Home » Blog » Stress symptomen

Stress symptomen

Welke zijn er allemaal en wat kun je tegen doen?

Gemiddelde leestijd: 8 minuten
Jelle

Tegenwoordig hebben steeds meer mensen last van verschillende stress symptomen. We leven immers in een hectische en drukke wereld waar ook nog eens ontzettend veel van een mens wordt gevraagd. En juist daardoor kan er bij mensen gemakkelijk stress ontstaan.

Stress kan een grote invloed hebben op je leven. Al is de ene persoon daar gevoeliger voor dan de andere. Daarom wil ik dan ook graag in dit artikel in gaan wat stress nu precies is. Maar ook wat je zelf tegen stress kunt doen om dit te verminderen.

Wat is stress?

stress symptomen verminderen

We ervaren stress wanneer we in contact komen met iets wat spanning of druk veroorzaakt. Er ontstaat dan een chemische reactie in de hersenen. Maar wist je ook dat stress niet perse slecht voor je hoef te zijn? We hebben namelijk tot een bepaalde hoogte aan stress nodig om goed te kunnen functioneren.

We spreken van gezonde stress als wanneer iemand bijvoorbeeld zenuwachtig is voor een presentatie. Je hart gaat sneller kloppen, je spieren spannen zich aan en je gaat sneller ademen. Je lichaam wordt op dat moment klaar gemaakt om actie te ondernemen. Je bent dan namelijk meer alert, meer geconcentreerd en ook nog eens stuk efficiënter. Waardoor je juist een extra zetje in je rug krijgt om zo betere resultaten te kunnen bereiken.

De hierboven genoemde effecten zijn dan ook vaak van korte duur. Maar je lichaam heeft nog wel even de tijd nodig om zich te herstellen.

Maar wat gebeurd er met je als de stress zich begint op te stapelen en te lang aanhoudt? Dan kan het zo maar gebeuren dat er een blokkerend effect optreed in plaats dat het je een zetje in je rug geeft. Zo worden je prestaties slechter en uiteindelijk loop je de kans dat je overspannen raakt. Of nog erger, een burn-out.

Stress symptomen

De ongezonde vorm van stress kent verschillende soorten stress symptomen. Ze zijn dan ook onder te verdelen in drie groepen, namelijk:

  1. Cognitieve symptomen
  2. Lichamelijk symptomen
  3. Psychische symptomen

Cognitieve stress symptomen

Wanneer je merkt dat de stress symptomen het beste van je beginnen te vragen, merk je ook dat je langzaam aan steeds meer fouten gaat maken. Je raakt niet alleen oververmoeid, maar je krijgt ook dingen niet meer gedaan die je vroeger wel gemakkelijk voor elkaar kreeg. Met als resultaat dat je zelfbeeld naar beneden kan gaan. Wanneer dit gebeurd raak je ook nog eens in de vicieuze cirkel van andere stress symptomen.

Maar ook concentratie problemen kunnen ingedeeld worden onder cognitieve stress symptomen. Doordat je hoofd vol zit met zoveel dingen heb je moeite om je eigen te focussen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat het voor jou moeilijk is om lange tijd aan een project te werken, wat je daarvoor wel goed kon. In ergere gevallen is het zelfs mogelijk dat je moeite hebt om een gesprek met iemand te voeren.

Andere stress symptomen binnen deze groep zijn:

  • Piekeren
    Bij stress kunnen je hersenen in een versnelling raken, waardoor je voortdurend blijft nadenken over het zelfde onderwerp of probleem. Doordat je dit blijft doen lijkt het dan ook net dat je problemen steeds en steeds groter dreigen te worden. Pieker je voordat je gaat slapen? Dan zal je moeilijk of niet in slaap kunnen komen. Wat vervolgens weer ten koste gaat van je nachtrust. Waardoor je uiteindelijk gefrustreerd raakt.
  • Geen besluiten kunnen nemen
    Omdat je niet meer lekker in je vel zit, zal je daarom ook minder snel durven om knopen door te hakken, omdat je twijfelt of je de juiste keuzes hebt gemaakt.
  • Geheugenverlies
    Wanneer er sprake is van langdurige stress kan het zo zijn dat je steeds meer moeite hebt om belangrijke zaken te onthouden. Dit heeft vooral te maken omdat je lichaam in stressvolle situaties teveel coritsol aanmaakt. Waardoor bepaalde delen in je hersenen zo worden belast dat ze minder toegankelijk zijn.

stress symptomenPsychische stress symptomen

De ongezonde vorm van stress kan je leven op ontzettend veel diverse manieren beïnvloeden. Zo bestaat namelijk de kans dat het niet alleen je lichamelijk of geestelijke gezondheid aantast. Maar ze zullen beide ook snel achteruit gaan.

