Home » Blog » Rode uien gezond?

Rode uien gezond?

Lees en ontdek waarom rode uien gezonder zijn dat de gewone goudgele variant!

Gemiddelde leestijd: 5 minuten
Jelle

Zijn rode uien gezond? Of is de gele / witte variant toch beter voor je? Waarschijnlijk gebruik je ze wel meer dan één keer in de week voor in je gerechten. Vaak omdat ze lekker bij het gerecht smaken.

In dit artikel wil ik graag uitleggen wat nu precies de verschillen zijn tussen de rode ui en de gewone goudgele variant. Maar ook welke voordelen het eten van rode uien heeft.

Waar komen uien vandaan?

voordelen rode uien

De ui is een plant die behoort tot het bolgewas en ook nog familie is van de kruidachtige planten, waaronder ook de knoflook, bieslook en de prei onder vallen. In China groeien ze al meer dan 3000 jaar, maar tegenwoordig worden uien overal ter wereld gekweekt in diverse groottes, smaken en zijn ook nog eens in vele huishoudens te vinden.

Doordat de plant zijn voeding opslaat in de bol, bevat de bol veel suikers. Door de suikers vriest de plant veel minder snel dood en kunnen ze langer zonder voedsel leven. Pas wanneer het voorjaar begint komt de plant pas boven de grond.

Verschil tussen de rode en de bekende gele ui

Het aantal verschillen tussen de twee zijn op 1 hand te tellen. Maar het grootste verschil tussen de beide populaire uien zit hem in de smaak. Zo smaakt de gele ui een stuk pittiger dan de rode ui.

Een ander verschil zit hem in het gebruik ervan. De gele ui is namelijk geschikt om wokken en te koken. Waardoor het bij ontzettend veel verschillende gerechten past. Zo geeft een paar uienringen je salade of een hamburger meer pit. Maar een nadeel van het bakken van een ui is dat de smaak en de geur die het afgeeft merkbaar minder word. Ook gaan er verschillende voedingsstoffen verloren.

De schil van de rode variant is vergeleken met de gele een stukje dunner. En valt vooral op door zijn rode / paarse kleur. Wanneer je de rode ui door midden snijdt ziet het er lichtrood met wit uit. En pas samen met de milde smaak perfect samen bij een zelf gemaakte salade. Verder kan de rode ui ook gebruikt worden bij diverse wild gerechten, maar ook bij bijvoorbeeld Surinaamse gerechten.

Ben je in de supermarkt op zoek naar nieuwe uien? Pak dan de verse gesnipperde uien. Deze zijn namelijk een stuk lekkerder dan de kant en klare, aangezien die waarschijnlijk al een langere tijd in het schap liggen. Hierdoor zijn ze een stuk bitterder en droger.

Wil jij ook gratis 16 eiwitrijke recepten ontvangen? Klik dan op de rode knop hieronder!

Ja, ik wil de recepten graag ontvangen!

De voordelen van het eten van rode uien

Zowel de rode ui als de witte ui bieden ondersteuning voor diverse functies van het lichaam. Door minimaal 1 ui toe te voegen aan je maaltijd ontstaat er een gunstig effect. Dit kan de volgende effecten zijn:

