Trainen met spierpijn?

Gemiddelde leestijd: 4 minuten
FitAddicted.nl - Jelle

Is trainen met spierpijn wel zo verstandig? Want zoals je waarschijnlijk weet ontstaat spierpijn in de meeste gevallen door je spieren zwaarder te belasten dan ze aankunnen. In de meeste gevallen is het vaak een onschuldig iets wat binnen een aantal dagen zo goed als over is.

Maar toch denken mensen vaak dat wanneer ze spierpijn hebben dat ze niet meer mogen trainen. Maar vooral moeten rusten. In dit artikel leg ik je uit wat spierpijn is en of je inderdaad moet rusten of toch mag trainen met spierpijn.

Wat is spierpijn?

trainen met spierpijn

Om deze vraag te kunnen beantwoorden moeten we het eerst hebben over de oorzaak van spierpijn. Spierpijn ontstaan namelijk door het inspannen en het (verkeerd) belasten van je spieren. Vooral wanneer je je spieren voor een langere tijd niet hebt getraind of een bepaalde beweging niet vaak maakt zijn ze extra gevoelig voor spierpijn.

In de spierweefsels ontstaan piepkleine scheurtjes die ook wel microscheurtjes worden genoemd. De pijn ontstaat vooral bij zwaardere belasting. Dit komt omdat er dan bepaalde stoffen vrij komen die een ontstekingsreactie veroorzaken.

Spierpijn is dan ook in de meeste gevallen onschuldig. Maar mocht je last hebben van echt hevige spierpijn, of wanneer je een lichaamsdeel zoals je armen of benen van de pijn niet meer goed kan bewegen, is het raadzaam om contact op te nemen met je dokter. Gaat het bewegen je nog goed af, dan is de pijn binnen een aantal dagen zo goed als verdwenen.

Trainen met spierpijn

Trainen met spierpijn is dus mogelijk, maar het hangt er wel vanaf hoeveel pijn je hebt. Algemeen gezien is het dan ook aan te raden om de spieren die pijn doen zo min mogelijk te belasten. Richt je daarom zoveel mogelijk op de andere spiergroepen.

Daarnaast is voldoende rust belangrijk omdat op deze momenten je beschadigde spieren kunnen herstellen. Zorg dat je voldoende slaapt en las een trainingspauze in van 24 tot maximaal 48 uur. Doe je dit al en ben je nog op zoek naar andere tips? Lees dan het volgende artikel: tips om veilig te sporten.

De juiste voeding tegen spierpijn

Niet alleen door voldoende rust herstellen je spieren sneller. Maar ook door het eten van eiwitrijke voeding. De eiwitten worden door je lichaam omgezet naar speciale “bouwstoffen”, die je spieren vervolgens helpen om de microscheurtjes te genezen. In de onderstaande tabel zie je een aantal dagelijkse voedingsmiddelen met een hoog eiwit gehalte.

Eiwit per 100 gram
Biefstuk 24 gram
Cashew Noten 15 gram
Eieren gebakken 15 gram
Eieren gekookt 15 gram
Hazelnoten 15 gram
Kalkoen 22 gram
Kip 23 gram
Magere Kwark 12 gram
Tonijn in Blik 28 gram
Walnoten 15 gram
Zalm in blik 25gram

Een andere manier om genoeg eiwitten binnen te krijgen is door het gebruik van verschillende supplementen zoals eiwit shakes. Maar bedenk wel dat de hoeveelheid eiwitten afhankelijk is van je lichaamsgewicht. Want krijg je meer eiwitten binnen dan nodig, dan zal je lichaam alleen het gene gebruiken wat ie nodig heeft. De rest gaat namelijk weer verloren.

Hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt, is vrij eenvoudig uit te rekenen. Ik raad aan om ongeveer 1.5 gram eiwit per kilo aan lichaamsgewicht binnen te krijgen. Dus als je bijvoorbeeld 70 kilo weegt, dan heb je 105 gram eiwit per dag nodig. Sport je intensief dan heb je logischerwijs meer eiwitten nodig.

Hoe voorkom je spierpijn?

trainen met spierpijn

In plaats te trainen met spierpijn kun je er beter ervoor zorgen dat je spierpijn voorkomt . Dit kan je doen op de volgende 6 manieren:

1. Zorg voor een goede warming-up

Het is belangrijk dat voordat je begint met sporten eerst een goede warming-up doet. Aangezien warme spieren niet alleen beter ingewikkelde handelingen kunnen uitvoeren. Maar ook nog eens snelle correcties kunnen maken, waardoor blessures voorkomen kunnen worden.

2. Drink voldoende water

Wanneer je wilt gaan sporten is het belangrijk dat je van te voren en na het sporten water drinkt. Hierdoor zorgt je lichaam er niet alleen voor dat de afvalstoffen uit je spieren goed worden afgevoerd. Maar je verlaagt ook nog eens je vetpercentage erdoor. Een andere mogelijkheid is het drinken van kersensap als vervanger van water in verband met de antioxidanten die het bevat.

3. Luister naar je lichaam

Je lichaam geeft namelijk aan wanneer je rustiger aan moet doen. Of zelfs wanneer je moet stoppen. Door goed te luisteren en te rusten geef je je spieren de kans om zich te herstellen. Dit gebeurd niet als je elke dag maar blijft sporten en doorgaan.

4. Blijven bewegen

Het klinkt waarschijnlijk raar. Maar als je last hebt van spierpijn, kan je beter rustig blijven bewegen. Zo houd je namelijk de spieren in beweging wat ook nog eens de doorbloeding bevorderd.

5. Zorg voor een goede cooling-down

Een goede cooling down nadat je flink gesport hebt helpt ook spierpijn te voorkomen. Een goede cooling-down is dan ook minimaal 5 min. rustig aan te wandelen om rustig af te koelen. Zo voorkom je namelijk dat je spieren te snel afkoelen. Ook kan stretchen tijdens de cooling-down ontzettend goed helpen tegen spierpijn.

6. Massage na het sporten

Uit onderzoek is gebleken dat een massage direct na je training de kans op verlate spierpijn aanzienlijk kan verminderen. Heb je in de sportschool de mogelijkheid om je eigen te laten masseren dan is dat zeker te overwegen.

Conclusie: Is het trainen met spierpijn aan te raden?

Zoals je in dit artikel hebt gelezen is trainen met spierpijn alleen aan te raden als je andere spiergroepen traint. En niet de gene die pijn doen. Houdt er ook rekening mee dat je lichaam zelf aangeeft wanneer je het rustig aan moet doen. Door niet alleen voldoende rust te nemen herstellen je spieren sneller. Maar ook het eten van eiwitrijk voedsel helpt hier aan bij. Ben je nog opzoek naar goede recepten die veel eiwitten bevatten? Lees dan eens mijn FitChef Turbo Review!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorie├źn en lees over verschillende interessante artikelen.