Home » Blog » Vitamine D tekort?

Vitamine D tekort?

Heb je vitamine D tekort? In dit artikel lees je precies wat je hiertegen kunt doen!

Gemiddelde leestijd: 7 minuten
Jelle

Dat vitamine D goed voor is wist je waarschijnlijk al. Het is namelijk ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Zo versterkt het bijvoorbeeld je immuunsysteem. Maar wist je ook dat veel Nederlanders een vitamine D tekort hebben? En dat ze dit vaak zelf niet weten?

Daarom wil ik graag door middel van dit artikel uitleggen wat vitamine D tekort is. Maar ook wat je tegen een tekort kan doen. Dus lees snel verder!

Wat is vitamine D en waar komt het vandaan?

Vitamine D is een speciaal soort onder de vitamines die iedereen nodig heeft om zo ons lichaam goed te laten functioneren. Het is dan ook een grondstof voor het aanmaken van hormonen. Zonder deze vitamine zullen bepaalde lichaam functies niet goed of juist niet meer kunnen werken. Gelukkig is je lichaam standaard al instaat om deze vitamine aan te maken door middel van zonlicht. Het heeft niks voor niks de naam “zonne-vitamine” gekregen.

Waarom heb je voldoende vitamine D nodig?

Zoals je in de vorige paragraaf hebt kunnen lezen heeft ieder lichaam vitamine D nodig om goed te functioneren. Hieronder vindt je daarom dan ook een opsomming van de 5 meest belangrijke pluspunten van de vitamine.

1. Het heeft een positieve werking op je hersenfuncties

Onderzoekers zijn er nog niet helemaal over uit hoe en waarom vitamine D een positieve werking heeft op je hersenfuncties. Maar er is wel voldoende aangetoond dat mensen die een vitamine D tekort hebben ook vaker problemen hebben met depressies en angstaanvallen.

Het is dan ook aan te raden dat mensen die last hebben van een depressie naar buiten moeten om zo hun te lage vitamine D waarde aan te vullen. Een goed voorbeeld is dan ook de bekende winterdip.

2. Het is noodzakelijk voor een goede werking van je alvleesklier

Uit een studie van het LUMC is gebleken dat vooral in de Noord-Europese landen diabetes type 1 vaker voorkomt dan in de zuidelijke landen waar het vaker zonniger is. Een tekort aan vitamine D draagt hier namelijk aan bij.

Dit komt onder andere dat ons immuunsysteem zodanig wordt beïnvloed dat er een zogenaamde auto-immuunreactie kan ontstaan. In andere woorden: De lichaamscellen die insuline horen aan  te maken worden door je eigen lichaam aangevallen voordat ze hun voorgeprogrammeerde werk kunnen doen.

3. Het versterkt je immuunsysteem

Er is nog niet heel veel onderzoek hier na gedaan, maar voor nu lijkt het zo dat de vitamine inderdaad je weerstand / immuunsysteem kan verbeteren. Door middel van deze vitamine is je lichaam namelijk in staat om een bepaald eiwit aan te maken. Die op zijn beurt ervoor zorgt dat schadelijke bacteriën uit je lichaam worden opgeruimd.

4. Zorgt voor sterkere botten en tanden

Na calcium is ook vitamine D verantwoordelijk dat je botten sterk worden en blijven. Daarom wordt het ook toegevoegd aan diverse zuivelproducten zoals melk. De combinatie van calcium en vitamine D zorgt er voor dat het calcium vele male beter wordt opgenomen door je lichaam.

Hierdoor zal uiteindelijk niet alleen de kans op botbreuken aanzienlijk verkleind worden. Maar zal ook de botdichtheid verder toenemen en botontkalking op latere leeftijd doen verminderen.

5. Zorgt ook voor gezonde en sterke spieren

De vitamine heeft een grote invloed op je spieren. Zo zorgt het niet alleen ervoor dat je spieren kunnen functioneren en sterker worden. Maar beïnvloed ook nog eens de werking van je evenwichtsorganen. Met als resultaat: minder valpartijen en minder botbreuken!

vitamines

Hoe ontstaat vitamine D tekort?

