Wat is een gewichtsvest?

Jelle Damen

Het dragen van een gewichtsvest is helemaal in. Het helpt namelijk sporters om de intensiteit van hun trainingen flink te verhogen. Maar wat is een gewichtsvest?

Een gewichtsvest is een vest gemaakt van zware materialen of waarin je naar behoefte verschillende (smalle) gewichten of staven kunt instoppen, waardoor zelfs een eenvoudige training een productieve training word.

In dit artikel ontdek je voor welke trainingen je een verzwaard vest gebruikt, kom je meer te weten over de 4 gezondheidsvoordelen en vertel ik je hoe je een gewichtsvest het beste gebruikt.

Waarom een gewichtsvest

wat is een gewichtsvest

Het dragen van een gewichtsvest is een nieuwe trend dat helpt om op een effectieve manier gewicht te verliezen en te werken aan een sterker lichaam. Of je nu aan intervaltrainingen op een loopband, crosstraining of krachttraining doet, een gewichtsvest zorgt ervoor dat zelfs de makkelijke trainingen veranderen in een productieve trainingen.

De mogelijkheden van een gewichtsvest zijn dan ook bijna eindeloos waardoor je zo’n beetje elke training zo dynamisch en zo zwaar mogelijk kunt maken als je dat wilt. Hieronder vind je 4 andere toepassingen.

1. Krachttraining met een gewichtsvest

Krachttraining met een gewichtsvest geeft een intense draai aan je normale training. Zo helpt een verzwaard vest goed om je kracht en de omvang van je spieren te ontwikkelen, al kan dit voor een beginneling nog een flinke uitdaging zijn.

Probeer maar eens squats, pull-ups, dips, lunges, push-ups of andere oefeningen waarbij je je lichaamsgewicht gebruik terwijl je een verzwaarde vest draagt.

Lees ook: de beste gewichtsvest kopen

2. Gewichtsvest en hardlopen

Hardlopen is zoals je weet een manier om calorieën te verbranden. Door het dragen van een gewichtsvest wordt het hardlopen een stuk uitdagender dan je gewend bent en komt het ook je cardiovasculaire systeem ten goede.

Houdt wel rekening dat je bij het hardlopen met een gewichtsvest het gewicht langzaamaan moet opbouwen. Je gewrichten en spieren zijn het gewicht namelijk niet gewend.

3. Wandelen met een gewichtsvest

Niet alleen kun je de vest gebruiken tijdens het hardlopen, maar ook tijdens het wandelen kun je een gewichtsvest gebruiken. Hierdoor wordt een simpele wandeling of een wandeling in het bos een heel stuk uitdagender. Wel is het belangrijk om te weten dat het niet verstandig is om de vest net na het avondeten te gebruiken.

4. Fietsen

Fietsen is een leuke manier om heel wat spieren te trainen. Je traint namelijk niet alleen je kern, maar ook verschillende andere spieren waaronder je been, kuit, rug en armspieren. Het toevoegen van een gewichtsvest tijdens het fietsen geeft je meer kans om calorieën te verbranden in een sneller tempo.

Rij je vaak parcours met je fiets, dan is een verzwaard vest een uitkomst. Het werkt vooral goed wanneer het parcours heuvels bevat waardoor je vaker van positie verwisseld. Het dragen van een verzwaard vest werkt ook goed tijdens een indoor of op je hometrainer.

Hoe werkt een gewichtsvest?

Door extra gewicht aan een gewichtsvest toe voegen worden lichaamsgewichtsoefeningen zoals pull-ups, squats en push-ups een stuk zwaarder. Je spieren werken dan harder dan wanneer je ze zonder een gewichtsvest zou trainen. Na verloop van tijd passen je spieren zich aan en groeien ze in kracht en omvang.

