Zijn rode uien gezond?

Ontdek waarom rode uien gezonder zijn dat de gewone goudgel

Jelle Damen

Zijn rode uien gezond? Het gebruik van uien in gerechten is tegenwoordig niet meer weg te denken. En gek is dat niet, want naast dat het echte smaakmakers zijn kennen uien en dan vooral de rode ui verschillende gezondheidsvoordelen.

Het eten van rode uien kan hart en vaatziektes voorkomen, zorgt voor sterkere botten, bestrijdt bacteriën, infectie en ontstekingen bij reuma en kan zelfs haargroei stimuleren en je hoofdhuid gezond houden.

In dit artikel ga ik dieper in waarom rode uien gezond zijn, ontdek je het verschil tussen de rode en de witte ui en geef ik je 3 handige tips om uien te snijden zonder te huilen.

Dus lees snel verder.

Waar komen uien vandaan?

zijn rauwe rode uien gezond

De ui is een plant dat hoort tot het bolgewas en is familie van de kruidachtige planten waaronder knoflook, bieslook en prei onder vallen.

In China groeien ze al meer dan 3000 jaar, maar tegenwoordig worden ze overal in de wereld gekweekt in diverse groottes en smaken, waardoor ze in veel huishoudens zijn te vinden.

Doordat de plant zijn voeding opslaat in de bol bevat de bol veel suikers. Door de suikers vriest de plant minder snel dood en kunnen de planten langer zonder voedsel leven. Pas wanneer het voorjaar begint, komt de plant naar boven.

Verschil tussen de rode en de witte ui

Het verschil tussen de rode en de witte ui zit hem in de smaak, de schil en het aantal voedingsstoffen. De rode ui valt voornamelijk op vanwege zijn dieprode schil dat iets dunner is dan de schil van de witte ui. Als het gaat om de smaak, smaakt de witte ui een stuk pittiger en zoeter dan de rode ui.

Ook bevat de rode ui meer voedingsstoffen dan de witte ui. Zo zitten er meer antioxidanten, vitamines, water en mineralen in de rode ui dan in de witte ui.

Een ander verschil tussen de rode en de witte ui zit hem in het gebruik ervan. De witte ui is namelijk geschikt om te wokken en om ermee te koken waardoor het bij ontzettend veel gerechten past.

Zo geven een paar uienringen je salade of je hamburger al direct wat meer pit.

Een nadeel is wel dat bij het bakken van de witte ui de smaak en de geur die de ui afgeeft merkbaar minder word. En gaan er verschillende voedingsstoffen verloren.

De rode ui smaakt minder scherp dan de witte, waardoor het perfect samen gaat bij een zelfgemaakte salade. Verder kan de rode ui ook gebruikt worden bij verschillende wildgerechten, maar bijvoorbeeld ook bij heerlijke Surinaamse gerechten.

Ben je op zoek naar nieuwe uien? Pak dan de vers gesnipperde uien. Deze zijn namelijk een stuk lekkerder dan de kant en klare. Een grote kans dat deze al een langere tijd in het schap liggen waardoor ze een stuk bitterder en droger smaken.

4 redenen waarom rode uien gezond zijn

4 redenen waarom het eten van rauwe rode uien gezond is.

Zowel de rode ui als de witte ui ondersteunen diverse functies van je lichaam. Door minimaal een ui toe te voegen aan je maaltijd ontstaat er een gunstig effect, namelijk:

1. Het helpt tegen hart en vaatziektes

Rode uien zitten namelijk vol met diverse stoffen zoals sulfiden. Deze stoffen verlagen niet alleen het cholesterol in je bloed, maar zorgen ook voor een lagere bloeddruk. (1)

Daarnaast zitten de groentes vol met vitamines, zwavel en andere stoffen waardoor je bloedvaten minder snel dichtslippen en wordt de kans op hart en vaatziekten verkleind. (2, 3, 4)

2. Goed voor je botten

Uien zijn ook goed voor het sterker maken en het houden van je botten. Dit komt, omdat uien in grote maten kalium, ijzer en calcium bevatten.

Voor vrouwen die de menopauze achter de rug hebben is dit goed nieuws. Uien geven namelijk de heupgewrichten meer stevigheid. (5, 6, 7)

3. Bestrijdt bacteriën, infecties en kan zelfs helpen bij reuma

Uien hebben ook een anti bacteriële werking en behoren daardoor tot de groep natuurlijke ontstekingsremmers. (8, 9)

Eet je toevallig op zijn tijd een rauw ui? Dan ben je heel goed bezig. Je bestrijdt namelijk niet alleen eventuele bacteriën in je mond, maar ook de bacteriën die je tandvlees aantasten.

Ook voor reumapatiënten kunnen uien een uitkomst bieden. Zo zijn de natuurlijke eigenschappen goed voor de gewrichten en de kapsels ertussen.

4. Stimuleert haargroei

Tenslotte stimuleert het gebruik van uien de haargroei. Het klinkt raar en misschien ook wel vies, maar als je twee keer per dag uiensap op je hoofdhuid smeert beginnen je haren vaak opnieuw te groeien. Het sap houdt namelijk je huid schoon, stimuleert de bloedsomloop en door de antioxidanten voedt het ook nog eens de haarzakjes. (10)

Wil je dit zelf ook eens uitproberen? Dan raad ik om dit voor een wasbeurt te doen, omdat uiensap aardig kan ruiken.

Help! Ik moet huilen wanneer ik uien snij

zijn rode uien gezond?

Dat je tijdens het uien snijden huilt is voorkomen normaal al kan het erg vervelend zijn. Uien bevatten namelijk cellen die verschillende soorten stofjes bevatten, waaronder het alliinase enzym en een zwavelhoudende stof.

Wanneer je een ui doormidden snijdt, beschadig je de cellen en komt er lucht bij. Door de chemische reactie ontstaat er een zuur wat weer door een andere stof omgezet word naar een gas.

Komt deze gas in aanraking met je vochtige ogen ontstaat er een zogenaamde zwavelzuurverbinding waardoor je ogen geïrriteerd raken.

3 Tips om uien te snijden zonder te huilen

Gelukkig heb ik drie handige trucjes om uien te snijden zonder te huilen.

  1. Houdt de geschilde ui eerst onder het water – Door groente eerst onder het water te houden en pas daarna te snijden komt het gas in aanraking met het water en niet met je vochtige ogen. Op deze manier heb je geen last van tranende ogen.
  2. Leg de ui in de koelkast of vriezer – Wanneer je de ui in je koelkast of vriezer legt, wordt het allinase enzym minder actief. Het snijden wordt dan een stuk eenvoudiger en zo goed als tranenvrij
  3. Maak gebruik van het juiste mes – Zorg ervoor dat je een goed en scherp  mes gebruikt. Gebruik geen kartel mes of iets dergelijks want hierdoor komt er meer gas vrij waardoor je ogen sneller tranen.

Heerlijke recepten met rode uien in het FitChef kookboek

In dit artikel heb je meer gelezen waarom het eten van rauwe rode uien gezond is, ben je meer te weten gekomen waar uien vandaan komen en wat het verschil is tussen de rode en de witte ui.

Wil je nu ook rode uien in je eigen gerechten verwerken, maar ben je nog op zoek naar lekkere en voedzame gerechten? Dan raad ik het FitChef kookboek aan.

Dit kookboek helpt je namelijk bij het krijgen van een gezonde en evenwichtige levensstijl op een gezonde manier. Je voelt je dan niet alleen fitter, maar ook nog eens een stuk gezonder.

zijn rode uien gezond?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.