Steken tijdens hardlopen?

Jelle Damen

Pijnlijke steken tijdens het hardlopen heeft iedereen wel eens gehad. Helaas zijn deze steken moeilijk te negeren en moet je tijdens het hardlopen eventjes stoppen om op je ademhaling te concentreren. Maar net als andere hardlopers wil je natuurlijk zo snel mogelijk van je steken af. In dit artikel ontdek je waardoor de steken tijdens het hardlopen ontstaan en lees je meer over je de steken kunt voorkomen.

De oorzaak van steken in de zij tijdens het hardlopen

Er zijn verschillende oorzaken mogelijk waarom je tijdens het hardlopen steken in je zij krijgt. Dit geldt niet alleen voor een beginnende hardloper, maar ook voor een meer ervaren persoon.

1. Spanningen op het middenrif

Bij het hardlopen kan op het middenrif spanningen ontstaan doordat je organen tijdens het hardlopen aan je middenrif trekken. Heb je voor het hardlopen ook nog eens gegeten? Dan ontstaat er een extra druk op de banden en op je middenrif.

Daarnaast zorgt je middenrif tijdens het hardlopen er ook nog eens voor dat zuurstof naar buiten word geperst, wat ook weer voor spierspanningen zorgt.

2. Tekort aan zuurstof

Een steek tijdens het hardlopen kan ook ontstaan doordat je te weinig zuurstof binnenkrijgt. Dit komt omdat het tijdens het hardlopen veel meer bloed naar je andere spieren gestuurd word, dan naar je ademhalingsspieren.

Om te zorgen dat je lichaam voldoende zuurstof tot zich neemt is het belangrijk dat je volledig in en uit ademt.

Hijg je? Dan is dat een teken dat je buiten adem bent en daardoor de steken toenemen. Dan is het belangrijk dat je regelmatig je longen helemaal uitblaast, zodat je middenrif kan ontspannen.

3. Het gebruik van verkeerde voeding en drinken

Suikerhoudende dranken waaronder vruchtensap kan je beter niet drinken voordat je gaat sporten. Deze kennis is veelal opgedaan op de voetbalvelden.

Voetballers die van te voren veel suikerhoudende dranken dronken kregen sneller klachten dan spelers die geen suikerhoudende dranken dronken.

Daarnaast is het raadzaam om voor het hardlopen niet teveel vet en vezelrijk eten tot je te nemen.

Vet en vezelrijk voedsel verteert niet snel, waardoor er kramp kan ontstaan in je middenrif. Wat je wel kan doen is ongeveer 30 minuten voordat je gaat hardlopen een banaan eten. En pas na het hardlopen je maaltijd nuttigen.

Steken tijdens hardlopen voorkomen

steken in zij tijdens hardlopen

Wanneer er steken tijdens hardlopen ontstaan aan de rechterkant is het belangrijk dat je uitademt op het moment dat je linker voet de grond raakt. Heb je tijdens het hardlopen steken aan de linkerkant? Zorg er dan voor dat je pas uit ademt wanneer je je rechter voet de grond raakt. Veel hardlopers zeggen hier baat bij te hebben, maar wetenschappelijk is dit nog niet bewezen.

Een andere mogelijkheid is bij steken tijdens het hardlopen continu diep adem te halen. Dit zorgt ervoor dat het middenrif naar beneden wordt gedrukt en daardoor alle lucht wat gevangen zit gemakkelijker kan ontsnappen.

Wat ook kan helpen bij een steek tijdens het hardlopen is diep en snel adem halen. Vervolgens houd je je adem een aantal seconden vast om daarna zoveel mogelijk lucht door je mond uit te blazen.

Als laatste mogelijkheid kan je beter eventjes kan stoppen met hardlopen. Rek vervolgens je lichaam uit en probeer tot rust te komen. De kans is groot dat je daarna met meer energie weer kan beginnen met hardlopen zonder steken in je zij te hebben. Doe je dit al en ben je nog op zoek naar andere tips? Lees dan het volgende artikel: tips om veilig te sporten.

Tot slot: Steken tijdens hardlopen

Zoals in je dit artikel heb gelezen zijn er diverse oorzaken waarom je steken tijdens hardlopen kunt krijgen. Daarom is het zo belangrijk dat je altijd goed naar je lichaam luistert, want alleen zo leer jij je lichaam beter kennen en begrijp je wat je vooral niet moet doen. Vergeet ook niet: zorg altijd voor een goede warming-up en let vooral goed op je ademhaling.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorie├źn en ontdek meer interessante artikelen.