voor te bereiden op het gene wat er gaat komen. Maar je kunt ook tegen je eigen zeggen dat de situatie waar je nu in zit of nog gaat komen maar tijdelijk is.

Het fijne is ook dat je bepaalde situaties kan oefenen zodat je om kan gaan met stress. Beeld je maar eens in hoe jij de vervelende situatie gaat aanpakken. Of wat er gebeurd met je leven wanneer jij er weer grip op hebt.

Tip 5: Lijstjes maken en plannen

Wanneer je beter wilt omgaan met stress wordt het tijd dat je beter gaat worden in plannen. Het verminderen van stress kost namelijk ongeveer net zoveel tijd als wanneer je stress opbouwt.

Want wanneer je veel werkt en veel druk op je wordt uitgeoefend bouw je logischerwijs stress op. En wanneer je nauwelijks rust neemt, dan bouw je de stress onvoldoende af. Zorg daarom dan ook dat je tijden van rust goed en voldoend inplant, zodat je voldoende rust krijgt

Ook het maken van een todo lijst kan goed helpen. Zo stel je vervelende klusjes en moeilijke taken niet uit. Maar pak je ze direct aan. Doe je dit niet, dan verlies je het overzicht en ontstaat er chaos en nog meer stress.

Tip 6: Probeer meer te lachen

omgaan met stress door meer te lachen

Meer lachen helpt met het omgaan met stress. Zo kan je bijvoorbeeld een leuke lachfilm kijken. Zolang je maar geniet van van het ontspannend gevoel. Een andere mogelijkheid is tijd doorbrengen met je dierbare, vrienden of familie.

Mensen die dicht bij je staan zijn je hulp en steun wanneer je het nodig hebt. Alleen al hun aanwezigheid, een knuffel, samen praten en lachen maakt het omgaan met stress een stuk gemakkelijker dan wanneer je het alleen moet doen.

Tot Slot: Omgaan met stress

Denk je veel na over je toekomst of over iets wat in het verleden is gebeurd? Voel je jezelf opgejaagd, of heb je moeite om tot tot rust te komen? Stressvolle situaties zijn dan ook vaak zwaar. Met behulp van de 6 hierboven genoemde tips kan je leren om beter om te gaan met stress, waardoor je weer positief en lekker in je vel gaat zitten.

Maar ik kan me voorstellen dat je van alles al een keer hebt geprobeerd om te leren hoe je het beste kan omgaan met stress. Maar wanneer deze tips niet of onvoldoende werken dan raad ik aan de cursus Nooit meer Zorgen of Stress van Frank de Moei aan.

Stel je eens voor hoe het zou zijn als jij kan omgaan met stress. Geen negatieve gedachtes of twijfels meer. Niet meer hoeven piekeren, maar wel weer kunnen genieten van het leven en positiviteit uitstralen. Zou jij dan ook niet opgelucht voelen? Maak daarom dan ook gebruik van de cursus “Nooit meer Zorgen of Stress”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.