Ontspanningsoefeningen bij stress

5 Manieren om eindelijk tot rust te komen

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Wist je dat goede ontspanningsoefeningen bij stress zorgen dat je eindelijk lichamelijk en geestelijk tot rust komt? Daarnaast zijn de oefeningen goed voor je gezondheid. Maar wanneer de stress te lang duurt dan bestaat er de mogelijkheid dat je te maken krijgt met vervelende gezondheidsproblemen met alle gevolgen van dien.

Maar wat zijn nu goede ontspanningsoefeningen bij stress? Voor dit artikel ging ik op onderzoek uit en kwam ik uit op de volgende 5 ontspanningsoefeningen waarmee je de spanningen van je laat afglijden:

  • Ademhaling
  • Denk aan leuke dingen
  • Geniet van muziek
  • Ontspan je spieren
  • Beweging

In de rest van dit artikel ga ik dieper in op de oefeningen en leg ik bij een aantal uit hoe je deze kunt uitvoeren. Dus lees snel verder.

Oefening 1: Ademhaling

Ontspanningsoefeningen bij stress zoals een goede ademhalingsoefening geeft snel rust. Want wanneer je gestrest ben haal je snel en oppervlakkig adem. En daarom is het juist zo belangrijk om bij stressvolle situaties langzaam en diep adem te halen.

Dit kan je het beste door middel van de 7 onderstaande stappen:

  1. Zoek een rustige plek op
  2. Zit of lig recht
  3. Sluit je ogen en leg 1 hand op je buik en de andere naast je
  4. Focus je op je ademhaling
  5. Adem nu rustig in
  6. Houdt je adem even vast
  7. Adem langzaam uit via je mond

Oefening 2: Denk aan leuke dingen

Een andere ontspanningsoefening bij stress die goed helpt is het visualiseren van leuke dingen uit je leven. Wanneer je dit namelijk doet is er géén ruimte meer voor negatieve gedachtes. Denk daarom dan ook alleen aan leuke, fijne en positieve zaken. Heb je een fijne en een leuke gedachte? Sluit dan je ogen en ga dan helemaal op in je gedachte. En houdt dat eventjes vol.

Oefening 3: Geniet van muziek

Wie luistert er nu geen muziek? Maar wist je dat je door middel van muziek spanningen kunt wegnemen? Afhankelijk van je stressbron kies je de juiste muziek uit. De volgende stappen helpen je om te ontspannen:

  1. Selecteer de juiste muziek
  2. Ga zitten in een rustige omgeving
  3. Breng je aandacht naar het ademhalen
  4. Adem rustig in en uit
  5. Verplaats nu je gedachtes naar je muziek en ga erop in

Oefening 4: Ontspan je spieren

Iedereen heeft het vast wel eens meegemaakt. Verkramping van je nek en schouderspieren door stress. Met als resultaat dat je hoofdpijn krijgt. Erg vervelend natuurlijk. Gebruik daarom de volgende 2 manieren om je spieren in je nek en schouders te ontspannen en om stress symptomen te verminderen:

Manier 1

  1. Ga rechtop zitten en sluit je ogen
  2. Beeldt je in dat iemand aan een touwtje je hoofd omhoog trekt
  3. Adem in door je neus
  4. Duw je borst vooruit, waardoor je schouders omlaag gaan
  5. Blaas vervolgens uit door je mond

Manier 2

  1. Laat je kin tot op je borst zakken. Dit is het beginpunt
  2. Maak vervolgens kleine en langzame cirkelbeweging met je hoofd van links naar rechts
  3. Doe precies het zelfde, maar dan van rechts naar links

Oefening 5: Start met beweging

Je hebt zojuist kunnen lezen hoe je je spieren kunt ontspannen. Maar aan ook meer bewegen zorgt ervoor dat je spieren losser komen. Hierdoor kunnen de afvalstoffen van stress door je lichaam worden afgevoerd. Met als gevolg dat de spanning verdwijnt.

Wanneer je niet zoveel tijd hebt om te bewegen, dan zou je kunnen overwegen om enkele minuten een sprintje te trekken. Of anders een aantal minuten staand met je armen te zwaaien.

Heb je meer dan genoeg tijd, maak dan een flinke wandeling, fiets een aantal kilometer of kies ervoor om een aantal keer per week te gaan sporten. Want lichaamsbeweging is namelijk 1 van de beste ontspanningsoefeningen bij stress.

En wanneer je voldoende beweegt, maakt je lichaam onder andere het geluksstofje endorfine aan. Dit soort stofjes hebben direct effect en zorgen ervoor dat de stress reacties verminderd word.

Meer ontspanningsoefeningen bij stress

In dit artikel heb je meer kunnen lezen over 5 ontspanningsoefeningen bij stress. Natuurlijk zijn er nog meer oefeningen om stress te verminderen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan yoga en meditatieoefeningen. Hiervan zijn bijvoorbeeld op YouTube ontzettend veel filmpjes en informatie over te vinden.

Heb je zelf ook nog andere ontspanningsoefeningen bij stress die hier nog niet bij staan? Of wil je andere lezers laten weten welke tip voor jou het beste werkte? Laat dan hieronder een berichtje achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.