Snel aankomen door aanpassingen in je levensstijl

FitAddicted.nl - Jelle Damen

In een maatschappij waar overgewicht en obesitas steeds meer als algemeen probleem wordt gezien, zou je bijna vergeten dat er ook mensen zijn die te kampen hebben met een te laag lichaamsgewicht. Deze mensen willen snel aankomen in gewicht in plaats van afvallen. En geloof het of niet, dit is vaak minstens net zo lastig.

Ondergewicht

Men spreekt van ondergewicht wanneer de Body Mass Index (BMI) lager is dan 18,5. Je berekent dit door je lengte in meters te vermenigvuldigen met 2. Vervolgens deel je gewicht met die uitkomst. Dus weeg je 60 kilo en ben je 1,65 lang dan is de rekensom: 2x 1,65 = 3,3. 60 / 3,3 = 18,18 BMI. In dit geval is er dus sprake van ondergewicht en is snel aankomen van groot belang.

Oorzaken van ondergewicht

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een te laag lichaamsgewicht. Uiteraard kun je een te snelle stofwisseling hebben. Dan zul je je eetpatroon blijvend moeten aanpassen wanneer je snel wilt aankomen. Maar ondergewicht kan ook ontstaan door ziekte en in dat geval is snel aankomen in korte tijd van groot belang.

Ondergewicht komt er in ieder geval grofweg op neer dat je – vaak gedurende een langere periode – minder calorieën binnen krijgt dan je lichaam nodig heeft om een gezond gewicht te behouden.

Problemen door ondergewicht

Door het lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, kunnen allerlei problemen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan vermoeidheid, afbreuk van spierweefsel, slechte conditie botten, haar en tanden, verminderd afweersysteem waardoor je vatbaar wordt voor ziektes.

Kortom heb je last van ondergewicht, dan is snel aankomen belangrijk.

Snel aankomen door gezond te eten en te drinken

Gezond aankomen in gewicht is niet makkelijk. Zeker als de oorzaak van het ondergewicht gerelateerd is aan een periode van ziekte. Mocht dit het geval zijn, wend je dan tot een gezondheidsprofessional, een diëtist, voedingsdeskundige of (huis)arts.

Is er geen sprake van een ziektebeeld, en wil je om andere redenen snel aangekomen, geef dan aanpassingen in je voedingspatroon een kans.

Gemiddeld heeft een vrouw 2000 en een man 2500 calorieën per dag nodig om een gezond gewicht te behouden en voldoende energie binnen te krijgen. En als je een snelle stofwisseling hebt, dan is dit meer. Wil je in een korte tijd een gewichtstoename bereiken, dan zul je er voor moeten zorgen dat je meer calorieën binnen krijgt dan dat jouw lichaam verbrandt.

Combineer de aanpassingen in je eetpatroon met een goed trainingsschema waarbij je de focus legt op spierontwikkeling. Meer spiermassa zorgt voor gewichtstoename en het draagt bij aan een gezond gestel.

Ontbijt, lunch en diner

Een goed begin is het halve werk. Zorg dat je in de ochtend al een stoot aan gezonde calorieën en voedingsstoffen tot je neemt. Gebruik volle zuivelvarianten, verwerk noten in je ontbijt, donker brood, koolhydraat-rijk fruit, eieren en sluit af met een bijvoorbeeld goed gevulde groene smoothie. Houd het ontbijt op minimaal 600kcal.

Dagelijks een stevige lunch is ook een prima manier om snel in gewicht aan te komen. Stevig en goed belegde boterhammen met pindakaas, warme pasta maaltijd, rijst met een goed gevulde soep. Er zijn voldoende variaties en combinaties te bedenken om een lunch te nuttigen waarmee je boven de 700 kcal uitkomt.

Na een zware lunch, zul je wellicht wat later trek krijgen in het diner. Dat is helemaal prima. Rond 20:00 uur het diner gebruiken zorgt er doorgaans ook weer voor dat de gegeten calorieën niet dezelfde avond nog verbruikt worden. Geniet van een voedzame avondmaaltijd met veel koolhydraten, vezels en eiwitten. Probeer rond de 1000 kcal te komen.

Tussendoortjes

Naast de 3 hoofdmaaltijden is het verstandig om tussendoor gezonde, calorierijke eten en drankjes tot je in te nemen als je snel wilt aankomen. Bananen, volle melk, karnemelk, smoothies, vezelrijke koeken, avocado’s, gedroogde vijgen of pruimen en granaatappel zijn goede tussendoortjes om de calorie-inname op te voeren.

Snel aankomen door trainen en sporten

Niet alleen het aanpassen van je eetpatroon draagt bij aan gewichtstoename. Het juiste trainingsschema kan hier een waardevolle bijdrage aan leveren. Snel aankomen in korte tijd is prima haalbaar als je ervoor zorgt dat je de spiermassa opbouwt.

Cardio

Een intensieve maar korte cardiotraining bereidt jouw lichaam voor op een spieropbouwende training. Je komt er niet direct van aan, maar een stevige warming up van ongeveer 10 tot 15 minuten zorgt er wel voor dat het lichaam in de startblokken komt voor het serieuze werk.

Krachttraining

Met alle koolhydraten en eiwitten die je naar binnen werkt, voorzie je jouw spieren van voldoende voedingsstoffen om te groeien. Maar ze moeten daar wel toe gestimuleerd worden. Houd de krachttraining dus goed op niveau. Dat wil zeggen dat je niet te licht wilt trainen en ook zeker niet teveel herhalingen in de oefeningen. De gewichten waarmee je traint moeten een uitdaging voor je lichaam vormen, maar ze moeten wel goed te doen zijn. Als je met gewichten gaat trainen die net even iets te zwaar zijn, dan loop je een grote kans dat je blessures gaat krijgen. Dus luister goed naar je lichaam tijdens het trainen en stop als je pijn ervaart.

Wat ook belangrijk is, is dat je niet te lang traint. Na een uur vergroot je namelijk de kans dat je lichaam niet alleen vetweefsel afbreekt, maar ook spierweefsel. En dat laatste is iets wat je niet wilt.

Rust

Uiteraard zul je snel in gewicht toenemen als je veel eet en niet beweegt, maar dat is niet echt aan te raden. De toename in gewicht is iets dat je op een gezonde manier wilt bereiken. Toch is voldoende rust een belangrijke onderdeel in een gezonde levensstijl. Het lichaam moet herstellen na zware trainingen, je geest moet rusten na een drukke dag en je organen moeten de lading voedingsstoffen ook op een goede manier kunnen verwerken. Zorg voor minimaal 6 – 8 uur slaap zodat je weer helemaal klaar bent voor een nieuwe dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere bezoekers bekeken ook

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.