Home » Blog » Vetpercentage Verlagen

Vetpercentage Verlagen

4 Handige manieren om gemakkelijk jouw vetpercentage te verlagen!

Gemiddelde leestijd: 6 minuten
Jelle

Als het gaat om afvallen, dan is je vetpercentage een enorm belangrijke maatstaf. Een gezond vetpercentage helpt namelijk bij een goede werking van je een lichaam. Een te hoog lichaamsvetpercentage veroorzaakt namelijk een vergrote kans op ziekten en ernstige aandoeningen zoals hartfalen, hoge bloeddruk, hoog cholesterol of diabetes type 2. En juist daarom is je eigen vetpercentage verlagen dan ook zo erg belangrijk.

Het vetpercentage wordt grotendeels bepaald door genetische aanleg, als iemand in je directe familie een hoog vetpercentage heeft, dan is het waarschijnlijk dat het jouwe ook hoger ligt. Daarnaast kan een te hoog vetpercentage veroorzaakt worden door een ongezond eetpatroon of te weinig beweging/sport.

Maar wist je ook dat een te laag vetpercentage ook voor problemen kan zorgen? Zo is namelijk uit onderzoek gebleken, dat zodra het vetpercentage onder de 5% daalde dat hun testosteronproductie verminderde. Met als gevolg een drastische mindering van de hoeveelheid zaadcellen, seksuele activiteiten en libido.

Vrouwen daarin tegen kunnen dankzij een te laag vetpercentage niet meer ongesteld worden. Deze problemen ontstaan pas wanneer het percentage vet onder de 15 á 20% is gezakt. Maar belangrijk is dan wel om te weten dat dit percentage ook nog eens verschilt per persoon. Ook veroorzaakt een te laag vetpercentage ook problemen met de stofwisseling en de geslachtshormonen, waardoor de mogelijkheid bestaat dat de vrouw minder vruchtbaar zal worden. Gelukkig is in beide gevallen wel zo, dat wanneer het percentage weer toeneemt, dat de hierboven genoemde klachten weer langzaam verdwijnen.

Dus wil jij je vetpercentage verlagen op een gezonde en verantwoorde manier? Dan lees je in dit bericht wat je wél en wat je niet moet doen!

Wat is een vetpercentage?

Het vetpercentage is, zoals de naam al zegt, het percentage vet dat zich in het lichaam bevindt. Zowel een te laag als een te hoog vetpercentage brengt risico’s met zich mee. Zoals benoemd kun je ziekten krijgen van een te hoog percentage, maar een laag vetpercentage kan zoals je eerder hebt kunnen lezen dus ook problemen veroorzaken.

Maar wat de juiste en een gezond vetpercentage is, hangt af van je geslacht en leeftijd. Daarom is het ook aan te raden om met regelmaat je lichaamsvet op te meten. Het meten kan je het beste laten doen door een persoon die hier verstand van heeft. Dit kan bijvoorbeeld een medewerker van een sportschool zijn, in het ziekenhuis, maar ook bijvoorbeeld bij een diëtiste. Alleen zo weet je zeker dat het resultaat betrouwbaar is.

Het opmeten van je vetpercentage kan worden gedaan door verschillende technieken. Maar de twee meest gebruikte zijn toch wel:

  • Hydrostatisch wegen:
    Bij deze techniek word je gewogen in een speciale watertank. Je spieren en botten zijn namelijk zwaarder dan water. Hierdoor zal iemand met een te laag vetpercentage meer wegen dan iemand een een hoog percentage.
  • Huidplooimeting:
    Bij deze methode worden je verschillende huidplooien op gemeten. Denk dan bijvoorbeeld aan de huidplooien van je onderbuik, dijen, maar ook je triceps.

Vetpercentage verlagen met cardio

Het vetpercentage verlagen doe je dan ook “simpelweg” door te bewegen. Daarnaast is het ook verstandig om minder te eten of gezonder te eten. Verminder vooral de inname van slechte vetten en suikers.

Betreft beweging kun je kiezen voor bijvoorbeeld cardio: het verhogen van de hartslag door een lage intensiteit van beweging. Denk hierbij aan het snelwandelen op de loopband, fietsen of roeien. Deze trainingen zijn namelijk één van de meeste effectieve methodes om vet te verbranden. Natuurlijk zijn de trainingen niet alleen afhankelijk van hoe ze duren. Maar ook van de intensiviteit.

Alleen bedenk wel goed dat de hoogte van de intensiviteit nog niet bepaald hoeveel vet je gaat verbranden. Want bij een te hoge intensiviteit zal je lichaam géén gebruik meer maken van je vetreserves. Maar van je koolhydraten. Maak daarom ook een afweging tussen de duur van je trainingen en de intensiviteit van je trainingen. Wat de perfecte afweging is verschilt persoon.

