Rode uien gezond?

Lees en ontdek waarom rode uien gezonder zijn dat de gewone goudgele variant!

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Zijn rode uien gezond? Of is toch de bekende gele ui beter voor je? Waarschijnlijk gebruik je ze meer dan 1 keer per week in je gerechten omdat ze lekker bij het gerecht smaken.

In dit artikel ontdek je de verschillen tussen de rode ui en de gewone gele uien en of rode uien gezond zijn. Lees snel verder.

Waar komen uien vandaan?

voordelen rode uien

De ui een plant die behoort tot het bolgewas en familie is van de kruidachtige planten, waaronder knoflook, bieslook en prei.

In China groeien ze al meer dan 3000 jaar, maar tegenwoordig worden uien overal in de wereld gekweekt in diverse groottes en smaken, waardoor ze in vele huishoudens zijn te vinden.

Doordat de plant zijn voeding opslaat in de bol bevat het veel suikers. Door de suikers vriest de plant veel minder dood en kunnen de planten langer zonder voedsel leven.

Pas wanneer het voorjaar begint, komt de plant naar boven.

Verschil gewone ui en de rode ui

Het aantal verschillen tussen de rode en de gele ui zijn op 1 hand te tellen. Maar het grootste verschil tussen beide uien zit hem in de smaak en in de hoeveelheid voedingstoffen. De gele ui smaakt bijvoorbeeld een stuk pittiger en zoeter dan de rode ui.

Een ander verschil zit hem in het gebruik ervan. De gele ui is namelijk geschikt om te wokken en om ermee te koken, waardoor het bij ontzettend veel verschillende gerechten past. Zo geeft een paar uienringen van de gele ui je salade of hamburger al wat meer pit.

Een nadeel is wel dat bij het bakken van de gele ui de smaak en de geur die het afgeeft merkbaar minder word.  Daarnaast gaan door het bakken de verschillende voedingsstoffen verloren.

Een rauwe ui tussen bijvoorbeeld een salade is niet alleen lekker. Maar het is ook nog eens extra gezond.

De rode ui valt op vanwege zijn dieprode schil die iets dunner is dan de schil van de gele uit. Daarnaast bevat de de rode ui meer antioxidanten, vitamines, water en mineralen dan de gele ui. Hierdoor is de rode ui gezonder.

De smaak van de rode uit iets minder scherp dan de gele, waardoor het perfect samen gaat bij een zelfgemaakte salade. Verder kan de rode ui gebruikt worden bij verschillende wild gerechten, maar ook bij heerlijke Surinaamse gerechten.

Ben je in de supermarkt op zoek naar nieuwe uien? Pak dan de vers gesnipperde uien. Deze zijn namelijk een stuk lekkerder dan de kant en klare, aangezien die waarschijnlijk al een langere tijd in het schap liggen. Hierdoor zijn ze een stuk bitterder en droger.

Wil jij ook gratis 16 eiwitrijke recepten ontvangen? Klik dan op de rode knop hieronder!

Ja, ik wil de recepten graag ontvangen!

De 4 redenen waarom rode uien gezond zijn

Zowel de rode ui en als de gele ui ondersteunen diverse functies van het lichaam. Door minimaal 1 ui toe te voegen aan je maaltijd ontstaat er een gunstig effect, namelijk:

1. Helpt tegen hart en vaatziektes

Rode uien zitten namelijk boordevol met diverse stoffen zoals sulfiden. Deze stoffen verlagen niet alleen het cholesterol in je bloed, maar zorgen ook voor een lagere bloeddruk.

Daarnaast zitten de groentes vol met vitamines, zwavel en andere stoffen. En juist door deze stoffen slippen de bloedvaten minder snel dicht en wordt de kans op hart en vaatziekten verkleind.

2. Goed voor je botten

Uien zijn ook goed voor het sterker maken en houden van je botten. Dit komt omdat de uien in grote mate kalium, ijzer en calcium bevatten.

