5 Ontspanningsoefeningen bij stress

Gemiddelde leestijd: 3 minuten
FitAddicted.nl - Jelle

Wist je dat goede ontspanningsoefeningen bij stress ervoor zorgen dat jij je minder gespannen voelt, lichamelijk tot rust komt en dat deze goed zijn voor je gezondheid?

Want als de stress te lang duurt krijg je te maken met vervelende gezondheidsproblemen met alle gevolgen van dien. Daarom ontdek je in dit artikel 5 ontspanningenoefeningen tegen stress en hoe je deze het beste uitvoert.

Oefening 1: Ademhaling

Ademhaling is een goede ontspanningsoefening tegen stress

Goede ontspanningsoefeningen bij stress zoals een ademhalingsoefening geeft snel rust. Merk je dat je snel en oppervlakkig ademhaalt en wil je dit direct aanpakken? Volg dan de onderstaande 7 stappen meerdere keren per dag.

  1. Zoek een rustige plek op
  2. Ga zitten of liggen
  3. Sluit je ogen en leg 1 hand op je buik en de andere naast je
  4. Focus nu op je ademhaling
  5. Adem nu rustig in
  6. Houd je adem eventjes vast
  7. Adem langzaam uit via je mond

Herhaal deze oefening een aantal keer totdat je de spanningen voelt verdwijnen.

Oefening 2: Denk aan leuke dingen

Wil je kunnen ontspannen bij stress? Visualiseer dan 1 van de leuke dingen uit je leven. Wanneer je dit doet is er geen ruimte meer voor negatieve gedachtes en ben je direct minder gespannen.

Denk daarom dan ook alleen aan leuke, fijne, en positieve zaken. Heb je een fijne gedachte? Sluit dan je ogen en ga dan helemaal op in je gedachte en houdt dat eventjes vol.

Oefening 3: geniet van muziek

Muziek luisteren is 1 van de beste ontspanningsoefeningen tegen stress

De 3e oefening in de lijst van ontspanningsoefeningen bij stress is het luisteren van muziek. Muziek luisteren werkt namelijk ontspannend en kan op verschillende momenten net dat beetje extra rust geven.

Of je nu van klassieke muziek, rap, rock of van een ander muzieksoort houd, dat maakt voor deze oefening niet veel uit. Kies afhankelijk van je stressbron de muzieksoort die jij wilt luisteren en volg de onderstaande stappen:

  1. Ga zitten in een rustige omgeving
  2. Breng je aandacht naar het ademhalen
  3. Adem rustig in en uit
  4. Verplaats je gedachten naar je muziek en ga erop in

Dwalen je gedachtes af naar zaken die voor spanningen zorgen? Breng dan je gedachtes terug naar de muziek. Na enige tijd voel je jezelf steeds meer ontspannen en relaxter.

Oefening 4: Ontspan je spieren

Heb jij wel eens verkrampingen van je nek en schouderspieren meegemaakt omdat je gestrest bent? Erg vervelend natuurlijk, maar dankzij de volgende 2 manieren kun je deze spieren ontspannen en daardoor de stress symptomen verminderen.

Manier 1

  1. Ga rechtop zitten en sluit je ogen
  2. Beeld je in dat iemand aan een touwtje je hoofd omhoog trekt
  3. Adem in door je neus
  4. Duw je borst vooruit, waardoor je schouders omlaag gaan
  5. Blaas vervolgens uit via je mond

Manier 2

  1. Laat je kin tot op je borst zakken. Dit is het beginpunt
  2. Maak vervolgens kleine en langzame cirkelbeweging met je hoofd van links naar rechts
  3. Doe precies het zelfde, maar dan van rechts naar links

Oefening 5: Start met beweging

fietsen is ook een oefening om te ontspannen bij stress

Bij oefening 4 heb je gelezen hoe je op 2 verschillende manieren je nek en schouderspieren kunt ontspannen. Maar ook meer bewegen zorgt ervoor dat je spieren losser komen. Hierdoor kunnen de afvalstoffen van de stress veel gemakkelijker door je lichaam worden afgevoerd.

Met als gevolg dat de spanningen verdwijnen.

Wanneer je niet veel tijd hebt om te bewegen kan je ervoor kiezen om enkele minuten kleine sprintjes te rennen of anders stilstaand met je armen te zwaaien. Heb je genoeg tijd, maak dan een flinke wandeling, fiets een aantal kilometer of sport minimaal 1x in de week.

Lichaamsbeweging is namelijk 1 van de beste ontspanningsoefeningen bij stress omdat je lichaam op deze momenten onder andere het geluksstofje endorfine aanmaakt. Dit soort stofjes hebben direct effect en zorgen ervoor dat de stress reacties verminderd worden.

Meer ontspanningsoefeningen bij stress

In dit artikel heb je meer gelezen over 5 beste ontspanningsoefeningen bij stress. Natuurlijk zijn er nog meer oefeningen om stress te verminderen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan yoga en meditatieoefeningen.

Heb je zelf ook nog andere ontspanningsoefeningen bij stress die hier nog niet bij staan? Of wil je andere lezers laten weten welke tip voor jou het beste werkte? Laat dan hieronder een berichtje achter.

ontspanningsoefeningen bij stress

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorie├źn en lees over verschillende interessante artikelen.