Ga naar de inhoud
Wat is een gewichtsvest en wat zijn de voordelen ervan

Wat is een gewichtsvest?

Vind je het moeilijk om de intensiteit van je trainingen te verhogen of ben je op zoek naar manieren om je oefeningen zwaarder te maken, dan biedt een goede gewichtsvest misschien de uitkomst. Maar wat is een gewichtsvest?

Een gewichtsvest is een vest dat is gemaakt van zware materialen of waarin je na behoefte gewichten of staven in kunt stoppen. Het extra gewicht bovenop je eigen lichaamsgewicht heeft als doel om hardlopen, wandelen of fitness oefeningen zwaarder en productiever te maken. 

Zoals je kunt lezen kan iedereen dan ook gebruik te maken van een gewichtsvest. Het extra gewicht wat je toevoegt kan naast het verhogen van de intensiteit van je oefeningen ook helpen om meer calorieën te verbranden of om bijvoorbeeld je botdichtheid te verhogen. 

Hoe kan het dragen van een gewichtsvest je helpen?

Gewichtsvesten kun je het beste dan ook zien als extra weerstand. Uit onderzoek blijkt dat mensen die een verzwaard vest droegen aanzien meer calorieën verbrandden dan de mensen die geen vesten droegen (bron). 

Het dragen van een gewichtsvest kan ook helpen bij het ontwikkelen van kracht en uithoudingsvermogen bij cardio. Door het dragen van een gewichtsvest belast je tijdens een training veel meer je spieren. 

Ook verbeter je door het dragen van een gewichtsvest je balans en houding. Doordat je gewicht toevoegt aan je bovenlichaam moet je lichaam zich continu corrigeren. 

Dit maakt dan ook je core spieren sterker. En hoe sterker je core spieren hoe eenvoudiger het wordt om je rug te ondersteunen en recht te blijven. 

Door het dragen en actief te trainen met een gewichtsvest zorg je er ook voor dat je hart en longen harder moeten werken om zo je spieren van zuurstofrijk bloed te voorzien. Dit alles helpt weer om je cardiovasculaire systeem te bevorderen (bron).

Het dragen van een gewichtsvest helpt ook om meer variatie toe te voegen aan je trainingen. In het artikel trainen met een gewichtsvest ontdek je dan ook 5 verschillende oefeningen om je lichaam flink uit te dagen. 

Hoe lang mag je een gewichtsvest dragen?

Hoewel het dragen van een gewichtsvest verschillende voordelen kent, is het niet aan te raden om een gewichtsvest de hele dag te dragen. Het te lang dragen van een verzwaarde vest kan er namelijk ervoor zorgen dat je lichaam pijn gaat doen.

Het advies is dan ook om alleen een verzwaard vest te gebruiken voor korte trainingssessies van ongeveer 20 minuten tot maximaal een uur

Houdt ook rekening met je persoonlijk fitness niveau voordat je een verzwaard vest wilt gaan dragen. Kies vooral in het begin voor een lichter gewicht, zeker als je de vest wilt gaan gebruiken bij hardlopen. 

Tot slot

Het dragen van een gewichtsvest kent verschillende voordelen en kunnen activiteiten uitdagender maken. Een verzwaard vest is dan ook een goede manier om calorieverbranding, je kracht en je uithoudingsvermogen te verhogen. Wel is het belangrijk dat je eerst met een licht gewicht begint en langzaam het gewicht verhoogd.

Hoi, mijn naam is Jelle en ik ben de oprichter van FitAddicted. Je ontdekt hier wekelijks tips, inspiratie, recepten en informatieve artikelen over onder meer sport, voeding en beter slapen die je hopelijk inspireren om positieve levensstijl veranderingen te maken. Wil je meer over me weten of over de website? Bekijk dan de “Over mij” pagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.