Voor vrouwen die de menopauze achter hun rug hebben is dit goed nieuws. Rode uien geven namelijk de heupgewrichten meer stevigheid.

3. Bestrijd Bacteriën, infecties en kan helpen bij reuma

Uien hebben ook een anti bacteriële werking en behoren daardoor tot de groep natuurlijke ontstekingsremmers.

Eet je toevallig op zijn tijd een rauw ui? Dan ben je goed bezig!

Want zo bestrijd je namelijk niet alleen eventuele bacteriën in je mond. Maar ook nog eens bacteriën die je tandvlees aantasten.

Ook voor reumapatiënten kunnen uien een uitkomst bieden. Zo zijn de natuurlijke eigenschappen goed voor de gewrichten en de kapsels ertussen.

4. Stimuleert haargroei

Tenslotte stimuleert het gebruik van uien de haargroei. Het klinkt raar en misschien ook wel vies, maar als je twee keer per dag uiensap op je hoofdhuid smeert beginnen je haren vaak opnieuw te groeien.

De sap houdt namelijk je huid schoon, stimuleert de bloedsomloop en door de antioxidanten voedt het ook nog eens de haarzakjes.

Wil je dit bij je eigen toepassen? Dan raad ik wel aan om dit te doen vóór een wasbeurt, aangezien de uiensap aardig kan ruiken.

Ik moet huilen wanneer ik de uien snij

rode uien gezond

Dit is voorkomen normaal ook al kan het ontzettend vervelend zijn. Uien bevatten namelijk cellen die verschillende soorten stoffen bevatten, waaronder het alliinase enzym en een zwavelhoudende stof.

Wanneer je een ui door midden snijdt beschadig je de cellen en komt er lucht bij. Door de chemische reactie ontstaat er een zuur wat weer door een ander stof word omgezet naar een gas.

Komt deze gas in aanraking met je vochtige ogen, dan ontstaat er een zogenaamde zwavelzuurverbinding, waardoor je ogen geïrriteerd van raken.

3 Tips om uien te snijden zonder te huilen

Gelukkig heb ik 3 handige trucjes om tranen tijdens het snijden te voorkomen:

  1. Houdt de geschilde ui eerst onder het water
    Door de groente eerst onder het water te houden en dan pas te snijden komt het gas wat ontstaat met het water op de ui in aanraking en niet met je vochtige ogen. Op deze manier zul je géén last hebben van tranende ogen.
  2. Leg de ui in de koelkast of vriezer
    Wanneer je de ui in je koelkast of vriezer legt wordt het alliinase enzym minder actief, waardoor het snijden een stuk eenvoudiger en zo goed als tranenvrij gaat.
  3. Gebruik de juiste mes
    Zorg ervoor dat je een goed en een scherp mes gebruikt wanneer je een ui wilt gaan snijden. Gebruik géén kartelmes of iets dergelijks. Want door de kartels zal er meer gas vrijkomen die zorgt voor meer irritatie van je ogen.

Heerlijke recepten met rode uien in het FitChef Kookboek

In dit artikel heb je kunnen lezen dat rode uien gezond zijn, waar ze vandaan komen en wat de verschillen tussen de rode en de goud gele ui zijn.

Wil je nu ook rode uien in je eigen gerechten gaan verwerken,maar ben je nog opzoek naar lekkere en voedzame gerechten? Dan raad ik het FitChef kookboek aan.

Dit kookboek helpt je namelijk bij het creëren van een gezonde en evenwichtige levensstijl. Zo bestaan de geschreven recepten in dit kookboek alleen maar uit gezonde voedingsmiddelen.

En door het kookboek te gebruiken werk je op een verantwoorde manier aan een slank(er) lichaam. Waardoor je niet alleen je eigen stukken fitter voelt. Maar ook nog een stukken gezonder!

Fitchef review en ervaringen

Wil jij ook meer informatie over het populaire FitChef Kookboek? Klik dan op de knop hieronder!

Ga Direct Naar De Website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.