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is vitamine D dus ontzettend goed voor het menselijk lichaam. En weet je nu ook hoe het aangemaakt wordt. Maar toch ondanks je lichaam tot een bepaalde hoeveelheid vitamine D kan opslaan, komt het tekort toch vaker voor dan je denkt.

Zo gebruiken veel mensen in de zomer zonnebrandcrème. Het beschermt je huid tegen het verbranden ervan. Maar het zorgt tegelijkertijd ervoor dat je lichaam een stuk moeilijker vitamine D kan aanmaken. Dit omdat de zonnestralen je huid niet goed kunnen bereiken.

Maar ook in de wintermaanden is het een stuk moeilijker voor je lichaam om zonlicht op te vangen. En daarom is de kans dat je in deze maanden een tekort oploopt een stuk groter.

Drie vormen van Vitamine D tekort

Een tekort aan de vitamine kan worden ingedeeld in 3 niveaus. De vormen die hieronder staan vermeld zijn ingedeeld van de meest zware vorm tot de meest lichte vorm van vitamine D tekort.

  • Vitamine D uitputting: Dit is de meest zware vorm. Dit houdt dan ook in dat je lichaam géén toegang meer heeft tot de vitamine. Waardoor uiteindelijk vervelende lichamelijke problemen kunnen ontstaan. Zoals spierziektes, botvergroeiingen en afwijkingen aan de zenuwen. Uiteindelijk zal je dit je lichaam dit ook niet aankunnen.
  • Vitamine D deficiëntie: Dit is een tussenvorm. Dit betekent dat er nog wel vitamine D in je lichaam aanwezig is, maar alleen in veel mindere mate dan het eigenlijk zou moeten. Wordt dit niet op korte termijn opgelost, dan kunnen er ernstige klachten optreden. Denk dan aan pijn in je gewrichten en spieren.
  • Vitamine D insufficiëntie: Dit is de meest lichte vorm en ook nog eens de meest voorkomende vorm. Er is dan namelijk sprake van een licht tekort aan vitamine D. De meeste klachten van deze vorm zijn dan ook spierkrampen, je futloos voelen en moeheid.

Vitamine D tekort klachten

Nu je weet waardoor vitamine D tekort ontstaan en welke 3 vormen ervan zijn, wil je natuurlijk weten wat de vitamine D tekort klachten zijn. De volgende klachten kunnen wijzen op een tekort:

  • Broze en zwakke botten
  • Trillende en zwakke spieren
  • Krachtverlies
  • Continu moe en futloos
  • Pijnlijke gewrichten en/of pezen
  • Je voelt je onrustig
  • Last van depressies
  • Bloedend tandvlees
  • Bij langdurige tekorten kunnen er hartproblemen ontstaan

De verschillende risicogroepen

Niet iedereen heeft een vitamine D tekort of hoeft het te krijgen. Zolang je er maar voor zorgt dat je gezond eet en genoeg zonlicht opvangt (15 tot 30 min. per dag is al genoeg!). Maar toch zijn er helaas risicogroepen waarbij het aan te raden is om regelmatig hun vitamine inname te controleren. Dit zijn groepen zoals:

  • Alcoholisten
    Mensen die heel veel alcohol nuttigen kunnen de vitamine veel minder aanmaken. Dit heeft te maken dat wanneer er overdreven veel alcohol wordt genuttigd de stofwisseling van vitamine D kan veranderen.
  • Mensen die vaak ongezond eten
    Zoals we nu weten zorgt gezond en veelzijdig eten dat je voor een deel aan vitamine D binnen krijgt. Mensen die vaak ongezond en eenzijdig eten krijgen dus veel minder vitamine D binnen.
  • Zwangere vrouwen
    Voor zwangere vrouwen is het belangrijk dat ze dagelijks extra vitamine D nemen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bij een tekort aan vitamine D de kans op zwangerschapsdiabetes, vergiftiging en een laag geboortegewicht vergroot.
  • Mensen met een donkere huid
    Mensen met een donkere huid hebben veel meer melanine in hun huid zitten. Dit zorgt dat de huid op natuurlijke wijze wordt beschermt, maar dat de aanmaak van vitamine D daardoor wordt beperkt.
  • Ouderen en hoogbejaarden
    Oudere brengen heel vaak om diverse redenen minder tijd buiten door waardoor hun lichamen veel minder zonlicht kunnen opnemen. En krijgen misschien ook nog eens te weinig vitamine binnen vanwege hun dieet. Krijgen ze toch genoeg vitamine D binnen via hun eten, dan kan het probleem nog steeds optreden door veroudering van hun nieren. Deze zorgen er namelijk voor dat vitamine D wordt omgezet naar een bruikbare stof.
  • Mensen die veel kleding dragen
    Sommige mensen dragen om verschillende redenen veel kleding die dan vooral heel hun lichaam bedekken. Hierdoor is het nauwelijks mogelijk dat hun lichaam zonnestralen opvangt.
  • Vegetariërs
    Deze groep van mensen eten geen vlees, of maken geen gebruik van zuivelproducten zoals melk en boter. Waardoor ze een extra hoeveelheid vitamine D mislopen.
  • Kinderen
    Uit recente studies is gebleken dat ook vaak sprake is van een vitamine D tekort bij kinderen in de wintermaanden. Zo blijkt onder andere dat ze minder buitenspelen en veel meer TV kijken.

