Snel gespierd worden?

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Wil jij ook snel gespierd worden, maar weet je niet waar je allemaal op moet letten? Dan heb je geluk. Want in dit artikel ontdek je 6 handige basistips die het proces van spieren opbouwen zoveel mogelijk ondersteunt.

1 Doelstellingen

Wil je een bepaald doel bereiken, dan is het nodig om te werken met doelstellingen. Jouw doelstelling is dan ook snel gespierd worden. Maar hoe zorg je ervoor dat je je doel behaalt?

Om je doel te behalen is het belangrijk om realistische doelstellingen op te stellen. Zo bepaal je bijvoorbeeld je doelstelling op basis van je lichaamsgewicht. Maar ook hoeveel dagen je wilt gaan trainen, hoeveel calorieën je wilt eten en hoe vaak je rust wilt nemen.

Maar bedenk wel dat het ook belangrijk is om deze doelstellingen SMART te beschrijven. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel,Realistisch en Tijdsgebonden.

Je geeft dus niet alleen aan wat je wilt bereiken en waar je dit wilt gaat bereiken. Maar vooral wanneer en waarom je iets snel gespierd wilt worden. Je motivatie is namelijk ontzettend belangrijk, want anders bestaat de kans dat je je gemaakte doelstelling niet bereikt.

Schrijf daarom jouw doelstellingen op, print ze uit of maak er notities van op je telefoon. Hierdoor heb je een stok achter de deur en weetje ook waarvoor je aan het trainen bent.

2 Uitvoering

snel gespierd worden

Wil je snel gespierd worden, dan dien je deze tip goed toe te passen. Namelijk de uitvoering van en de juist techniek van je oefeningen. Doe daarom dan ook voordat je begint met trainen eerst goed onderzoek naar de betreffende oefeningen.

Een andere mogelijkheid is dat je informatie vraagt aan je aanwezige sportinstructeur en laat hem of haar de oefening dan ook voordoen zodat je leert om het maximale uit de oefening te halen.

Wanneer je de oefening goed uitvoert zal je op den duurresultaten zien. Maar wanneer je de oefening niet goed uitvoert en de techniek achter de oefening niet snapt, dan zal de kans op vervelende blessures vele malen groter zijn.

Zorg er dan ook voor dat je altijd weet wat je doet!

3 Voeding

Snel gespierd worden doe je niet alleen in de sportschool of door keihard te trainen. Maar ook in de keuken. Om het maximale uit je training te halen heb je energie nodig. En laat deze energie nu net voor het grootste gedeelte uit onze voeding halen.

Trainen is namelijk het meest effectief wanneer je je lichaam voorziet van voldoende brandstof. Eet daarom in het algemeen altijd wat meer dan je verbruikt aangezien je snel gespied wilt worden.

En dat gaat moeilijk wanneer je niet genoeg calorieën binnenkrijgt. Eet daarom dagelijks minimaal 200 tot 500 calorieën meer dan je normaal gewend bent.

Belangrijk is wel dat je weet wat je eet. Het beste wat je kunt doen is het nemen van eiwitten, complexe koolhydraten en goede vetten.

Eiwitten vind je vooral terug in vlees, vis, eieren, noten,groenten en fruit. Lukt het niet genoeg om voldoende eiwitten binnen te krijgen? Kies dan er dan voor een om een eiwit shake te nemen of andere supplementen.

4 Drink genoeg

Niet alleen voeding is belangrijk om snel gespierd te worden. Maar ook voldoende drinken. Zoals je waarschijnlijk weet bevat je lichaam voor ongeveer 60% uit water. Water is dan ook belangrijk voor verschillende processen die binnen ons lichaam afspelen.

Zo is water verantwoordelijk voor de verteringsprocessen,maar het zorgt er ook voor dat eiwitten en koolhydraten worden opgenomen. Daarnaast zorgt water er ook voor dat de elektrolyten naar je spieren worden getransporteerd.

Drink daarom als actieve sporter minimaal 2 liter water per dag. Je verliest namelijk dagelijks vocht door te zweten, door adem te halen en door naar de wc te gaan. Houdt daarom dan ook je vochtbalans op pijl.

5 Rust

snel gespierd worden doe je onder andere door voldoende te rusten

Veel beginners vergeten dit, maar ga niet elke dag de sportschool in. Maar las ook genoeg rust momenten in, want ook dit is ontzettend belangrijk. Je spieren moeten namelijk ook na een flinke training de tijd krijgen om zich te kunnen herstellen.

Want wanneer je doorgaat met trainen en je neemt je rust niet, dan is er een grote kans dat je spieren overbelast raken.

En dat is juist niet wat je moet je doen. Gebruik dus je verstand en luister naar je lichaam. Sporten met spierpijnis dan ook niet aan te raden.

Zorg daarom dat je altijd minimaal 2 dagen rust in plant tussen je trainingen. Zorg ook dat je voldoende slaapt. Denk dan aan zo’n 8 uur slaap per dag. Dit is namelijk voldoende en geef je je spieren genoeg tijd om zich te kunnen herstellen.

Cardio op rustdagen is wel mogelijk, maar houdt er wel rekening mee dat je dit niet te intensief doet. Je lichaam heeft de rust nodig.

6: Trainingsschema

Het opstellen van een goed trainingsschema is van groot belang wil je serieus snel gespierd worden. Maar wanneer je een schema hebt opgesteld wilt het nog niet zeggen dat je klaar bent voor de komende maanden.

Want wanneer je flink traint maak je vorderingen. En om te zorgen dat je vorderingen blijft maken is het dus belangrijk dat je na een tijd zwaarder gaat trainen.

Je past je huidige trainingsschema dan ook hierop ook aan.

Afhankelijk van hoe vaak je wilt trainen en kan trainen kun je ervoor kiezen om een 3 daags of een 4 daags schema te maken. Meer of minder trainen schiet namelijk niet op. Want als je teveel dagen traint, krijg je te weinig rust en minder dan 3 dagen is gewoonweg te weinig snel gespierd te worden.

Tot slot: snel gespierd worden

Zoals je in dit artikel hebt gelezen zijn de eerder genoemde tips ontzettend belangrijk voor wanneer je snel gespierd wilt worden. Het is niet alleen belangrijk dat je gebruikt maakt van deze tips, maar ook dat je de juiste instelling en beetje geduld heb. Dan merk je al vrij snel dat je spieren beginnen te groeien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.