Pijn in je zij tijdens het hardlopen?

Heb jij ook pijn in je zij tijdens het hardlopen? Deze tips helpen je!

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Iedere hardloper heeft er wel eens last van, pijn in je zij. Helaas kan je deze pijn moeilijk negeren. En moet je daardoor vaak even stoppen met hardlopen en je concentreren op je ademhaling.

Maar net zoals iedereen wil je natuurlijk zo snel mogelijk van de pijn af. In dit artikel vertel ik jou alles over de oplossing en hoe je de pijn in je zij tijdens het hardlopen kan voorkomen.

De oorzaak waarom jij pijn in je zij krijgt tijdens het hardlopen

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk waarom jij tijdens het hardlopen steken in je zij krijgt. Dit geldt niet alleen voor een beginnende hardloper, maar ook voor een meer ervaren persoon.

Oorzaak 1: Spanningen op je middenrif

Wanneer je gaat sporten, ontstaat er een spanning op je middenrif. Wanneer dit gebeurd, trekken je organen namelijk op het middenrif. En wanneer je ook nog eens gaat sporten met een volle maag, dan kan dit tot vervelende problemen leiden. Je middenrif zorgt dat zuurstof door je longen naar buiten toe word geperst. Gebeurd dit met veel kracht, dan ontstaat er dus de spanning welke dus de pijn in je zij veroorzaakt.

Om dit te voorkomen is niet aan te raden om te gaan sporten met een volle maag. Ook is het aan te raden om van te voren goed te eten en te drinken. Let er ook op dat je tijdens het sporten ook niet teveel achter elkaar drinkt. Kleine slokjes is meer dan voldoende.

Ook is het belangrijk dat je voor een langere tijd rust. Het liefst minimaal 15 minuten, wanneer je van plant bent om meer te gaan drinken.

Oorzaak 2: Te kort aan zuurstof

Pijn in je zij kan ook doorstaan omdat je te weinig zuurstof binnenkrijgt. Dit komt vooral door de spieren rondom je middenrif. Tijdens het sporten of hardlopen wordt er veel meer bloed naar je spieren gestuurd dan naar je ademhalingsspieren.

Om te zorgen dat je lichaam voldoende zuurstof tot zich neemt is het belangrijk dat je volledig in en uit ademt. Hijg je? Dan is dat een teken dat je buiten adem bent. En juist daardoor nemen de steken in je zij toe.

Oorzaak 3: Het gebruik van verkeerde voeding en drinken

Suikerhoudende dranken, zoals vruchtensap kun je beter niet drinken voordat je gaat sporten. Deze kennis is veelal opgedaan op de voetbalvelden. Voetballers die van te voren veel suikerhoudende dranken tot zich namen kregen de klachten sneller dan de spelers die er geen gebruik van maakten.

Ook is het aan te raden om voor het hardlopen niet teveel te eten. En zeker geen vet of vezelrijk voedsel. Omdat vezelrijk en vet voedsel niet zo snel verteerd kan er kramp ontstaan in je middenrif. Wat wel aan te raden is, is dat je ongeveer 30 minuten voordat je gaat hardlopen een banaan te eten. En ben je klaar met hardlopen, dan pas een maaltijd nuttigen.

steken in zij tijdens hardlopen

Wat kun je doen wanneer je pijn in je zij krijgt?

Zodra er steken in je rechter zij ontstaan is het belangrijk dat je uit ademt op het moment dat je linker voet de grond aan raakt. Heb je steken aan de linker kan van je zij, zorg dan dat je pas uit ademt wanneer je rechter voet de grond raakt. Veel hardlopers zeggen hier baat bij te hebben, maar wetenschappelijk is dit nooit echt bewezen.

Een andere mogelijkheid om bij steken in de zij continu diep adem te halen. Dit resulteert dat het middenrif naar beneden word gedrukt. En dat daardoor alle lucht wat gevangen zit gemakkelijk er ontsnappen.

Wat ook kan helpen wanneer de twee bovenstaande oplossingen niet helpen, is door diep en snel adem te halen. Vervolgens dien je deze dan een aantal seconden vast te houden om vervolgens zoveel mogelijk lucht door je mond uit te blazen.

Als laatste mogelijkheid is dat je beter eventjes kunt stoppen met hardlopen. Rek vervolgens je bovenlichaam uit en probeer op rust te komen. De kans is daarna groot dat je met meer energie weer kan gaan hardlopen zonder pijn te hebben in je zij.

Tot slot

Zoals je hebt kunnen lezen kunnen er diverse oorzaken zijn waarom jij pijn in je zij kan krijgen tijdens het hardlopen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je altijd goed naar je lichaam luistert. Zo leer jij je lichaam beter kennen en begrijp je wat je wel en vooral niet moet doen. En vergeet niet, zorg altijd voor een goede warming-up!

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorie├źn en lees over verschillende interessante artikelen.