Ook ben je vaker prikkelbaar, waardoor het vaak moeilijk is om rustig te blijven. En wanneer alles zich bij elkaar opstapelt dan ben je eerder geneigd om uit te vallen tegen andere personen.

Andere psychische stress symptomen zijn:

  • Veel huilen
    Mensen met stress weten soms niet meer zo goed wat ze doen , waardoor ze vaak zich eigen ongelukkig voelen en meer kunnen huilen. Doordat men continu wordt uitgeput is het mogelijk dat ze ook nog eens neerslachtig worden. Zelfs in extreme gevallen is het mogelijk dat de mensen een depressie kunnen ontwikkelingen.
  • Minder zelfvertrouwen
    Wanneer er sprake is van stress, komt het vaak voor dat je moeite hebt met je werk. Dit resulteert dan ook vaak tot een lager zelfvertrouwen, omdat je de hoeveelheid werk dat je eerst deed met gemak aankon
  • Niet meer willen genieten van het leven
    Soms is de stress zo erg dat het nog erg moeilijk is om nog van het leven te kunnen genieten. Je staat continu onder druk en de momenten dat je even niks te doen hebt, wil je graag alleen zijn. Alleen kan je dan in vele gevallen je hersenen niet de rust geven die ze nodig hebben.
  • Sociale geïsoleerd
    Bij sociale isolatie is het zo dat je niet meer de energie kunt opbrengen om zelf dingen te gaan ondernemen. Omdat symptomen van stress teveel van je vragen. Het kan daarom dan ook zijn dat je vaak dan liever alleen bent.

Lichamelijk stress symptomen

Stress heeft helaas ook invloed op pijn. Zo hoeft het niet alleen hoofd of nekpijn veroorzaken. Maar het zorgt er ook voor dat we ons gaan concentreren op die pijnen. Een groot deel van de symptomen lijkt dan ook worden veroorzaakt door toenemende spierspanningen en door verkeerd adem halen.

Daarnaast is stress ook niet goed voor je immuunsysteem, omdat je lichaam in grote hoeveelheden coritsol aanmaakt. Met als gevolg dat je lichaam minder goed wordt beschermt tegen verschillende ziekteverwekkers. Maar het zorgt er bijvoorbeeld ook dat de aanmaak van vitamine D wordt geblokkeerd en dat daardoor een vitamine D tekort kan ontstaan.

Andere stress symptomen binnen deze groep zijn:

  • Slapeloosheid
    Inmiddels weet je wel dat stress je continu bezig houdt. Het zorgt niet alleen dat je lichaam continu in paraatheid is. Maar het zorgt er ook voor dat je gedachten worden beïnvloed. Zo heb je veel meer moeite om je hoofd leeg te maken, waardoor slaapproblemen kunnen ontstaan.
  • Hartkloppingen
    Doordat je last hebt van stress, zal het ook een hoger hartritme veroorzaken. Deze kan zelfs bij langdurige stress hartkloppingen veroorzaken. Anders gezegd, je lichaam is continu in staat van paraatheid.  Behalve een hogere hartritme veroorzaakt het ook nog eens gespannen spieren en verwijde pupillen.
  • Verslavingen
    Je hebt het vast wel eens gehoord. Mensen die stress symptomen ervaren proberen deze te verminderen met behulp van verslavende middelen zoals alcohol of drank. Ze geven namelijk het gevoel dat het stressniveau doet dalen. Maar toch is dat niet waar. Wat echter wel waar is, is dat het gebruik van verslavende middelen juist stress verergerd!
  • Vermoeidheid
    Wanneer je last heb vast stress kan het vaak zijn dat je ook last hebt van vermoeidheid. Ook al heb je vrij goed kunnen slapen. Door de ongezonde stress put je je lichaam ontzettend uit. Waardoor je vervolgens veel meer moet slapen om nog enigszins uitgerust te zijn en de symptomen van stress te verminderen.
  • Maag en darmproblemen
    Buikpijn door stress is een veel voorkomend stress symptoom. Je lichaam zorgt namelijk voor een grotere toevoer van bloed naar je spieren wat ontzettend veel energie kost. Waardoor er een druk op de maag kan ontstaan. Met als resultaat dat je minder gaat eten en zelfs misselijk ervan kan worden. Een andere vervelende klacht is dat je ook nog eens last kan krijgen van je spijsvertering. Je loopt dan de kans op een verstopping of buikloop.