Lees ook: 5 oefeningen met een gewichtsvest

Een gewichtsvest draag je bij voorkeur over je gebruikelijke loszittende kleding of sportkleding, zodat het verzwaarde vest comfortabel zit. Bij de de meeste vesten vind je ook instructies hoe je deze monteert en hoe je het deze het beste draagt. Houdt er wel rekening mee dat per vest de instructies kunnen verschillen. Zorg ervoor dat je voor het dragen van verzwaard vest de instructies eerst goed doorleest.

Wil je een gewichtsvest gebruiken voor hardlopen? Bedenk dan wel dat je  een paar goede schoenen met genoeg vulling nodig hebt en dat je de gewichtsvest niet de hele dag kunt aanhouden. Je spieren raken op den duur vermoeid en gaan dan pijn doen.

Het laatste komt vooral terug in je rug, handen en benen. Voel je beginnende pijn, rek je eigen zo ver mogelijk uit. Heb je rugproblemen? Neem dan eerst contact op met je behandelende arts voordat je een gewichtsvest koopt.

4 voordelen van een gewichtsvest

wat is een gewichtsvest

De voordelen van een gewichtsvest zijn vrij breed. Maar ze zullen je allemaal helpen om op een langer termijn fit te worden en je algemene fysieke prestaties te verbeteren. Heb je nog nooit een gewichtsvest gedragen en wil je meer weten over de gezondheidsvoordelen? Lees dan snel verder.

1. Het verbetert je kracht en uithoudingsvermogen

Eén van de grote voordelen van het dragen van een verzwaard vest tijdens je training is dat je dus niet alleen sterker word. Maar ook je uithoudingsvermogen gaat er op vooruit. Of je nu push-ups, sit-ups, squats of andere oefeningen doet, dankzij de vest worden je spieren zwaarder belast.

Door je spieren zwaarder te belasten dwing je je lichaam harder te werken, waardoor je prestatie tijdens je training aanzienlijk verbetert.

2. Je blijft beter in balans en je verbetert je houding

Het 2e voordeel van het dragen van een gewichtsvest is dat je er door een veel betere balans en houding krijgt. Dit komt door het toegenomen gewicht op je bovenlichaam waardoor je lichaam continu moet compenseren.

Een gewichtsvest kan je ook helpen met het verbeteren van je houding, omdat het je core spieren sterker maakt. En hoe sterker deze spieren zijn, hoe gemakkelijker het is om je rug te ondersteunen en recht te blijven.

3. Sterkere botten

Het 3e voordeel van het dragen van een verzwaard vest is dat je er sterke botten erdoor krijgt. Het vest helpt je namelijk bij oefeningen zoals hardlopen, rennen en squatten om de dichtheid van je botten te vergroten.

Sterke botten helpen namelijk het voorkomen van breuken als je valt en het helpt ook nog eens botziektes zoals osteoporose te bestrijden na mate je ouder wordt.

4. Het bevordert je cardiovasculaire systeem

Cardio oefeningen zoals hardlopen en roeien zijn uitstekende manieren om je hart en bloedvatenstelsel gezond te houden. Maar wist je dat je dit effect met het dragen van een gewichtsvest kunt versterken?

Door extra gewicht dat je bij je draagt tijdens een cardiotraining dwing je je hart en longen harder te werken om je spieren van zuurstofrijk bloed te voorzien. Het hebben van een sterk hart en longen zijn dan ook erg belangrijk.

Een sterk hart pompt namelijk meer bloed door je lichaam waardoor je fysieke prestaties verder toenemen, terwijl sterke longen het vermogen hebben om meer zuurstof op te nemen.

Conclusie

In dit artikel ben je meer te weten gekomen wat een gewichtsvest is, waarom het handig is om een verzwaard vest te dragen, wat de voordelen ervan zijn en hoe een gewichtsvest werkt. Maar voordat je er één koopt is het belangrijk dat je van te voren weet wat voor soort fitnessniveau je hebt.

Je lichaam moet het gewicht namelijk aankunnen. Kies daarom voor oefeningen die je graag doet en forceer de boel niet zodat je resultaat zult zien.

wat is een gewichtsvest en hoe gebruik je het

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.