Home » Blog » Snel spieren kweken

Snel spieren kweken

6 Tips om je spieren te laten groeien!

Gemiddelde leestijd: 4 minuten
Jelle

Wil je snel spieren kweken, maar weet je niet waar je precies allemaal op moet letten? In dit artikel geef ik je een 6 tal handige tips die het proces van spieren op te bouwen zo veel mogelijk ondersteunen. Want door op de juiste manier te sporten zal je spiermassa namelijk toenemen.

Dus lees snel verder!

1: Doelstellingen

Wil je een bepaald doel bereiken, dan is het vaak nodig om te gaan werken met doelstellingen. In dit geval is jouw doelstelling snel spieren kweken. Maar hoe ga je dit doen?

Daarom is het belangrijk om realistische doelstellingen op te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld doelstellingen bepalen op basis van je lichaamsgewicht. Maar ook hoeveel dagen je wilt trainen, hoeveel calorieën je wilt gaan eten, hoe vaak je rust wilt nemen enzovoort.

Bedenk wel dat het belangrijk is om deze doelstellingen SMART te beschrijven. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

Je geeft dus niet alleen aan wat je wilt bereiken en waar je dit gaat bereiken. Maar vooral wanneer en waarom je iets wilt bereiken. Je motivatie is namelijk wel ontzettend belangrijk, want anders bestaat de kans dat je je doelstelling niet gaat bereiken.

Schrijf daarom jouw doelstellingen op, print ze uit of maak er notities van op je telefoon, zodat je een soort van stok achter de deur hebt. En zo weet je ook waarvoor je aan het trainen bent.

2: Uitvoering

snel spieren kweken uitvoering

Je kunt alleen snel spieren kweken wanneer je deze tip goed toepast. Namelijk de uitvoering en de juiste techniek van je oefeningen. Daarom raad ik dan ook aan voordat je begint het trainen van je spiergroepen, dat je eerst goed onderzoek doet naar de betreffende oefening. Of vraag het anders aan je aanwezige sportinstructeur en laat het hem of haar dan ook voor doen hoe je de oefening moet uitvoeren.

Want wanneer je de uitvoering van een oefening goed uitvoert zal je op den duur resultaat zien. Maar wanneer je de oefeningen niet goed uitvoert en de techniek achter de oefening niet snapt, dan zal de kans op een vervelende blessure vele malen groter zijn. Zorg er dan ook voor dat je weet wat je doet!

3: Voeding

Spieren kweken doe je niet alleen in een sportschool, maar ook in de keuken!  Om het maximale uit je training te halen heb je energie nodig. En laat deze energie nu net voor het grootste deel uit onze voeding halen.

Trainen is namelijk het meest effectief wanneer je je lichaam voorziet van brandstof / energie. Eet daarom in het algemeen altijd wat meer dan je verbruikt aangezien je spieren wilt kweken. En dat gaat zeer moeilijk wanneer je niet genoeg calorieën binnenkrijgt.  Eet daarom dagelijks minimaal 200 tot 500 calorieën meer dan je normaal gewend bent.

Het is echter wel belangrijk wat je eet. Het beste wat je kunt doen is het nemen van eiwitten, complexe koolhydraten en goede vetten. Eiwitten zitten voornamelijk in vlees, vis, eieren, noten, groenten en fruit. Lukt het niet om voldoende eiwitten binnen te krijgen? Dan kan je ervoor kiezen om een eiwit shake te nemen.

4: Hydrateren

Niet alleen voeding is belangrijk, maar ook drinken. Waarschijnlijk weet je al dat ons lichaam voor ongeveer 60% uit water bestaat. Water is dan ook belangrijk voor verschillende processen die binnen ons lichaam afspelen.

Zo is water bijvoorbeeld niet alleen verantwoordelijk voor de verteringsprocessen binnen ons lichaam. Maar het zorgt er ook voor dat onder andere eiwitten en koolhydraten worden opgenomen. Daarnaast zorgt water er ook nog eens voor dat elektrolyten naar de spieren worden getransporteerd.

Het is dan ook aan te raden om als actieve sporter minimaal 2 liter aan water te drinken. Je verliest namelijk dagelijks vocht door middel van zweten, door adem te halen en urine. Houdt daar om dan ook je vochtbalans op pijl!

5: Rust

snel spieren kweken rust

Veel beginners vergeten dit, maar ga niet elke dag de sportschool in. Maar las ook genoeg rust momenten in, want ook dit is ontzettend belangrijk. Je spieren moeten namelijk ook na een flinke training de tijd krijgen om zich te kunnen herstellen.

Want wanneer je doorgaat met trainen en je neemt je rust niet, dan kan het zomaar zijn dat je je spieren overbelast raken. En dat is juist niet wat je moet je doen. Gebruik dus je verstand en luister naar je lichaam. Sporten met spierpijn is dan ook niet aan te raden.

Zorg daarom dat je altijd minimaal 2 dagen rust in plant tussen je trainingen. Ook moet je ervoor zorgen dat je voldoende slaapt. Denk dan aan zo’n 8 uur slaap per dag. Dit is namelijk voldoende en dan kunnen je spieren genoeg herstellen.

Cardio op rustdagen is wel mogelijk, maar houdt er wel rekening mee dat dit niet intensief moet gebeuren.  Je lichaam zelf heeft natuurlijk ook rust nodig.

6: Trainingsschema

Het opstellen van een goed trainingsschema is van groot belang wil je serieus snel spieren kweken. Maar wanneer je een schema hebt opgesteld wilt het nog niet zeggen dat je klaar bent voor de komende maanden.

Want wanneer je flink traint maak je vorderingen. En om te zorgen dat je vorderingen blijft maken is het dus belangrijk dat je op den duur zwaarder moet gaan trainen. Je dient dus op den duur je huidige trainingsschema aan te passen.

Afhankelijk van hoe vaak je wilt trainen en kan trainen kun je ervoor kiezen om een 3 daags of een 4 daags schema te maken. Meer of minder trainen schiet namelijk niet op. Want als je teveel dagen traint, krijg je te weinig rust en minder dan 3 dagen is gewoonweg te weinig om serieus spiermassa op te bouwen.

Conclusie snel spieren kweken

Zoals je hebt kunnen lezen zijn de hierboven genoemde tips juist ontzettend belangrijk voor wanneer je snel spieren wilt kweken. Daarnaast is het niet alleen belangrijk dat je gebruikt maakt van deze tips. Maar ook dat je de juiste instelling en een beetje geduld moet hebben.

Dus maak gebruik van de tips, zorg voor voldoende motivatie en dan weet ik zeker dat je sneller spieren gaat kweken. Dus gas erop en gaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.