Wat te doen tegen slapeloosheid?

7 tips die jouw slapeloosheid tegengaan

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Wat te doen tegen slapeloosheid? Als je langdurig last hebt van slapeloze nachten, ook wel insomnia, zul je van deze vraag regelmatig wakker liggen. Sommige mensen die aan slapeloosheid lijden zijn de wanhoop nabij, en niet voor niets. Want van niet-slapen word je vaak chagrijnig, gaat je concentratievermogen achteruit en het is algemeen bekend dat slaaptekort niet goed is voor de gezondheid. De hoogste tijd dus wat te doen tegen slapeloosheid.

Om slapeloosheid tegen te gaan kan je experimenteren met luchtzuiverende en kalmerende planten in je slaapkamer. Je kan ook iedere avond een boek of een tijdschrift lezen in bed of mediteren met een bodyscan-oefening. Daarnaast is het belangrijk dat je de dag bewust afsluit en dat je je telefoon, laptop of elk ander elektrisch apparaat een uur van te voren weglegt zodat het licht van deze apparaten het aanmaken van melatonine hormoon niet verstoord.

Zet je schermen dus uit. Maar natuurlijk niet voordat je hieronder hebt gelezen wat ik precies met deze tips bedoel.

1. Maak je slaapkamer groen (en dan bedoel ik niet met verf)

Wist je dat er tal van planten zijn die een rustgevende werking hebben? Jasmijn en lavendel bijvoorbeeld geven een kalmerende geur af en uit onderzoeken is gebleken dat die geur kan helpen om lekker in slaap te vallen.

Maar denk ook eens aan de klimop. Deze luchtzuiverende plant zorgt voor een goed zuurstofgehalte in je slaapkamer, een absolute voorwaarde voor een goede nachtrust.

2. Lees een boek

De literaire wereld zal misschien niet staan te juichen bij het lezen van deze tip, maar veel slechte slapers zullen merken dat van lezen de ogen vanzelf dicht vallen. Lees het liefst een verhaal waar je geen enge dromen van krijgt, maar een mooie en rustgevende roman. Die kan wonderen doen voor je nachtrust.

Pak wel een echt boek van papier, en geen e-reader. Het scherm daarvan maakt je slaapritme weer in de war (lees ook tip 7).

3. Doe de body scan

Mindfulnessfanaten zijn er vast al mee bekend, maar mij helpt deze meditatie-oefening negen van de tien keer om wat te doen tegen slapeloosheid. Mediteren is allang niets zweverigs meer en zelfs ’s werelds meeste succesvolle CEO’s blijven er hun overvolle agenda’s de baas mee.

De body scan is een oefening van (ongeveer) 45 minuten waarbij je de tijd neemt om in alle rust stil te staan bij wat je voelt in al je afzonderlijke lichaamsdelen. De bedoeling is niet zozeer dat je ontspant, maar het is wél een prettige bijwerking van de oefening.

Want juist daardoor lukt het om in slaap te vallen, soms zelfs al voor de oefening helemaal voorbij is. Probeer het eens als je al in bed ligt.

4. Houd rekening met je dieet en met beweging

Het is misschien een open deur, maar hoe vaak drinken we niet nog een kopje koffie na het eten? Of een borreltje voor het slapen gaan? Het is natuurlijk hartstikke lekker, maar als je moeite hebt met slapen kun je eens kijken wat er gebeurt als je deze versnaperingen laat staan.

Alcohol en cafeïne houden je wakker, terwijl je van (kruiden)thee zoals van kamille vaak kalm wordt.

’s Avonds sporten, een paar uur voordat je naar bed gaat, zorgt er bij veel mensen ook voor dat ze met een lekker moe en voldaan gevoel onder de wol kunnen kruipen. En dus eerder in slaap vallen.

5. Sluit de dag bewust af…

Lig je te piekeren in het donker? Word je ’s nachts wakker en begin je gelijk te malen? Probeer voordat je gaat slapen in een paar regels de dag samen te vatten. Wat heb je vandaag gedaan? Wat spookt er nog door je hoofd?

Schrijf het op in een dagboek. Dat kan gewoon puntsgewijs, als je niet zo’n schrijver bent. Dit van-je-af-schrijven helpt om de dingen op een rijtje te zetten, ook de dingen waarvan je niet eens wist dat je je er druk om maakte.

6. …en maak alvast een beginnetje voor morgen.

Laat het niet bij alleen het doornemen van de dag van vandaag, maar denk ook alvast aan de dag van morgen. Wat staat er in je agenda? Maak een to do-lijstje, zodat je weet waar je aan toe bent. Het helpt om te weten dat je goed voorbereid kunt beginnen aan de dag die komen gaat.

Extra mindfulnesstip: prop je dag niet vol met meer taken dan je in een normale werkdag van acht uur kunt afronden. Dat zorgt alleen maar voor meer onrust, waardoor je vanavond weer extra moeite zult hebben om de slaap te vatten.

De meeste mensen plannen twee keer meer in op een dag dan ze aankunnen. Sta daar maar eens bij stil.

7. Schermpjes uit, oogjes toe

Het klinkt als iets waarvoor overbezorgde ouders je altijd al waarschuwden, maar het is echt waar. De schermen van onze telefoons, laptops en tablets hebben invloed op het melatonine-hormoon dat we aanmaken.

Het backlight van je scherm verstoort op deze manier je slaapritme. Dus nog even Instagram, Facebook of Twitter checken voor je gaat slapen (of juist als je niet kunt slapen) helpt je niet om de nacht door te komen. Schermen uit, is het advies, en het liefst al een uur voordat je naar bed gaat.

Tot slot: Wat te doen tegen slapeloosheid

Deze tips helpen je hopelijk om echt wat te doen tegen slapeloosheid. Heb jij ook tips waarmee je anderen aan een goede nachtrust kunt helpen? Deel ze dan hieronder.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit interessant?

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en lees over verschillende interessante artikelen.