Een steek tijdens het hardlopen?

5 Tips om steken bij hardlopen te voorkomen

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Een scherpe steek tijdens het hardlopen heeft iedereen wel eens gehad. Helaas zijn deze steken moeilijk te negeren en moet je tijdens het hardlopen eventjes stoppen om op je ademhaling te concentreren.

Maar net zoals ander hardlopers wil je natuurlijk zo snel mogelijk van de steken af.

In dit artikel ontdek je dan ook de oorzaken ervan en lees je meer over de verschillende oplossingen hoe je steken bij hardlopen kan voorkomen.

De oorzaak van steken in je zij bij het hardlopen

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk waarom jij tijdens het hardlopen steken in je zij krijgt. Dit geldt niet alleen voor een beginnende hardloper, maar ook voor een meer ervaren persoon.

1. Spanningen op het middenrif

Bij het hardlopen kan op het middenrif spanningen ontstaan doordat je organen tijdens het hardlopen aan je middenrif trekken.

Heb je voor het hardlopen ook nog eens gegeten? Dan ontstaat er een extra druk op de banden en op je middenrif.

Daarnaast zorgt je middenrif tijdens het hardlopen er ook nog eens voor dat zuurstof naar buiten word geperst, wat ook weer voor spierspanningen zorgt.

2. Tekort aan zuurstof

Een steek tijdens het hardlopen kan ook ontstaan doordat je te weinig zuurstof binnenkrijgt. Dit komt omdat het tijdens het hardlopen veel meer bloed naar je andere spieren gestuurd word, dan naar je ademhalingsspieren.

Om te zorgen dat je lichaam voldoende zuurstof tot zich neemt is het belangrijk dat je volledig in en uit ademt.

Hijg je? Dan is dat een teken dat je buiten adem bent en daardoor de steken toenemen. Dan is het belangrijk dat je regelmatig je longen helemaal uitblaast, zodat je middenrif kan ontspannen.

3. Het gebruik van verkeerde voeding en drinken

Suikerhoudende dranken waaronder vruchtensap kan je beter niet drinken voordat je gaat sporten. Deze kennis is veelal opgedaan op de voetbalvelden.

Voetballers die van te voren veel suikerhoudende dranken dronken kregen sneller klachten dan spelers die geen suikerhoudende dranken dronken.

Daarnaast is het raadzaam om voor het hardlopen niet teveel vet en vezelrijk eten tot je te nemen.

Vet en vezelrijk voedsel verteert niet snel, waardoor er kramp kan ontstaan in je middenrif. Wat je wel kan doen is ongeveer 30 minuten voordat je gaat hardlopen een banaan eten. En pas na het hardlopen je maaltijd nuttigen.

Wat kan je doen bij steken in je zij bij het hardlopen?

steken in zij tijdens hardlopen

Zodra er aan de rechterkant steken tijdens het hardlopen ontstaan is het belangrijk dat je uit ademt op het moment dat je linker voet de grond raakt.

Heb je tijdens het hardlopen steken aan de linkerkant? Zorg dan dat je pas uit ademt wanneer je rechter voet de grond raakt. Veel hardlopers zeggen hier baat bij te hebben, maar wetenschappelijk is dit nooit echt bewezen.

Een andere mogelijkheid is om bij steken in je zij continu diep adem te halen. Dit zorgt ervoor dat het middenrif naar beneden wordt gedrukt en daardoor alle lucht wat gevangen zit gemakkelijker kan ontsnappen.

Wat ook kan helpen bij een steek tijdens het hardlopen is diep en snel adem halen. Vervolgens houd je je adem een aantal seconden vast om daarna zoveel mogelijk lucht door je mond uit te blazen.

Als laatste mogelijkheid kan je beter eventjes kan stoppen met hardlopen. Rek vervolgens je lichaam uit en probeer tot rust te komen. De kans is groot dat je daarna met meer energie weer kan beginnen met hardlopen zonder steken in je zij te hebben.

Tot slot: Steek tijdens het hardlopen

Zoals je in dit artikel hebt gelezen zijn er diverse oorzaken waarom je steken bij het hardlopen kunt krijgen. Daarom is het zo belangrijk dat je altijd goed naar je lichaam luistert, want zo leer jij je lichaam beter kennen en begrijp je wat je vooral niet moet doen.

En vergeet niet: zorg altijd voor een goede warming-up en let vooral goed op je ademhaling zodat de steken bij het hardlopen verleden tijd zijn.

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorie├źn en lees over verschillende interessante artikelen.