Daarom is het verstandig om een abonnement te nemen voor een sportschool in de buurt. Hier kun je het vetpercentage ook laten berekenen. Hieronder vind je nog meer specifieke tips voor het verlagen van je vetpercentage.

vetpercentage verlagen door cardio

Vet en calorieën eten

Het klinkt waarschijnlijk raar, maar één van de dingen die je kunt doen om je vetpercentage te verlagen, is door meer onverzadigde (en sommige verzadigde) vetten met mate te eten. Goede voorbeelden van goede vetten zijn bijvoorbeeld roomboter, avocado’s en kokosolie. Deze helpen namelijk bij het afvallen in tegenstelling tot de slechte vetten die je vindt in gefrituurd eten.

Doordat vet ervoor zorgt dat de vertering vertraagd, zorgt je lichaam ervoor dat de suikers die je hebt gegeten in kleine hoeveelheden in je bloedsomloop terecht komen. Zo zorgt je lichaam ervoor dat de suikers voor nuttige zaken gebruikt worden. Denk dan aan energie, zodat ze niet opgeslagen worden als vetten.

Daarnaast moet je ook genoeg calorieën eten, anders wordt je lichaam zuiniger met energie. Er wordt dan eerder vet opgeslagen. Je vetpercentage verlagen doe je dus het beste wanneer je het aangeraden aantal calorieën binnenkrijgt.

Wat je ook niet moet doen, is maaltijden overslaan. Verdeel de maaltijden beter over de dag om te voorkomen dat je honger krijgt. Hierdoor komt er steeds maar een klein beetje insuline vrij.

Drink voldoende water

Als het aankomt op drinken, kan je ook je vetpercentage verlagen door zo min mogelijk dranken te drinken die veel suikers bevatten. Zo helpt water op een gezonde en efficiënte manier om vet te verliezen.

Ook zijn er ook nog andere voordelen van het drinken van water. Zo versnelt water de stofwisseling van je lichaam en worden de afvalstoffen beter afgevoerd dan normaal. Ook geeft het je meer energie, waardoor je lichaam zich actiever voelt.

Wil je wat anders drinken dan alleen maar water? Dan kan kiezen voor groene thee of verse sappen. Zo heeft groene thee aangetoond in diverse onderzoeken dat het metabolisme kan verhogen met zo’n 4 tot 5%.

Groene thee helpt voornamelijk voor wanneer je bepaald plateau hebt bereikt, betreft het vetpercentage verlagen. Door groene thee te drinken verhoogd het je metabolisme en kan dit nu juist net het juiste duwtje in je rug geven om tot het gewenste resultaat te komen.

Alcohol verhoogt je vetpercentage

Ook is het belangrijk om te weten dat je geen alcohol moet drinken, aangezien het alcohol het vermogen van je lichaam om vet te verbranden onderdrukt. Hierdoor zal de alcohol in plaatst van het vet worden verbrand. Daarnaast zitten er veel suikers in dit soort dranken die ervoor zorgen dat het vet percentage weer verhoogd word.

vetpercentage verlagen door water te drinken

Vetpercentage verlagen met krachttraining

Daarnaast kun je het vetpercentage verlagen door te doen aan krachttraining, want op deze manier zet je langzaam vet om in spieren. Maar als je doel afvallen is, dan is krachttraining niet de geschikte methode om dat te doen. Echter kunnen deze oefeningen jou wel een beter gevormd lichaam geven.

Met krachttraining heb je mogelijkheid om bepaalde spiergroepen goed aan te pakken. Deze oefeningen kun je zowel op de sportschool doen, maar ook thuis om zo je vetpercentage te verlagen. Zo zijn er ontzettend veel oefeningen die je kunt gebruiken. Zowel met losse gewichten, maar ook door gebruik te maken van je eigen lichaamsgewicht. Denk dan bijvoorbeeld aan push-ups, sit-ups of de vliegende plank.

Tot Slot

In dit artikel heb je kunnen lezen op welke verantwoorden manieren jij je eigen vetpercentage kan verlagen. Maar wil je nog gerichter aan de slag gaan om zo je vetpercentage te verlagen? Dan is Afslank Receptenbijbel van Oscar zeer aan te raden

Dit kookboek vertelt je niet alleen hoe je gezond kan leven, maar geeft ook nog eens verschillende recepten die zorgen voor een gezond vetpercentage. Op deze manier ben je in staat om op een gezonde en verantwoordelijke manier je lichaam om te toveren. De recepten die in dit boek staan zijn gemakkelijk om klaar te maken en je hoeft géén uren in de supermarkt te zoeken naar de juiste ingrediënten.

afslank receptenbijbel

Wil jij je vetpercentage verlagen op een gezonde en op een verantwoorde manier? De Afslank Receptenbijbel helpt je hierbij!

Ja! Ik wil meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.