  1. Helpt tegen hart en vaatziekte
    Rode uien zitten boordevol met diverse stoffen zoals sulfiden. Deze stoffen verlagen niet alleen het cholesterol in je bloed, maar zorgen ook voor een lagere bloeddruk. Tevens zitten de groente boordevol met vitamines, zwavel en andere stoffen. En juist dankzij deze stoffen zullen de bloedvaten minder snel dichtslibben en wordt de kans op hart en vaatziekten verkleind.
  2. Goed voor je botten
    Uien zijn ook goed voor het sterker maken en houden van je botten. Dit komt omdat de uien in grote mate kalium, ijzer en calcium bevatten. Voor vrouwen die de menopauze achter hun rug hebben is dit goed nieuws. Rode uien geven namelijk de heupgewrichten meer stevigheid.
  3. Bestrijdt Bacteriën, infecties en kan helpen bij reuma
    Uien hebben ook een anti bacteriële werking en behoren daardoor tot de groep natuurlijke ontstekingsremmers. Eet je toevallig op zijn tijd een rauw ui? Dan ben je goed bezig! Want zo bestrijd je namelijk niet alleen eventuele bacteriën in je mond. Maar ook nog eens bacteriën die je tandvlees aantasten! Ook voor reumapatiënten kunnen uien een uitkomst bieden. Zo zijn de natuurlijke eigenschappen goed voor de gewrichten en de kapsels ertussen.
  4. Stimuleert haargroei
    Tenslotte stimuleert het gebruik van uien de haargroei. Het klinkt raar en misschien ook wel vies, maar als je twee keer per dag uiensap op je hoofdhuid smeert beginnen je haren vaak opnieuw te groeien. De sap houdt namelijk je huid schoon, stimuleert de bloedsomloop en door de antioxidanten voedt het ook nog eens de haarzakjes. Wil je dit bij je eigen toepassen? Dan raad ik wel aan om dit te doen vóór een wasbeurt, aangezien de uiensap aardig kan ruiken.

Ik moet huilen wanneer ik de uien snij

rode uien gezond

Dit is voorkomen normaal ook al kan het ontzettend vervelend zijn. Uien bevatten namelijk cellen die verschillende soorten stoffen bevatten. Waaronder het enzym alliinase en een zwavelhoudende stof. Wanneer je een ui door midden snijdt beschadig je de cellen en komt er lucht bij. Door de chemische reactie ontstaat er een zuur wat weer door een ander stof word omgezet naar een gas.

Komt deze gas in aanraking met je vochtige ogen, dan ontstaat er een zogenaamde zwavelzuurverbinding, waardoor je ogen geïrriteerd van raken.

Uien snijden zonder te huilen tips

Gelukkig heb ik een tweetal handige trucjes om tranen tijdens het snijden te voorkomen:

  1. Houdt de geschilde ui eerst onder het water
    Door de groente eerst onder het water te houden en dan pas te snijden komt het gas wat ontstaat met het water op de ui in aanraking en niet met je vochtige ogen. Op deze manier zul je géén last hebben van tranende ogen.
  2. Leg de ui in de koelkast of vriezer
    Wanneer je de ui in je koelkast of vriezer legt wordt het alliinase enzym minder actief, waardoor het snijden een stuk eenvoudiger en zo goed als tranenvrij gaat.
  3. Gebruik de juiste mes
    Zorg ervoor dat je een goed en een scherp mes gebruikt wanneer je een ui wilt gaan snijden. Gebruik géén kartelmes of iets dergelijks. Want door de kartels zal er meer gas vrijkomen die zorgt voor meer irritatie van je ogen.

Heerlijke recepten met rode uien in het FitChef Kookboek

In dit artikel heb je verschillende informatie kunnen lezen over niet alleen dat rode uien gezond zijn, maar ook waar ze vandaan komen. En wat de verschillen zijn tussen de de goud gele variant is.

Wil je nu ook rode uien in je eigen gerechten gaan verwerken,maar ben je nog opzoek naar lekkere en voedzame gerechten? Dan raad ik het FitChef kookboek aan.

Dit kookboek helpt je namelijk bij het creëren van een gezonde en evenwichtige levensstijl. Zo bestaan de geschreven recepten in dit kookboek alleen maar uit gezonde voedingsmiddelen.

En door het kookboek te gebruiken werk je op een verantwoorde manier aan een slank(er) lichaam. Waardoor je niet alleen je eigen stukken fitter voelt. Maar ook nog een stukken gezonder!

Fitchef review en ervaringen

Wil jij ook meer informatie over het populaire FitChef Kookboek? Klik dan op de knop hieronder!

Ga Direct Naar De Website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.