Re-integreren na een burn-out

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Iedereen die een burn-out heeft wordt geconfronteerd met belangrijke vragen. Want waarom kreeg net jij die burn-out en niet je collega, die horrorburen heeft altijd tot diep in de nacht films zit te kijken? Om te re-integreren na een burn-out is het belangrijk om te weten waar het mis is gegaan. Want wie bij een poging om te re-integreren na een burn-out op het werk weer terugvalt, blijkt daarna een veel grotere moeite te hebben met de re-integratie.

Daarom vind je in dit artikel enkele tips, ideeën en zaken om rekening mee te houden bij het re-integreren na een burn-out.

Herstel van je burn-out

Een burn-out betekent dat je bent opgebrand: de basisenergie van lichaam en geest is over langere tijd niet goed opgeladen. Anderzijds is er te veel aan energie van je gevraagd. Bij re-integratie na een burn-out is het belangrijk dat je volledig herstelt. Blijf daarom tijdens je herstelperiode goed voor jezelf zorgen. Belangrijk om op te letten zijn hierbij:

1. Nachtrust

Veel mensen met een burn-out kwamen niet aan een goede nachtrust toe. Ga op tijd naar bed, zorg voor een kamer die voldoende donker is. Kijk geen tv vlak voor het slapen gaan en laat de computer uit.

Benieuwd naar meer slaap tips? In het artikel “Hoe val je snel in slaap” geef ik je 6 tips die ervoor kunnen zorgen dat je snel in slaap valt.

2. Lichaamsbeweging

Intensief sporten kan bij een burn-out te stressvol zijn voor het lichaam. Maar bijvoorbeeld tai-chi, een prestatiegerichte vorm van yoga of een rustige, niet al te lange wandeling in de natuur zijn vrijwel altijd een goed idee. Op deze website lees je tal van andere tips om te ontspannen gedurende de periode van re-integreren bij burn-out.

3. Goede voeding

Wanneer het lichaam onder stress is en oververmoeid, verbruikt het veel meer voedingsstoffen dan normaal. Eet dus gezond: veel groente en fruit en wees voorzichtig met vette hap van de snackbar, snelle suikers en koffie. Deze geven je lichaam extra stress en brengen de regulatie van stresshormonen nog verder uit balans.

4. Supplementen

In veel gevallen kan het wenselijk zijn extra supplementen te gebruiken. Vitamine C, magnesium en vitamine D3 worden in verband gebracht met verhoogde stress. Vitamine B-complex (vooral vitamine B12 moet hoog genoeg zijn) blijkt een gunstige invloed te kunnen hebben op het psychisch welbevinden, net als Omega 3-vetzuren.

5. Ontspanning

Niet alleen ontspanningsoefeningen bij stress maar ook het aaien van katten en andere huisdieren blijken de productie van stresshormonen zoals cortisol, adrenaline en noradrenaline te verminderen

6. Oude gewoonten

Natuurlijk, als je probeert te re-integreren na een burn-out weet je waarschijnlijk al beter hoe je je innerlijke batterij weer op moet laden. Maar als het eenmaal beter gaat, zijn veel mensen geneigd weer terug te vallen in oude gewoonten. Let er dus op dat je dat broodnodige beetje extra aandacht voor jezelf niet laat versloffen.

Tips om de belasting te verlagen

Het is belangrijk om na te gaan waar je jezelf te veel belastte en waar het werk dat deed. Misschien heb je enkele valkuilen waar je voor moet blijven waken:

1. Je legt de lat te hoog

Veel mensen met een burn-out nemen te veel werk op zich. Ook kunnen ze perfectionistisch zijn. Wanneer je bij jezelf nagaat wat hiervan de oorzaak is, kan het makkelijker zijn dit te overwinnen en succesvol te re-integreren na een burn-out. Waarom nam je te veel werk op je: was je bang om afgewezen te worden of ontslagen? Heb je op een dieper niveau moeite om jezelf te waarderen zoals je bent, en wil je perfect werk afleveren als compensatie?

2. Je mag beter naar jezelf leren luisteren

Voordat een burn-out zich aandient heb je waarschijnlijk al vage klachten gehad in de vorm van hoofdpijn, vermoeidheid, stress symptomen, prikkelbaarheid, geheugenklachten of andere problemen. Nu je dit weet, kun je de symptomen eerder herkennen en zo een terugval voor zijn.

3. Privéleven

Ook in het privéleven kunnen er factoren geweest zijn geweest waardoor je niet goed aan ontspannen toe kwam. Misschien ben je mantelzorger, heb je problemen in je relatie, woon je niet op een fijne, rustige plek… Wanneer dit duidelijk is, kan er hopelijk verbetering gebracht worden in je privésituatie.

4. Factoren op het werk

Het zou kunnen dat je werkgever een belangrijke rol heeft gespeeld bij het ontstaan van je burn-out. Misschien legde hij je te veel werk op of moest je met dwingende targets werken. Pusht hij je nog steeds? Vraagt hij te vaak wanneer je weer terugkomt terwijl jij echt nog niet aan werken moet denken? Misschien word je door hem, je collega’s of anderen een schuldgevoel aangepraat?

Re-integreren na een burn-out

Het kan erg spannend zijn om te re-integreren na een burn-out. Op het werk zijn dingen veranderd en ook jij bent niet meer dezelfde. Misschien kijken je collega’s anders tegen je aan nu je uitgevallen bent. Of heb je zelf het gevoel dat je tegenover hen tekort geschoten bent.

Steun

Dat is pijnlijk, want juist nu kun je hun begrip en steun extra hard gebruiken en zul je gevoeliger zijn voor bot gedrag. Maar juist hierin ligt ook een les. Bedenk dat jouw welzijn belangrijk is. Je zult nooit goed kunnen functioneren wanneer je opgebrand bent.

Leer je minder aantrekken van mensen die je problemen niet begrijpen. Praat in plaats daarvan contact met een therapeut, coach, counselor of vrienden of indien nodig een advocaat. Mensen die je misschien kunnen ondersteunen wanneer je in gesprek gaat met je werkgever of uitkeringsinstantie.

Neem je tijd

Wanneer je aan re-integreren toe bent is het belangrijk om het werkritme stukje bij beetje weer op te bouwen. Veel werknemers beginnen weer met halve dagen. Het lichaam is immers niet meer gewend om fulltime te functioneren en is nog aan het herstellen.

Het is dus belangrijk dat je je niet laat pushen. Houd voet bij stuk als je voelt dat je nog niet aan werken toe bent. Een opbouw is pas mogelijk als het systeem voldoende basisenergie heeft om op een inspanningsprikkel te reageren met herstel.

Heroverwegen

Tot slot is het belangrijk om je carrière te heroverwegen. Veel mensen raken burn-out omdat hun werk misschien niet goed genoeg bij hen past. Misschien ben je bij je werkgever niet op je plek of is zelfs het soort werk eigenlijk niet echt geschikt voor jou. Soms wil je diep in je hart gewoon iets anders en dat kan op een diep niveau doorwerken.

Iets nieuws overwegen is natuurlijk lang niet altijd makkelijk. We zitten zo snel vast in de schijnbare zekerheden, van geld, uitkeringsinstantie, hypotheek enzovoort. Soms kan een verandering toch aan de basis liggen van succesvol re-integreren na een burn-out in de maatschappij. Namelijk in werk dat jou écht voldoening geeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.