Hoe vul je vitamine D tekort aan?

Ervaar je 1 of meerdere van de hierboven genoemde klachten of val je in een bepaalde risicogroep? Dan is het belangrijk dat je eerst naar de dokter toe gaat. Deze kan door middel van een bloedonderzoek bepalen of je een tekort hebt ja of nee.

Blijkt nu uit het bloedonderzoek dat je een tekort aan vitamine D hebt? Dan zijn er een aantal mogelijkheden om dit aan te pakken. Is het tekort ernstig dan kan  de huisarts ervoor kiezen om injecties te geven of anders een lichtkuur. Maar in de meeste gevallen zal je dokter informatie geven over de volgende 3  behandelingen.

Vitamine D rijke voeding - visolie

1. Zorg dat je meer zonlicht opvangt

Prioriteit 1 is dat je meer naar buiten toe gaat om zo meer zonlicht op te vangen. Zodat je lichaam weer op de natuurlijke manier vitamine D gaat aanmaken. Het is dan wel belangrijk dat je ervoor zorgt dat je hoofd en je handen / armen niet bedekt. Alleen op deze manier vang je optimaal zonlicht op.  15 tot maximaal 30 minuten per dag naar buiten is al genoeg.

2. Eet gezond en gevarieerd

Ook gezond en gevarieerd eten helpt om vitamine D binnen te krijgen. Al is meer zonlicht een stuk beter. Je vind het vooral terug in vette vis zoals harding, maar ook in zuivelproducten (melk) en in ontbijtgranen.

3. Voedingssupplementen

Wanneer je door de bovenste 2 nog steeds niet genoeg ervan binnenkrijgt, kan je supplementen proberen. Je krijgt dan voor een bepaalde periode een extra hoge dosis voorgeschreven. Dit kan in de vorm van (kauw)tabletten zijn, maar ook druppels of capsules.

Maar let op! Bij het gebruik van supplementen moet je er wel rekening mee houden dat er een kans ontstaat dat je teveel vitamine D binnen krijgt.

Wanneer er sprake is van teveel vitamine D, dan stijgt het calciumgehalte in je lichaam. Hierdoor loop je dan niet alleen risico dat je verward raakt, maar het kan ook nog eens leiden tot misselijkheid, schade aan het hart, bloedvaten en nieren. Al zijn deze effecten van een overdosis van vitamine D echter zeldzaam.

Tot slot

In dit artikel heb je kunnen lezen waarom mensen vitamine D nodig hebben. Maar ook wat vitamine D tekort is en wat je er tegen kunt doen. Ik begrijp dat sommige bezoekers de  informatie als eng ervaren, maar ik ben van mening dat je moet begrijpen dat een tekort vervelende gevolgen kan hebben voor je gezondheid.

Daarom is het ook te raden om gezond en gevarieerd te eten en elke dag proberen om 15 tot 30 minuten naar buiten te gaan om zo wat zonlicht op te vangen.

Maar val je onder één van de eerder genoemde risicogroepen of herken jij je zelf in de beschreven klachten? Aarzel dan niet en maak zo snel mogelijk een afspraak bij je dokter.  Je gezondheid komt altijd op de eerste plaats!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.