9 Tips om stress symptomen te verminderen

stress symptomen verminderen door te mediteren

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is stress schadelijk voor je lichaam. Zo zorgt het ervoor dat je je eigen minder gelukkig voelt en is het niet goed voor je immuunsysteem en je stofwisseling. Maar het verminderen van stress hoeft gelukkig niet al te moeilijk te zijn. Het vereist in vele gevallen wel discipline.

Hieronder vind je een 9 tal handige tips die je leren om te gaan met stress zodat je minder gestrest door het leven te gaan.

1: Kom in beweging

Wanneer je last heb van de ongezonde stress, dan wilt je lichaam het liefst bewegen. Doe je dit niet, dan blijft spanning in in je lichaam vast zitten. Ga daarom dan ook bijvoorbeeld 20 minuten wandelen, fietsen of hardlopen. Dan kan je lichaam daarna weer ontspannen. Maar overdrijf niet!

2: Zorg voor meer vitamine

Wanneer je gestrest bent, verbruikt je lichaam ontzettend veel vitamine en mineralen. Daarom is het ook belangrijk dat je hier op let. Vooral op je inname van o.a. vitamine C, magnesium, calcium en vitamine B. Deze stoffen zitten vooral in verse groenten, zaden, en in volkoren producten.

3: Mediteren en ademhaling

Door te mediteren keert de rust terug in je lichaam en zorgt het ervoor dat de stress symptomen verminderen. Meditatie begint dat ook bij de ademhaling. Haal rustig en diep adem via je buik en blijf verder focussen op je ademhaling. Op deze manier krijg je niet alleen meer zuurstof binnen, maar zorg je er ook voor dat je bloeddruk word verlaagd.

4: Lach vaker

Het klinkt waarschijnlijk raar, maar vaker lachen helpt! De twee stresshormonen zoals, cortisol en adrenaline gaan omlaag wanneer je flink lacht. Ook worden er door je lichaam 2 andere stoffen aangemaakt. Dit zijn serotonine en dopamine en werken beide als een antidepressiva.

5: Praat met andere

Wanneer je aan andere mensen vertelt dat je gestrest ben, dan kunnen ze hier rekening mee houden. Ook kunnen ze verschillende handige tips geven hoe hun hier mee om gaan. Blijf dus met elkaar communiceren hoe je je eigen voelt en door je zorgen te uiten zal de druk minder worden. En daardoor de stress afnemen.

6: Zorg voor structuur

Door een duidelijke structuur aan te brengen voorkom je niet alleen dat je taken dubbel uitvoert of vergeet. Maar het meest belangrijkste dat je ook niet meer de overzicht verliest. Een handige tip om structuur aan te brengen is per dag noteren wat je die dag wilt doen. Lukt iets niet op een bepaalde dag? Plan hem dan later in de week nogmaals in.

7: Stel niks uit

Door het uitstellen van belangrijke zaken maak je het je eigen alleen maar lastiger, omdat je je zelf in tijdnood brengt. Werk met mate en in een vast tempo. Hierdoor zul je merken dat je veel minder gestrest raakt omdat je de spanningen gelijkmatig verdeeld.

8: Drink geen alcohol

Je kent ze wel, koffie, sigaretten, alcohol. Alle 3 worden vaak gebruikt op je minder gestrest te laten voelen. Maar vaak werken ze niet of maar tijdelijk. Je lichaam krijgt dan meer spanning door de stoffen zoals nicotine en cafeïne.

Door de alcohol val je gemakkelijk in slaap. Zo slaap je de eerste helft van de nacht goed. Maar de tweede helft van de nacht slaap je stukken slechter. Waardoor je lichaam zicht niet optimaal kan herstellen.

9: Gebruik geen slaaptabletten

Door het gebruik te maken van slaapmiddelen slaap je misschien een stuk beter. Maar houdt a.u.b. in je achterhoofd dat dit maar een tijdelijke oplossing is. Het bestrijdt namelijk alleen de stress symptomen en niet de oorzaak.

Tot slot

In dit bericht heb je kunnen lezen wat stress precies is. Maar ook wat de meest voorkomende stress symptomen zijn, waardoor je ze gemakkelijk kunt herkennen. Herken je bij iemand deze symptomen? Bespreek dit op het juiste moment met deze persoon. Want zoals je hebt kunnen lezen kan stress niet alleen je lichaam maar ook iemand zijn leven flink aantasten!

Bronnen

http://www.nature.com/npp/journal/v33/n1/abs/1301574a.html?foxtrotcallback=true

https://link.springer.com/article/10.1007/BF03060115

http://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/Abstract/1998/09000/Influence_of_a_Mindfulness_Meditation_Based_Stress.20.aspx

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08853134.1997.10754079

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.